ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ציד אדם 
 
 ההוצאה להורג היא רק ההתחלה   
 
דודו בן שטרית, גיימר

סנאף ואלימות, תיאוריות קונספירציה ופראנויה: Manhunt הוא המשחק שיזרוק אתכם למאבק לחיים בין רוצחים שכירים ואנשים שלא הייתם רוצים לפגוש במקלחות בית הכלא

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בכל יום אנחנו קוראים עיתונים, צופים בחדשות, ונחשפים לאלימות קשה שהיא חלק מהחיים היום יומיים במאה העשרים. אחרי כל האלימות הזו בחיים האמיתיים, אפשר היה לחשוב שאין שום דבר שיכול לעשות משחק מחשב או וידאו, כדי להוציא את כולם מהכלים. טעות. הכירו את 'מאנהאנט', משחק מצוין ושערוריה מהלכת בחבילה אחת.

'מאנהאנט' הוא משחק התגנבות חדש מגוף שלישי לקונסולת הפלייסטיישן 2, אשר צפוי לצאת בתחילת השנה הבאה גם למחשב האישי. מדובר במשחק החדש של חברת 'רוקסטאר', שהביאה אלינו בעבר כמה משחקים מצליחים מאוד ואלימים מאוד, כדוגמת סדרת GTA. אבל לעומת 'מאנהאנט', נראה GTA כמו משחק מומלץ לגילאי הגן.

הבלגן שעשה המשחק ברחבי העולם בחודש האחרון היה גדול, וקשה להניח שבחברת 'רוקסטאר' מצטערים. אחרי הכל, ההחלטה לאסור על כל הפצה ומכירה של המשחק בניו זילנד, היתה בדיוק הפרובוקציה לה ציפו אנשי יחסי הציבור בחברה. אבל אל תתנו לפרסומים להטעות אתכם – 'מאנהאנט' הוא הרבה יותר מעוד משחק עם אלימות גרפית. חווית המשחק בו היא חוויה קולנועית של ממש, בה האלימות היא רק חלק מחוויה עמוקה וסוחפת. לי עדיין לא ברור מדוע אסרו להפיץ את 'מאנהנט' במדינות שונות בעולם, אבל ברור שלפחות הפעם, אנחנו בישראל הרווחנו. ההפסד מהצנזורה הוא כולו של הניו זילנדים, שלא יכולים ליהנות עכשיו ממשחק מהנה ואיכותי במיוחד.
 

אדם מת מהלך

לרוץ כאילו אין מחר, כי מחר תמותו
 לרוץ כאילו אין מחר, כי מחר תמותו   
ג'יימס ארל קאש, הוא מה שקרוי בעגה אמריקאית 'מת מהלך' (dead man walking), כלומר נידון למוות שמחכה לביצוע פסק הדין. אבל קאש מקבל הזדמנות שניה לחיות, מהאדם הלא נכון: טיפוס סוטה במיוחד בשם ליונל סטארקוות'ר. סטארקוות'ר עובד בשביל חברת הפקות קולנועית, המפיקה סרטי 'סנאף'. למי שלא יודע מה זה סרטי 'סנאף' נגלה לכם כי אלו סרטים המציגים אלימות ומוות, להנאתם של כל הסוטים והחולים האמיתיים שחיים בכדור הארץ.

סטארקוות'ר ניצל את ההוצאה להורג המתוכננת של קאש, ובמקום זריקת רעל מהל את דמו בחומרי הרדמה חזקים. כאשר קאש מתעורר במקום לא ידוע, הוא מגלה שהוא עדיין חי, רק במקום הלא נכון. סטארוות'ר מודיע לו דרך אוזניה קטנה באוזנו, שהוא נמצא בלב ליבה של קארקר סיטי הנטושה, המלאה באנשים רעים שרוצים לחסלו תמורת פרס כספי. רק אם קאש יקשיב להנחיות של סטארקווט'ר, הוא ייצא מהעיר חי. אולי.

מה שסטארקוות'ר לא מספר לקאש הוא שבעיר פוזרו עשרות מצלמות וידאו, ושסטארקווט'ר עצמו שכר את הציידים שאורבים לו בכל פינה. הגהנום הפרטי של קאש, הוא בעצם הלהיט הקולנועי הבא של סטארקוות'ר. מה לא עושים בשביל הרייטינג.

חברת 'רוקסטאר' תמיד ידעה לספר סיפור בצורה הטובה ביותר. הסיטואציה שבה נמצא קאש היא סיטואציה דרמטית מאוד ומעוררת סקרנות. הדרמטיות באה לידי ביטוי גם בגימור הגרפי של המשחק, אפקטים גרפיים שגורמים למשחק להיראות כאילו הוא מצולם לעיתים מתוךמצלמת חובבים רופפת. גם המוזיקה במשחק מסייעת ליצור אוירה של סיוט. שלושת האלמנטים האלו: העלילה, התחושה שהכל מה שמופיע על הטלוויזיה צולם זה עתה ע'י אחיו המרושע של יגאל שילון, והמוסיקה של קרייג קונר, יוצרים אוירה של טירוף. ומה שהכי מוזר, הוא שאתם לא יכולים שלא להתענג על זה.
 

משימות במשחק: לחסל ציידים, למחוץ ראשים

 
עלילת הסיוט הזאת מתקדמת לה לאיטה במסלול קבוע, עם משימות התגנבותיות בסגנון משחק המחשב 'ספלינטר סל'. העיקר במשימות במשחק הגיוון העלילתי: לדוגמא, באחד השלבים המוקדמים צריך קאש להוציא להורג צייד שיושב בנוחיות וצופה בפורנו, תוך כדי קריאות עידוד של סטארקוות'ר. הצלחה תזכה את קאש בדלת דרכה יוכל להמשיך לברוח. מאוחר יותר צריך קאש להתניע מכונה ענקית, בעזרתה הוא ימעך את ראשיהם של האויבים שלו לעיני המצלמה, אבל לא לפני שישיג דלק.

בגלל היותו של סטארקוות'ר במאי מקצועי, יש לו חוש הדרמטי, המוביל את קאש למשימות מזוויעות ויצירתיות כאחד. במשימה Strapped for Cash, חבורה של שכירי חרב חוטפת את בני משפחתו של קאש. כל פעם שחבורה תבחין בקאש, היא תוציא את אחד מבני המשפחה להורג. אתם צריכים לבחור מי ישרוד – קאש או משפחתו? כדי להתקדם במשימה הזאת, אגב, מספיק שרק בן משפחה אחד ישרוד, השאר יכולים למות.

20 השלבים של המשחק, פורסים בפני השחקן עלילה חולנית ביותר, אבל דרמטית, מותחת, ומעניינת. תוסיפו לזה את הדיאלוגים השנונים והמשחק הנהדר של אלן מוזס (הבמאי החולני) והשגתם לכם מוצר שברמת העלילה שלו מקבל את העשר העגול והמושלם - כמו שרק חברת 'רוקסטאר' יודעת.
 
 

אלימות זו לא מילה, זו דרך חיים

 
תשכחו את כל מה שאתם יודעים על אלימות במשחקים. האלימות ב'מאנהאנט' גורמת למשחקים אחרים שנחשבים לאלימים, להיראות כמו סרט של דיסני. האמצעי העיקרי כדי ליצור את אלימות זו הוא הגרפיקה. 'מאנהאנט' משתמש במנוע הגרפי של GTA3/vice city, ולכן לא תראו כאן חידושים גרפיים משמעותיים - עם זאת, ב'רוקסטאר' הצליחו לעשות שימוש טוב במנוע זה כדי ליצור עיר אלימה למראה. הקירות, העצמים בעולם המשחק, הציידים, סצינות החיסול של קאש – הכל נראה אלים ומציאותי.

אויביכם במשחק יהיו אלימים עוד יותר מכם: בין החלאות שתפגשו במשחק ישנם בריוני רחוב שמקללים כל הזמן, חבורת גזענים לבנים ששנואים ע'י סטארקוות'ר בזכות העובדה שהם מאשימים את העולם על חוסר היכולת שלהם וחושבים שהם יותר טובים מכולם, יוצאי צבא שמתגעגעים לויטנאם ועוד כמה סוגי חולרות למינהם. כולם שוחרים לטרף ונוטפים אלימות מילולית ופיסית.

האלימות היא גם חלק בלתי נפרד מהדרך בה אתם משחקים. הסיכוי שלכם לצאת בשלום בקרב פנים מול פנים הוא לא גדול במיוחד - הציידים של קאש חזקים ועצבניים, ואין טעם לדבר על קרב מול כמה ציידים במקביל. בדיוק בגלל זה הוסיפו לקאש את אפשרות ה'הוצאה להורג'.

התגנבות איטית מאחורי אויביכם עם חפץ חד כל שהוא, ולחיצה ממושכת על כפתור הריבוע או האיקס, תגרום לכם להרוג את האויב שלכם בצורה מסוגננת ואלימה במיוחד. ההוצאה להורג מוצגת לשחקן כמו מתוך המצלמות של סטארקוות'ר, תמונות שבמאי 'סנאף' אמיתי היה רק מקנא בהם. מה גם שככל שתלחצו לחיצה ממושכת יותר כך ההוצאה להורג תהיה אלימה יותר קולנועית יותר וגרפית יותר, וכך גם תזכו לשמוע את שאגות ההנאה של הבמאי מחלחלות לכם לתוך האוזן עד שתאבדו את הדעת.

חשוב מאוד להזכיר שסצנות ההוצאה להורג הן קשות במיוחד. בדיוק בגלל הסצנות האלו, המשחק קיבל דירוג לגילאי 18 ומעלה. הסצנות מאוד קשות לצפייה, והן חלק בלתי נפרד מהמשחק. ולמרות זאת, בגלל המתח שיוצר המשחק, בגלל אלמנט ההתגנבות, בגלל המוסיקה המותחת, בגלל אופיים השטני של הציידים, ובגלל התיאור הגרפי המפורט של הסצנות האלה אתם עוד עלולים למצוא את עצמכם הורגים בברוטליות ונהנים מזה עד דמעות.
 

צייד קשה

לא רק האלימות במשחק היא קשה, המשחק עצמו קשה. הבינה המלאכותית של הציידים אומנם לא משתנה הרבה בין הסוגים השונים שלהם - כולם מתנהגים פחות או יותר אותו הדבר. אבל כולם עושים עבודה משכנעת בהחלט. הם רגישים לצלילים, ועל כל רעש קטן הם ילכו לבדוק מה קורה. ברגע שהם יגלו את קאש, השנאה שלהם תהיה כל כך חזקה שהם לא יוותרו וירוצו אחריו גם למרחקים בלתי סבירים. כל זה הופך את המשחק גם ברמה הקלה, למשחק קשה שדורש הרבה מאוד סבלנות.

רמת הקושי גם הולכת וגוברת עם ההתקדמות שלכם. הציידים מקבלים נשקים חמים ואפילו לחלקם יש רובה צלפים. המשימות יותר מסובכות, נקודות השמירה יותר רחוקות אחת מהשניה, ויש פחות ופחות 'משכחי כאבים' פזורים באזור. הקושי הזה אמור לספק שעות משחק רבות, אבל הוא גם עלול לתסכל את מי שאין לו את עצבי הברזל הנדרשים ומי שלא ממש רגיל למשחקי התגנבות.
 

הפילוסופיה של המוסר

גם ל'מאנהאנט' יש מספר חסרונות – אתם עלולים להתאכזב פה ושם מביצועי הציידים, שקל למדי להתגנב אליהם מהצל. אבל חסרונות אלו שווים אזכור מרומז וקצר בפסקת הסיום ותו לא. זאת מפני שבסך הכל, 'מאנהאנט' מספק משהו שמעט מאוד משחקים באמת מצליחים לספק – חוויה.

מסתבר שהאלמנט החוויתי קיבל משמעות גבוהה בפיתוח של 'מאנהנט', כי אתם תמצאו את עצמכם נהנים מהאסטטיקה הביזרית של המשחק, מהאוירה החולנית אך המותאמת בדיוק רב לעולם המשחק, מהעלילה המצוינת, מהמוסיקה המותחת, מהדמויות השורצות בקארקר סיטי ומסטארקוות'ר שהוא פנינה חוויתית בפני עצמה. חשוב לא פחות מכל אלה הוא הממשק הנוח, שוותיקי GTA יתרגלו אליו במהרה. החוויה של 'מאנהאנט', שנמשכת כ-15 שעות בערך, היא זו שמקנה לו את הציון הגבוה. היא זו שגורמת לו להיות משחק מעל לממוצע. ורק בזכותה שווה להוסיף אותו לאוסף המשחקים שלכם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by