ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
שובו של הפרסי 
 
 המלכודות. כמו בימים ההם   
 
אילן גלר, גיימר

המשחק "הנסיך הפרסי", הזכור לטוב משנות ה-90, עושה קאמבק ומצליח להרשים את אילן גלר, שמכריז: זהו אחד ממשחקי ההמשך המוצלחים של כל הזמנים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רק בדרך אחת ניתן להעריך באמת את 'Prince Of Persia: The Sands Of Time': על ידי משחק קצר ב'נסיך פרס' המקורי, שמגיע ביחד עם הכותר החדש (בחינם!) ונחשף כבונוס במהלך ההרפתקה. העיצוב האומנותי המרשים של הכותר הקלאסי עמד במבחן הזמן טוב יותר משציפיתי, אך חשוב עוד יותר מכך – 'נסיך פרס' המקורי הזכיר לי כיצד נראו משחקי הפעולה שלנו פעם. האמת? זה לא היה נורא בכלל.

עם נשק אחד בסך הכול, הקרבות ב'הנסיך הפרסי' הרבה יותר מאתגרים ומהנים מרוב משחקי הפעולה המודרניים. עם מבחר תנועות מוגבל, אך שליטה מדויקת וישירה בגיבור, קשה מאוד להאשים את המשחק כאשר אנו מובילים את הגיבור שלנו לתוך מלכודת או תהום, דבר שאותו קשה לומר לפעמים על משחקים חדשים יותר. מאז 'הנסיך הפרסי' משחקי הפעולה הלכו ונעשו מרשימים ומתוחכמים יותר, הלכו והסתבכו. כל כך הרבה דברים היו יכולים להתקלקל במעבר של הנסיך מאותו משחק נוסטאלגי לקונסולות 128 הביט, ולא תמצאו הוכחה יותר טובה לכך מ'Prince Of Persia 3D', אותו משחק פעולה נוראי למחשב האישי מ-1999, שנחל כישלון חרוץ בניסיון לשלב את הנסיך הפרסי במימד השלישי.

המשחק החדש בסדרה, 'הנסיך הפרסי: חולות הזמן' היה יכול בקלות ללכת לאיבוד בתוך ים משחקי הפעולה התלת-מימדיים, אך כנגד כל הסיכויים הצליח הצוות של UbiSoft, בשיתוף פעולה הדוק עם ג'ורדן מאנצ'ר, יוצרו של המשחק המקורי, להביא לנו משחק יוצא דופן באיכותו. לא רק ש'חולות הזמן' הוא המשך ראוי ומעולה לזוג משחקי הנסיך הפרסי, הוא גם משחק פלטפורמה מדהים בפני עצמו – אחד הטובים ביותר שראינו בדור 128 הביט, וממש כמו קודמיו הקלאסיים, נקודת מפנה ואמת מידה חדשה למשחקי וידאו. בעוד עשר שנים, כאשר נביט אחורה ונבקש להשוות בין כותרי הפעולה המדהימים בהם בוודאי נשחק לבין משחקי העבר, 'חולות הזמן' יעמוד בכבוד, לדעתי, באותו המבחן אותו עבר אצלי 'נסיך פרס' המקורי.
 

איקו פוגש את ניאו

תקפוץ. הם אמרו
 תקפוץ. הם אמרו   
קצת קשה למצוא הגדרה מדויקת ל'חולות הזמן'. אני מניח שהתיאור הטוב ביותר שאני יכול לתת לכם הוא 'ICO פוגש גרסה הרבה יותר מוצלחת מהמקור של Enter The Matrix'. ממש כמו ICO לפניו (לא מכירים את ICO? גשו מייד לביקורת בגיימר לפני שאתם ממשיכים הלאה!), 'חולות הזמן' הוא משחק אווירתי ומחושב, המתבסס על משחקיות איטית יחסית לרוב משחקי הפעולה הפופולאריים, בעודו מכניס אותנו עמוק לתוך עולם המשחק. ממש כמו 'Enter The Matrix' לפניו, 'חולות הזמן' מנסה ליצור אווירה סופר-קולנועית עם שלל אפקטים מרשימים, תנועת מצלמה תזזיתית המעדיפה להישאר כמה שיותר קרוב לאקשן, ושימוש נדיב בפעולה בהילוך איטי, המגיע לשיא בגימיק המרכזי של המשחק – האפשרות להחזיר את הזמן אחורה ולחזור לנקודה קודמת במשחק (בדרך כלל, ממש לפני איזו קפיצה לתוך תהום קטלנית).

'חולות הזמן' מתחיל בטעות מרה: בעידודו של היועץ המרושע של המלך משחרר הנסיך הפרסי את חולות הזמן הקסומים ברחבי ארמונו של הסולטן הגדול. חולות הזמן, מסתבר, אינם רק מפגע סביבתי מעצבן. בתוך שניות נהפכים כמעט כל יושבי הארמון למפלצות נוראיות, כולל אביו המסכן של הנסיך. למרבה המזל, דאג הנסיך להצטייד מראש בפגיון ייחודי, המאפשר לו לחסל את מפלצות הארמון (אלו יקומו לתחייה שוב ושוב עד אשר יינעץ בהן הפגיון הקטלני) ולשלוט באופן חופשי בזמן, להאט אותו או להחזיר אותו אחורה, אפילו (ובמיוחד) לאחר שהנסיך נהרג. איך בדיוק הנסיך משתמש בפגיון לאחר מותו? טוב, לא לכל דבר באגדות אלף לילה ולילה יש תשובה הגיונית...
 

ג'קי, הנסיך הפרסי

 
מסתבר כי במהלך השנים מאז צאת נסיך פרס המקורי, נטשו הפרסים את אומנות הסיוף הקלאסית בה דגלו לטובת אומנות הלחימה הפופולארית בימינו, זו של ג'קי צ'אן ומיסטר אנדרסון. מדמות המוגבלת לריצה וקפיצה קדימה ואחורה, הפך הנסיך הפרסי לסופר-גיבור לכל דבר ועניין: הוא מסוגל לקפוץ למרחקים עצומים, להיתפס בכל זיז וסלע בולט ולהחזיק בו לנצח, להלך כלוליין על חוט על כל משטח, צר ככל שיהיה, ולרוץ על קירות כאילו אין מחר. הנסיך אפילו לא צריך איזה מד 'כוח מיוחד' כדי לעשות את כל זה, אלו תנועות רגילות לחלוטין הנלמדות ברובן כבר במהלך השלבים הראשונים במשחק.

איך עושים את זה? פשוט מאוד. כמעט כל תנועה מיוחדת מבוצעת באמצעות 'R1', בקר דינאמי המתאים את עצמו לכל מצב ו'מנחש' בעצמו איזו פעולה בדיוק אתם רוצים לבצע, בין אם אתם מנסים לרוץ על קיר, להיתפס בעמוד או לקפוץ לגובה מטורף. 'חולות הזמן' מציע ממשק סלחני שיוותר לכם בקלות על קפיצה לא מדויקת וייתקן את שגיאותיכם בלי להתלונן. די קל להניע את הנסיך ולחבר תנועות בזריזות ואקרובטיות מושלמת. עם ממשק כל כך מוצלח, כמעט כל נפילה היא אך ורק אשמתכם, וגם כאן מנסה הנסיך לעצבן כמה שפחות.

כפי שכבר אמרתי, הפגיון מאפשר לנו לשלוט בזמן, כל עוד הוא טעון היטב ב'מטעני חול'. כל הריגת אויב מטעינה את הפגיון בעוד הזדמנות להאט או לחזור בזמן, עד מקסימום הזדמנויות שנקבע לפי רמתכם במשחק. כדי להאט את הזמן, לוחצים פעם אחת על 'L1', וכדי לחזור אחורה בזמן, לוחצים על 'L1' וממשיכים להחזיק, עד שמגיעים לאותה נקודה בזמן אליה רצינו לחזור. האפשרות לחזור בזמן היא לא פחות מגאונית: סוף סוף מציג בפנינו משחק פלטפורמה פיתרון הגיוני לכל אותן קפיצות בלתי אפשריות מעצבנות, מהסוג שבו נופלים עשר פעמים לפני שמצליחים לעבור את המכשול. במקום להתחיל את השלב מחדש בכל פעם, פשוט חוזרים קצת אחורה, ומנסים שוב.

הטריק הזה עובד גם בעניין החלטות שגויות בזמן קרבות, נפילות והחלקות שהייתם רוצים להימנע מהם – וכל דבר אחר, בעצם. כאילו שכל זה לא מספיק כדי לשכנע אותנו כי המשחק הולך לטובתנו בכל דבר, בתחילת כל שלב זוכה הנסיך ל'חזיון', סרטון וידאו המראה בדיוק, אבל בדיוק, מה צריך לעשות במהלך השלב החדש כדי לעבור אותו בשלום. קל מידי? אולי. זו בעיה ממנה לא ניתן להתעלם. השלבים ב'חולות הזמן' מאוד מהנים, אבל לא ממש מאתגרים, בטח פחות מאשר אלו שבמשחק המקורי, שלא לדבר על הקרבות...
 
 

קח את זה!

ככה הולכים מכות בפרס
 ככה הולכים מכות בפרס   
הקרבות ב'נסיך פרס', למרות פשטותם היחסית, לא חסרו אתגר. בדרך כלל ניצב הנסיך מול אויבים הרבה יותר חזקים ממנו, ואלו לא התנפלו על הנסיך בלי מחשבה, אלא נלחמו בסבלנות, מחכים לרגע הנכון לתקוף. 'חולות הזמן' מציג דווקא נסיגה חמורה ובלתי צפויה בתחום האינטליגנציה המלאכותית. אף פעם לא חשבתי שהפלייסטיישן 2 שלי בעצם טיפש יותר מה-XT העתיק. מצד אחד, ב'חולות הזמן' תוקפים את הנסיך בבת אחת אויבים מרובים, וכולם נראים מפחידים ומאיימים. מצד שני, במקום לפתח מודל קרבות-חרב מדויק, אימץ המשחק את עקרונות הקרב שבסרטי הקונגו-פו למיניהם, לטוב ולרע.

מצד אחד, הקרבות נראים נהדר. המצלמה נעה בזריזות עם תחילת הקרב לתמונת תקריב צמודה ותזזיתית, הקרבות נעים בכוריאוגרפיה מושלמת, והכול זז מאוד מהר (או מאד לאט, אם החלטתם להאט את הזמן), ונראה מאוד צבעוני ורעשני. אבל ברגע שמתגברים על השוק הוויזואלי, מגלים מנוע קרבות פשוט, קל, מוגבל ולחלוטין לא מאתגר. אתם אולי מותקפים על ידי חמישה או שישה אויבים בבת אחת, אך לעולם לא יתנפל עליכם יותר מאחד בכל פעם, בעוד האחרים צופים מהצד בסקרנות. כפתור ההגנה מאפשר לבלום כל מכה ללא מאמץ, והתנועות המסובכות ביותר מבוצעות בקלות מדהימה, תנועות כמו זינוק על קיר וקפיצה ממנו לעבר האויבים, קפיצה על האויב עצמו ונעיצת החרב בו בנפילה מטה, או שימוש בפגיון על מנת להמם אויב ולהשמידו במכה אחת. לאויבים שלכם, גדולים וחזקים ככל שיהיו, פשוט אין שום סיכוי.

ציינתי שהקרבות מרשימים ויזואלית, ועכשיו הגיע הזמן לבשר לכם שגם כל שאר המשחק נראה נהדר. השלבים מפורטים, צבעוניים ומרשימים. האויבים והנסיך נראים מצוין, ובעיקר מציגים אנימציה מרהיבה ומדויקת, תנועות מתחברות אחת לשנייה בקלות, חלקות ומרהיבות. לרוע המזל, העומס הגראפי בהחלט מקשה על הקונסולה, ו'חולות הזמן' מקרטע כמעט כל הזמן. במהלך קרבות, זה לא כל כך מפריע – גם כך קשה להבדיל בין תקיעות בשל עומס גראפי לבין ההילוך האיטי בו המשחק מרבה כל כך להשתמש. בזמן השיטוטים השגרתיים בארמון, זה מציק הרבה יותר, אבל אפשר לחיות עם זה.

האפקטים הקוליים מוצלחים למדי, אך חסרה לי מוזיקת רקע בזמן המשחק עצמו, ולא רק בזמן הקרבות, במהלכם נכנסת לפעולה מוזיקה קצבית ומצוינת. גם הדיבוב מושקע, עם דיאלוגים מוצלחים ומשעשעים בין פארה לבין הנסיך, שזכה למבטא בריטי משום מה. בכל מקרה, אם ברשותכם קונסולת 128 ביט אחרת, כדאי לשקול רכישה עבור אחת הקונסולות החזקות יותר, שכן הפלייסטיישן 2 מעט מתקשה לסחוב את נסיך פרס החדשני בקצב סביר לאורך כל זמן המשחק.
 

הנאה צרופה

'Prince Of Persia: The Sands Of Time' יציע לשחקן הפעולה הממוצע כעשר שעות של הנאה צרופה, ובמקרה שהוא חובב נוסטאלגיה, עוד כמה שעות בזכות 'נסיך פרס' המקורי המצורף אליו. הוא מהנה מאוד כל עוד הוא נמשך, אך הממשק הסלחני, גם בזמן פיתרון פאזלים וגם בזמן הקרבות, הופך אותו לקל, אולי קל מידי.

אורך החיים המוגבל מוריד כמה נקודות מציונו של משחק כמעט מושלם מכל בחינה אחרת. עוד עשר שעות משחק היו הופכות את 'חולות הזמן' לקניה חובה, אך גם מה שיש מספיק בהחלט על מנת להפוך אותו למועמד מרכזי למשחק הפלטפורמה הטוב ביותר של השנה. הוא אולי קצר, אבל הנאה לא מודדים במספרים, ו'חולות הזמן' הוא אחד המשחקים המהנים ביותר בהם שיחקתי בשנים האחרונות.

בזכות הממשק המעולה והשליטה בזמן, המשחק אינו מייאש או מעצבן לרגע, ומספק חוויה מדהימה שקשה מאוד לעזוב. אתם פשוט חייבים לעצמכם לסיים אותו לפחות פעם אחת, כדי לדעת איך משחק וידאו מודרני ומושקע צריך להראות. עכשיו נותר רק לקוות כי 'חולות הזמן' יהיה רק החידוש הראשון מרבים לסדרה המצוינת הזו, ובעתיד הקרוב נזכה לראות עוד כמה וכמה משחקים בכיכובו של הנסיך הפרסי, אשר התעורר מתרדמתו הממושכת הישר לדור 128 הביט עם אחד ממשחקי ההמשך המוצלחים ביותר אי פעם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by