ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
נשרף לכם המחשב? כך תפוצו בידי חברת החשמל 
 
 
אורן הוברמן

חברת החשמל היא האחראית הישירה לאלפי מחשבים הרוסים. לפניכם המדריך המלא – כיצד תקבלו פיצוי על המחשב שניזוק

 
 
 
 
 
 
 
 
 
תארו לעצמכם את תמונת האימים הבאה: התעוררתם לכם בניחותא לאחר לילה גשום ורווי רעמים. עם הקפה של הבוקר ניסיתם להדליק את המחשב. זה מצידו, סרב לציית. טלפון מבוהל לחבר "שמבין" הבהיר מיד את רוע הגזרה: נשרף לכם המחשב. הלך. קאפוט. לא היה עשן שיזהיר, ושום פקק לא קפץ. הכי גרוע – נדמה שאין את מי להאשים. כוחות הטבע דפקו אתכם, לכאורה, ואין דבר שאפשר לעשות בנידון.

הסיפור הנ"ל מוכר ללא מעט מאיתנו. לאייל תורג'מן מנהריה, זה קרה בשבוע שעבר. "קמתי בבוקר וגיליתי שנשרף לי המחשב", הוא מספר לנו, "הזמנתי טכנאי שיבדוק מה קרה, והוא אמר לי שככל הנראה היו באותו הלילה נפילות מתח, וזה גרם לשריפת הרכיבים במחשב". "התקשרתי אליהם", הוא מפרט, "והם הודו שהיו באזור שלי 'נחשולי מתח' באותו הלילה. כשהתחלתי לשאול שאלות, הם אמרו לי 'היית אמור לגבות את המחשב שלך' ובזה הסתיים הסיפור מבחינתם".
 

חברת החשמל אחראית

 
ובכן, אזרחים יקרים, הנה כמה דברים ששווה לדעת במקרה הצורך.

בשנים האחרונות נרשמו בישראל אלפי מקרים של מכשירי חשמל ואלקטרוניקה שניזוקו בעקבות שינויים במתח החשמל. המכשירים הרגישים יותר לנזק הם בדרך כלל גם היקרים יותר: מחשבים, סורקים וטלוויזיות. "נחשול מתח", הגורם בד"כ לנזקים אלו, הוא תופעה מוכרת שרק בשנים האחרונות הפכה למפגע. הסיבה: מכשירי החשמל החדישים רגישים בהרבה לשינויי מתח מאלו של פעם. הציוד להגנה בפניהם, מאידך, נותר מיושן ובלתי אפקטיבי. חשוב להבין: האשם במחשב השרוף שלכם אינו ברק סורר או נחשול חשמל נבזי, אלא חברת החשמל בחוסר האכפתיות שלה.
 

דע את האויב

"חברת החשמל מנסה להתחמק באופן שיטתי מחובתה לפיצוי הצרכנים, כשעל פי רוב היא מתרצת את סירובה בטענה בלתי נכונה כי מכשירים תקינים ותקניים אינם ניזוקים כתוצאה מהפסקות חשמל", מדווחים לנו מהמועצה לצרכנות. "החברה נוקטת במכוון במדיניות דחייה אוטומטית של לקוחות מתלוננים, מתוך הנחה שרבים מהם יתייאשו בדרך ויוותרו על הפיצוי המגיע להם".
 
 

מה אומר החוק?

החוק, שימו לב, נמצא הפעם לצדכם, וישנם לא פחות מעשרות פסקי דין הקובעים זאת. בתי המשפט ברבים מהמקרים פוסקים לטובת הצרכנים הניזוקים, ומחייבים את החברה בפיצוי הולם. "אם תגבו את התביעות שלכם בחוות דעת של טכנאי המעיד שאכן מדובר בנחשול מתח – יש סיכוי סביר שחברת החשמל כבר תמצא דרך לפצות אתכם בתהליך של גישור", מספרים לנו מהמועצה לצרכנות. בקיצור, יש לכם קייס, ויש מי שיפצה אתכם על המחשב ההרוס. עכשיו רק נותרה השאלה – איך מגיעים אליו עם הכי פחות כאב-ראש?
 

המדריך לתובע

 
ראשית כל, פנו לחברת החשמל במכתב מסודר, הציגו להם את פרטי המקרה ואת המכשיר הניזוק, שאלו אותם אודות תקלות נוספות שהיו באותו איזור ביום האירוע ודרשו פיצוי בגובה עלות תיקון המכשיר, או בגובה מחיר המכשיר באם לא ניתן לתקנו.

הכתובת למשלוח התלונות: נציבות תלונות הציבור, חברת החשמל, ת.ד. 8810 חיפה, מיקוד 31086. פקס: 04-8548329, אימייל: ombudsman@iec.co.il.

דחו אתכם במכתב מנומס? אל ייאוש. התקשרו למועצה לצרכנות (03-5604671), או שלחו בפקס (03-5600180) את פרטי המקרה, והמועצה תחזור אליכם עם מכתב חדש, משודרג, ומנוסח בידי טובי עורכי הדין. את מסמך הזה תצטרכו רק להתאים ספציפית למקרה שלכם, ולשלוח מחדש לחברת החשמל. במועצה לצרכנות מבטיחים לעזור לכם עד לשלב הפיצוי (גם אם משמעו תביעה מצידכם). בנוסף, מציינים במועצה, "אנו יודעים על מקרים רבים מאוד בהם אנשים פוצו. אל תיכנעו מראש, זה שווה את הטרחה".
 

ציון לגנאי

 
רועי נכנס לאתר של חברת "סקאל" וקנה לו מחשב נייד. בעמוד המכירה באתר נרשם כי דמי המשלוח של אותו מחשב עומדים על 199 ₪, סכום שנראה לו מוגזם, ועל כן ביקש לאסוף את המוצר בעצמו.

יש לציין כי החל מה-1/12, חיוב אוטומטי ב"דמי משלוח" הינו בלתי-חוקי, וכל חברה למסחר-מרחוק חייבת להציע לקוניה את האפשרות לאסוף את המוצר בעצמם, ללא תשלום נוסף.

חברת "סקאל" אכן פעלה כחוק ואפשרה ללקוח לבחור שלא לשלם על משלוח. באותו עמוד, מאידך, לא נרשם ולו במילה אחת מהיכן עליו לאסוף את המוצר.

לאחר שביצע את הקניה, התקשר רועי לחברת "גלאקסי מחשבים", ספקית המחשב, וביקש את הכתובת ממנה עליו לאסוף את המחשב שקנה. "אין בעיה, תבוא לאסוף את המוצר מהמחסנים שלנו באילת" אמרו לו נציגי החברה. רועי, תושב ירושלים, נאלץ מסיבות ברורות להוסיף את דמי ההובלה המוגזמים (199 ₪), והרגיש, בצדק, כי עשו עליו תרגיל מלוכלך.

חברת "גלאקסי מחשבים" מסרה בתגובה כי "מדובר בטעות של חברת 'סקאל' שלא רשמה את הכתובת שלנו לאיסוף. אנחנו מאחסנים את המוצרים באילת מטעמי חיסכון במע"מ ואין מה לעשות בנידון. סקאל באמת לא בסדר שהם שכחו לציין את זה".

דיברנו עם עומר, מנהל המכירות באתר האינטרנט של "סקאל".

ברור לך שמדובר בהטעיית לקוחות?
"אנחנו מודעים לבעיה. הספקים נתנו לנו מידע קצת מוטעה, אנחנו עכשיו מעדכנים את כל המוצרים בכתובות האיסוף ואני יכול להבטיח לך אישית שמחר כבר הכל יהיה מסודר"

גם אצלכם יש ריח של תביעה ייצוגית כבדה באוויר?
"אני מסכים איתך שזה לא בסדר וזה לא ימשך יותר. בכל מקרה, כל הלקוחות שנאלצו לשלם על משלוח בגלל שלא נרשם בעמוד המכירה מקום האיסוף, שיפנו אלינו בטלפון 03-7680888 ונפצה אותם במלוא סכום המשלוח".
 

ככה תשיגו אותנו

דפקו אתכם? תנו לנו להפוך שולחנות!
דוא"ל: doberman_report@nana.co.il (נא לצרף שם ומספר טלפון)
פקס: 03-6241952 (לידי "דוברמן").

גילוי נאות: דוברמן מתפרסם בפורטל נענע הנמצא בבעלות חברת נטוויז'ן. עם זאת, הוא נטול פניות לחלוטין.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by