ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
באטמן ורובין יוצאים מהארון 
 
 בעיקר מכות. הרבה מכות.   
 
אמיר דולב, גיימר

והכול כדי להילחם ביחד בדמויי פיקאצ'ו, מה נהיה?!? אמיר דולב מחפש משמעות במשחק החדש של משפחת העטלפים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל פעם הם עושים לי את זה. מישהו מוכן להסביר לי איך בדיוק מבקר משחקים פשוט אמור למצוא פעם אחר פעם דרכים חדשות ומקוריות לפתוח ביקורת על משחק-מבוסס-זיכיון? מה- שוב אני אכתוב שנראה שהמפתחים השקיעו את רוב הכסף בקניית השם ושכחו להעמיד משחק טוב מאחוריו? שוב אני אכתוב שכנראה שהם חשבו שהשחקנים פשוט יקנו את המשחק בזכות המקור עליו הוא מבוסס? לא- הפעם זה לא יקרה! לא עוד פתיחות ממוחזרות לביקורות! הקץ למריחות המילים, סופו של עידן, מהפכה של ממש!

הפעם, הביקורת תהיה פשוט יותר קצרה.
 

אותו הבאטמן, פעם נוספת

 
במשך עשרות השנים מאז ש-DC, חברת הקומיקס הענקית, יצרה את באטמן, התבססו על הדמות תוכניות טלוויזיה, סרטים, משחקי מחשב וקונסולות, כוסות, בובות צעצוע, מצעים, פלסטרים - למעשה, חוץ מכפפות מטבח אני חושב שהם כיסו את הכל. באטמן, לטובת מי שלא מכיר (הי אמא!), הוא ברוס ווין- איל עסקים עשיר ביום, וגיבורה האפל של העיר גות'האם בלילה. הוריו נרצחו בגיל צעיר ומאז הוא חי את חייו בנקמה קולקטיבית בפושעי העיר, משחק אותה אל רחום כשהוא רוצה, אבל הוא גם מסוגל להיות מאד (מאד) אכזר. לבאטמן אין כוחות על (רק גאדג'טים מגניבים), והוא ידוע כאחת מדמויות הקומיקס האפלות והמורכבות ביותר, ועל כך הוא אהוד בקרב מיליונים ברחבי העולם.

כאמור, במשך השנים כיכב באטמן בכמה וכמה משחקי ווידאו, החל מימי ה-8 ביט ועד לימינו אנו, כאשר אנו עדים לפריחה מחודשת של משחקי באטמן. המשחק האחרון- Batman: Rise of Sin-Tzu, מתהדר בכך שבמיוחד לכבודו נוצר סופר-רשע חדש לגמרי שנלחם נגד באטמן. אותו אחד (אם לא ניחשתם) הוא סין-טזו, אמן לחימה גאון שמתגאה בכך שהצליח לכבוש אויבים רבים וגדולים ממנו. הפעם הוא ניצב מול באטמן, ומתכוון להביס אותו בתנאים שלו.

כמובן שחוץ מסין-טזו באטמן נלחם מול אויבים נוספים, וכאן נרשמת לחובתם של מפתחי המשחק פאשלה רצינית. איך בדיוק מכל הרשעים המגניבים ורבי העוצמה מעולמו של באטמן, נבחרו דווקא הדחליל, קליי-פייס וביין- שלושה רשעים ממוצעים ולא מעניינים במיוחד? ארבעת הרשעים של המשחק, אם כך, מרכיבים חבילה לא בדיוק מרשימה. מלבד כל הסופר רשעים האלה ניצבים מול באטמן מאות גנבים, רוצחים, מלווים בריבית קצוצה ושאר צרות החברה הגות'המית, שמחכים להרגיש את נחת זרועו.
 

אגרוף-אגרוף-בעיטה

האנימציה במשחק בנוסח סדרת הטלוויזיה
 האנימציה במשחק בנוסח סדרת הטלוויזיה   
המשחק הנוכחי לא מנסה לפרוץ דרכים ביחס למשחקי באטמן קודמים לו, והוא לא יותר ממשחק 'תרביץ-להם' (beat'em up) סטנדרטי. כל שלב מורכב מסדרה של מסכים עליהם מתרוצצים אויבים. באטמן מסתובב על המסך ומרביץ להם, ואחרי שהם מתים - הוא ממשיך הלאה. מדי פעם צריך להציל בני ערובה, או לנטרל פצצות בזמן קצוב, אבל בעיקרון זה כל מה שיש.

מערכת הקרב היא פשוטה ואפקטיבית- כפתורי הפנים שולטים על הבעיטה, הקפיצה, האגרוף, והקפיצה, וכפתורי הגב על הריצה, ההגנה והטריקים המיוחדים (שכוללים זריקת בומרנג ופצצות עשן ותאורה). נוח לשלוט בבאטמן, והאויבים הם לא טיפשים הרבה יותר מהנהוג בז'אנר, אבל מה שבאמת עצבן אותי במשחק הוא פרט מסויים אחד.

המשחק מציע לשחקנים, אחרי כל שלב, לקנות בעזרת הנקודות שהשיגו במשך השלב מהלכים חדשים לבאטמן, שכוללים קומבואים משופרים, תפיסות ואביזרים חדשים. השיטה הזו אמנם נחמדה ומוסיפה גיוון מסויים לפעולה החוזרת על עצמה של המשחק, אבל היא נכשלת נחרצות בגלל דבר אחד- אין סיבה להשתמש בה. המשחק כולו מתחילתו ועד סופו ניתן לפיצוח בעזרת הקומבו הפשוט 'אגרוף-אגרוף-אגרוף'. בשלב מסויים הגעתי למסקנה שאפילו הבעיטה לא יעילה כל כך.

למרות אי יעילותה של שיטת הקרב והאופן בו המשחק מתחיל להעיק על השחקן לקראת סופו, המשחקיות של באטמן היא לא גרועה יותר ממשחקים אחרים של הז'אנר. היא אמנם לא מוסיפה כלום, אבל גם לא מביישת את הפירמה- מה גם שהמשחק הוא קצרצר ונגמר בדיוק כשהתחיל להימאס לי ממנו.
 
 

ברוח סדרת הטלוויזיה

המשחק בוחר, מבין כל הגירסאות הקיימות של באטמן, להתבסס בעיצובו על סדרת הטלוויזיה המצוירת לילדים. זה אומר אנימציות חלקות, קוים ישרים, מחסור כללי בדם וזוועות. כתוצאה מכך הגרפיקה היא חלקה ונעימה לעיניים, ידידותית לילדים אבל לא יותר מדי צבעונית, אפלה באופן מצועצע. מי שאהב את המראה הכללי של סדרת הטלוויזיה, יאהב גם את המשחק.

המשחק מציע משחק משותף לשני שחקנים, כאשר חוץ מבאטמן ניתן לשחק בתור רובין, נייטווינג או באטגירל- כולם נראים בדיוק כמו דמויותיהם בסדרת הטלוויזיה. אנימציות המכות נראות בסדר גמור, אך אנימציית ההליכה מסורבלת מעט, ואחרי זמן משחק ממושך, מפריעה לעיניים. הסביבות אמנם נראות טוב, אבל הן מאד קטנות וחוזרות על עצמן לעיתים קרובות. הרעים גם הם נראים טוב, למרות שגם כאן היו חסרים לי יותר גיוון. האפקטים הגרפיים, כמו הערפל שמתפזר בעיר והפיצוצים מחביות הנפץ, לא מרשימים באיכות יוצאת דופן, אבל גם בהחלט לא נראים רע. בסך הכל ניתן לסכם את החבילה הגרפית של המשחק כחביבה, למרות שקצת יותר השקעה בוודאי הייתה יוצרת חווית באטמן קצת יותר מסעירה.

הדיבוב גם בוא ברוח סדרת הטלוויזיה, וגם כאן אין תלונות. לא בדקתי את זה, אבל יש סיכוי טוב שהמדבבים הם אותם מדבבים של הסדרה האמריקאית, ואם לא- הם עושים עבודה נהדרת בשחזור קולותיהם של הטובים והרעים. המוזיקה במשחק היא מוזיקת טכנו קצבית טובה למדי, שמתאימה לאופי המשחק, אבל לא לאופי הדמות; כלומר, בשביל משחק 'תרביץ-להם' המוזיקה מתאימה יופי, אבל היא לא בדיוק מה שהייתי משייך למשחק באטמן.
 

לבאטמן מגיע יותר, לנו מגיע יותר

בקיצור, נמאס. נמאס ממיחזורים של ז'אנר ה'תרביץ-להם', נמאס מכך שלוקחים דמות נפלאה כמו באטמן ומכניסים אותה למשחק פעולה שלא תואם את האופי שלה, נמאס ממשחקים ידידותיים לילדים שפשוט עושים הכל כדי לפנות לפלח דמוגרפי כמה שיותר גדול. מגיע לנו משהו יותר טוב. אני רוצה לראות מפתח נועז שייקח את הדמות של באטמן ויצור משחק פעולה-הרפתקאה מרתק באמת: אתם אפילו לא צריכים לכתוב עלילה מקורית משלכם (כולנו יודעים שזה לא הצד החזק שלכם). רק בחרו אחד מעשרות הסיפורים הארוכים הנפלאים שיצאו לבאטמן במשך השנים, ובססו עליו משחק אפל, קודר, עם הרבה אלימות זוועתית, כמו שבאטמן היה אוהב.

Batman: Rise of Sin Tzu, הוא משחק הכאת אויבים קצר ונחמד- הפעולה שלו יכולה לספק בידור נוח לכמה שעות, יש אנשים שיאהבו את איך שהוא נראה ואת האפשרות לשחק בשניים, 'בדיוק כמו במכונות הווידאו מפעם, רק בלי האסימונים'. רוב האנשים כנראה יסתפקו בהשכרה של המשחק בלבד, אבל אנשים כמוני יתעצבנו מהפוטנציאל הלא ממומש ומהמיחזור הכבד שסבלה דמותו של באטמן, כאשר הסוף לא נראה באופק, ויחרימו את סין-טזו וכל בלבולי המוח הסיניים שלו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by