ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בתוך ההוטמייל האינטימי שלי 
 
 
סיוון שור

בהוטמייל בסך הכל רצו לשדרג את מערכת האימייל הפופולארית שלהם לשמחת הגולשים. איך זה שהגולשים לא שמחו? לסיון שור יש הסבר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מי שניסה לפתוח את תיבת ההוטמייל העולמית שלו אור ליום שלישי האחרון זכה לחווייה מטרידה מעט. למרות שהכניסה לשירות האימייל הפופולרי בעולם נראתה רגילה ותמימה למדי, מייד לאחריה נפתח לו מסך חדש ולא מוכר. במבט ראשון נראה היה שלא נשאר סימן לתיבת הדואר הנכנס. לרגע החסיר לו הלב פעימה וזעה קרה כיסתה את המצח, כשאפשרות אובדנן של כל המכתבים חלחלה אל ההכרה. כמה נשימות עמוקות ומבט שני גילו שלא מדובר בפרצת אבטחה נוספת וגם לא בהתממשות השמועות על גביית כסף מהגולשים, מדובר (שוב) בסך הכל בעיצוב חדש.

שינויים כאלה בדואל האישי הם לא דבר חדש. הוטמייל שינתה מרכיבים בעיצוב ובממשק מספר פעמים בשנים האחרונות, אבל מסתבר שאנו, הגולשים, עדיין מופתעים ולוקים בהלם קל בכל פעם מחדש כאשר מישהו מתעסק לנו באימייל. כבר עם המהפך העיצובי המאסיבי האחרון בשנת 2001 התקבלו תלונות בנוגע לתוספות החדשות וה"מעצבנות": פרסומות ל- msn היכן שלא רצו לראות אותן, גופנים יותר קטנים ואפילו פיצ'רים מתוחכמים אך מטרידים. גם חלק נכבד מהטוקבקים, שהופיעו בתגובה לפרסום האחרון על השקת האתר המחודש, לא היו חיוביים במיוחד, והביעו לעתים זעם או תסכול.
 
 
במקרים קיצוניים הופיעו אפילו כמה גילויי פרנואידיות, או כפי שאמר אחד מהמתלוננים בשעתו: "הסיוט הגדול ביותר שלי הוא שאני אתקע מחוץ להוטמייל או שאני אתעורר ואגלה שהם מחייבים אותי בכסף". נשמע קצת מצחיק, אבל יחד עם זאת יש לזכור: אם אתה פרנואיד, זה לא אומר שלא רודפים אחריך. אם בקלות שכזו משנים בהוטמייל את כל הסידור ללא כל הודעה מוקדמת, מי מבטיח שמחרתיים לא יתחילו לדרוש דמי כניסה? כן, ניחשתם נכון. גם הפעם לפני המהפך לא הופיעו הודעות כלשהן המכינות את מיליוני המשתמשים לשינויים, וההסברים שהופיעו באתר לאחר ההשקה בקושי מובחנים.

"אני לא יודע למה לא הודיעו למשתמשים", אומר מנכ"ל msn ישראל, אורי אדוני, בתגובה. "מצד אחד זה לא מידע שיש מה לעשות איתו, ומצד שני, בגלל הספאם הוטמייל לא רוצים להעמיס בעוד 'דואר זבל' מסוג זה". אדוני תמה על התגובות ה"מוזרות" הללו. לדבריו העיצוב אינו החלק המשמעותי בהוטמייל החדש: "ברמה של עיצוב מדובר סה"כ במתיחת פנים, בשינויים מינוריים…אני לא חושב שזאת כזאת טראומה...שינוי נועד לשפר ולוקח טווח של דקות להתרגל. גם אם נבהלים בשנייה הראשונה, בשנייה השנייה מתרגלים ובשלישית כבר נהנים". הסיבה העיקרית שעומדת לדבריו מאחורי השינוי הנוכחי היא הוספת כלים חדשים, ובראש ובראשונה אלה שנועדו להקל על הגולשים להלחם בדואר הזבל, הפעם בעצמם, ע"י דיווח וסינון.
 
זה הכי פרטי
 זה הכי פרטי   
על פניו, נדמה שאדוני צודק. כשמתרגלים, ההוטמייל החדש הוא אכן נקי ויעיל יותר מקודמיו. מבחינת ממשק, קיימת הצגה ברורה ונגישה יותר של אפשרויות העיון והעריכה בתוך תתי-תפריטים גלויים, ישנה הפרדה ברורה יותר בין חלקי האתר השונים, הוגדלה שימושיות ספר הכתובת ונעשה שימוש בסמלים ברורים. כל אלה נשענים היטב על אסוציאציות קודמות של המשתמש המצוי באופן שוודאי גורם לכמה מהנדסי אנוש להאנח בנחת. תמורת תשלום נוסף יקבלו המשתמשים גם יומן קלנדרי וירטואלי. בכך למעשה ממשיכה הוטמייל במגמה שהתחילה עוד בשנת 2001 של שילוב פיצ'רים הלקוחים מ- msn ובייחוד קירוב המערכת הקיימת לזו המוכרת והאהובה (?) מתוכנת הדואר אאוטלוק.


אבל אם הכל טוב ויפה, מאיפה הגיעו קריאות הזעם והמרמור של הגולשים? ובכן, נראה שיש לנו כמשתמשים בעיה לאו דווקא עם הוספתם של כלים חדשים, אלא שנמאס לנו לגלות במפתיע לעתים כה קרובות התערבות "חודרנית". למרות ש- msn היא מפעילת השירות, אנחנו הם אלה שפיתחו עם הזמן רגשות בעלות על התיבות, שהרי מדובר אחד מהדברים הרגישים ביותר שיכול להחזיק אדם על הרשת. משתמשים קבועים גולשים לתיבת הדואר האלקטרוני שלהם לפחות פעם ביום. רובנו שולחים ומקבלים באמצעות התיבה לא רק דואר זבל אלא גם פתקי אהבה, ססמאות, אות חיים מחברים בחו"ל ותיעוד נוסטלגי של התכתבויות אישיות.
 
 
 
הכניסה היא פרטית, היא שלנו, לעינינו בלבד. זהו אך טבעי שבשלב מסויים נתחיל לפתח רגישות כלפי אותם 2 מגה בייטים והתצוגה שלהם. הבעלות של msn על העסק הופכת עבורינו שולית ולא ממש חשובה, וכשאנו נכנסים לתיבה, אנחנו רוצים למצוא אותה בדיוק איך שהשארנו אותה. השינויים הכפויים שמכניסה בה הוטמייל יכולים להשאיר אצל חלקנו תחושה לא נוחה, הדומה להרגשה המוזרה שבאה לאחר שמישהו משנה לנו את סידור החדר ללא רשותנו. אז, באותם רגעי חשיכה בהם אנחנו לא בטוחים היכן ממוקמת האינבוקס, לא באמת אכפת לנו, שבעצם הכוונות הן טובות. במילים אחרות: כשצובטים אותנו, אנחנו מצטבטים.

אדוני תמה על התגובות, ומתרעם, שנוצר אבסורד שיווקי בו מועלות תלונות אודות שיפור של שירות שהוא בסה"כ חינמי ועולה למפעיליו סכומים גבוהים. יחד עם זאת, אולי יש לציין, שכאשר מדובר בענקית דואל כמו הוטמייל, לא ניתן להתעלם מרגשות בעלות, גם אם כוזבים, של מליוני משתמשים. אחרי ככלות הכל, אנחנו אלה ששומרים בשרתים מידע אישי, מטפחים, מבקרים ומגדלים תיבות לתפארת. ובכל זאת, msn יקרים, עד לבוא ימות המשיח ולהבא, אנא, בבקשה, במטוטא חוסו על קוצב הלב שלנו, הפסיקו לבלגן את החדר, או לפחות תנו איזו הודעה מראש. תודה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by