ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
"האם ארבעה שקלים לשיר זה יקר?" 
 
 
מערכת חיים ברשת

מנכ"ל NMC, זאב שליק, השיב על שאלות בנושא מכירת מוזיקה באינטרנט; "בלי שירים שלנו, אפשר יהיה להעביר ב-P2P הודעות אישיות, ד"שים וקיטורים על זה שאין מספיק מוסיקה"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שירות הורדת המוזיקה הישראלי הראשון, songs.co.il, הושק לפני שבוע וחצי על ידי חברת NMC. מנכ"ל החברה, זאב שליק, התארח בפורום מוסיקה עברית של נענע. להלן שאלות ותשובות מעניינות מהאירוח, בעריכה קלה (השאלות מודגשות).
 

פיראטיות

 
מה הטעם להעלות את השירות החדש כאשר יש כל כך הרבה אלטרנטיבות זולות וחינמיות לגולש הממוצע, כמו תוכנות ה-P2P? האין יותר חשוב ומשמעותי לעשות ייעולים מערכתיים/הוזלות מחושבות של אלבומים/הוצאות מחדש של פנינים שנשכחו במדפים/השקעה בטכנולוגיות האזנה חדשות – כאלה שיכולים בעתיד להחליף את ה-CD וכדומה?
ככה, עושים גם את זה וגם את זה. אנו מפיקים מוזיקה ושואפים למכור אותה בכל הצורות האפשריות, התוכנות שאתה מזכיר אמנם מאפשרות השגת מוזיקה, אך לא בצורה פיירית כלפי האמנים והמפיקים. דמיין שהמצאת רעיון נפלא ולפני שהספקת לממש אותו, מישהו או מישהם, והרבה כאלה, גנבו לך אותו. נשארת מסכן ותפרן, האם גם אז תצדיק את אלה שגנבו את הרעיון הנפלא שלך?

אבל בכל זאת, אם נחשוב ביחד על העתיד, הרי שמי שיש לו מה להציע לכאלה שאוהבים מוזיקה, ואני מניח שאתה ביניהם, זה מי שמפיק אותה ומי שעושה אותה, ומה לעשות שאלה לא בדיוק תוכנות ה-P2P, אלא האמנים וחברות המוזיקה.
 
האם ההחלטה למכור דרך האינטרנט נבעה גם מההבנה\הכרה בעובדה שמחירי הדיסקים היקרים הם הגורם המשמעותי לירידות במכירות? האם מדובר במין יישור קו עם שיטת הצרכנות המועדפת של הציבור (הורדות)? במילים אחרות, האם החלטתם שאם אי אפשר לנצח, עדיף להצטרף?
אנו רואים באינטרנט מדיה עצמאית וחשובה, ולכן ההתייחסות אליה, גם במיזם הנוכחי, בלתי תלויה בשוק הפיזי. דרך אגב, גם בתוך החברה, האנשים שעוסקים במדיה החדשה לאו דווקא קשורים לשוק הפיזי. חשוב לנו לצבור נסיון, ללמוד, ולהשתפר עד למימוש הצלחה, ואין דרך אחרת לעשות זאת בלי לעבור מנקודה לנקודה, מאתגר לאתגר.

בשנה שעברה התארח מנהל האגף הישראלי ב-NMC בפורום ב-ynet, ואמר ש-NMC לא תעשה כלום כדי להתחרות במורידי הקבצים, כי זה יהיה כניעה לפושעים. לרגל השקת שירות הורדת השירים הזולה (ותודה על כך), רציתי לדעת: מה נשתנה?
אין שינוי ממה שנאמר: לא רק שאנו לא מתחרים בפיראטים, אלא שאם את רואה בנו אלטרנטיבה, טעות בידייך. אנחנו הדבר, והם הפיראטים. בלי שירים שלנו, אפשר יהיה להעביר ב-P2P הודעות אישיות, ד"שים וקיטורים על זה שאין מספיק מוזיקה.
 
 

מלחמה בפיראטיות

מנכ"ל הליקון, רוני בראון, אמר בכנס של התנועה לאיכות השלטון על מכירת שירים באינטרנט: "כל עוד תהיה אלטרנטיבה שלא שמה גבולות, והשיר החוקי יעלה סנט אחד יותר מהאלטרנטיבה החינמית – זה לא יעבוד". מה דעתך על זה?
בידידות רבה, אינני מסכים איתו.

עד כה סירבת להתייחס לסוגיית המלחמה בפיראטים. האם מדובר באסטרטגיה של NMC, שרוצה להימנע מללכלכך את ידיה ולהכעיס את לקוחותיה הפוטנציאליים, או שבסופו של דבר תעסקו גם בצד הזה של המשוואה?
ומה אתה היית עושה במקומי?

אני הייתי מתקשה להחליט מה לעשות. אם אלחם בפיראטים, אפגע בקהל של רוכשים פוטנציאליים, ואקומם עלי גם את הגולשים שאינם פיראטים. אם לא אלחם בפיראטים, כאילו הכשרתי באי-המלחמה שלי את מעשיהם. ואז, איך אני עומד מול הדירקטוריון ובעלי המניות ואומר להם, "שווה לכם להשקיע במיזם שלי ולתת לו זמן להיקלט", כשהאופציה החינמית נמצאת במרחק של כמה הקלקות?

אבל אני לא מנכ"ל אחת מחברות התקליטים הגדולות בארץ, ואתה כן. אני חש שאולי אתה נותן לאחרים (אקו"ם, הליקון, הפדרציה לתקליטים) ללכלכך את הידיים בשבילך, כשאתה נשאר נקי וטהור מבחינת הגולשים. לפחות ברמת ההצהרה, הייתי מצפה ממך להגיד באיזה צד אתה.

אנחנו בצד שעושה מוזיקה ושואף להצלחה מסחרית, לא במובן הרפרטוארי כמובן. הנושא מורכב וטעון, וסדר העדיפויות שלנו כחברת מוזיקה לדעתי צריך להיות כדלקמן:

1. לשאוף ליצירה לא מתפשרת מבחינה אמנותית.
2. לשאוף להצלחה מסחרית.
3. לשאוף לספק בצורה הטובה ביותר את הלקוחות.
4. לתמוך ולאפשר לרשויות האכיפה לבצע את תפקידם נאמנה.

זהו סדר הדברים.
 

מחיר

אני מאוד כועס, ולכן אשאל אותך: מה גורם לך לחשוב שמישהו ישלם כסף על הורדת שיר (ועוד ישראלי) שאפשר להוריד בחינם ללא כסף בקאזאה, מבלי שידעו מי אתה ומבלי שיוכלו לתבוע אותך? ולמה שישלמו כשלאנשים אין מה לאכול? 4 שקלים?
מוזרה לי השאלה שלך. קודם כל, אל תכעס. מוזיקה אמורה לעשות לך טוב, ואם היא לא עושה את זה לך, אז כדאי לך לבדוק את עצמך כאדם. גם על פי המשך דבריך, אני ממליץ לך להיבדק מול עצמך, ומקווה שבשאר תחומי האישיות שלך – בינך לבין עצמך ובינך לבין הסביבה – אינך נוהג על פי הקריטריונים שאתה נוהג במוזיקה שבמקור נועדה לעשות איתך טוב.

אבל, לגופו של עניין, אשמח אם תספר לי איזה מוצרים שעולים פחות מארבעה שקלים (כולל מים, עוגות, קולנוע, בגדים, וופלים...) קנית לאחרונה, ובמקום להנות ממתיקותם, התכעסת? דרך אגב, האם תכעס גם בעוד הרבה שנים כשתמשיך להנות מהשיר שכבר מזמן שכחת כמה הוא עלה לך?
 
לפי מה תמחרתם את השירים והאלבומים? אלבום ב-35 ש"ח נשמע לי זול, ונשמע כמו אלטרנטיבה הגיונית לרכישת דיסק בחנות. אם אני רוצה אלבום עברי שלם, אני אפילו אשמח לשלם עבורו את הסכום הזה, להרגיש שלא גזלתי מפיתם של העוסקים במלאכה, ומצד שני לא להוציא הון תועפות על דיסק.

אבל המחיר של שיר הוא די גבוה. כשאני עומדת מול השיר הבודד, המחיר של 4 ש"ח מחזיר אותי לקאזה. זו הוצאה שיותר קשה לעשות בשביל שיר בודד, מול האלטרנטיבה (הלא חוקית). אם שיר היה עולה, לדוגמא, שקל או שני שקלים, סכום שיותר קרוב למחיר של הורדת רינגטונים (למה על זה אנשים כן מוכנים לשלם?), אולי זה היה מוריד את המחסום. מה דעתך?

אני שמח על זהות ציפיות בינינו לגבי ה-35 ש"ח לאלבום.

לגבי ה-4 ש"ח לשיר, האם זה באמת נראה לך יקר? מה עם פחית קולה? קנית אחת לאחרונה? את זוכרת את הטעם, המקום והזמן? אתמול בז`נבה מישהו שם במערכת הסטריאו שיר של ניל יאנג שלא שמעתי המון שנים. הבטן שלי התכווצה, איזה כייף!!!!!!! איזה יופי של שיר!!!!!! האם 4 שקלים זה יקר?

לחברה הראשונה שלי (לפני הרבה שנים) עשיתי קסטה עם שירים שרציתי להעביר, 4 שקלים? זה באמת יקר?

ואם תצטרכי לנסוע לאי בודד, ותרצי לקחת איתך את מה שבאמת יוכל לעשות לך טוב, לא תקחי שיר? 4 שקלים? האם זה באמת יקר?

רציתי לדעת, כאחת שקונה אך ורק דיסקים אמיתיים, ומורידה שירים רק כדי לראות אם אני אוהבת אמן מסוים, אם יש איזשהי עלייה של מכירת הדיסקים בעקבות ההורדה של מחירי הדיסקים שנעשתה לאחרונה.
לצערי הרב מה שנראה צפוי להרבה לקוחות (שהורדת מחיר גורמת לעליה משמעותית במכירות) אינו בהכרח נכון. בהרבה מקרים, קורה שהתוצאה היחידה של הורדת מחירים הינה פחות הכנסותף הן לנו והן לאמנים. אני מודע לזה שתשובה זו לא נשמעת הכי פופולרית, אבל מה לעשות, אלה הם החיים לפעמים, וכאחת שמוזיקה ישראלית מאוד חשובה לה, אני מניח שאת מבינה את המשמעות של המשבר שהתעשייה עוברת בשנים האלה והשפעתו על המשך היצירה, מצב החברות ומצב האמנים.
 

שירותים

אחד הדברים הבסיסים הוא קודם כל להציע מנוי חודשי במחיר סביר. היתרון הגדול של הרשתות החינמיות הוא באפשרות להוריד בחופשיות הכל. ועם כל הכבוד, מכירת שירים בארבע שקל לא יכולה להתחרות בזה.
אנחנו יכולים להתווכח, ולא בטוח שברור מי צודק. יחד עם זאת, שיטות הגביה מתוכננות להשתכלל, ויכול מאוד להיות שמה שאתה מתאר, ייושם.

האם אינך חושב שעל מנת למשוך את צרכני המוזיקה לשירות החדש ולהפוך אותו לאטרקטיבי יותר, על האתר להציע ערך מוסף כלשהו מעבר לקבצי המוזיקה עצמם? הכוונה לסריקות איכותיות של עטיפת האלבום, הטקסטים וכד` שכיום האתר שלכם אינו מציע.
האינטרנט זוהי מדיה מאוד דינמית שמאפשרת לנו השקות, שינויים ותוספות, עם התהוותם. היה חשוב לנו להתחיל את השירות בנקודת משקל סגולי של כאלף שירים, ואני מבטיח לך שכמעט כל כמה שבועות יהיו תוספות, עוד מוזיקה ותוכן שבמדיה פיזית קשה ואולי אף בלתי אפשרי להוציא לאור.

הנה לך סקופון קטן – בעוד מספר שבועות נוסיף עטיפות (חיצונית ופנימית), ולא רק זה, אלא שבגלל שזה האינטרנט, אף לקוח שקנה לא יפגע. למה אני מתכוון? אם תשים לב, בכרטיס הלקוח שלך יש את רשימת ההזמנות שביצעת, ואנחנו פשוט נוסיף שם את העטיפה, גם אם כשקנית את הסינגל/ אלבום היא עוד לא היתה באתר. אני מקווה שאז אנשים באמת ירגישו מה ההבדל בין שירות טוב של חברת מוזיקה לבין שירותים פיראטיים, כאלה ואחרים.

ואם זה לא מספיק אז דע לך, שמה שקראת זה רק קצה קצהו של התכניות שלנו, והסיבה היחידה שאני לא ממשיך להעביר לך את התלהבותי לגבי ההמשך הינה לא לתת למתחרינו להבין לאן אנחנו שואפים להגיע.

ומה עם הורדת קליפים בתשלום?
יהיה הכל ובגדול.
 

רפרטואר

מתי יועלו לאתר כל השירים הישראליים של NMC, ומתי השירים הלועזיים?
לצערי קשה לי להעריך לגבי אפשור מוזיקה לא ישראלית. לגבי הרפרטואר העברי, אנחנו עובדים נגד השעון כדי להעלות את כל מה שאפשר. השאיפה היא להעלות הכל, כולל את סדרת NMC-GOLD.

המאגר שנמצא באתר קטן מאוד (כ-1,000 שירים כשיכולים להיות 50,000). האם תשתפו פעולה עם הליקון?
כן, נרחיב את השירות. לגבי הליקון ובכלל – אני מקווה שלא נהיה לבד הרבה זמן, בטוח שכאשר יהיו גופים שיהיה להם ענין לעסוק בתחום הם יוכלו לקבל חומרים הן מאיתנו והן מחברות אחרות. אך גם ב-songs.co.il נשמח לראות רפרטואר של חברות אחרות. איך ומתי, הזמן יגיד.
 

כסף או אהבה

בעבר הרחוק, מוזיקה לא נועדה להיות מוצר גשמי. מוזיקה היא דבר רוחני חשוב מאוד, היא חלק מהתרבות ובעצם כך שאנשים כמוך מסחרו את המוזיקה אתם הרחקתם אותה מהאנשים הפשוטים. כאמן יוצר מוזיקה הייתי מעדיף להעביר דרך השירים דעות ומחשבות מאשר למכור אותם בכסף. רציתי לדעת כיצד אתה מצדיק את זה שאתה מרוויח כסף מדבר שלא אמורים להרוויח ממנו, ובטח לא אחד כמוך, שלא יצר את השיר.
טעות בידייך, ובגדול! אני מפנה אותך לדבר פחות וללמוד יותר, וכוונתי בעיקר לתולדות המוזיקה באשר היא. לא רק שמוזיקה פרנסה את יוצריה, אלא יותר נכון לומר – העיסוק במוזיקה תמיד הקשה על יוצרים להתפרנס.

אתה מדבר איתי על רוחניות? אפנה אותך למספר דוגמאות – האם אתה יודע מה היה הרקע לכך שבאך כתב עשרות קנטטות שמהוות היום את אבני היסוד במוזיקה הקלאסית? אז אחדש לך – באך היה מחוייב לכנסיה לכתוב קנטטה לכל יום ראשון של השבוע, ואם לא היה עושה כך, היה צפוי לפיטורין ממשרתו כמוסיקאי חצר.

אלא מה? שאז לא היה שוק תקליטים, ואינטרנט, ואפילו חשמל לא היה, ובגלל שלבאך היו מספר לא קטן של ילדים שאותם היה צריך לפרנס גם כן, הזמן היחיד הפנוי שהיה לו לכתיבת הקנטטות היה בלילה לאור נרות, אחרי שהילדים הלכו לישון. ממש רוחניות, מה?

רוצה עוד דוגמא? בוא נלך למוצרט, רוחניות לשמה, את האופרות שלו הוא כתב לתאטראות רחוב, רק כדי להתפרנס! כי מיצירות מורכבות יותר ("רוחניות") אולי הוא היה גומר תפרן חסר כל. אח, אח, דמיין לך עולם בלי באך ומוצארט.

שמא נמשיך לארה"ב בתחילת המאה? מכיר את בילי הולידיי, או את בייסי סמית? לבילי המוזיקה היתה אלטרנטיבה מפרנסת במקום זנות. סיפור אמיתי. אם בילי היתה נאלצת להנות ממוזיקה רק בפן הרוחני, הרי שלפרנסתה היתה צריכה להמשיך ולעסוק בזנות. להמשיך?
 
זאב, חבל שעכשיו זה לא ימי הביניים כאילו.
אל תגיד לי שהיום זה שונה, ואני לא מתכוון למייקל ג'קסון. לצערי הרב אני מכיר לא מעט אמנים שנאלצים לעסוק לפרנסתם בעבודות אחרות, ולא מתוך בחירה אלא מתוך מצוקה.

אין לי ספק שאם הפיראטיות בארץ לא היתה בסדרי הגודל שהיא נמצאת בהם, והאינטרנט לא היה מאפשר לאנשים ליהנות ממוזיקה ללא כל תשלום, מצבם הכלכלי היה טוב יותר, ויצירתם היתה משובחת יותר.

המיתוס של יצירה מתוך מצוקה, הוא מיתוס. אין שום פסול, ההיפך, זהו כבוד לאמן להתפרנס מיצירתו. וכך צריך להיות. גם בימי הביניים, וגם היום.

מוזיקה עושים באהבה או לא עושים בכלל. אז שלא יראו בזה כמקצוע "זמר", אלא שיהיו קציני בטחון ראשיים בנתב"ג ובזמנם הפנוי, בין הצחצוח שיניים על הבוקר לשריכת הנעל, שיקליטו משהו. רוצים להתפרנס – תתפרנסו כמו כולם. רוצים לעשות מוזיקה – תעשו ואולי זה יצא קצת על חשבון העבודה. רוצים גם לעבוד וגם להקליט – תתאמצו. בשביל זה אתם מקבלים פה ושם כסף.
אני לא מאמין שאני שומע אותך. אתה אומר שמוצרט לא כתב מוזיקה מאהבה???? הרי שאיפתו של כל אחד לעסוק מה שהוא אוהב. מלבד זאת, מה זה להתפרנס כמו כולם? האם להיות מהנדס יותר נכון מאשר להיות מוזיקאי? בן כמה אתה? אין יותר טוב מלהיות מסוגל להתפרנס ממה שאתה באמת אוהב, ואני מקווה שגם אתה תזכה לכך.
 

השפעת האינטרנט

NMC היא החברה הגדולה היחידה שיש לה חנות מקוונת. לכן מוזר בעיני שבחרתם ליצור את songs.co.il בנפרד מהחנות הרגילה. הרי מדובר בסופו של דבר על ערוצים שונים למכירת אותו המוצר.
הזמן יגיד איך הפורמטים השונים יחיו זה לצד זה (או זה בתוך זה). כרגע נראה לנו שיש הגיון רב להתייחס לשני השווקים כשווקים מקבילים, עם זכות קיום לכל אחד. אגב, האחד יכול לדרבן ולתרום לשני.

האם העלאת האתר מעוררת התנגדות מצד גורמים שונים? המתחרים? אקו"ם? היוצרים?
האמנים - שמחים ומפרגנים.
אקו"ם - תומך.
המתחרים - שותקים.
 
אתה חושב שקנייה של שירים להורדה תשפיע גם על מכירת התקליטים?
אני מקווה ומאמין שככל שעוסקים יותר במוזיקה, כך עולה צריכתה ולכן יש סיכוי שקניית השירים ברשת יכולה להשפיע לטובה גם על מכירות דיסקים.

האם הפורמט האלבומי שנגזר למעשה מהמגבלות הפיזיות של התקליט והדיסק צפוי להיעלם? האם הסינגלים חוזרים?
אכן, יש סיכוי שיווצר שוק ראוי של סינגלים ברשת, וזה טוב.

בדרך כלל, אמנים מקליטים מספר גדול של שירים ומתוכם בוחרים את הטובים ביותר. אפשר להציע שמספר מסויים של שירים ייבחר על ידי המנויים מתוך רשימת שירים שהאמן יציג בפניהם. אני מניח שמעריצים מאוד ישמחו לאפשרות להשפיע על צורתו הסופית של האלבום, ואמנים יכולים להשתמש בזה בתור דרך לתקשר עם המעריצים.
חזק! הנה בעצמך סימנת כיוון מדהים שיכול להפוך את כל הדיון על זכות הקיום של חברות המוזיקה מול שירותי הפיראטים על כנו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by