ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מוזיאון דיגיטלי נשרף עד היסוד 
 
 האלטרנטיבה לבריטני לספירס   
 
מייקל רוברטסון

במשך שנים שימש אתר mp3.com בית למאות אלפי יוצרים, עד שהיה לאתר המוזיקה הגדול בעולם. עכשיו הוא עומד להיסגר, ומייקל רוברטסון, אחד ממקימיו, נושא קינה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עיר הולדתי, סן דייגו, נפגעה לא מזמן מדליקות הרסניות, בהן בערו שטחים נרחבים ובתים אינספור. בשל טבען הבלתי צפוי, קשה למנוע דליקות, ולעיתים קרובות הן גורמות לנזקים אדירים. ב-3 בדצמבר מתוכננת דליקה נוספת בסן דייגו, ובה יישרף עד היסוד מקבץ היצירות הדיגיטליות הגדול ביותר שנאסף אי פעם. אנו בטוחים שההתלקחות הזו מתוכננת; השאלה היא, האם נוכל למנוע אותה במהלך השבועיים הקרובים?

בסן דייגו ממוקם MP3.com, אתר המוזיקה הגדול ביותר עלי אדמות. הכל החל לפני שש שנים בחדר הפנוי בביתי, וצמח לכדי תופעה חובקת-עולם. אמנים מרחבי העולם – בין שהיו אלה כוכבים מפורסמים או החובבן שרק עכשיו התחיל – איפשרו לעולם להתנסות במוזיקה שלהם באמצעות MP3.com. כמעט בכל אירוע בו נכחו לפחות 100 אנשים, היו מספר ידיים הססניות מורמות בתגובה לשאלה האם למי מהקהל יש קבצים ב-MP3.com. עבור חלקם היו אלה עסקים ותו לא, עבור חלקם – דרך לשתף את המשפחה במוזיקה, ועבור אחרים היה זה מקום בו קיבלו משוב מן הקהילה על מנת לשפר את יכולותיהם המוזיקליות וליצור קשר עם המעריצים. כיום, מצויים ב-MP3.com למעלה ממיליון שירים באורך מלא, שנוצרו על ידי יותר מ-250 אלף אמנים, שכולם זמינים להאזנה ולהורדה. את מרבית המוזיקה הזו לא ניתן למצוא בשום מקום אחר בעולם.
 
רב פעלים. רוברטסון
 רב פעלים. רוברטסון   
MP3.com לא תמיד היה ארכיון מוזיקה ענק. בתחילת דרכו היה זה אתר מוזיקה זערורי, שעסק בקידום הפורמט הידידותי-לצרכן, MP3, באמצעות קומץ דפי רשת שהציגו פחות מ-20 שירים. זמן קצר לאחר מכן יצרנו דרך שתאפשר לאנשים העלאה אוטומטית בשירות עצמי של מוזיקה משלהם, וכמות המוזיקה צמחה מעבר לכל הציפיות. בתחילה הצטרפו שלוש להקות ביום, ולאחר מכן 10, 20, 50, 100 – עד שבסופו של דבר, יותר מ-200 להקות ביום הוסיפו מוזיקה משלהן לאתר. אמנים שלא היו מוכרים רשמית, כגון Emily Richards ,bassic ,trance[]control ,Killer Spam Comedy ורבים אחרים, עשו שימוש ב-MP3.com על מנת להתפרסם כאמנים עצמאיים, תוך שהם צוברים קהל מעריצים גדול ברחבי העולם, מעודדים מיליוני הורדות ביום ומוכרים אלפי תקליטורים.

המבחר הראשוני, העשיר, של מוזיקה, לצד פיתוחים מוקדמים שהיו קשורים ל-MP3, כגון Winamp, Rio (אחד מנגני ה-MP3 הראשונים שתעשיית המוזיקה תבעה, ללא הצלחה), ו-MusicMatch (התוכנה הראשונה ליצירת MP3 שהיתה קלה לשימוש), יצרו סטנדרט שהפך מקובל בעולם כולו. הצרכנים השיגו שליטה מלאה באוספי המוזיקה שלהם, והמוזיקה הדיגיטלית נשלחה במסלול שהיה ידידותי-למאזין. התוצרים המוזיקליים המככבים בחדשות כיום נשענים על אותם חלוצי MP3 מוקדמים.
 
תאגידימים
 תאגידימים   
לאורך הדרך, ידע MP3.com עליות ומורדות בתחום העסקי ובבתי הדין, אולם בסופו של דבר נרכש על ידי חברת המוזיקה הגדולה בעולם, Vivendi Universal. בשבוע שעבר, הכריזה VU על מכירת MP3.com ל-Cnet. חובבי תיאוריות קונספירציה אמרו כי מלכתחילה היה בכוונתה של VU לסגור את MP3.com ובכך למחוק את פורמט MP3 ואת האוסף הדיגיטלי של יצירות האמנים; שטויות גמורות. אדם אינו מבזבז קרוב ל-400 מיליון דולר עבור רכוש שבכוונתו להשמיד. למעשה, VU פרשה את הטכנולוגיה ואת האנשים של MP3.com ברחבי האימפריה התקשורתית שלה. כיום עושה VU שימוש במערכת עיקוב אחר לקוחות בכל נכסיה התקשורתיים לניהול מסעות פרסום בדואל ולשם יצירת פרופיל מדעי של המאזינים למוזיקה.
הם לקחו את מנוע המו"לות הדיגיטלי ש-MP3 שכללה לכדי שלמות, וכעת יש בידיהם הארכיטקטורה המתקדמת ביותר של מו"לות דיגיטלית בעולם. המוזיקה מועברת ישירות מהאולפן אל ספריה דיגיטלית, משם ניתן לשלוח אותה אל מפעל לייצור תקליטורים, אל מערכות מנויים של מוזיקה, לספריות מו"לות ועוד – והכל תחת מעקב דיגיטלי מדויק. VU גם לקחה את מערכת המנויים my.mp3 ועשתה בה שימוש כבסיס ל-Pressplay, שהושק לאחרונה כמערכת מנויי המוזיקה Napster 2.0.

מה שהלך לאיבוד במהלך הפיתוח התאגידי הזה הוא הספריה, שכללה למעלה ממיליון שירים. זו פשוט לא השתלבה באף אחת מן היוזמות התאגידיות של Vivendi.

לפני מספר ימים שלחה VU הודעה על כך שהדומיין של MP3.com נמכר, וכי הבעלים החדשים אינם תובעים בעלות על אתרי המוזיקה והלהקות. פירוש הדבר שהמוזיקה תמות, תכלה ותיעלם לנצח. MP3.com הוא אוצר כלל-עולמי. ראשית, זהו אתר המוזיקה הגדול בעולם, ושום דבר אחר אפילו לא מתקרב אליו. כפי שציינתי, הוא מכיל מוזיקה מגוונת שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר. את בריטני ספירס תוכלו למצוא במקומות רבים אחרים. אם אתם מעוניינים דווקא ב-Brittany Bauhaus ,Brittany Lacy ,Brittany Frompovich, או אפילו Limp Brittany, אזי MP3.com הוא המקום היחיד בעולם בו תוכלו למצוא אותם. ב-2 בדצמבר, האתרים שלהם יחדלו מלהתקיים.

אתרים רבים מפסיקים לפעול, אך עדיין ניתן למצוא אותם, כפי שנשמרו למען הדורות הבאים, בספריה המקוונת הגאונית שידועה בשם Archive.org, המכונה גם "wayback machine". כאן, שרתי ענק ולוכדי זכרון, שמנהל בעל החזון (וידידי) ברוסטר קאהל, "מצלמים" את האינטרנט אחת לתקופה מסוימת, כאמצעי תיעוד היסטורי. דורות העתיד יוכלו להביט לאחור על האבולוציה של הרשת, של המחשבה, של מגמות, של מדיה דיגיטלית, ועוד. זוהי גירסה מודרנית של מוזיאון הסמית'סוניאן ושל ספריית הקונגרס גם יחד. לרוע המזל, Vivendi לא התירה ל-Archive.org ליצור "תצלום" של אתר MP3.com.
 
 
 
אני מקווה כי על ידי כתיבת המאמר הנ"ל, יבינו גם אחרים כי אנו עתידים לאבד מוזיאון מלא עתיקות דיגיטליות שמשמעותן אינה נופלת מזו של מקבילותיהן הפיזיות שממלאות את המוזיאונים של ימינו. ישנו שביב תקווה כי האחראים ב- VU יתירו ל- Archive.org ליצור העתק של אתרי הלהקות, של המוזיקה ושל התחנות לפני שאלה יתמוססו. ייתכן כי לבעלים החדשים, Cnet, זכויות על התוכן, ויוכלו הם להתיר ל- Archive.org ליצור "תצלום"? כולי תקווה כי אחד מאלה יתרחש, פן נאבד מוזיאון דיגטלי חשוב, ללא אפשרות לשחזרו, והעולם יהיה מקום הרבה פחות מוזיקלי.

- מייקל



תרגום: מיכלי זרצקי.
 
הטור פורסם לראשונה ב-18 בנובמבר ‏2003, כחלק מטורו של מייקל רוברטסון, Michael's Minutes, המתפרסם מפעם בפעם באתר חברת לינדוז, שרוברטסון הוא נשיאה ומנכ"לה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by