ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
כך תהיה עשיר ויפה, חנון 
 
 
אלעד קפלן, גיימר

מפתחי משחקים ישראלים מספרים על דרך החתחתים הארוכה בדרך לפסגה; ולא, אתם לא צריכים לשכב עם מישהו כדי לפתח משחקים (אבל זה בהחלט יכול לעזור)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כן אני יודע, המפתחים של משחק הפעולה 'דייקאטנה' יכלו להסתדר גם בלי היצורים המעופפים. נכון, הבעת העצירות של מקס פיין לא תרמה יותר מדי לעלילה. ייתכן שהיה אפילו ניתן למצוא מקום בדיסק של 'רנגייד' למעט אינטלגנציה מלאכותית. כן, מפתחי משחקים הם מטומטמים. לכל כך הרבה משחקים חסר רעיון מסוים, תוסף מיוחד או שיפור קטן, ואילו רק אתם הייתם בצוות הפיתוח, הייתם הופכים את אותו המשחק לחוויה שלא נשכח לנצח. אתם חושבים שאתם יכולים לעשות טוב יותר. יכול להיות שאתם צודקים. אך כיצד ניתן להתחיל את המסע הארוך מנופיה של ארץ ישראל אל תוך תעשיית המשחקים?

רוב מפתחי המשחקים התקשו רבות בתחילת דרכם. קחו לדוגמא את פיטר מולינו, האיש שעומד מאחורי משחקי מחשב נפלאים כמו Theme Park, Dungeon Keeper ו-Black & White. פיטר הילד גדל בביתם של בעלי חנות צעצועים, ועוד בגיל צעיר שאף ליצור משחקים. הניסיון הראשון שלו בתחום היה משחק ניהול מבוסס טקסט בשם 'אנטרפרנור', אותו הוא פירסם במודעה קטנה במגזין משחקים אנגלי. פיטר כבר היה מוכן לקבל אלפי הזמנות למשחק, הוא אפילו הגדיל את תיבת הדואר שלו, ליתר ביטחון. לאחר ימים של ציפיה, שתי פניות נחתו בתיבת הדואר של פיטר. וזהו. העולם יזכה לגלות את האמן רק מאוחר יותר בזכות משחק הניהול הנהדר 'פופולוס'.

לג'ון קארמק, האיש שיצר את משחקי הפעולה 'דום', 'וולפנשטיין' ו'קווייק', הצרות התחילו עוד מוקדם יותר. היצירתיות הרבה של הגאון בן ה-14, יחד עם חיבתו העצומה למחשבים ולפיצוצים, הביאו אותו יחד עם חבריו לרקום משימה מסוכנת – לפרוץ לבית ספר קרוב ולגנוב מספר מחשבים בהם יוכלו לשחק. התמיסה הכימית שקארמק הצעיר יצר הצליחה אמנם להמיס את חלון הזכוכית, אך כאשר הם פתחו אותו מבפנים האזעקה החלה לפעול והמשטרה לא איחרה לבוא. קארמק בילה שנה בבית לילדים רעים, מה שבהחלט לא גרם לו להפסיק לאהוב משחקים.

הדרך לחברות במועדון מפתחי המשחקים קשה, ומוגנת על ידי כלבי שאול אימתניים ומכשפים אכזריים. אין זו סיבה ליאוש – צוות Gamer כאן כדי להראות לכם את הדרך לתהילה. אחרי הכל, ישנם אנשים רבים עם כמות לא מבוטלת של כישרון יצירתי שעלול להתבזבז אם לא ניקח את הסיכון. האם ברגע זה יושב מול המסך הפיטר מולינו או הג'ון קארמק הישראלי?
 

צעדים ראשונים בעולם המשחקים

Counter Strike
 Counter Strike   
אייל נתנאל, נשיא מג'ורם, החברה אשר מפתחת את המשחק הישראלי היומרני 'באלריום', זוכר את הקשיים בהחלטה לבחור בפיתוח משחקים כמקצוע: 'במשך הרבה זמן התלבטתי מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול. מרגע שהגעתי למסקנה שהתשובה היא לפתח משחקים, עמדה בפני השאלה 'כיצד להתחיל?'. התשובה הגיעה בדמות כתבה על מי שניהלה פיתוח של משחק במחשבת. אזרתי אומץ ופניתי אליה. היא כבר לא הייתה במחשבת אלא באדיוסופט, שהחלה לפתח משחק-לומדה חדש. נערך לי מבחן וראיון, והתקבלתי. בראיה לאחור התהליך עצמו היה קל, אך הוא היה מלווה בהרבה קשיים פסיכולוגיים. ההחלטה לפתח משחקים בישראל היא קשה כיוון שהשוק המקומי לא מפותח מספיק, ולכן מדובר בסיכון מקצועי וכלכלי.'

כמו אלפי גיימרים ברחבי העולם, אייל נתקל בשאלה הנצחית – האם להיות מפתח משחקים? בחברה הישראלית, בה תעשיית המשחקים קטנה ורק מעטים לוקחים אותה ברצינות הראויה, ההחלטה קשה עוד יותר. בכדי לצאת לדרך צריך לא מעט אומץ וגם כושר תכנות מסוים לא מזיק. בנוסף לכך, צריך הוכחות למה שאתם מסוגלים לעשות. 'לצערי בישראל אין הרבה אפשרויות מלבד לנסות לעשות משהו בכוחות עצמך או עם חברים.' אומר אייל, 'זה לא חייב להיות פרוייקט של מיליוני דולרים כמו 'בלריום' – אפשר להתחיל במשחקון קטן, אפילו משחק שיתופי, כל עוד הוא מבוסס על רעיון פשוט וחביב.

ביצוע מוצלח יעזור לכם ביותר מדרך אחת. ראשית, זהו דבר שניתן יהיה לצרף לתיק עבודות בשלב מאוחר יותר. שנית, זה יקנה לכם מעט ניסיון בתחום של תכנון וניהל פרוייקט תוכנה קטן, ושלישית, אם מדובר במשחק ממש טוב, הוא יכול גם להכניס לכם לא מעט כסף ממי שירצה להרחיב את השימוש בו מעבר לרשיון הניסוי השיתופי'. המשחקים השיתופיים הם אכן צעד ראשון נבון על מנת להשתלב בתעשיית המשחקים. ג'ון קארמק וג'ון רומרו התחילו את דרכם בצורה זו וגם כיום משחקים שיתופיים מובחרים מצליחים לגרוף הכנסות נכבדות.
 

דוגמאות: מפתחים צעירים בישראל

 
משחק חינמי מסוג דומה בשם Medieval Tribes מפותח בימים אלה על ידי קבוצה של צעירים ישראלים מרחבי הארץ. יבגני קבישצר, בן 17 מחיפה וחובב 'שר הטבעות' מושבע, עומד בראש הפרויקט. גם ההתחלה שלהם לא הייתה פשוטה: 'הכל התחיל לפני כשנה כשהתחלתי לעשות כל מני דברים בתלת מימד בשפת Visual Basic.' מספר יבגני, 'בהתחלה זה סתם היה איש שהולך במרחב, אז ניסיתי לשחק קצת עם הקוד ולעשות דברים מגניבים. חשבתי לעצמי, אולי באמת הגיע הזמן שאתחיל לבנות משחק מחשב. לקחתי את הסיכון. לאחר זמן הבנתי שאני לא יכול לעבוד על הפרויקט לבד, אז צירפתי אלי חבר שהתעניין מאוד במה שאני עושה. החלטנו לקחת את העבודה יותר ברצינות וחיפשנו עוד אנשים כמונו. בהתחלה מצאנו את אלכס לבינסון ויניב קריאצ'קו וככה הצטרפו אלינו עוד ועוד אנשים שרצו לעזור.'

Medieval Tribes מצטייר כמשחק יומרני והשאיפות של הצוות רבות. מדובר במשחק תפקידים המונטי ברשת האינטרנט, אשר מתרחש בעולם פנטזיה בסגנון ימי הביניים. בעלילה טיפוסית, מלחמה ענקית חילקה את העולם לשבטים אשר מתחרים זה בזה בנחישות. צוות הפיתוח הצעיר שואף לגוון את המשחק כמה שיותר כך שהשחקנים במשחק יוכלו לבחור לחיות את חייהם כלוחמים חסונים, או כאנשים פשוטים המרוויחים את לחמם על ידי עבודות פשוטות. העולם הקסום פתוח לכולם עם מגוון של קסמים, נשקים, חנויות, כפרים, משימות וחשוב מכל – עברית, תוסף שנועד למשוך את הקהל המקומי. מדובר בהחלט ברעיון מלהיב שבתקווה ימשוך אחריו עוד מפתחים צעירים שיתחילו פרויקטים משלהם.
 
 

אז איך מתכנתים משחקים?

כוכב כחול
 כוכב כחול   
ניתן להתחיל את הדרך במספר מישורים שונים. הדרך הפשוטה ביותר היא על ידי יצירת שלבים וטלאים למשחקי מחשב קיימים, החל מ'האלף לייף' ועד ל'מקס פיין 2'. למעשה, מרבית המשחקים כיום מגיעים מצוידים עם עורך מפות מקצועי ובמקרים רבים גם במדריכים וכלים נוספים. כל הכלים הללו נועדו לעודד את קהל המעריצים לשפר את המשחק. עם קצת סבלנות, תוכלו להתחיל כך את דרככם. זכרו ש'קאונטר סטרייק' נוצר במקור על ידי חובבים! כל מה שעליכם לעשות הוא ללמוד להשתמש בעורך של המשחק האהוב עליכם ולצאת לכבוש את העולם.

אם אתם עדיין מרגישים מוגבלים, הגיע הזמן ללמוד קצת תכנות. יש בארץ לא מעט חוגים ללמידת שפות התיכנות השונות, ובעוד שרובן אינן נוגעות באופן ספציפי לנושא המשחקים (וחבל...), תוכלו ללמוד בהם המון מידע שימושי שיעזור לכם בהמשך. אם אתם באמת רציניים, למה שלא תגיעו למפגשים למפתחים צעירים של מיקרוסופט, ייתכן שתמצאו שם אנשים בעלי חשיבה דומה לשלכם. תוכלו למצוא ברשת גם לא מעט מנועי תלת מימד המופצים בחינם. נסו את מזלכם עם www.truevision3d.com ובדקו מה אתם יכולים לעשות.

בסופו של דבר, ישראל אינה עושה מספיק עבור פיתוח תעשיית המשחקים המקומית. כמו תעשיית הקולנוע, גם כאן ישראל עלולה להתעורר מאוחר מדי, הרחק מאחורי העולם, ולהבחין בצורך להשקיע במפתחים צעירים. בזמן שמדינות כמו קוריאה וצרפת משקיעות מיליוני דולרים בקידום תעשיית המשחקים המקומית ובעידוד מפתחים צעירים להצטרף לתעשייה, אין שום סיבה שישראל לא תפנה את תשומת ליבה לתחום. אייל רואה את החברה הישראלית כאחד האשמים העיקריים בבצורת משחקי המחשב הישראליים. 'החברה הישראלית לא עושה מספיק בנושא, וחבל.' אומר אייל, 'בקוריאה קמו גופים שהבינו שמשחקים זה ביזנס, והם מארגנים את אליפות העולם במשחקי מחשב, דבר שהוא ללא ספק חיובי ביותר עבור קוריאה גם מהפן הכלכלי, ובוודאי בראיה לרחוק.'

'נדמה שליזמים שם קל הרבה יותר לגייס כסף למשחקים. כדאי לזכור כי בעידן האינטרנט אין סיבה להסתמך על שוק מקומי בלבד, כשמפתחים מוצר תוכנה. הענף בישראל לא יוכל להמשיך ולהתפתח לבדו – יש צורך בכסף שיוזרם לפרוייקטים בכדי שיהיה סיכוי להפיכתם לבינלאומיים. אנשים שאני נפגש ומדבר איתם אומרים לי 'אבל אין היסטוריה של פיתוח משחקים בישראל'. זהו מצב קלאסי של ביצה ותרנגולת. ברגע שיהיה פרוייקט אחד מוצלח בקנה-מידה בינלאומי, יהיו עוד. כולם פוחדים להיות ראשונים, גם כאשר פעמים רבות הראשונים גורפים רווחים גבוהים יותר'.
 

העתיד מלא בפיקסלים צבעוניים

מוקדם להספיד את תעשיית המשחקים המקומית. פרויקטים מסחריים גדולים כ'בלריום', משחקים עבריים משוגעים כמו 'ווג'ימון', יחד עם משחקים חינמיים חביבים כמו Medieval Tribes, מסוגלים להצית את הפינה היצירתית בליבם של שחקנים. אם ישראל מתכוונת להפוך אי פעם למעצמת פיתוח משחקים, הגיע הזמן להתחיל לעבוד. אם מדינות כמו צ'כיה וקרואטיה יכולות לעשות זאת, אין סיבה שישראל לא תצטרף למסיבה.

יבגני וחבריו בצוות Ocean3D בונים על עתיד בתעשיית הבידור המובילה בעולם. הדרך לשם קשה. חברות מקצועניות כמו מג'ורם אינן יכולות לקחת צעירים ישר מהתיכון, אלא רק אנשים שכבר הראו למה הם מסוגלים. הצעירים בישראל מסוגלים ללא מעט, צריך רק להתמיד במלאכה ולא להתייאש. מה היה קורה אילו פיטר מולינו וג'ון קארמק היו מתייאשים בתחילת דרכם? מי יודע, אולי הם היו הופכים למבקרי משחקים, או אפילו גרוע מזה! פיתחו את עורכי השלבים, קראו את מדריכי הטלאים, כתבו את רעיונותכם, תעשיית המשחקים הישראלית צריכה אתכם!
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by