ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
העתיד נשמע מטופש 
 
 מהפיכת התוכן הסלולרי? חכו חכו   
 
צביקה בשור

בחברות הסלולר מתכננים לעשות כסף גדול ממשחקים, וידאו ושירותי תוכן, והם כנראה יעשו אותו, עד שתבוא האינטרנט ותעשה את מה שהיא יודעת – לתת ה-כל בחינם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ככה זה נראה באנגליה
 ככה זה נראה באנגליה   
היה משהו מגוחך בשני הפאנלים שעסקו אתמול בתעשיית הסלולר, במסגרת ועידת התקשורת שכינסה קבוצת "הארץ". ראשי התעשייה, כמו גם מיטב היועצים ונציגי ספקיות שירותים סלולריים נלווים, עלו בזה אחר זה, שחו בעתיד המשתדרג עלינו, דיברו על דור שלישי, סיפרו על מהפיכת התוכן, ורק דבר אחד, קטן ושולי, נעלם מפיהם כמעט לגמרי. כן, רק האינטרנט המסכנה, זו שמאיימת לחרב את תעשיית המוזיקה האמריקנית, זו שהוליווד משקשקת במאבק נגדה, רק היא כמו לא היתה מעולם, דקה אחת לפני שהיא מתנגשת בעוצמה בעולם הסלולרי.

ענף הסלולר עובר בשנים האחרונות מהפכה רבתי. חברות הסלולר, שתמיד תפסו את עצמן כמספקות שירותי דיבור ניידים, החלו רואות את הפוטנציאל הענק שבמכירת תכנים לבסיס הלקוחות הענק שלהן. באירופה, ובעיקר באסיה הרחוקה, הפכו הורדות הרינגטונים והמשחקים, הצ'טים ודיווחי החדשות, לחלק הארי בהכנסות החברות הללו. מה פלא שבישראל, מאמצת הטכנולוגיות הנלהבת שאיכשהו תמיד נשרכת מאחור, מצפים לראות תוצאות דומות בקרוב.

לא רק במשולש סלקום-פלאפון-אורנג' (ואמיגו הגמדית) מצפים לרוות מהמזומנים שינבעו ממעיין המסכים הצבעוניים ויכולות העיבוד המשופרות של דור הטלפונים החדשים. גלית שרף, מנכ"לית משותפת של חברת Chooz, המייצרת תכנים לטלפונים סלולריים, טוענת כי אם רק יחשפו חברות הסלולר את המשתמשים לתוצרי החברה שלה, יביאו יכולות "ההתנייה הרגשית" של סרטוני ומשחקי החברה שלה את "הכסף הגדול", כדבריה. שרף ו-Chooz יספקו את התכנים המגרים, מפעילות הסלולר את שירותי הגבייה והממשק האטרקטיבי, והלקוח את המצלצלים. ובא לציון גואל.
 
 
עוד שרף (האישה היחידה בשני הפאנלים, אגב) מדברת על סדרת הקומיקס Girlz שחברתה מוכרת למפעילות המקומיות, וכבר מתחלף הפאנל ומתחילים לעסוק בדור השלישי לרשתות הסלולריות. כאן התכנים מגרים הרבה יותר. מוזיקה ווידאו הם להיט גדול, מטבע הדברים, והלקוחות כבר הראו נכונות לשלם. סלקום מבטיחה לפרוס את הרשת המהירה שלה בראשית 2004, בפלאפון קצת אחרי (במירס טוענים שהם מוכנים כבר היום, תאמינו או לא), וכבר מפנטזים על מכירת הררי התוכן הנפלא הזה. איילון אגם, סמנכ"ל התוכן של פלאפון ואחד האחראים להצלחתו של מותג הצעירים Esc, אומר שהתוכן הוא כבר חלק מהמותג הסלולרי. העתיד הוא בתוכן, מסכימים כולם.

יושב הצופה מהצד ותוהה מניין באה כל האופטימיות הזו. נכון, נדמה שכרגע נמצאות חברות הסלולר על סוסו של הרגע. נוקיה וסמסונג מייצרות מכשירים המסוגלים לתקשר מחד במהירויות הולכות וגדלות, ומאידך שומרות על ממשק "סגור" המאפשר לסלקום וחברותיה להשאר מונופלים בתחום סיפוק התוכן. אבל לכל הרוחות, המהירויות הגדולות הללו בסופו של דבר, ירצו מפעילות הסלולר או לא, יתחברו בסופו של דבר לאינטרנט.

כבר עכשיו, לקראות פריסת הדור השלישי רחב הפס, מופיעים מכשירים שהם יצורי כלאיים בין טלפון ומחשב כף יד. כרגע הם עדיין מכוערים וממבט ראשון גם לא נוחים במיוחד, אבל זה בוודאי רק זמני. המכשירים האלה, מחוברים לאינטרנט אלחוטי מהיר וקבוע, אינם צריכים עוד פורטלי התוכן שמבשלים לכבודם בחברות הסלולר. כשהפאלם יהיה גם הטלפון הנייד שלנו, נוכל פשוט לפתוח דפדפן ולקבל את התוכן שלנו ממאות אלפי האתרים שמציעים אותו בחינם. למה שתלכו לאורנג' כדי לקבל (בתשלום) את חדשות האינטרנט שלכם? תבואו פה, תקבלו אותן בחינם, וניתן לכם גם לינק לאיזה קליפ חינמי שרץ ברשת.

וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על קאזאה ודומותיה, הדלק במנועי האינטרנט המהיר ורוצחות ספקיות התוכן הבלתי ניתנות לעצירה. בפלאפון עוד ינסו למכור לנו את הטריילר של ההארי פוטר החדש, ואנחנו כבר נוריד את הסרט בדרך לעבודה.

ומה עם סקייפי מה? אם אנחנו כבר מחזיקים במחשב עוצמתי המחובר תמידית לרשת, למה לא להתקין עליו את תוכנת הטלפון האינטרנטי הנפלאה הזו, לדבר עם כל החברים, לחסוך את עלות זמן האוויר, לוותר על התשלום הכפול במקרה של שיחה בין מפעילות.

מה עושים בתעשיית הסלולר אל מול עתיד אפשרי מבלבל כל כך? מתעלמים. במשך שלוש שעות הכינוס אוזכרה הרשת רק פעמיים: פעם אחת כהערת אגב, ופעם אחת כמקום שלא ניתן לעבוד איתו בשל "התנגשות התפיסות: חינם מול תשלום". חברות הסלולר, כמו גם יצרניות התכנים העובדות איתן, מעדיפות לסגור את דלת ביתן, ליהנות מעיצוב הפנים הנאה של הבית הזה ולהתמוגג מיופיו, כשבחוץ מאיימת סופת איתנים לסחוף את הבית הזה על יושביו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by