ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אייקון 2003: גיקים שולטים בעולם 
 
 
עידן זיירמן, גיימר

מסע בין כוכבים, באפי קוטלת הערפדים, משחקי תפקידים, קומיקס, ספרים ואורסון סקוט קארד: כנס אייקון למדע בדיוני ולפנטסיה היה גדול ומגוון יותר מאי פעם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
זה כבר שבע שנים שהסינמטק בתל-אביב הופך, למספר ימים במהלך חופשת סוכות, למעוזם של חובבי המדע הבדיוני והפנטסיה. פעם, המשמעות של ההצהרה הזאת לא הייתה רחבה מדי: הפסטיבל הוקדש בעיקר לסדרות "מסע בין כוכבים" לדורותיהן. אבל מאז הזמנים השתנו, תחומי הפעילות של האגודות העומדות מאחורי הפסטיבל התרחבו, וסללו את הדרך לאייקון 2003: האירוע הגדול ביותר בנושא שנערך אי פעם בארץ.

לקרוא לאירוע מגוון תהיה המעטה רצינית בערכו. עם ארגונן של האגודה הישראלית למד"ב ופנטזיה, מועדון המעריצים הישראלי של "מסע בין כוכבים" והעמותה לקידום משחקי תפקידים, הצליח הארגון לספק כמעט לכל אחד, גם למי שמימיו לא שיחק במשחק תפקידים או ראה פרק של "מסע בין כוכבים", משהו קטן לעשות: סרטים ישנים וחדשים כאחד, פרקים מסדרות טלוויזיה שלא הספיקו להגיע לארץ, הרצאות במגוון רחב של נושאים, משחקי תפקידים מוזרים יותר ופחות, הפקות מקוריות של חברי הקהילה בארץ ואפילו אוסף קצר של פרקים מתוך הסימפסונים, סאות' פארק ו-Futurama.

כל מגוון האירועים הזה נערך במסגרת הנושא המוצהר של הפסטיבל: מנהיגות. נושא זה נבחר תוך התחשבות מיוחדת באורח הכבוד של הפסטיבל: הסופר האמריקאי אורסון סקוט קארד. אבל אם תחזיקו את שאלות ה"מי?", "מה?" ו"מה אתה רוצה מהחיים שלנו?" עוד רגע אחד, אני מבטיח שגם אליו נגיע.
 

השתלטות עוינת על תל-אביב

 
לאנשים שלא טרחו להכין את עצמם נפשית קודם לכן, הגעה למקום הפסטיבל עלולה להיות חוויה טראומטית משהו. בזירה מאולתרת מול רחבת הסינמטק, מספר אנשים, חמושים בתחפושות וחרבות מקלקר, בילו בהכאת חבריהם לקול שאגות הקהל (אשר במקרים מסוימים הטריח את עצמו וזרק מטבעות לזירה). הסינמטק עצמו, מאחורי מנגנוני האבטחה הכבדים, הפך לשוק הומה אדם לציוד מד'ב ופנטסיה. על אזור הסינמטק השתלטו דוכנים המוכרים משחקי תפקידים, משחקי קלפים, משחקי לוח, פוסטרים, ספרים (יד ראשונה או שנייה), חוברות קומיקס (הופתעתי לגלות שקיים קומיקס על "הנוסע השמיני נגד השופט דרד") ומגוון רחב של פריטים נוספים הקשורים בצורה כלשהי לעולם המד"ב והפנטסיה.

גם על התיכון הסמוך, עירוני א', השתלטו מארגני הפסטיבל. מספר גדול של משחקי תפקידים ומשחקי לוח אורגנו בכיתות, ומספר פעילויות (אני שמעתי על 'חפש את המטמון', אבל לא הזדמן לי לראות זאת במו עיני) אורגנו בשטח התיכון. יתר על כן, עשרות אנשים שהגיעו לפסטיבל ממקומות מרוחקים בחרו להישאר לישון בשטח התיכון, כשהנהלת הפסטיבל מארגנת עבורם צוות שמירה על תיקים.

אבל את האווירה ששררה במקום (ובוא נודה בזה: היא הייתה עלולה להפחיד קצת את העוברים והשבים) צריך לזקוף לעוד גורם, חשוב לא פחות מהדוכנים והתפאורה: האנשים. מלבד האגודות אשר עומדות מאחורי הפסטיבל, במקום התארגנו כינוסים של מספר קהילות באינטרנט. בין אם אתם מדברים קבוע בפורום "באפי" באתר תפוז או בפורום "משחקי תפקידים" ב-Gamer, רוב הסיכויים שתמצאו באייקון בכל שנה מכרים רבים. גם אם לא, תחומי העניין המשותפים של הנוכחים יעשו את שלהם, וממש לא תצטרכו לחשוש מצפייה גלמודה בהקרנות. כמובן, אנשים ציניים מסוימים יכולים לטעון כי יש תכונת אופי אחרת המשותפת לכל מגיעי הפסטיבל, אבל אנחנו לא אוהבים אותם.
 

משהו לכל אחד: ההקרנות

רוב זמן הפסטיבל הוקדש להרצאות ולהקרנות של סרטים ופרקים מתוך סדרות טלוויזיה, כשחלק גדול מהן שייך למסע בין כוכבים ובאפי קוטלת הערפדים (או "ציידת", תלוי מי המקור שלכם). במקרה של מסע בין כוכבים, שמרבית פרקי הסדרה כבר הוקרנו בארץ במסגרת כזו או אחרת, אבל מארגני הפסטיבל בכל זאת הצליחו להקרין פרק אחד אשר לא שודר בארץ (עדיין). במקרה של באפי, הבעיה הזו לא הייתה קיימת, ובפסטיבל הוקרנו הפרקים האחרונים של הסדרה, וכן פרקים מתוך סדרת הבת שלה - "אנג'ל".

בנוסף לכך הוקרנו גם חומרים נדירים יותר: במהלך הפסטיבל הוקרנו פרקי הפיילוט של שתי סדרות (שככל הנראה, אף אחת מהן לא תשודר בארץ בזמן הקרוב), Jake 2.0 ו-Tru Calling. הראשונה עוסקת בחנון העובד בתפקיד תומך עבור סוכנות הביטחון האמריקאית, ומקבל, בעקבות תאונה מסתורית כמובן, כוחות על-אנושיים ואת היכולת להתחבר אלחוטית לכל אביזר אלקטרוני. אני מבטיח לכם, זה הרבה יותר משעשע מכפי שזה נשמע. לעומתה, Tru Calling הייתה סטנדרטית הרבה יותר. הסדרה עוסקת בבחורה בשם טרו (אותה משחקת אלייזה דושקו, אם השם אומר לכם משהו) המקבלת את היכולת לחזור יממה אחורה בזמן, ולמנוע רצח אשר התרחש באותו היום. במקרה הזה, הסדרה דווקא הרבה פחות משעשעת מכפי שהיא נשמעת, אבל למען Jake 2.0 הייתי מוכן לסבול את אלייזה דושקו מתרוצצת ממקום למקום במשך 45 דקות.

בנוסף לכל הסדרות, הוקרנו בפסטיבל גם לא-מעט סרטים, שניים מהם - בהקרנת טרום-בכורה מיוחדת: הראשון היה "אקוויליבריום", מותחן עתידני מסוגנן ורווי אקשן מוצלח במיוחד, והשני, הסרט Below, מוקרן בזמן כתיבת שורות אלה ממש, אז תסלחו לי אם אני נמנע מלהביע עליו דעה.

לא הכל היה ורוד בהקרנות: כמה מהן, בעיקר אלו של פרקי הסדרות החדשות, לא היו באיכות גבוהה במיוחד. עם זה, למען האמת, לא קשה להסתדר. יותר הפריעו התקלות הטכניות החוזרות והנשנות במספר הקרנות, שמנעו את הצפייה הרציפה בסרט. אתם יכולים לקרוא לזה קטנוניות, אבל אחרי ניסיון כל כך רחב בארגון אירועים בסדר גודל כזה, לא הייתי מצפה שמארגני אייקון יפלו למלכודת הזאת.
 
 

אורסון קופץ לביקור

אורסון סקוט קארד, חותם למעריצים
 אורסון סקוט קארד, חותם למעריצים   
אם אתם עדיין לא יודעים מיהו אורסון סקוט קארד, עשו לעצמכם טובה, והטיחו את הראש שלכם בכמה משקולות הגונות כמה פעמים. לאחר מכן רוצו לחנות הספרים הקרובה למקום מגוריכם, וקנו עותק של הספר "המשחק של אנדר". ההנאה (לא מהטחת הראש, חלילה – מהקריאה) מובטחת.

אם אתם בכל זאת מתעקשים להמשיך ולקרוא את הכתבה הזאת במקום למלא את החור בהשכלתכם, אז הנה כמה פרטים, על קצה המזלג: אורסון סקוט קארד הוא אחד מסופרי המדע הבידיוני המוצלחים ביותר בעולם, כשיצירות המפורסמת ביותר היא "המשחק של אנדר" – ספר מעולה העוסק באימונים אותם עובר ילד גאון, אשר עשוי להכריע את המלחמה בין כדור הארץ לבין גזע חייזרים. ספרים נוספים שלו כוללים את סיפוריו של אלווין מייקר, היסטוריה אמריקאית אלטרנטיבית, הספרים הנוספים בסדרת "אנדר" והספר "תצפית עבר".

כצפוי, ההכרזה על ביקורו של קארד בפסטיבל אייקון השנה משכה לא מעט תשומת לב לסינמטק. היה קשה במיוחד להשיג כרטיס להרצאה שלו בנושא מנהיגות ולפאנל בהשתתפות העוסק ביצירותיו, אבל אלו שהצליחו להשיג כרטיסים לאירועים הללו גילו, ללא ספק, כי הם היו שווים את זה.

הסיבה לכך היא שקארד, גם כשהוא לא מדבר על נושאים מבריקים במיוחד (נושא ההרצאה הראשונה שלו, 'מנהיגות', הוא לא הנושא הראשון עליו הייתי בוחר לשמוע מפיו), הוא מרצה נהדר. הוא קשוב לקהל, הוא מחליק מנושא לנושא בקלילות ברגע בו הוא רואה אנשים המתחילים להירדם או לנוע באי-נוחות בכסא, והוא מצליח להצחיק את הקהל בלי להתאמץ.

לאחר הרצאה של קצת יותר משעה על מנהיגות וכל הקשור אליה (הוא מאוד מעריך את דוד בן גוריון, הבחור), התפנה אורסון סקוט קארד גם לענות על שאלות. בין השאלות, הספיק מר קארד לגחך על הקשר אליו רמז אחד המשתתפים בין הקבלה היהודית לספר 'המשחק של אנדר', לצחוק על חשבונו של הסרט 'ג'נטלמנים מובחרים' ולהרוס קצת את ההתחלה של הספר הבא בסדרת 'הצל של אנדר'.

בנוסף להרצאה, לפאנל הנוגע לספריו ולהשתתפותו בטקס חלוקת פרסי גפן (לספרי המד"ב והפנטסיה הטובים ביותר שיצאו בעברית בשנה החולפת), בילה אורסון סקוט קארד גם מספר שעות בהענקת חתימות לתור ענק של מעריצים. אין מה לומר, הבחור סבלני.
 

מההתחלה, עם רגש

מתוך "באפי - המחזמר", גירסת הקהל
 מתוך "באפי - המחזמר", גירסת הקהל   
מספר אירועים בעלי אופי מעט מיוחד הועלו בפסטיבל אייקון השנה. הקרנה הפעילה של הסרט "מופע הקולנוע של רוקי" היא ארוע קאלט ותיק, והצגת "הפאלאנטיר" עשתה צחוק מספרי שר הטבעות. אבל אף אחד מהאירועים האלה לא השתווה למה שהתחולל לקראת הקרנת פרק המחזמר של "באפי: קוטלת הערפדים".

שוב, הפסקה קלה, לטובת אלה שלא לגמרי מבינים במה מדובר. במהלך העונה השישית של "באפי" החליט יוצר הסדרה, ג'וס ווידון, להתפרע מעט וליצור פרק שלם בסגנון מחזמר טיפוסי. מכיוון שמדובר בבאפי, השירים הספונטניים הם תוצר השפעתו של שד, הגורם לקורבנותיו להתלקח תוך כדי ריקוד ושירה.

לא עבר זמן רב מאז שידורו לראשונה, ועד שהפרק הפך לפרק חובה לכל מעריץ באפי בארץ. למעשה, רוב חברי קהילת המעריצים של הסדרה מסוגלים לדקלם את כל הדיאלוגים והשירים של הפרק בעל פה. אבל הם לא הסתפקו בזה. בניסיון ליצור מסורת חדשה בקרב קהילת המעריצים של הסדרה בארץ, יצרה הקהילה את ההקרנה הפעילה של המחזמר.

על מסך ענק מוקרן הפרק המדובר. בשעה שהאירועים מתרחשים על המסך, סדרה של אנשים ממחיזים ונותנים פרשנות משעשעת לאירועים אותם הקהל רואה. כך, משתתפי ההקרנה רוקדים, נלחמים ונעים בהתאם לתמונות המוקרנות מאחוריהם, ומדי פעם פורצים בצעדים צפויים מעט פחות, כמו צנזור האירועים שמתרחשים על המסך, או צחוק על חשבונם.

הקרנה פעילה שכזו התרחשה בפעם הראשונה לפני כשנה, וזכתה לשבחים רבים, אך הפעם הצליחו חברי קהילת המעריצים של הסדרה להתעלות על עצמם בכל מובן אפשרי. לאחר יותר מחודשיים של חזרות, עלתה ההקרנה הפעילה באולם מפוצץ במעריצים המדקלמים ללא מאמץ את כל התסריט, והפילה את הקהל מהרגליים.

זר לא יבין זאת: ההומור המושחז והתיאום של תנועות המשתתפים עם האירועים המתרחשים בפרק הצליח ליצור את אחד המחזות הטובים ביותר בפסטיבל. מארגני ההקרנה הגדילו לעשות, וגם שמרו בסוד את זהותו של האדם שגילם את הערפד הבלונדיני ספייק, אליל הבנות, עד הרגע בו הוא קפץ על הבמה לראשונה, לקול תשואות הקהל. מעולם לא ראיתם אדם הופך לסמל סקס (לפחות בקרב מעריצות באפי) בתוך זמן כה קצר.
 

הולכים הביתה

למרות הכל, יש גבול למספר הימים מחוסרי השינה שמשתתפי הכנס יכולים לשרוד. לאחר שלושה ימים עמוסים בכל-טוב, נסגרו אירועי פסטיבל אייקון 2003.

הפסטיבל השנה היה עמוס ומגוון יותר מכל כנס שנעשה בנושא בעבר. כמות האנשים שהגיעה למקום הוכיחה כי הקהל לאירועים מסוג זה רק הולך וגדל עם כל שנה שעוברת, היצירתיות של הארועים גם היא גדלה והולכת משנה לשנה, ונוכחותו של אורסון סקוט קארד בפסטיבל ללא ספק תהווה תקדים משמח לפסטיבלים בשנים הקרובות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by