ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
Half-Life 2: הגניבה הגדולה 
 
 מזימה אפשרית ועוד איך   
 
עידן זיירמן, גיימר

עדכונים מחזית הדליפה של השנה: גרסה שחיקה של המשחק התחילה להסתובב ברשת, וחברת Valve דחתה את הוצאת המשחק לאפריל 2004 – הסיפור המלא

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עוד לפני שתמונה אחת מתוכו הוצגה לקהל הגיימרים ברחבי העולם, זכה Half Life 2 לתואר "משחק המחשב הגדול ביותר של שנת 2003". הוא הצליח להצית את דמיונם של מיליוני הגיימרים ששיחקו במשחק המקורי, ולגרום להם להריץ השערות בנוגע למשחק ההמשך המבטיח ביותר של כל הזמנים.

אלא שבימים אלה המשחק זוכה להרבה יותר פרסום משהתכוונה לו המפתחת שלו, חברת Valve. ברצף אירועים שהיה יכול, בנסיבות אחרות, להזכיר מותחן היי-טקי טפשי על האקרים, הודלפה גרסה שחיקה של המשחק אל מחוץ לחדרי חברת Valve, והכתה רבים ברחבי הרשת בהלם. אבל אנחנו מדלגים מעט קדימה. בואו נשחזר את הסיפור, צעד אחר צעד.
 

ההייפ נבנה

 
לקראת תערוכת המשחקים E3 השנה, התחילה חברת Valve לשבור את השתיקה עליה שמרה מאז שחרורו של Half Life הראשון, אי שם לקראת סוף שנות ה- 90. מסתבר כי בחמש השנים שעברו מאז הפצתו של Half Life, החברה חסכה כל אגורה (ואם מסתכלים על המכירות של המשחק, רואים שמדובר בלא-מעט אגורות) עבור פיתוח משחק ההמשך והמנוע שיריץ אותו.

מיליוני הגיימרים שהמתינו לסימני חיים מחברת הפיתוח המוכשרת התחילו להתרגש. תאריך ההפצה נקבע ל-30 בספטמבר 2003, קצת פחות מחצי שנה לאחר ההכרזה. אבל ההתרגשות הזו היא כאין וכאפס לעומת פצצת ההייפ אותה הטילה Valve בתערוכת E3 עצמה, בחודש מאי השנה.

העיתונאים ברי המזל שחזו בסרטון מהמשחק יצאו כשמבט של הארה דתית על פניהם. הסרטון שוחרר לאחר זמן לא רב לרשת, וגרם לגולשים להבין על מה ההתלהבות: המשחק נראה מדהים, הרגעים המתוסרטים שהפכו את המשחק המקורי להצלחה היסטרית שולבו בצורה מצוינת עם אינטליגנציה ממוחשבת מרשימה, והמנוע הפיסיקלי של המשחק גרם לגיימרים רבים לפעור את פיהם בתדהמה. והחלק הטוב? תאריך היציאה של המשחק עדיין עמד איתן על ה- 30 בספטמבר. גיימרים רבים החלו לחסוך כסף לכרטיס מסך חדש, וחיכו - נראה כי המהפכה מחכה להם ממש מעבר לפינה.
 
 

צרות בגן עדן

עד כאן הכל טוב ויפה, אבל כל תשומת הלב ש- Half-Life 2 משך לעצמו הובילה כמה אנשים לבצע צעד מאוד טפשי. ב-11 בספטמבר, כך מספר מנכ"ל Valve, גייב נוול, אדם נוסף מלבדו החל לגשת לחשבון הדואר האלקטרוני שלו. זמן קצר לאחר מכן המחשב שלו התחיל להתנהג באופן מוזר, מה שגרם לו לפרמט אותו ולהתקין את כל התוכנות המותקנות עליו מחדש. עם זאת, הפעילות החשודה בחשבון הדואר האלקטרוני של נוול לא הפסיקה. יתר על כן, בשלב כזה או אחר גילו עובדי החברה כי תוכנות ציתות, העוקבות אחרי כל הקלדה והקלדה אותה ביצעו עובדי החברה, הותקנו על מספר מחשבים בחברה. הדבר המרשים ביותר, עם זאת, הוא שלא היה מדובר בתוכנות של האקרים חובבניים, המנסים לשחק במגרש של הילדים הגדולים. התוכנות הללו הותאמו ושונו במיוחד על מנת להסתנן למחשבי Valve, ולא זוהו ע"י אף אחת מתוכנות האנטי-וירוס בהן החברה עושה שימוש.

כל זה הוביל בסופו של דבר לידיעה הדרמטית אותה פרסמנו ביום שישי האחרון: שרשרת ההתקפות המקצועית והיסודית הזו על מחשבי Valve הובילה לגניבת אחוז נכבד מקוד המקור של Half-Life 2.
 

העלילה מסתבכת

המשמעויות של גניבת קוד המקור לא היו ברורות בהתחלה. ברור היה שהקוד מכיל חלקים משמעותיים מהטכנולוגיה המתוחכמת העומדת מאחורי המשחק, אבל לא היה ברור כיצד כלי זה יסייע לבחורים הזריזים אשר הניחו את ידיהם עליו. מגוון רחב של שמועות התחילו להציף את הרשת. חלקן טענו כי על פי קוד המקור ניתן להסיק כי המשחק הנעלם Team Fortress 2, אותו פיתחה Valve במקור כתוספת בתשלום לHalf-Life המקורי, יופיע מחדש כחלק מ-Half-Life 2. שמועות מבוססות יותר דיברו על פיתוח צ'יטים למשחק עוד לפני שהוא בכלל מגיע למדפים. ובעוד חרושת השמועות הזו מתרוצצת ברשת, כולם חיכו להודעת הרגעה מחברת Valve, למעט סדר בבלגן הגדול שנוצר ברשת, ובעיקר להכרזה רשית בנוגע לעובדה אחת: האם תאריך היציאה של המשחק - אשר הספיק, בינתיים, להידחות לסוף 2003 - יידחה עקב הפריצה פעם נוספת?

השמועות ברשת אמרו "כן". השמועה הנפוצה ביותר דיברה על דחייה של ארבעה חודשים, עד לאפריל 2004. עם זאת, הידיעה לא זכתה לאישור רשמי, לזמן מה. לבסוף הגיע קריסטוף רמבוז, נשיא הפעולות הבינלאומיות של חברת, Vivendi Universal, מפיצת המשחק. הדחייה, כך טען הבחור, היא אמיתית - Half-Life 2 יופץ לחנויות ברחבי העולם רק באפריל 2004 לכל המוקדם.

הדחייה, אגב, לא זכתה לאישור מצד חברת Valve. בסך הכל, זה די צפוי - Valve אף פעם לא נודעה בזכות הפה הגדול שלה. אבל מכיוון שהחברה מימנה מכספה את כל תהליך הפיתוח של Half-Life 2, היה ברור לכולם כי לא חברת ההפצה היא זו שקובעת את לוחות הזמנים במקרה הזה, ובסופו של דבר, המילה של חברת Valve היא זו שתקבע את תאריך היציאה האמיתי של המשחק.

ואז נחתה הפצצה. מסתבר כי ההאקרים שפרצו למחשבי החברה היו עסוקים עוד יותר מששוער. לא רק חלק מקוד המקור של Half-Life 2 הודלף לרשת, כי אם גם טקסטורות, מפות, מודלים ושאר ירקות. מאז ההדלפה הזו, האנשים שהניחו את ידיהם על החומר הזה הרכיבו בעצמם גרסה שחיקה של Half-Life 2.

בואו נחזור על זה עוד פעם, רק כדי להגביר קצת את הדרמטיות של הרגע: גרסה שחיקה של Half-Life 2 יצאה ממשרדי Valve, ומסתובבת עכשיו ברשת. כן, שמעתם נכון, ברשת. המקום הזה שממנו כולם יכולים להוריד אותה.
 

מה זה אומר?

מעבר לעובדה שאחד הסודות השמורים ביותר בתעשיית המשחקים נמצא כעת בהישג ידיו של כל ילד בכיתה ב', המשמעויות של הדליפה הזו מרחיקות לכת. לפי מקורות יודעי דבר, שחפרו מעט לתוך הקוד שדלף לרשת, חלק הקוד אשר דלף מכיל אלמנטים משירות הרשת החדש של חברת Valve, המכונה Steam.

המשמעות הראשונה של העובדה הזו היא שבשום תנאי שהוא, אי אפשר לשחרר כרגע את Half-Life 2 לשוק. הפצת קוד המקור של Steam ברשת תאפשר לכל האקר עם מעט זמן פנוי להוריד משחקים בחינם מהמערכת של Valve ולפרוץ אותה כליל. ללא שדרוג מהותי של מנגנוני האבטחה של המערכת, Half-Life 2 יימסר בשלמותו לידי מפיצי המשחקים הפרוצים ברשת ברגע בו הוא יציג את פרצופו.

יותר מזה: אם מערכות האבטחה של המשחק ייפתחו עבור הקהילות המפוקפקות יותר ברשת, הדבר עלול להביא לקיצה של כל מערכת זיהוי המשתמשים של Valve, אשר מוודאת כי לשחקן יש מספר סריאלי תקין ועותק מקורי של המשחק. בלשון המעטה - לא נעים.

החדשות הרעות לא נעצרות כאן: כל משחק שינסה להתבסס על המנוע של Half-Life 2 (ו- Vampire: the Masquerade: Bloodlines הוא השם הראשון שקופץ לנו לראש) וכל מוד שיורכב לאחד המשחקים המבוססים על המנוע הזה, יהיה חשוף להתעללות קשה מצד הצ'יטרים. אם חשבתם שמכת הרמאים בשרתי Counter Strike השונים היא גרועה, דמיינו את המצב גרוע יותר פי כמה וכמה, ותוכלו לקבל תמונה כללית של הנזק שיכול להיגרם מהדלפת הקוד.

הגרוע מכל הוא שלא ברור כלל אם הסערה כבר מאחורינו. גייב נוול, בפנייה מרגשת לקהילת הגיימרים העולמית, ביקש עזרה בתפיסת האחראים והבאתם לדין. הוא גם הבהיר כי התקפה הדומה לזו שעברה חברת Valve יכולה להפוך בקרוב לחצי נחמה, מכיוון שגם חברות אחרות עלולות לספוג אותה בעתיד הלא-רחוק.

יותר מכל, ההתקפה הזו מוכיחה את מה שחברי צוות Gamer טוענים כבר שנים, על הנזקים הפוטנציאלים להם יכולה לגרום קהילת פורעי החוק הוירטואליים. הנה לכם נזק ממשי וכואב לדוגמה: דחייה משמעותית של אחד המשחקים המבטיחים ביותר שהיו אמורים לצאת השנה. הנזקים המאסיביים כבר נגרמו - עכשיו אנחנו יכולים רק להמתין בשקט ולקוות שהמשחק ישרוד את הטלטלות האחרונות שספג.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by