ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
30 שנה למלחמת יום כיפור: הקונספציה קורסת 
 
 
עידו קינן

אתר התרבות הדיגיטלית "קונספציה" יוצא לחופשה בלתי-מוגבלת, אולי סופנית; ירדן לווינסקי, מהמייסדים: אי אפשר לשמור על רמה גבוהה לאורך זמן – דרוש מודל חדש

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לווינסקי וברוכין ברשימת המשפיעים של ידיעות (סריקה: הלמו)
 לווינסקי וברוכין ברשימת המשפיעים של ידיעות (סריקה: הלמו)   
מי שגלש בתחילת החודש לאתר התרבות הדיגיטלית "קונספציה" יכל להבחין בהודעה הבאה: "קונספציה יצאה לחופשה ללא הגבלת זמן. אולי נחזור יום אחד. אולי לא", הקץ לקונספציה?

"היה את שלב היצירה של הפרויקט, שלב ההתבגרות, ועכשיו הגיע הזמן לעבור לשלב הבא, בְּגִירוּת של הפרויקט. אחרי ארבע שנים אפשר להגיד, אוקיי, נגמרו הימים שאנשים אמרו 'איזה יופי, יש אינטרנט'. עכשיו אנחנו רוצים להתחיל למצות מהאינטרנט את מה שאפשר, ולמצות מהאתר את מה שאפשר". כך מסביר ירדן לווינסקי, ממקימי האתר את פסק הזמן.

אתר קונספציה הוקם בנובמבר 99' על ידי לווינסקי, אורי ברוכין ואילן גליני. מדי שבוע מתעדכנת באתר מהדורה הכוללת כתבות ויצירות דיגיטליות, ונשלח ניוזלטר שבועי בשם "הקולקטיב" (שימשיך לצאת כרגיל). ביוני השנה נבחרו לווינסקי וברוכין למקום ה-88 ברשימת מובילי התרבות של ידיעות אחרונות, אבל לווינסקי אומר שזה לא מה שמשנה: "אנחנו לא מחפשים להיות ברשימת האנשים המשפיעים. אני מעדיף להשפיע בשקט ולהשפיע, מאשר שיקראו את השם שלי בעיתון ברשימת X המשפיעים. לא בשביל זה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים".

יש מספיק עניין ציבורי במה שנעשה בקונספציה?
"יש עניין. אתה לא יכול לשמור על רמת עניין של מאה אחוז, מאה אחוז מהזמן. יש דברים שאנחנו מעלים, ואחרי שלושה חודשים פתאום אנשים מתחילים להעביר את זה אחד לשני. אנחנו לא מצפים שנשב בכותרות של העיתונים כל שבוע. זה לא עובד ככה".
 
 
"קונספציה יצאה לחופשה, ואנחנו עושים חשיבה מחודשת", אומר לווינסקי. "יכול להיות שאנחנו פועלים בסביבה לא מתאימה, אבל מאחורי קונספציה יש אידיאולוגיה: אחת המטרות שלנו היא להציף תכנים ויכולות של ישראלים אל הרשת. כל אחד בביתו יכול להיות מאוד מוכשר, אבל הרשת הישראלית סובלת ממחסור כרוני בתכנים, במיוחד בתחום שקונספציה עוסקת בו. עיצוב ישראלי ברשת זה דבר דל מאוד, בניגוד, למשל, לעיצוב בדפוס או בטלוויזיה. אין מקום לתכנים שעוסקים בפילוסופיה של הרשת, בתכנים של התרבות הדיגיטלית, הגות. אנחנו מצפים מעצמנו, מאנשי הצוות, שהתוכן שמוצג, העבודות והממשקים, יהיו ברמה של 110%.

בהתפתחות של האתר ראינו כמה שלבים, מודלים: בהתחלה היה מודל קהילתי, שיתופי, כולם יכולים להצטרף. אבל אצלנו הקהל הוא די פסיבי, כמו הקהל הישראלי באופן כללי, והרבה אנשים כתבו אצלנו כתבה או עשו איזושהי עבודה ומיצו, סיימו את תרומתם לעולם התוכן העברי. באיזשהו שלב עברנו למודל של צוות קבוע, שפחות מסתמך על תכנים מבחוץ. להסתמך על מודל שבו חמשת או ששת אנשי הצוות מספקים מהדורה שבועית, שצריכה כל שבוע לחדש, לגוון, להיות מעניינת, יצירתית – זה יכול להחזיק תקופת זמן מוגבלת. כי גם האדם הכי מוכשר בעולם לא יכול להפיק עבודות מוצלחות לאורך זמן רב. הגענו להרבה הצלחות, אבל אנחנו שואפים להצליח יותר וחושבים איך אנחנו יכולים לשפר את המודל שלנו כדי שנוכל להצליח עוד יותר".

יש רעיונות?
"שלושה ימים אנחנו בהפסקה [הראיון התקיים ב-2.10.2003 – ע"ק] ואני לא חושב שאני יכול להתחיל להפיץ את זה לפני שאנחנו נגבש משהו קצת יותר מהודק. יכול להיות שהפתרון יהיה להוציא מהדורה פעם בחודש במקום פעם בשבוע. עכשיו אנחנו נמצאים במצב שהצוות לא יכול להמשיך בקצב ובסיטואציות הקיימים. אני מתחיל התמחות, אמיר [דותן, עורך המשנה – ע"ק] סיים תואר ומתחיל עבודה, אילן מתחיל עבודה חדשה. עם כל התרומה שלנו, אנחנו לא יכולים להשקיע 100% מהזמן שלנו בפרויקט".

אולי אתם מחפשים יורשים?
"אולי. אין לי בעלות על יצירתיות. לאף אחד אין".

יש לך הערכת זמן למציאת המודל החדש?
"אני שואף לגבש את העניין הזה בחודשים הקרובים. אם נגלה שאין קהל ואין יוצרים, אז אין טעם להחזיק אתר. אם אני עושה דברים בשביל הכיף, לא צריך להחזיק אופרציה שלמה בשביל הדבר הזה. אם נגלה שאין שום מודל בו תוכן איכותי מגיע בקביעות לקהל שרוצה את זה, אז אין טעם להחזיק את האתר, נכון?"

אולי שווה להחזיק אותו ולו רק כדי להגיד, "חשוב לנו להשמיע את הקול הזה".
"אני מסכים. השאלה היא באיזו תדירות ובאיזה קונסטלציה אתה עושה את הדברים האלה. אתה יכול להגיד 'אני עושה ולא איכפת לי מי האנשים שרואים את זה', אבל חלק מהמדיום בו אנחנו פועלים זה שיש אינטרקציה עם קהל. אם אף יוצר לא רוצה ליצור, אז אין טעם בפרויקט, ואם אין קהל, אז גם אין טעם בפרויקט".

זה חלק מהסיבה לסגירה? אתה מרגיש שאין קהל?
"יש קהל עובדתית, יש לנו מאות אלפי עמודים נצפים בחודש. יש יוצרים – זה בטוח. כשהתחלנו, היתה לנו תפיסה שזה אינטרנט וכולם יכולים. אבל זה שכולם יכולים לא אומר שכולם צריכים להיות יכולים אצלנו. היום אני חושב שכדי שפרויקט כזה יצליח, סף היצירה צריך להיות עוד יותר גבוה ממה שהוא היום".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by