ב-Online
 
 
 
 
 
טעינה...
 
 
 
מגזין 
פייסבוק: גרסה משופצת של חיי היומיום 
 
  צילום: Getty Images/ אימאג'בנק    
מגזין |
 

עדכוני הסטטוסים בפייסבוק הם כר פורה להשוואה בינינו לבין חברים. מחקר חדש מגלה כי סטטוסים שמחים של חברים גורמים לנו לדכאון

 
 
 
 
 
 
פרסומת
 

פוסטים נוספים של "חורים ברשת" שעשויים לעניין אתכם:

>>> פורסקוור של סקס: צ'ק אין כמו שחשבתם (מערכון)

>>> תרשים זרימה: איך להגיב בפייסבוק?

 

כאשר אתם מתבוננים בניוזפיד שלכם בפייסבוק, האם נדמה לכם שהחברים שלכם מנהלים חיי חברה תוססים ומעניינים יותר משלכם? האם הם נראים לכם אנשים חיוניים ושמחים בהשוואה אליכם? אם כן, אתם סובלים מפייסמאניה.

מחקר שפורסם בגיליון ינואר של Personality and Social Psychology Bulletin בחן אילו סטטוסים אישיים נכתבים בפייסבוק וכיצד הם נתפשים בעיני החברים. החוקרים מאוניברסיטת סטנפורד גילו שלא במפתיע, אנחנו בוחרים לפרסם סטטוסים ותמונות המציגים אותנו במיטבנו. 

  

מעניין יותר הוא האופן בו הסטטוסים "המושלמים" האלה נתפשים על ידי אחרים. מתברר כי מעקב הדוק מדי אחר עדכונים של אחרים עלול לדכא אותנו, פשוט משום שאנו נוטים להאמין כי אחרים חיים חיים מאושרים יותר מאיתנו. אנשים חשים יותר מדופרסים כתוצאה ממצג השלמות הזה.

 

החוקר הראשי, אלכס ג'ורדן, אמר למגזין סלייט: הנבדקים היו משוכנעים שהחיים של החברים שלהם מושלמים". ג'ורדן חשב על הרעיון למחקר לאחר שבחן את תגובות חבריו בפייסבוק. הוא הבחין כי הם נוטים להרגיש רע יותר לאחר שהתחברו לאתר וקראו את הסטטוסים החיוביים, המהללים את החיים הטובים והישגים מקצועיים, ולאחר שצפו בתמונות משפחתיות שמחות.

 

 

הוול של השכן נראה ירוק יותר


 צילום: Public Domain 
 

במסגרת אחד המחקרים, ביקשו החוקרים מ-80 סטודנטים לדווח על חוויות שליליות וחיוביות שהם או חברים, שותפים לדירה ובני זוג, חוו לאחרונה ובאו לידי ביטוי בפייסבוק. על פי הממצאים, הם נטו להמעיט בערכן של חוויות שליליות שחוו אחרים והפריזו בערכן של חוויות חיוביות. התברר כי ככל שהמעיטו הנשאלים בערכן של החוויות השליליות של אחרים הם חשו בודדים ואומללים יותר ביחס לתחושות השליליות שלהם.

 

חשוב לציין כי פייסבוק אינו הגורם לאומללות הזו. ייתכן שאנשים מתחברים לרשת החברתית בציפייה להתעודד מאחרים וליהנות מחברתם, אך התוצאה עלולה להיות העמקת תחושת הבדידות שהם חווים עם מצוקות היומיומיות שלהם כתוספת שלילית למצוקה שקיימת מלכתחילה.

 

למשל, נשים עקרות שעוקבות אחרי דיווחים מחיי המשפחה המאושרים של חברות בפייסבוק, רווקים שנחשפים לזוגיות המאושרת של אחרים (לכאורה), אנשים בעלי משאבים כספיים מועטים שמקנאים בחיי הנהנתנות של חברים ועוד.

על פי המחקר, חברים נטו שלא לפרסם בפייסבוק תגובות וסטטוסים שליליים משום שהעריכו כי החברים שלהם חווים חוויות שמחות יותר מכפי שהם מרגישים באמת ולא יקבלו בהערכה את הגישה השלילית שלהם. המחקר מצא התאמה בין האופן שבו אדם תפש את האושר של חבריו בפייסבוק לבין האומללות שהוא חש כתוצאה מכך. אנשים נוטים להסתיר את האומללות הזו ומעדיפים להציג פרצוף שמח בפייסבוק.

 

פייסבוק כגירסת הפוטושופ של חיי היום יום

אנחנו רוצים לבלות יותר זמן עם חברים שמחים מאשר עם אלו שמקטרים
 אנחנו רוצים לבלות יותר זמן עם חברים שמחים מאשר עם אלו שמקטרים 
 צילום: GettyImages/אימג'בנק 
 

המחקר מזכיר כי הטבע האינהרנטי של פייסבוק מקדם חיוביות ושיתוף של עדכונים חיוביים ולא שליליים. לא לחינם יש כפתור Like בפייסבוק אך לא Dislike או Hate. פייסבוק מקדש את החברות ומציע כלים המאפשרים לשמר ולטפח אותה.

 

המטרה הלא מוסתרת היא לחגוג את הצדדים היפים של החיים מסיבה פשוטה כי אנשים מעדיפים להזדהות עם תחושות חיוביות והחברים שלנו נראים במיטבם כשהם שמחים ולא חלילה מדוכדכים וממורמרים. כאשר הם כאלה, אנחנו רוצים לבלות יותר זמן איתם בפייסבוק.

 

פייסבוק מאפשר לנו ליצור גירסה משופרת של עצמנו ולמכור את התדמית הנוצצת הזו לאחרים. הלה לה לנד הזה הוא סוד קסמה של הרשת החברתית אך גם החסרון העיקרי שלה. היא אינה מעלימה את השליליות והאומללות בחיים אך משכנעת אותנו שאצלה החיים שמחים יותר ובלעדיה הם יהיו עצובים יותר.

 

הנטייה האנושית להערכת יתר של אושרם של אחרים אינו חדש. ג'ורדן מצטט את מונטסקיה: "אם היינו רק רוצים להיות מאושרים זה היה פשוט, אך אנחנו רוצים להיות מאושרים יותר מאחרים, וזו משימה קשה, משום שאנחנו חושבים שהם מאושרים יותר מכפי שהם באמת".

 

רשתות חברתיות מחמירות את הנטייה הזו. אם ג'ורדן צודק במסקנות שלו, פייסבוק עלול לגרום לנו לחוש עצובים ובודדים יותר בגלל שהוא מציג לנו חיים של אחרים גדולים מהחיים, כמו בז'ורנל. פייסבוק, אם תרצו, היא גירסת הפוטושופ של חיי היום יום.

 

נשים רגישות אף יותר מגברים לאושרם הנדמה של אחרים ואחרות, על פי המחקר. ראשית, יש יותר נשים מגברים בפייסבוק והן נוטות להיות פעילות יותר מגברים באתר. על פי מחקר שנערך לאחרונה (PDF) באוניברסיטת טקסס, בעוד גברים נוטים להשתמש בפייסבוק כדי לשתף חברים בחדשות ולדבר על נושאים אקטואליים, נשים משתמשות ברשת החברתית עבור תקשורת אישית כמו סטטוסים הנוגעים לחיים האישיים, שיתוף תמונות ורגעים אישיים מהחיים. נסיבות אלה גורמות לנשים לסבול יותר מגברים מהשוואות לאחרים.

 

 

הפוסט פורסם במקור בבלוג "חורים ברשת"

 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
עוד בערוץ Online
 
 
עוד ב- nana10
 
ערוצים  Online  אוכל ורק אוכל  אופנה ולייף סטייל  בידור  גיימר  הורדת תוכנות  חדשות  ילדים  ישרא-בלוג    כסף  מוזיקה  מבזקים  פורומים  צ'אט  ברנז'ה  סלבס  ספורט  תחזית מזג אוויר  מיוחדים  בלוג הספורט - קרב 10  אמץ ספורטאי אולימפי  WTF - חדשות מוזרות  לקראת הסכם עם איראן?  אסטרולוגיה  טיפים מרעננים לבית  עולם היופי והשיער  עולם היין  תלתלים: כל הטיפים  שירותים  אימייל  אינדקס אתרים  הורוסקופ  הכוונת לימודים  טבלת קלוריות  לוח הופעות חיות  קופונים ודילים  שליחת קבצים גדולים  מחירוני בעלי מקצוע  משחקים וכיף  משחקים - ראשי  משחקי אקשן  באבלס  בן 10  משחקי בנות  משחקים לילדים  משחקים להורדה  סרטים לקטנטנים  אנגרי בירדס  תוכניות ערוץ 10  גיא פינס  בני ערובה   אמבוש   דוקו 10  הבוקר עם אורלי וגיא  היום שהיה  המגזין  המהדורה המרכזית  צינור לילה    בובה של מדינה  לונדון את קירשנבאום  לילה כלכלי  ערב טוב עם גיא פינס  פנים אמיתיות  צינור לילה  שעת הדרקון  >> כל התוכניות  >> שידור חי 
 
nana10 גם ב-
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by