ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הקץ מעבר לפינה 
 
 
הראל עילם, גיימר

בתערוכת משחקים הנערכת בטקסס, עומדים הגיימרים שעות בתור בשביל לעשות סיבוב נסיון קצר על Doom 3, המשחק שכולם מחכים לו. פרטים מהמשחק

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אחרי
 אחרי   
בתערוכת QuakeCon 2003 שנערכת כעת בטקסס, עומדים המעריצים שעות ארוכות בתור כדי לעשות סיבוב מהיר על 'דום 3'. הפרטים האחרונים ממשחק הפעולה המבטיח, בכתבה הבאה.

במבט לאחור, סיפורם של משחקי המחשב הוא סיפור מאד עצוב. משחקים שלפני עשר שנים היו חדשניים ופורצי דרך, הפכו להיות 'ישנים ולא מעניינים', או במילים יותר בוטות, כדברי רבים מקוראינו הצעירים יותר: 'משחק חרא עם גרפיקה חרא'. משחק הפעולה 'דום', למשל, נראה היום כמו אוסף פיקסלים דו-ממדי שמרוח לכם על המסך. אבל האמינו או לא, לפני עשר שנים, 'דום' היה המשחק היפה והמרשים ביותר למחשב האישי. האדם שאחראי לכך הוא ג'ון קארמק - אחד מהמהנדסים המבריקים ביותר בתעשייה ומומחה גם – לא צחוק – להנדסת טילים ואוורונאוטיקה. קארמאק אגב, מתכוון לטוס לחלל בשנה הקרובה, בעזרת טיל שבנה עם כמה חברים.

למה אנו מזכירים לכם משחק פעולה ישן? כולכם כבר יודעים - 'דום 3', משחק הפעולה המבטיח, השם הגדול של עולם המשחקים, מתקרב ובא. למרות הדחיות החוזרות והנשנות (התאריך כעת עומד על תחילת 2004), הרי שבסופו של דבר הוא יגיע. נכון שגרסת ההדגמה אשר דלפה בתחילת השנה אל הרשת הציגה משחק איטי בטירוף, אבל היום sדום 3 נראה כבר הרבה יותר טוב. למעשה, בשעה שאתם קוראים את השורות האלה, משתרך לו תור ארוך של אנשים שרק רוצים לעשות סיבוב מהיר של משחק מרובה משתתפים במשחק המסקרן. כן, חברת המשחקים id פתחה ביתן בטקסס, באירוע הגדול בעולם למשחקים מרובי משתתפים: QuakeCon 2003. ברגעים אלו ממש, יכולים המבקרים להתרשם מהמשחק באופן אישי. הלוואי עלינו.

הכי איטי, הכי יפה
נתחיל במה שידוע לנו בשלב זה על המשחק. 'דום 3' אמנם אינו רץ באיטיות שהציגה לנו גרסת ההדגמה המודלפת לפני כחצי שנה, אבל הוא עדיין איטי. כמה איטי? על מחשב עם מעבד במהירות 2 ג'יגה-הרץ וכרטיס וידאו Geforce FX 5900, המשחק גמגם לעיתים, גם על רזולוצית מסך של... 480X640. דום 3 עדיין נראה נפלא ומוכן להתמודד ראש בראש עם האלף-לייף 2, אבל איטי. כל כך איטי. למרות הגאונות של קארמק והשיפורים הרבים שעוד יוכנסו במשחק, כל אחד שירצה להנות מ'דום 3' במלוא הדרו, יכול לצפות לשדרוג המחשב האישי. גם אם קניתם את המחשב הכי טוב בעולם בחודש האחרון.

מידע רב התגלה בסוף השבוע האחרון מצפייה דקדקנית של מאות עיתונאים ב'דום 3'. בניגוד למרבית משחקי הפעולה בגוף ראשון, המשחקיות של 'דום 3' תישען בעיקר על המשחק לשחקן יחיד. זה לא אומר שחברת id תזניח את המשחק מרובה-המשתתפים, אך לא תהיה תמיכה (ולא ידוע האם הדבר הולך להשתנות) בעשרות שחקנים המתחרים זה בזה בו זמנית. כמו המשחק הראשון, גם 'דום 3' יתמוך במשחק 'ראש בראש' (DeathMatch) של עד ארבעה שחקנים. בלי רכבים, בלי המון מצבי משחק מטורפים ובלי עשרות מפות. האם זה רע? ממש לא. נראה כי אנשי id מתכוונים להשקיע באיכות ולא בכמות, והם מעדיפים לעצב מעט מפות מצויינות מאשר הרבה מפות בינוניות. כמו כן, כמות השחקנים אינה מוגבלת רק בגלל הטכנולוגיה - היא מוגבלת בגלל בחירה.

בואו נודה על האמת. משחקי פעולה בגוף ראשון לא מבוססים על מיומנות בתחום המחשבה, אלא על מהירות תגובה. בדרך כלל השחקן אשר מכיר היטב את המפות, המשחק, כלי הנשק וכל הטריקים הוא זה שזוכה. משחק הרשת של 'דום 3' יהיה שונה מעט, בעיקר בגלל שהעולם עצמו כל כך אינטראקטיבי. שחקנים יוכלו להשתמש בתנאי השטח על מנת להערים על אויביהם והאפשרויות רבות ומגוונות.

הנצחון שבפרטים הקטנים
הדבר הראשון שתופס את כולם לאחר צפיה ב'דום 3' הוא כמובן הצללים. הרבה דובר על הטכנולוגיה המרשימה מאחורי המשחק. היכולת ליצור הצללה דינמית ומפורטת ברמה שלא נראתה עד כה, תהיה שימושית ולא רק יפה לעין. צילו המתארך של שחקן אויב, אשר מתגנב אליכם באיטיות מהסדרון, ייתן לכם עוד חלקיק שנייה אשר יספיק לכם, אולי, לחסל אותו לפני שהוא מחסל אתכם.

בנוסף, תוכלו להיעזר בפנסים. אלו יאפשרו לכם להאיר מקומות חשוכים ואפילו לעוור את אויביכם, אם תצליחו להאיר ישירות אל עיניהם. הבעיה היא, שהפנסים הדולקים יסגירו את מיקומכם. לכן תוכלו לכבות את האורות או להדליק אותם בדיוק ברגע המתאים, לירות במנורות רחוקות ולהתחבא בחשיכה.

השימוש הממזרי בפרטים הקטנים אינו מפסיק שם. תוכלו להזיז ולירות בחפצים על מנת שיפריעו לאויביכם. טיל מדוד לתוך חלון זכוכית חיצוני בתחנת חלל, ייצור וואקום, והכל יתחיל להישאב החוצה. זה נראה מדהים, למקרה ששאלתם. ברחבי השלב, יהיו פזורות המון מלכודות, החל מלייזרים אשר יציפו את האזור באנרגיה קטלנית ועד לשסתומים אשר יתפוצצו וישחררו ענני קיטור רותח.

מכיוון שהעולם של 'דום 3' הוא עולם אינטראקטיבי לחלוטין הפועל בהתאם לחוקי הפיזיקה, תוכלו להשתמש בהמון טקטיקות קטנות לטובתכם. אם תרצו להסיח את דעתו של האויב שלכם, מספיק שתירו בפחית קולה הניצבת לידו. כאשר הוא יזיז את המבט לראות מה מקור הרעש, תוכלו לקפוץ עליו ולחסל אותו.
 
 
מציאותי, איטי ומאיים
בכלל, 'דום 3' הוא משחק מעט יותר מציאותי – עד כמה שאפשר לקרוא לחייל עתידני הנלחם במפלצות דמוניות 'משחק מציאותי'. לא תוכלו לספוג כמות מטורפת של פגיעות במשחק, בעיקר בגלל מנגנון הנזק החדש במשחק. כאשר תיפגעו, תתחילו לסבול מהפרעות זמניות - כל המסך יתעוות ותתקשו לראות מה קורה ולכוון היטב. הדבר יחמיר בפגיעות קטלניות יותר, כמו של רובה ציד מטווח קרוב. כמו כן, אנחנו יכולים לשכוח מסגנון משחק של 'כנסו פנימה וחסלו את כולם'.

היוצרים הלכו הפעם על קו משחק מתון יותר, אם כי מפחיד הרבה יותר. פעמים רבות הם נשמעו אומרים, כי אם שחקנים יכבו את המחשב באמצע המשחק ויברחו מהחדר ביללות חנוקות של פחד, הם עשו את העבודה מבחינתם. ובאמת, אם תחשבו על זה, מה תעדיפו? להיכנס לתוך חדר עמוס בשדונים מתרוצצים ולחסל את כולם, או להיכנס לחדר ולהיתקל במפלצת דמונית אחת שגדולה מכם פי שתיים, שמזדקפת לאיטה, יוצאת מהצללים כדי לחשוף את מבטה המרושע ואת הדם שנוטף מניביה ויודעת, שיש לה את כל הזמן שבעולם כדי לתפוס אתכם? חברת id חושבת שהאפשרות השניה היא שינוי מרענן.

מודל הנזק החדשני ב'דום 3' עובד על בסיס 'פר-פוליגון', וזוהי התקדמות מרשימה אף יותר מהמנוע האינטראקטיבי של 'האלף-לייף 2'. רמת הפרטנות כאן יורדת לדיוק מילימטרי, כך שלירות בשד מאיים בין העיניים, עדיף הרבה יותר מאשר 'סתם' לירות לו בראש. הדרך בה הדמויות יפלו ויזוזו תלויה לחלוטין במקום בו פגעתם בהן ומספר עיתונאים דיווחו כיצד הטיל שהם ירו פשוט חמק בין זרועותיה או רגליה של הדמות אליה הם כיוונו, וכיצד רובה הציד כמעט ולא עשה דבר כאשר כוון מרחוק אל הראש במקום אל מרכז המסה. הגיע הזמן שגם אתם תלמדו להיכן לכוון כל נשק…

לשמור על המוכר
מבחינת כלי הנשק במשחק, חברת id שוב הקפידה לשמור על המוכר. כלי הנשק הזכורים לטובה - האקדח החלש, רובה הציד, משגר הטילים, רובה הפלסמה ואפילו ה– BFG האהוב חזרו, יפים מאי פעם. מספר כלי נשק חדשים יעשירו את המשחק, כמו הפנס אשר משמש גם כנשק יעיל בטווח קרוב או נשק חדש ומסתורי בשם ה-Soulcube, אשר נשאר בשלב זה באלמוניותו.

לא קשה לראות להיכן חברת id לוקחת את 'דום 3'. תחום משחקי הפעולה צבר פופולאריות רבה במשך השנים האחרונות, כאשר משחקים כמו 'האלף-לייף', Jedi Knight ו-No One Lives Forever זכו להצלחה מסחרית אדירה וגם קידמו את כל סגנון משחקי הפעולה לכיוון עלילתי וקולנועי יותר. למרות כל ההצלחה, 'דום' הוא עדיין הכותר המצליח והמוכר מכולם, והמשחק החדש בסדרה עתיד לקדם את כל סגנון המשחק בצורה עדינה למדי. כמו 'האלף-לייף' בזמנו, תוכלו למצוא גם ב'דום 3' אלמנטים סיפוריים יותר, אבל הדגש הוא עדיין על פעולה וגרפיקה מדהימה.

המשחק יכלול בתוכו משהו מוכר מהעבר, עם אותם כלי נשק, אויבים מוכרים אך משופרים להפליא וגם אותה להקה, Nine Inch Nails, אשר תלחין את פס-הקול אשר צפוי להיות מפחיד ומטורף בהתאם. 'דום 3' יכלול כמובן גם מספיק מהחדש, עם משחקיות איטית ומאיימת יותר, עם המון אלמנטים שאנו מכירים ממשחקי אימה כמו 'רזידנט איוול', ועם מעט דגשים עלילתיים כמו דמויות אשר ידברו אתכם, מחשבים אשר יספקו לכם מידע וסרטוני מעבר קצרים.

אפשר לקנח את הכתבה באיחולי הצלחה לחברת id, אבל אין בזה כל צורך. גם אם המשחק ייחשב ככישלון בעיני המבקרים ויירה לעצמו ברגל עם דרישות מערכת גבוהות מדי, עדיין מדובר במשחק אשר יחזיר לפחות את עלות ההשקעה המטורפת וימכור מיליונים. אפשר רק לקוות שמדובר במשחק שלא יזכה רק להצלחה מסחרית, אלא גם ייזכר כאחת מהקלאסיקות הגדולות והמפחידות של עולם המשחקים. בינתיים, נראה כי 'דום 3' בדרך הנכונה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by