ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
האח הגדול מחלק עוגיות 

האח הגדול מחלק עוגיות

 
 
שוש פורבס

דבאל-קליק רכשה את אבאקוס. עוד מיזוג היי-טק מהשורה או צל אפל על הפרטיות של כולנו?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
האם גם אתה נמצא במאגר של דאבל קליק?
 האם גם אתה נמצא במאגר של דאבל קליק?   
צעד שעורר מחאות של ארגונים העוסקים בשמירה על פרטיות הצרכן, רכשה בחודש יוני חברת דאבלקליק (חברת פירסום אינטרנטית שמשתמשת בעוגיות בכדי לאפיין משתמשים) את חברת אבאקוס, והחלה לאחד את המידע שיש במאגר הנתונים העצום שלה עם המידע הנמצא במאגר הדיוור הישיר של חברת אבאקוס.

האיחוד בין מאגרי המידע גרם לשינוי בתפיסה המקובלת בקרב מומחים לפיה עוגיות (Cookies בלעז, קבצי טקסט קטנים הנשלחים לדפדפן, מכילים פרטים אישיים על המשתמש ונשמרים על הדיסק הקשיח) בטוחות לחלוטין לשימוש: רק האתר השולח את העוגייה יכול לקרא את תוכנה, והעוגייה הזו אנונימית לחלוטין. לא עוד.

תהליך הפילוח של דאבל-קליק עובד כך: ראשית, המשתמש מבקר באתר המכיל פרסומת המוגשת באמצעות דאבל קליק. האתר שולח עוגייה לדפדפן עם מספר זיהוי ייחודי, וכשהמבקר נותן את פרטיו באחד מהאתרים הרבים שעובדים עם דאבל קליק, האתר שולח את המספר הסידורי האישי שלו לדאבל קליק.
 
מהלך עסקי סביר או צעד לא חוקי?
 מהלך עסקי סביר או צעד לא חוקי?   
עכשיו כל שחברת דאבל קליק צריכה לעשות הוא לאתר את הכתובת הפיסית של המשתמש במאגר המידע של אבאקוס, ויש לה פרופיל שכולל שם, כתובת, היסטוריית רכישות ואתרים בהם המשתמש ביקר.

בנוסף לנושאי פרטיות, קיימות גם בעיות אבטחה של תוכנות הדואר שמגיעות עם הדפדפנים הנפוצים (גם באינטרנט אקספלורר וגם בנטסקייפ נבגייטור), המאפשרת "לגנוב" מהם עוגיות.

הנפגעים? למעלה מ- 90 מליון אמריקאים הנמצאים (ללא בקשתם או ידיעתם) במאגר הנתונים של אבאקוס, ולמעלה ממאה מליון האנשים הגולשים באתרים המשתמשים בדאבל קליק לפרסומות.

כצפוי, המהלך הכעיס רבים מאוד - גולשים ובוני אתרים כאחד. "לא אכפת לי שאתר כלשהו ידע שאני אחת ממאות האנשים הגרים בסן פרנסיסקו וגולשים עם נטסקייפ על פי סי" אומרת שאנה וויט , עורכת תכנים ואשת אינטרנט וותיקה.
 
האם דאבל-קליק תשתמש במאגר המידע העצום שלה?
 האם דאבל-קליק תשתמש במאגר המידע העצום שלה?   
"כן אכפת לי שידעו שאני, שאנה וויט, מכתובת כך וכך בסאן פרנסיסקו, גולשת עם הדפדפן הזה על מערכת ההפעלה הזו. לא קשה לדמיין שאקבל דואר זבל הביתה ממיקרוסופט בנסיון לשכנע אותי לעבור לאקספלורר, וארגזים של דיסקים של AOL מתנה מנטסקייפ על הנאמנות שלי. וזו רק ההתחלה. זה מפחיד."

אבל הגולשים לא חוששים רק מהצפה של פרסומות וזבל בתיבת הדואר - וירטואלית כפיזית. למאגר המידע העצום של דאבל קליק יש השלכות נוספות.

אדוארד פיו, איש אבטחת מידע בחברה לפיתוח אתרים, מעלה אפשרות לא לחלוטין היפותטית. "נניח שכמה מאתרי הדרושים הגדולים משתמשים בפרסומות של דאבל קליק. ונניח שאחד, ג`ו, רוצה עבודה חדשה, וגולש באתרי דרושים. ונניח שהמעסיק של ג`ו, ג`יימס, שוקל פתיחת אתר דרושים העוסק בתחום מסויים. ג`יימס פונה לדאבל קליק, משלם כסף, ומקבל רשימה של אנשים באותו התחום הגולשים באתרי דרושים. מן הסתם, השם של ג`ו יופיע ברשימה. אופס."
 
 
האם צריך  להגביל בחוק את כוחם של מאגרי מידע אינטרנטיים?
 האם צריך להגביל בחוק את כוחם של מאגרי מידע אינטרנטיים?   
וזה לא נגמר פה: הרבה פורומים המציעים עזרה בבעיות פיננסיות, בעיות בריאות וכו` משתמשים בפרסומות של דאבל קליק. גם אם המשתמשים משתמשים בכינוי ולא בשמם האמיתי, הפוטנציאל לחשיפת המידע לגורמים מסחריים גבוה מאוד.

וגם בוני האתרים כועסים. סימון ס. לוארט, מחבר ספר על "Cookies", מבטא דעת רבים כשהוא אומר "אני מרגיש שחלקים מסויימים בתעשייה חושבים שהם גדולים מספיק בשביל לנצל לרעה את הטכנולוגיה הזו. אולי הם יצליחו להרוויח קצת יותר כסף, אבל במחיר העצום של אובדן האמון של ציבור הגולשים. לצערי, הנפגעים העיקריים (חוץ מהגולשים עצמם) הם אותם אתרים המנסים להשתמש בטכנולוגית העוגיות בצורה הגונה."

לא מפתיע, אם כן, שהמוחים לא רק מדברים אלא גם עושים. באתר סלאש דוט, למשל, התנהל דיון על איך לחסום עוגיות הבאות משרת מסויים בלבד, גולשים אחרים הקימו אתר מחאה, ואילו אישה מקליפורניה הגישה תביעה משפטית נגד דאבל קליק.
 
אולי בגלל גל המחאה, דאבל קליק מאפשרת להגדיר, דרך האתר החברה, כי העוגיה תהיה ללא מספר זיהוי אינדיבידואלי. בכך החברה מוכיחה נדיבות גדולה יותר מהמתחרה העיקרית שלה, אד פורס, שאינם מאפשרת לשנות את העוגייה כדי שתהיה חסרת זיהוי, ומאלצים את המשתמש לכבות את העוגיות לחלוטין בדפדפן שלו.

אד פורס לא שוכחים לצרף אזהרה מפחידה ש"כיבוי העוגיות היא פעולה מורכבת שאינה מומלצת למשתמשים חדשים. אד פורס לא תישא באחריות לנזקים היכולים להגרם מפעולה זו" (בפועל, תהליך כיבוי העוגיות קל למדי).

ויש גם מי שלא אכפת לו מאובדן הפרטיות. אנשים כמו דרק, שסרק והעלה לאתרו את כל הקבלות של הקניות שהוא מבצע בחנויות וול-מארט השונות מאז 1996 ועד בכלל, לעיון הגולשים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by