ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
עיבוד תמונה 
משטרת הפוטושופ והג'ירפות 
 
 רק אמיצים באמת מעיזים לעבור בין הספינקסים, אטריו    צילום: Niko Saunio    
עיבוד תמונה |
 

האם לתחרות של נשיונל ג'אוגרפיק נכנסה תמונה מזויפת? ואיך עובדת פרספקטיבה של ג'ירפות? משטרת הפוטושופ חוקרת

 
 
 
 
 
 
 
 
 

נתקלתי בתחרות התמונות של נשיונל ג'אוגרפיק, או במקרה הזה איזושהי בחירה מקדימה של עיתון בוסטוני.

באמת תמונות יפהפיות אחת אחת (אם כי כולן נראות מושלמות ויפות מדי, בעיקר בחדות, בגוונים ובסטורציה, אז אני מניחה שכולן מעובדות במידה זו או אחרת).

אני לא יודעת אם יש להם אמות מידה עד כמה תמונה יכולה להיות מעובדת, ובכל זאת תמונה 45 צדה את עיני.

הצלם כתב "ג'ירפות בסוואנה. פרספקטיבה לא שגרתית המציגה שתי ג'ירפות ועץ במסאי מרה, קניה."

אולי זו רק אני, אבל משהו בה נראה מלאכותי למדי, והג'ירפות נראות לי קצת מודבקות.

מצד שני, התמונה הזו מועמדת בתחרות מכובדת (או אולי באיזשהו שלב מקדים שלה, ועדיין), אז נראה לי מוזר שיקבלו אליה תמונה מזוייפת.

תודה,

עינת

 
אסטריד וגווניביר, ג'ירפות אמנותיות
 אסטריד וגווניביר, ג'ירפות אמנותיות   צילום: Niko Saunio 
 
 

לפני הכל, לכו לעמוד של לקט התמונות מתוך התחרות ותשטפו קצת את העיניים. באמת שזה שווה את זה: אוסף כזה של תמונות מדהימות לא ראינו כבר הרבה זמן.

 

תחרות הצילום השנתית של נשיונל ג'אוגרפיק פתוחה לצלמים מקצוענים או חובבים מכל העולם - מלבד לעובדי נשיונל ג'אוגרפיק. הסיבה שאנחנו מדגישים את ההבדל הוא שכבר אמרנו פעם שבנשיונל ג'אוגרפיק אין פוטושופ. חוקי התחרות מבהירים היטב שהכניסה מותרת לתמונות אותנטיות בלבד. מותר לבצע חיתוך (Cropping), הבהרה או הכהיה מינורית, או שינוי של רמת הרוויה בצבע כדי להפוך את התמונה ליותר ריאליסטית. אבל מעבר לזה - כל שינוי אסור. במילים אחרות, אם מישהו היה מדביק ג'ירפה שלמה במקום שבו היא לא היתה קודם, זאת היתה בלי שום ספק עבירה על חוקי התחרות.

 

אנחנו סומכים על נשיונל ג'אוגרפיק שהם יודעים מה הם עושים, ושהם יודעים לזהות תמונה מזויפת כשהם רואים אחת כזאת. אוחז בנו חיל ורעדה רק מהחוצפה לטעון שאנחנו צודקים במקום שבו נשיונל ג'אוגרפיק טועים.

 

ובכל זאת, אנחנו מסכימים עם עינת: הג'ירפות האלה חשודות. מאוד חשודות.

 

הרפתקאות אסטריד וגווניביר באפריקה

הסימטריה בתמונה כל כך מופלאה שהיא כמעט לא תיאמן, אבל העובדה הזאת לבדה לא הופכת אותה לבלתי אפשרית. כמו שכבר אמרנו, דברים מדהימים קורים גם בעולם האמיתי, ואם תצלמו מיליון תמונות, אחת מהן עשויה להיות כל כך מדהימה שהיא נראית מתוכננת מראש (כמו הציפורים שיצרו ציפור).

 

מכיוון שהעברנו הרבה זמן בבהיה בשתי הג'ירפות וקצת התיידדנו איתן, נראה לנו בלתי-אישי ומגושם לקרוא להן כל הזמן "הג'ירפה הימנית" ו"הג'ירפה השמאלית". לכן החלטנו לקרוא לג'ירפה הימנית גוויניבר, ולשמאלית - אסטריד.

 
מי שמתחיל גבוה יותר - נגמר גבוה יותר?
 מי שמתחיל גבוה יותר - נגמר גבוה יותר?   צילום: עיבוד מחשב: דורון פישלר 
 
 

עניין של פרספקטיבה

הדבר הראשון שבולט כחשוד בתמונה: הפרספקטיבה. גוויניבר ואסטריד לא באמת עומדות אחת מול השניה, זה ברור. במבט מקרוב אפשר לראות שאסטריד עומדת קצת יותר "גבוה" בתמונה מגווניביר: הרגליים שלה נוגעות ברצפה ב"קו רוחב" גבוה בכמה פיקסלים מאלה של גווניביר, וגם הראש שלה, במקביל, גבוה יותר. בתמונה למעלה הוספנו את הקוים האדומים כדי להבהיר את הנקודה.

 

תגידו, מה הבעיה בזה? מי ש"מתחיל" גבוה יותר, גם "ייגמר" גבוה יותר. הבעיה, נענה, היא שפרספקטיבה לא עובדת ככה. זה שהרגליים של אסטריד נמצאות קצת יותר "גבוה", משמעותו, כמובן, שהיא יותר רחוקה מאיתנו (ובתמונה שצולמה ממרחק כזה, ההבדל במרחקים בין הג'ירפות הוא ככל הנראה לא קטן). לכן היא היתה צריכה להיראות קטנה יותר מגווניביר. ג'ירפה ש"מתחילה" גבוה יותר, צריכה "להיגמר" נמוך יותר. כדי לעמוד רחוק יותר מגווניביר ובכל זאת להתנשא מעליה, אסטריד היתה צריכה להיות הרבה יותר גבוהה מגווניביר.

 
איך פרספקטיבה עובדת באמת. מי שמתחיל גבוה יותר - נגמר נמוך יותר
 איך פרספקטיבה עובדת באמת. מי שמתחיל גבוה יותר - נגמר נמוך יותר   צילום: עיבוד מחשב: דורון פישלר 
 
ג'ירפה צעירה. איך שהיא דומה לאמא
 ג'ירפה צעירה. איך שהיא דומה לאמא 
 צילום: tombothetominator, Flickr, CC-BY 
 

לבעיה הזאת יש, לכאורה, פתרון קל מאוד: מי אמר ששתי הג'ירפות באמת באותו הגובה בדיוק? אולי גוויניבר היא פשוט ג'ירפה צעירה וקטנה, ואסטריד באמת הרבה יותר גבוהה ממנה? חיפשנו, בלשנו, וגילינו שהאפשרות הזאת לא סבירה. פרופורציות הגוף של ג'ירפות צעירות הן שונות: הצוואר עבה יותר וקצר יותר ביחס לגוף, והשיער שעליו ארוך יותר. פרופורציות הגוף של גוויניבר ואסטריד כמעט זהות, מכאן שהן שתיהן בוגרות.

 

התאורה

אם תסתכלו מקרוב על הצוואר של שתי הג'ירפות, תראו שלגוויניבר יש צל בצד שמאל של הצוואר, ולאסטריד - צל מצד ימין. העובדה הזאת לבדה היתה סוגרת את התיק, אילו רק השמש היתה נמוכה יותר בשמים. אלא מה, הצללים בתמונה מעידים שהשמש לא נמצאת מצד ימין או מצד שמאל, אלא פחות או יותר למעלה. הגיוני שהצד התחתון של הצוואר של שתי הג'ירפות מוצל.

 

אבל מה עם הרגליים? קשה יותר להבחין בפרטים ברגליים של הג'ירפות, אבל ככל שאנחנו יכולים לראות, גם שם המצב זהה. אצל גוויניבר - החלקים הבהירים יותר נמצאים בצד ימין, וצד שמאל של הרגליים מוצל; אצל אסטריד - צד ימין של הרגל מוצל, ויש כתמים בהירים דווקא בצד שמאל. זה מרמז על כך שאסטריד וגוויניבר לא צולמו באותו מקום או באותה שעה, או שהתמונה של אחת מהן הפוכה.

 

אם כבר מדברים על צללים ורגליים: קשה להבחין בהרבה פרטים בין גבעולי העשב, ובכל זאת אפשר לראות שגווניביר מטילה צל על הקרקע מתחתיה. אצל אסטריד, לעומת זאת, אי אפשר להבחין אפילו בצל צילו של צל.

 

השמים

כשחיפשנו עקבות פוטושופיות להדבקה בתמונה, לא מצאנו שום דבר חד משמעי, אבל דבר אחד בכל זאת צד את עינינו: הגברה של הקונטרסט בתמונה מראה שהאזור הבהיר ביותר בכל השמים נמצא - למרבה הפלא - בדיוק מאחורי גופה של אסטריד.

 
התמונה בהגברת הקונטרסט. כתם בהיר מאחור אסטריד
 התמונה בהגברת הקונטרסט. כתם בהיר מאחור אסטריד   צילום: עיבוד מחשב: דורון פישלר 
 

הג'ירפה המושתלת

לאחר שאספנו את הראיות, רצינו לפנות אל הצלם ולהתעמת איתו ישירות: כן או לא? שמו של הצלם, כפי שהוא מופיע בעמוד התחרות, הוא ניקו סאוניו (Niko Saunio). גיגלנו את השם הזה טוב טוב, אבל לא מצאנו בשום מקום איזכור שלו שלא קשור לתמונה הבודדת הזאת. רוב הצלמים שמשתתפים בתחרות הם אנשים שיודעים בדיוק מה הם עושים; אי אפשר לצלם תמונות טובות כל כך במקרה. חלקם צלמים מקצועיים שיש להם אתרים משלהם, ולאחרים יש תמונות אחרות שמופיעות פה ושם או לפחות עמוד בפליקר. אבל לניקו סאוניו אין כלום. הוא בא, צילם תמונה מדהימה אחת והלך. זה לא מוכיח שום דבר, אבל זה, שוב, חשוד.

 

כל אחת מהראיות האלה בנפרד היתה יכולה להיחשב לנסיבתית, אבל השילוב של כולן יחד נראה לנו חזק מכדי להיות מקרי. אנחנו נאלצים להגיע למסקנה שאסטריד היא שתולה. ככל הנראה הצלם צילם תמונה שבה ג'ירפה אחת ועץ אחד בלבד, ולא עמד בפיתוי להשלים את הסימטריה על ידי שתילת ג'ירפה נוספת מולה. ייתכן שהיא אפילו לא ג'ירפה אלא דב-נמלים מחופש (אבל בקשר לזה אנחנו פחות בטוחים).

 

לא אנחנו הקטנים נגיד לנשיונל ג'אוגרפיק מה לעשות, אבל היינו ממליצים להם לבדוק שוב את התמונה הזאת, ולדרוש את הקובץ המקורי והלא מעובד מהצלם, לפני שיחליטו על הזוכים בתחרות.

 

נקלעתם לצרה? קיראו למשטרה

נתקלתם בפשע-פוטושופ ברור? ראיתם תמונה חשודה, ואתם רוצים לברר האם היא אמיתית או זיוף? כתבו אל משטרת הפוטושופ ועניינכם יטופל.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by