ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
דעה 
האחראי על האינטרנט: מארק צוקרברג 
 
 חשיפת האפליקציה של פייסבוק באירוע שנערך    צילום: engadget.com    
דעה |
 

פייסבוק לא עומדת להוציא טלפון משלה, בניגוד לשמועות? היא גם לא צריכה - האינטרנט כבר שלה, ובקרוב גם הסלולר

 
 
 
 
 
 
 
 
 

לפני אירוע ההכרזות של פייסבוק ביום רביעי התעוררה שמועה - צפויה, ודי טפשית, האמת - שפייסבוק עומדת להכריז על טלפון סלולרי משלה. השמועה התבררה במהרה כלא נכונה, כשהתברר שלמארק "עשו עלי סרט לפני גיל 30" צוקרברג ולחבריו אין שום כוונה כזאת. זה איכזב קשות כותבי ידיעות באינטרנט שקיוו לכותרת גדולה עם תמונה של מכשיר סקסי. במקום הכרזה על מכשיר, פייסבוק הודיעה על כל מיני שיפורים ו-APIים ורעיונות שקשה לתמצת במשפט אחד ולא ברור איך הם אמורים להזיז לנו.

 

אבל פייסבוק לא צריכה טלפון. ההכרזה שלה אתמול לא היתה תמציתית ומרעישה כמו "טלפון הפייסבוק הראשון!", אבל עשויה להתברר בהמשך כחשובה הרבה יותר. פייסבוק השתלטה כבר על האינטרנט; בעקבות ההכרזה של אתמול, אולי היא תשתלט בהמשך גם על הסלולר.

 

גוגל נגד פייסבוק: התנגשות הטיטאנים

לוגו פייסבוק על מסך מכשיר סלולרי
 לוגו פייסבוק על מסך מכשיר סלולרי 
 צילום: פייסבוק 
 

הקרב על האינטרנט, שלא תטעו, נערך עכשיו בין שתי חברות: גוגל ופייסבוק. שתי החברות ניזונות מאותו הדבר: מידע. מידע עליכם. ככל שיידעו עליכם יותר - מי אתם, איפה אתם גרים, מי החברים שלכם, מה אתם אוהבים לאכול ומיהו החבר החביב עליכם ב"הכל עובר חביבי" - הם יידעו למקד יותר טוב את הפניה של המפרסמים אליכם. המיקוד הזה שווה מיליארדים. לגוגל היתה שיטה שהוכחה כיעילה למדי להשיג את המידע הזה: להציע לכולם המון שירותים מצוינים ובחינם. המחיר היחיד של החינם הזה היה האלגוריתם הקטן שישב בצד וקרא את כל מה שכתבתם בג'ימייל, בדק לאן גלשתם ומה חיפשתם ברשת ומה שיתפתם בגוגל דוקס, וכל הקלדת מקש בשורת הכתובת של כרום. לפייסבוק, שמחפשת את אותו המידע בדיוק, היתה שיטה אחרת להשיג אותו, שיטה מהפכנית ושערורייתית כל כך שהיה קשה להאמין שהיא תעבוד: לשאול. מתברר שלא צריך לרגל אחרי אנשים כדי לגלות בדיוק מה הן השקפותיהם הדתיות, מה דעתם על "אבודים" ואיזה דמות מ"החבובות" הם; אם רק תיתן להם הזדמנות הם יספרו לך את זה בעצמם. מדהים.

 

אבל מעבר לשינוי המהותי הזה, לשתי החברות יש כמה גישות משותפות. אחת מהן היא שהדרך לעשות הרבה כסף היא להיות בכל מקום, והדרך להיות בכל מקום היא לא לקחת כסף.

 

ארוחות חינם לכולם

like
 like 
 צילום: נענע10 
 

גוגל טובה בלהציג לעולם שירותים ולהגיד "זה חינם; תעשו עם זה מה שאתם רוצים", בידיעה שאנשים כבר יעשו עם זה דברים מעניינים. זה מה שהיא עשתה, למשל, עם אנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית שהפכה במהירות לנפוצה בעולם (עולם הסמארטפונים, כלומר), ולא הכניסה לגוגל אגורה שחוקה - לא באופן ישיר. אנדרואיד לא מצליחה בגלל "נקסוס וואן", הטלפון הרשמי של גוגל, שהיה רק דגם אחד, ולא נמכר במיוחד, מבין רבים. היא מצליחה משום שהיא פתוחה ליצרנים שונים, מסוני ועד סמסונג, לעשות בה מה שירצו.

 

בדיוק באותה המידה, פייסבוק היתה יכולה בקלות לקחת טלפון של איזו יצרנית טייוואנית, להדביק עליו את הלוגו שלה ולקרוא לו "הפייס-פון הרשמי", והוא אפילו היה מוכר כמה יחידות. אבל אין לה צורך לעשות את זה, כי ממילא כל סמארטפון עם אפליקצית פייסבוק הוא פייסבוק-פון. מה שהיא כן יכולה לעשות זה להדק את האחיזה שלה בטלפונים הקיימים שלכם. אפליקצית פייסבוק אחת זה לא מספיק; ההכרזה אתמול משמעותה שפייסבוק עשויה להיות נוכחת בפייסבוק שלכם אפילו אם מעולם לא כתבתם סטטוס.

 
 

אם אתה לא שם, מי אתה בכלל?

ג'סי אייזנברג וג'וסף מזלו ב"הרשת החברתית"
 ג'סי אייזנברג וג'וסף מזלו ב"הרשת החברתית" 
 צילום: מתוך הסרט 
 

מוקדם יותר השנה פייסבוק ביצעה את אחד המהלכים הכי משפיעים בתולדות האינטרנט כשפתחה את Open Graph, ו-Facebook Connect, האפשרות להשתמש בשירותי פייסבוק כדי לעשות דברים גם מחוץ לאתר עצמו. כל כפתורי ה"לייק" וקופסאות ה"חברים שאהבו את זה" שצצו בין לילה כמעט בכל אתר בעולם - זה זה. השיטה מאפשרת לבעלי אתרים הרבה קידום עצמי חשוב, בחינם; ולגולשים היא מבהירה שאם אתה באינטרנט, אתה צריך להיות בפייסבוק. למשל, יש אתר ישראלי אחד ידוע למדי שלאחרונה ויתר לגמרי על האפשרות לכתוב טוקבקים דרך הממשק של האתר עצמו, אלא רק באמצעות פייסבוק. הסיבה הרשמית (וזו סיבה טובה) היא חיסול האפשרות לתגובות אנונימיות, מה שאמור להעלות את רמת הדיון. אבל תופעת לוואי היא שאם אין לכם פייסבוק, אין לכם זכות דיבור. אתם אולי לא גולשים בפייסבוק, אבל פייסבוק נמצאת בדפדפן שלכם בכל מקרה.

 

וזה בדיוק מה שאמור לקרות עכשיו גם בסלולר. פייסבוק מציעה למפתחים את האפשרות לתת לגולשים לעשות לוג-אין לאפליקציות דרך פייסבוק. זה קל ונוח - מי רוצה להירשם כל פעם מחדש? אפשר פשוט לכתוב את הסיסמה של פייסבוק ולסגור עניין. זה נותן יתרון למפתחים - שהשימוש באפליקציות שלהם ייעשה פשוט יותר - וכבדרך אגב, הופך את פייסבוק לעוד יותר אם-אתה-לא-שם-אתה-לא-קיים מכפי שהיא היתה קודם. באותה הזדמנות היא גם מנסה לעקוף בסיבוב את Google Places ואת פורסקוור, על ידי הצעת שירותים דומים שיש להם כבר 500 מיליון משתמשים רשומים.

 

מה כל זה אומר, נכון לעכשיו? כלום; עדיין אין אפליקציות שמשתמשות בכלים האלה. אבל תנו לזה זמן - כמה חודשים לכל היותר - וייתכן שכניסה לאפליקציה באמצעות פייסבוק תהפוך לסטנדרט. והכי חשוב: כל זה לא מוגבל לטלפון מסוים אחד או אפילו למערכת הפעלה סלולרית אחת. זה יעבוד באייפון, אנדרואיד, Windows, אפילו סימביאן אם מישהו עדיין ישתמש בה.

 

אפשר להגיד הרבה דברים על פייסבוק כחברה ועל מארק צוקרברג בפרט. אפשר למלא סרט שלם בדברים לא מחמיאים שאפשר להגיד עליהם (ולקרוא לו "הרשת החברתית"), אבל קשה לומר, לפי ההתנהלות שלה בשנה האחרונה, שהיא לא חברה חכמה. פייסבוק היא הראשונה שמאיימת על שלטון גוגל על האינטרנט - והגיעה לכך בחצי מהזמן. יהיה מעניין לראות מי ינצח בקרב הזה.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by