ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
עיבוד תמונה 
משטרת הפוטושופ והאנשים המדהימים 

משטרת הפוטושופ והאנשים המדהימים

 
עיבוד תמונה |
 

אנשים הולכים על המים, קופצים לסל וקולעים ממרחקים עצומים: משטרת הפוטושופ חוקרת את הסרטון הויראלי הכי חם ברשת

 
 
 
 
 
 
 
 
 

People are Awesome. או בעברית: אנשים הם מדהימים. למרות כל העדויות שכנגד, זה די נכון. ולראיה: הסרטון הויראלי בשם "People Are Awesome" שהשיג בימים האחרונים מיליוני צפיות ביוטיוב, פייסבוק וקרוביהם. בסרטון הזה אין שום דבר חדש: זה מקבץ מתוך עשרות סרטוני יוטיוב אחרים, שמתעדים אנשים עושים דברים מדהימים בספורט, אקרובטיקה, פארקור וסתם מפגני אומץ ודיוק מרהיבים. יוטיוב הרי מלא בדברים כאלה: מי שערך את הסרטון הזה רק קיבץ את רגעי השיא מתוך עשרות כאלה. אם יוטיוב זה לאנשים חסרי סבלנות עם טווח ריכוז נמוך, סרטונים כאלה הם לאנשים שאין להם אפילו טווח ריכוז בשביל יוטיוב. כל זה לא אומר שאתם לא צריכים לצפות בו. הוא מדהים.

 

 
 

לרוע המזל, יש בסרטון מגרעת בולטת אחת: העורך לא היה קפדן מספיק, ובין הרבה קטעים מדהימים אמיתיים, שיבץ גם כמה לא ממש אמיתיים. כל הקטע בסרטון כזה הוא שמה שרואים בו הוא אמיתי, אחרת מה הטעם? בפעלולים ממוחשבים ראינו כבר את סופרמן עף, אז מה אנחנו אמורים להתרשם ממישהו שבסך הכל קופץ עם מגלשי סקי לגובה של 32 מטר (או משהו)? הזיופים מעיבים על כל שאר הסרטון, וחבל, כי רובם הגדול של הדברים שמוצגים כאן בהחלט אמיתיים, ומעידים לאיזה הישגים אנשים מסוגלים להגיע אם הם רק מקדישים עשרות אלפי שעות לתחביב שיכול להרוג אותם.

 

אז כשירות לציבור, לפניכם מדריך קצר לאנשים המדהימים הקצת פחות מדהימים.

 

ללכת על המים

הקטע המזויף באופן הכי בולט נמצא בשניה 44 בסרטון: אתלט נאה מתרכז, מצמצם גבות, ורץ כל כך מהר שהוא מצליח לעשות כמה צעדים על המים! ג'יזוס קרייסט!

 

אתם לא ממש צריכים אותנו כדי להסביר שזה לא באמת יכול להיות, נכון? הקטע הזה לקוח מתוך סרטון ויראלי אחר, "Liquid Mountaineering", שהביא בפני עצמו כמות נכבדת של מיליוני כניסות. הסרטון מציג את הספורט החדש שכובש את אירופה, "טיפוס הרים נוזלי", שבו כמה ספורטאי אקסטרים מתחרים במספר הצעדים שיצליחו לעשות על פני המים, בעזרת נעליים חסינות-מים חדשניות מתוצרת "היי-טק", שאותן הם מציגים למצלמה בקלוז-אפים נדיבים. כ...ן.

 

 

הייתכן שמדובר למעשה בסרטון ויראלי לחברת נעליים מסוימת? ברצינות, אתם צריכים תשובה לשאלה הזאת? כפי שהסברנו כבר בפרשת קובי בראיינט והמכונית, כשמישהו בסרטון יוטיוב רוצה להראות לכם משהו מדהים בדיוק אחרי שהוא מציג למצלמה את הנעליים שלו, אתם יכולים להיות בטוחים שמדובר בפרסומת - אפילו אם הפעלול שהוא מציג אפשרי פיזיקלית באופן תאורטי, בניגוד, למשל, להליכה על המים.

 

כמה שבועות אחרי הסרטון המקורי פורסם סרטון המשך שבו מוסבר שכל העניין היה - איזו הפתעה! - פרסומת ויראלית לנעלי היי-טק, והספורטאים שבסרטון רצו על משטח שהותקן מתחת לשפת המים. וואו. תנו לנו רגע להתאושש מההלם.

 
 

המעודדת לסל – וחסל

שניה 1:24 של People are Awesome: מעודדת זעירה מוטלת לאויר, מתהפכת ונוחתת לתוך חישוק הסל. רק רשת! (תודה לאל).

 

 

עידוד, מה שנקרא צ'ירלידינג, הוא היום הרבה יותר מעידוד, אלא ספורט לכל דבר, והמשתתפים בו הם אקרובטים רציניים מאוד שעושים דברים מדהימים ולעתים קרובות מסוכנים. אבל דבר שמאפיין ספורטאים רציניים הוא שהם יודעים מתי דבר הוא אפשרי ומתי הוא מסוכן באופן בלתי שפוי, והשלכה כזאת (גם אם היא, תאורטית, אפשרית) שייכת בלי ספק לקבוצה השניה. הסיכוי של המעודדת לחטוף חישוק בראש ולסבול מנזק מוחי בלתי הפיך - וזה במקרה הטוב - הוא פשוט גדול מדי. בנוסף, היקף הגוף של מעודדת קטנה הוא אולי מספיק כדי לעבור בחישוק, אבל לא כדי לחלוף דרך הרשת מבלי שתיתפס ברגליים, באצבעות הידיים, בבגדים או בשיער.

 

הרבה מהקטעים המדהימים שבסרטון מצולמים מכמה זויות, כי כשאתה עושה משהו לא יאומן, אתה רוצה שלא יהיה ספק בכך שבאמת עשית את זה. אבל השלכת המעודדת מצולמת רק מזוית אחת, וזאת, לגמרי במקרה, הזוית הכי קלה לזיוף: אי אפשר לראות, בעצם, אם חבורת הביריונים והמעודדת עומדים מתחת לסל, ליד הסל, או בעצם במרחק גדול מהסל, והוא רק נמצא ברקע. כפות הרגליים שלהם אף פעם לא נראות בסרטון, וזה לא מקרי: אם אפשר היה לראות איפה הם עומדים, אפשר היה לאמוד את הרחק האמיתי בינהם לבין הסל. יש רק שני פריימים שבהם רואים את המעודדת עוברת "דרך" החישוק - וגם זה, באופן מטושטש - ואת הקו האדום אפשר היה בקלות להוסיף בתוכנת עריכת וידאו. בקיצור: נחמד, אבל לא קנינו.

 

המקור של הקטע הזה, אגב, די מוזר. במקור, הסרטון הופיע באתר הרשמי (שנסגר מאז) של הסרט "Pump Up". פיסת טריוויה מעניינת בקשר לסרט הזה: אין סרט כזה. "Pump Up", שעסק בתלמיד תיכון שמצטרף לנבחרת מעודדות, לא באמת היה סרט אלא טריילר ("בקרוב") בלבד. כשהטריילר הוקרן בבתי הקולנוע, הוא הופרע על ידי צלצול טלפון, ואז השחקנים על המסך התעצבנו על הקהל באולם שמפריע. נפלאות הפרסום הויראלי: הסרטון של מעודדת המושלכת לסל היה חלק מקמפיין שמטרתו להזכיר לכם לכבות את הסלולרי בקולנוע. הגיוני, לא?

 

כדור בראש

אם לא הבנתם מה זה בדיוק הדבר שקורה בסרטון ב-1:12 - יש שם אולפן צילום שבו מישהו קופץ ומישהו אחר עומד - אז מה שקורה שם זה שהטניסאי רוג'ר פדרר מוריד, כביכול, פחית מהראש של מישהו באמצעות כדור טניס מקצה החדר. זהו הקטע המלא, שצולם במהלך צילומי פרסומת של פדרר עבור ג'ילט:

 

 

 

עכשיו, אנחנו לא טוענים שרוג'ר פדרר לא יכול לפגוע בבקבוק ממרחק של 10 מטר. זאת אפילו לא הקליעה המדהימה ביותר בסרטון הזה (ראיתם את ההוא שקולע לסל ממגדל?!). אבל לא בטוח שהוא יצליח תמיד בניסיון הראשון, ודי בטוח שהוא לא יעשה את זה באולפן מלא אנשים וציוד יקר, מול המצלמות, כשיש סיכוי משמעותי שאם הוא מפספס הוא מרסק למישהו את הפרצוף.

 

שוב, הדבר הראשון שהופך את הקטע הזה למפוקפק הוא העובדה שמדובר בפרסומת. כאן לא נעשה ניסיון להסתיר את העובדה שמדובר בקטע שפורסם על ידי חברת ג'ילט ונועד לקדם את חברת ג'ילט. בעיה אחרת היא שהקטע הכאילו ספונטני הוא בבירור מתוכנן מראש: רוג'ר פדרר הוא שחקן טניס, לא תאטרון, וכישורי המשחק שהוא מפגין כאן לא יעניקו לו תפקיד בסרט הוליוודי בקרוב. שלישית - זה קטע קל מאוד לזיוף. האיש עם הבקבוק על הראש נעלם מהפריים, באופן מאוד נוח, רגע לפני הקליעה - פעמיים - ובזמן הזה היה פשוט מאוד להחליף את הבקבוק בכזה שקשור אליו חוט דק, שמישהו פשוט מושך הצידה ברגע הנכון. בקשר לפדרר, הכדורים שלו נעים כל כך מהר שאי אפשר לראות אפילו אם הם מוטלים בכיוון הנכון. הרבה יותר פשוט, והרבה יותר זול מבחינת הביטוח, לארגן שהפחית תועף מהראש של הצופה התמים ברגע הנכון, מאשר לדאוג לכך שפדרר באמת יפגע בה.

 

כל זה לא מוכיח באופן חד משמעי שמדובר בזיוף. את ההוכחה סיפקה החברה המפרסמת עצמה. כששאלו את ג'ילט האם הסרטון אמיתי או לא, התשובה היתה כזו: "צוות הצילום שעבד על הפרסומת החליט להשאיר לצופים להחליט האם זה היה אמיתי או לא". בתרגום לעברית, משמעות התשובה היא: זה היה האמא של המזויף. אם המשטרה שואלת מישהו האם הוא שדד את הבנק, אף אדם חף מפשע לא היה עונה "אולי כן, אולי לא. אני מעדיף להשאיר את המסתורין בעניין".

 

נקלעתם לצרה? קיראו למשטרה

נתקלתם בפשע-פוטושופ ברור? ראיתם תמונה חשודה, ואתם רוצים לברר האם היא אמיתית או זיוף? כתבו אל משטרת הפוטושופ ועניינכם יטופל.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by