ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
מדעי ה-WTF 
איך לפרק ולהרכיב ג'יפ בארבע דקות? 

איך לפרק ולהרכיב ג'יפ בארבע דקות?

 
מדעי ה-WTF |
 

למה כדי לפרק ג'יפ ולהרכיבו מחדש צריך ארבע דקות, וכדי להרכיב ב.מ.וו - 600 שעות? סיפור מודולרי שמבוסס על סרטון מטורף. מדעי ה-WTF

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

אחת המיומנויות הבסיסיות שכל חייל רוכש בטירונות היא פירוק והרכבה מחדש במהירות של הנשק האישי. החיילים שבסרטון הבא התמחו בפירוק והרכבה של פריט צבאי קצת יותר גדול: ג'יפ. בתוך פחות מארבע דקות, כולל ההתארגנות שלפני וטפיחות השכם שאחרי, צוות של שבעה + מפקח מפרק ג'יפ (מבצעי לגמרי, לפחות למראית עין) לחלקים ומרכיב אותם בחזרה למצב נסיעה. ללא ספק, יכולת שימושית בהחלט למי שמתכנן... לפרק ולהרכיב ג'יפים להנאתו?

 

 

בניגוד לתרגילי סדר למיניהם, כמו אלה של התיכוניסטים היפנים, בפירוק והרכבה מחדש של ציוד דווקא יש הגיון. היכולת להגיע בקלות לכל חלק, לנקותו או להחליף אותו במקרה הצורך, היא יתרון עצום מבחינת הוצאות וזמן תחזוקה, ובמיוחד בתנאי שדה וקרב. כמובן, הג'יפ שבסרטון הוא מדגם ישן מאד, ושום כלי רכב מודרני לא יתפרק בקלות שכזו. אף על פי כן, עקרון המודולריות עדיין תופס ביישומים צבאיים ובכלל.

 

מודולריות?

כרטיס זכרון
 כרטיס זכרון 
 צילום: GettyImages 
 

מכונות מורכבות בנויות מחלקים שונים, ואת מידת המודולריות שלהן אשר להגדיר באמצעות שני פרמטרים: עד כמה כל חלק (או יחידה) מבצע תפקיד משל עצמו, בנפרד משאר החלקים, ועד כמה החיבור בינו לבין האחרים הדוק. בניסוח יומיומי יותר, מכונה מודולרית היא כזו שכאשר יש בה תקלה כלשהי, לא משנה איזה, הפתרון הוא בדרך כלל להחליף חלק יחיד, ואפשר לבצע את ההחלפה הזו בקלות ובמהירות כמו בסרטון.

 

דוגמה מצוינת למודולריות בעולם המחשבים היא כל נושא ה"כרטיסים": כרטיס קול, כרטיס מסך, כרטיס רשת וכו'. במחשבים נייחים, המשתמש יכול לבחור לעצמו מתוך מבחר כרטיסים שכל אחד מהם אחראי לפונקציה אחרת, ולהחליף אותם ידנית כשהם מתקלקלים או מתיישנים. ברוב הניידים, לעומת זאת (וגם בנייחים זולים), לוח האם מבצע את כל הפונקציות הללו בעצמו או בעזרת כרטיסים מובנים, ואין אפשרות להחליף אותם, לפחות לא בבית. אם משהו משתבש, חייבים להחליף את לוח האם כולו, כולל החלקים שעדיין יכולים לתפקד מצוין.

 

 
 

אופטימלי, בעיקרון

מודולריות נשמעת כמו רעיון נהדר, ולפי התלהבות הקהל בסרטון, היא מצוינת גם ליצירת רושם. אבל האם מערכת מודולרית יותר היא בהכרח גם טובה יותר?

 

גוף האדם הוא מכונה מצוינת, אך אינו מודולרי. בעשרות השנים האחרונות הצליחו אמנם מומחי הרפואה להחליף אברים מסוימים בו, אלא שהשתלות כאלה הן עדיין עסק מסוכן ומורכב, והאבר המושתל לא מתפקד בדיוק באותה היעילות כמו אבר "מקורי" תקין. בין אם אתם מקבלים את תורת האבולוציה או לא, ברור שהאדם לא תוכנן על ידי בני אדם ובחשיבה על קלות התחזוקה. מה לגבי מכונות שכן נבנות על ידי אנשים?

 

למודולריות עצמה יש מחיר: מעבר לפונקציונליות של המוצר הסופי, המתכננים צריכים להגדיר גם את "הפרדת הרשויות" בין המודולים השונים ואת דרכי התקשורת ביניהם, שעשויה להיות מסובכת ואיטית יותר ממה שאפשר להשיג במערכת לא מודולרית. לכן, אם המכונה צריכה להפיק ביצועים מקסימליים, ובמיוחד אם היא נועדה לשימוש אחד בלבד, אין טעם להשקיע יותר מדי בהפרדת מודולים. דוגמה למכונות כאלה? טיל אוויר-אוויר, למשל, חללית מחקר שמיועדת להתרסק על פני אסטרואיד כלשהו או אבטיפוס של טכנולוגיה חדשה ונסיונית.

 

 

מיומנות נרכשת

ב מ וו. 600 שעות
 ב מ וו. 600 שעות 
 צילום: GettyImages/אימג'בנק 
 

הג'יפ יכול להיות מודולרי עד מחר, אבל אף אחד לא יכול לפרק ולהרכיב אותו במהירות כזו בלי להתאמן על כך ממושכות. כאן כבר נכנסת לתמונה המיומנות של המרכיב. קחו לדוגמה את הסרטון הזה, שמתאר הרכבה של מכונית ב.מ.וו על ידי שני חבר'ה. לדבריהם נדרשו להם שש-מאות שעות עבודה כדי להשלים את העבודה, וברור שלרובוטים במפעל נדרש הרבה פחות מזה. מצד שני, תנו לאותם רובוטים לנסות להרכיב מרצדס ותראו איך הכל קורס תוך שניות. כלומר, לא רק המודולריות משחקת תפקיד אלא גם ההתאמה בין המכונה לבין מי שמטפל בה. החלוקה של המכונה לרכיבים עצמאיים וקלים לפירוק/הרכבה חשובה רק כאשר המרכיב עצמו (האדם) אינו "תפור" במיוחד לשום עבודה ספציפית.

 

חיוך של 5.56 מ"מ

אבל מספיק עם ההתפלספות. יש ברשת עוד המון סרטוני פירוק והרכבה שמצדיקים את התואר WTF. למשל, ילדה בת 11 שמפרקת ומרכיבה רובה סער בזמן שלא היה מבייש שום טירון - ושימו לב במיוחד לחיוך הקורן בסוף, כשהיא שומעת את התוצאה. כמה קל לשמח ילדים! שווה להעיף מבט גם על הפסיכופט בסרטון הזה, שמחליף צמיג למכונית - פעולה שגרתית למדי, אבל לא כשעושים אותה בזמן שהמכונית עושה חרקות סביב עצמה בלי נהג. אל תנסו את זה בבית, או בכלל.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by