ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
עיצוב אתרים 
טרנד ה-scroll: אתרים ארוכים (מאוד) 
 
 העמוד הראשי בנוי כך שהמידע החשוב ביותר מוצג בגלילה הראשונה, בהתאם לגודל המסך    צילום: http://www.barrelny.com/24/    
עיצוב אתרים |
 

האתרים הופכים להיות יותר ויותר ארוכים. לאן נעלמים אתרים שמותאמים לגובה המסך ולמה שנרצה לגלול למטה? יונית רושו מסבירה

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

טרנד שצובר תאוצה בעולם עיצוב אתרי האינטרנט הוא שימוש בגלילה ארוכה של הדפדפן. עד לאחרונה, מקובל היה לומר שהתוכן החשוב של האתר צריך להופיע בחלקו העליון, על מנת שהגולשים יראו בתוך ארבע שניות את כל מה שיש לאתר האינטרנט להציע. יתרה מכך, רבים אוהבים לראות את עמוד הבית של האתר ללא גלילה בכלל (כמובן, הכוונה לאתרים שאינם פורטלי חדשות). אלא שלאחרונה יש יותר ויותר עמודי בית ארוכים מאוד. התוכן כבר לא חייב להופיע בצפיפות בגובה המוגבל לגובה המסך, ובמקום זאת הגולשים מוזמנים לגלול עוד ועוד למטה או מוקפצים לתוכן נוסף במורד הדף.

 

מדוע נטען שחלקו העליון של עמוד האינטרנט הוא החשוב ביותר?

 

 

הרעיון מגיע ממושג ה-fold בעולם הדפוס. אזור ה-fold בהקשר זה, מתייחס למיקום האלמנטים החדשותיים והגראפיים החשובים ביותר בחציו העליון של העמוד הראשון בעיתון. יועצים שיווקיים, מעצבים גראפיים ואנשי מקצוע נוספים בתחום הווב אימצו את הרעיון שהפך להיות "חוק" בעיצוב אתרי אינטרנט: כל המידע השיווקי החשוב ביותר צריך להופיע בחלקו העליון של העמוד: מידע, הפניות לקטגוריות עיקריות באתר וכו'. המחשבה שהמידע צריך להיות נגיש לגולש חסר הסבלנות ללא פעולה נוספת ושתוכן שנמצא מתחת לאזור ה-fold לא יקרא על ידי הגולשים, גרמה לכך שנוצרו אתרים שגובהם אינו מצריך בכלל גלילה, או שמידע שנמצא מתחתיו חסר חשיבות.

 

עם התפתחות תחום קידום האתרים וההתמקצעות בתחום, המליצו מקדמי אתרים להציג הרבה תוכן באתר בכלל ובעמוד הראשי בפרט. עוד טוענים מקדמי האתרים כי מנועי החיפוש נותנים עדיפות גבוהה יותר למלל הכתוב למעלה מאשר למלל הכתוב למטה. טענה זו הובילה למצב בו העמוד הראשי של האתר כולל הרבה מאד מלל שלא ניתן להכניסו ללא יצירת גלילה. אחד הפתרונות שנולדו, היה יצירת גלילות פנימיות בכל אזור תוכן. כפועל יוצא, במסכים קטנים נוצרה גלילה ראשית של כל העמוד וגלילה פנימית של אזור התוכן. פתרון אחר הוביל מתכנתים לחסום את הגלילה הראשית. אלא שפתרון זה הוביל לבעיה אחרת: גולשים בעלי מסכים ברזולוציה קטנה לא ראו כלל את החלק התחתון של העמוד הראשי או את המידע שבו.

 
כל המידע נמצא בעמוד הראשי של האתר ולחיצה על בר הניווט מקפיצה מעלה ומטה
 כל המידע נמצא בעמוד הראשי של האתר ולחיצה על בר הניווט מקפיצה מעלה ומטה   צילום: צילומסך 
 

לגרות את הגולשים באמצעות גלילה שהיא חלק מחוויית הגלישה

עמוד ארוך (מאד!) וגדוש בתוכן
 עמוד ארוך (מאד!) וגדוש בתוכן 
 צילום: צילומסך 
 

 

הטרנד החדש שצובר תאוצה, ה-scroll, הוא ההיפך הגמור מכל הנחיה שעמדה לנגד עיניהם של מעצבי אתרים עד כה, והוא אלטרנטיבה אינטרנטית רעננה: שימוש בעמודי אינטרנט ארוכים מאוד. הגולש גולל את דרכו במורד הדף או לוחץ על הקישורים, ואלו מקפיצים אותו מטה ומעלה - כשכל המידע נמצא אך ורק בעמוד הראשי של האתר.

 

 

הגלילה הופכת להיות חלק בלתי נפרד מחוויית הגולש. ה-scroll כל כך קל לתפעול, מגיב במהירות, ולכן הגיוני להשתמש בו כחלק מהחוויה. הרעיון הוא לבנות סיפור בצורה נכונה, להציג את המוצרים, השירותים והתכנים באופן נרטיבי ולגרות את הגולשים לגלול עוד ועוד, תוך שהם עוברים על כל התוכן המוצג להם, עד למטה.

 

למעשה, כשחושבים על כך, מדובר בהתפתחות הגיונית. עולם התוכן שלנו השתנה לאורך הזמן, והוא כולל עתה בלוגים שמציגים מספר פוסטים מלאים בעמוד הראשי, ומנגנונים להוספת תגובות בתחתית כתבות. אלו, בין היתר, הרגילו את הגולש לצפות לעמוד ארוך גדוש בתוכן.

 

 

היתרונות של עיצובי ה-scroll בולטים. הגולש גולל את כל העמוד ובדרכו למטה צופה במוצרים ושירותים נוספים וכן בשאר התוכן שמוצע לו. מלל רב מופיע בעמוד הבית ומנועי החיפוש מאנדקסים אותו, מבלי לפגוע בהיקף התוכן או בסידורו על המסך (לדוגמה, הצורך "לדחוף" אותו בתוך שטח קטן) - יש יותר מקום להציג הרבה יותר מידע.

 

המטרה היא להוביל את הגולשים לראות, לחוש ולטעום את המידע הרב שיש לאתר להציע לו.כדי שזה יקרה, והגולש אכן ישהה זמן רב יותר באתר, על העיצוב "להפעיל" אותו, למשל באמצעות בניית סיפור שמציג את המוצרים, המסר או הרעיון, בצורה מסקרנת.

 

קחו לדוגמה את האתר הבא: האתר מספר סיפור. האיורים מקסימים והצבעוניות העליזה, ובזמן שגוללים את העמוד - נחשפים לפרטים אודות בעל האתר ופועלו.

 
האיורים מושכים את הגולש להשאר באתר ולהמשיך לקרוא
 האיורים מושכים את הגולש להשאר באתר ולהמשיך לקרוא   צילום: צילומסך 
 
 

 

באתר הבא, בעמוד אנשי הצוות מוצג בכל פעם רק איש צוות אחד. הגולש אינו מרגיש את הגלילה, אך הוא מפעיל אותה כדי לגרום לאנשי הצוות להתחלף:

 
גלילה אינטראקטיבית שאינה מורגשת
 גלילה אינטראקטיבית שאינה מורגשת   צילום: צילומסך 
 

 

אתר שלם המוצג בעמוד אינטרנט אחד. המעבר בין הקישורים שבתפריט העליון מקפיץ את העמוד למעלה ולמטה וחושף את הגולש לתוכן שלאורך העמוד היחיד שלו:

 
הקליקו על התמונות כדי לעבור לאתרים המלאים
 הקליקו על התמונות כדי לעבור לאתרים המלאים   צילום: צילומסך 
 
יונית רושו
 יונית רושו 
 צילום: יח"צ 
 

 

בישראל, בעלי עסקים רבים, גם אם הם נוהגים להסתכל על אתרים בינלאומיים וגם אם הם מבקשים לקבל מראה עכשווי עדיין מתקשים לעכל אתרים ארוכים, מבוססי גלילה. מרבית האתרים עדיין נבנים בשיטה הישנה, בעקבות ביקוש גבוה בקרב לקוחות. אולם עם הזמן, כשהגולש הישראלי יתרגל להשתמש באתרי-סקרול, נראה יותר ויותר אתרים כאלו גם בתעשיית האינטרנט הישראלית. אני מאמינה שמותגים וחברות המייצאות מוצרים לחו"ל או אלו הפועלות בשווקים בינלאומיים, יהיו הראשונות לאמץ בישראל את הטרנד ויביאו עימן את הבשורה ליתר התעשייה.

 

 

יונית רושו היא ומנכ"לית דיינמיק-ווב מרצה במסלול האינטראקטיבי במכללת שנקר, בוטיק להקמת אתרי אינטרנט

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by