ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
גוגל: אין תגובה 
 
 תשובות סתומות. בהאראט   
 
עידו קינן

האיש מאחורי החדשות של גוגל עונה לשאלות הגולשים; ואולי "עונה" היא מילה גדולה מדי לתשובות הדהויות והתאגידימיות שהוא נתן, שלא השיבו על אף שאלה חשובה באמת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ממשק חדשות גוגל
 ממשק חדשות גוגל   
חיפוש בגוגל מחזיר בדרך כלל תשובה שנוצרה על ידי חוות שרתים לפי אלגוריתם מורכב וסודי. החודש ישב אדם בצד השני של האינטרנט, וענה לשאלות הגולשים: קרישנה בהאראט, ממציא Google News, בסך הכל אחד מכלי התקשורת הכי חשובים ומשפיעים בעולם.

למה כל כך חשוב? כי אם גוגל הוא מונופול-בפועל שכבר הפך מילה נרדפת לחיפוש, הרי שגוגל ניוז, אינדקס החדשות המצוין שלו, הוא לגולשים מה ש"מבט" היתה לצופי הטלוויזיה הישראלית החד-ערוצית: מדורת השבט. הוא לא רחוק מלהפוך לברירת המחדל של צרכני החדשות, וכלי תקשורת שאינו שם – לא יהיה קיים.

גוגל ניוז זכה בקטגוריית החדשות של פרסי ה-Webby, ונאום הזכיה היה: "Read all views – Google News" ("קיראו את כל הדעות – חדשות גוגל"). אם כך, מה השיקולים להכנסת או הוצאת כלי תקשורת מגוגל ניוז, ואיך מחליט האלגוריתם של גוגל ניוז אילו ידיעות להכניס ואילו לפסול? טוב ששאלתם, גוגל פשוט לא מעוניינים להשיב.
 
 
גוגל יזמו סבב שאלות ותשובות עם בהאראט, שהתפרסם בגיליון יולי של הניוזלטר שלהם, Google-Friends. שאלות שהפנתה מערכת חיים ברשת לבהאראט נענו משום-מה על ידי צוות הדוברות של גוגל: "אף שאנו רוצים לענות על כל שאלותיך, אנחנו לא יכולים לשחרר מידע על תוכניות עתידיות לשירות הזה, ולא לספק פרטים על איך האלגוריתמים שלנו עובדים. אנחנו יכולים לומר לך שאנחנו מנסים להיות כוללניים ככל האפשר בהוספת מקורות חדשותיים לגוגל ניוז. הכללת מקורות חדשותיים נעשית ללא קשר לנקודת מבט פוליטית או אידיאולוגיה". בהאראט הגדיר זאת כך בראיון לאתר Rediff: "חיפושים הם נטולי דעות קדומות. מכונות עושות זאת היטב".

אז זהו, שאין דבר כזה "ללא נקודת מבט פוליטית או אידיאולוגיה". גם הימנעות מהכרעה פוליטית היא הכרעה, למרות ניסיונם של אנשי גוגל לשמור על חזות נייטרלית, שוודאי טובה יותר לעסקים שלהם.
 

תשאלו את קרישנה

צוות גוגל ניוז
 צוות גוגל ניוז   
בהאראט (32), חוקר בכיר לפיתוח טכנולוגיות לחיפושים ותוכן מקוון בגוגל, פיתח את גוגל ניוז כדי לחסוך לעצמו את הטירחה שהיתה כרוכה בחיפוש ידיעות חדשותיות באינטרנט. התוכנה שפיתח היתה כל כך מוצלחת, שהוא שלח עותקים ממנה לחבריו לעבודה, והיא הגיעה עד מייסדי החברה, שהחליטו להפוך אותה לשירות באתר, שבימים האחרונים נוספה לו האפשרות לחיפוש מתקדם.

"זה יומרני לחשוב שזה יהיה העתיד של העיתונות, אבל זה יהיה חלק מהעתיד של העיתונות", אמר בהאראט על הבייבי שלו, ולו עשוי להיות חלק בזה: "בגלגול הבא, הייתי רוצה להיות עיתונאי". אולי הוא עוד יהיה עיתונאי, אבל בהאראט הוא חרא של מרואיין. הנה שלוש התשובות החשובות, מתוך שבע שפורסמו בניוזלטר בסך הכל.

אילו מקורות חדשותיים משמשים את גוגל ניוז, ואיך אתם בוחרים אותם?
בהאראט: "גוגל ניוז שואב כיום מלמעלה מ-4500 מקורות חדשותיים באנגלית מרחבי העולם. אנו משתדלים להיות מקיפים ככל האפשר ולהשתמש בתערובת של טכניקות למציאת מקורות כדי להבטיח שמגוון פרספקטיבות יהיו זמינות לכל סיפור חדשותי נתון".

למה הוא באמת מתכוון: לא נגיד לכם אילו אתרי חדשות משמשים אותנו, גם לא נפנה אתכם לעמוד ברשת שמפרט זאת. תצטרכו לסמוך עלינו ש"תערובת הטכניקות" (דפקתי אחלה באזוורד, אה?) שלנו תהיה פלורליסטית מספיק.

האם היחס לכל מקורות החדשות זהה, או שחלק מקבלים עדיפות גבוהה יותר בהתבסס על PageRank [אלגוריתם דירוג אתרים של גוגל – ע"ק] או קריטריונים אחרים? אם כך, מהם הקריטריונים האחרים?
בהאראט: "כמו בחיפוש הרשת של גוגל, גוגל ניוז מפעיל מדדים שונים רבים כדי לקבוע את החשיבות היחסית של עמודי רשת. פייג'-ראנק הוא אחד הפקטורים הללו, אבל התערובת המדויקת של הגורמים הקובעים היא חלק מהרוטב הסודי שלנו ואינה משהו שאנחנו יכולים לדון בו בפירוט. אנחנו יכולים לומר שגוגל ניוז משלב גם תכונות אחרות, כמו תאריך יצירת התוכן, כדי לקבוע אילו סיפורים יקבלו את מירב החשיבות".

למה הוא באמת מתכוון: "רוטב סודי". בוא'נה, זה אפילו יותר טוב מ"תערובת הטכניקות", ועדיין לא אמרתי לכם אם הניו יורק טיימס חשוב יותר או פחות מהעיתון הזה שמספר כל הזמן על ילד העטלף. "רוטב סודי", פחחחחחח.

לפי אתר גוגל ניוז, "מידע מאורגן אוטומטית כך שיציג קודם את החדשות הרלוונטיות ביותר". איך נקבעת הרלוונטיות?
בהאראט: "כמו בדירוג העמודים של גוגל, הרלוונטיות נקבעת בטכניקות אחזור מידע שבוחנות תפוצת מילים בכתבה ובעמודים הסובבים אותה ברשת. אם הכתבה תואמת את השאילתה היטב, היא נחשבת רלוונטית ומשיגה ציון גבוה. פקטורים אחרים כוללים את החשיבות של המקור, זמן הכתבה, התזמון של הכתבה, וחשיבות הסיפור החדשותי, יחסית לסיפורים אחרים בחדשות באותו זמן".

למה הוא באמת מתכוון: כן, זו תשובה כללית וסתמית, שלא מסבירה שום דבר. מה לא ברור?
 
 
מה קיבלנו כאן? הסבר טכני פשוט ולא מספק על הטכנולוגיה שמאחורי החדשות. שאלות נוספות שנענו: איך עלה הרעיון לאגד חדשות בנפרד מהחיפוש הרגיל? מתי יהיה גוגל ניוז בשפות אחרות? איך מתאים גוגל ניוז את הצילומים לכתבות המתאימות? מתי יתווסף כפתור של גוגל ניוז לטולבר של גוגל?

שאלות ששאלנו ולא נענו:
• כמה משתמשים יש לשירות? האם יש יותר גולשים "רגילים", או יותר עיתונאים ועורכים?

הרג'יסטר דיווח שאתם מסרבים להציג מסמך כתוב עם הקריטריונים החדשותיים של גוגל ניוז. האם המשתמשים לא זכאים לדעת מהם?

• האם גוגל משלמת לאתרי החדשות בעבור השימוש בתכניהם, או שהם משלמים לגוגל כדי להיכלל שם? האם אתר יכול לבקש שלא להיכלל בשירות?

• האם השירות יעלה כסף בעתיד, והאם תהיה התאמה אישית שתאפשר לבחור מאילו אתרים יגיעו החדשות?

• איך מתמודדת גוגל עם הסוגיה המשפטית של ציטוט ידיעות שמתבררות בדיעבד כשקריות, כמו במקרה של ג'ייסון בלייר בניו יורק טיימס? האם החברה שוקלת את האפשרות שהיא תיתבּע על פרסומים כאלה?
 

קרישנה, תגיד לי למה?

אם בגוגל כל כך לא רוצים לענות על השאלות הקשות, למה הם יזמו את סשן השאלות והתשובות עם בהאראט? השאלות עליהן בחר לענות, והתשובות שלו, מסבירות הכל: אין פה שום דבר שיכתים את התדמית הכמעט-לגמרי-מצוינת של גוגל. סביר להניח שדוברי גוגל בחרו עבורו את השאלות עליהן יענה. לא מן הנמנע שהם גם חיברו את התשובות. אין מה לומר, מדובר במקצוענים.

אבל הם לא האשמים היחידים: חמש מתוך שבע השאלות שנענו הן שאלות שאנחנו שאלנו. לניוזלטר של גוגל יש למעלה מארבעים אלף מנויים. אם ארבעים אלף איש, שטרחו ונרשמו כי הם מתעניינים במה שנעשה בגוגל, לא דורשים תשובות בנוגע לשירות החשוב הזה – לא מגיע להם שמישהו יתייחס אליהם ברצינות. הציבור מטומטם, ולכן הציבור יגגל.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by