ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
קישור עמוק 9 
 
 
צבי טלית

גרמניה: בית המשפט דחה תביעת מו"ל שטען שהצבת קישורים עמוקים מפרה זכויות יוצרים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשורות טובות לחובבי חופש הביטוי ברשת: בית המשפט הפדראלי בגרמניה קבע כי Paperboy, אתר און-ליין לחיפוש תכנים, לא הפר את זכויות היוצרים ואת חוקי התחרות כאשר נתן קישורים עמוקים לתכנים ברשת.

קישור עמוק הוא קישור ישירות לתוך עמוד אינטרנט, באופן כזה שאין צורך לעבור בעמוד הבית של המקור. לפי אתר Links & Law, הפועל כנגד הנסיונות המשפטיים לעצירת הקישורים העמוקים, טיעוני המאשימים היו כי קישורים עמוקים אינם חוקיים, כיוון שהם "לוקחים את המשתמשים ישירות לכתבות, בעוקפם עמודים מקדימים ופרסומות, ובכך מונעים מהתובעים רווחים מפרסומות".

באתר הרג'יסטר תוהים האם המאשימים, המו"ל וורלגסרופ הולצברינק, לא יכלו פשוט למכור יותר פרסומות על התנועה הנוצרת כתוצאה מקישורים עמוקים לסיפורים מעניינים?

רוב מפרסמי הרשת מקבלים בברכה קישורי עומק לסיפור כחלק מפרסום (ע"ע אתר סלאשדוט) או פשוט מיקום נחמד בחדשות גוגל. הם יודעים שתנועה כזו לא מגיעה אליהם כל יום, והם מודעים לכך שלא מדובר בתנועה "שלהם".

אנשים המשתמשים באתרי חיפוש כותרות הם בדרך כלל ג'אנקיז של חדשות, ולאו דווקא נאמנים לאתר חדשות אחד במיוחד. ובטח ובטח שהם לא הולכים לדף הראשי של אתר מסויים רק כדי למצוא סיפור אחד שהם רוצים לקרוא, שהם יודעים כי הם רוצים לקרוא, רק כי הם ראו את הכותרת שלו באתר קיבוץ החדשות.

בית המשפט חשב גם כי דרישת התובעים כי גולשים חייבים להתחיל לגלוש בדף הבית שלהם היא לא סבירה, נכתב באתר "קישורים וחוק": "בית המשפט הדגיש את חשיבותם של הקישורים העמוקים לאינטרנט וקבע כי זה באחריות התובעים למנוע את הקישורים העמוקים בעזרת אמצעים טכניים, אם זה לא מוצא חן בעיניהם. בית המשפט לא ענה לשאלה האם הערמת אמצעים שכאלה היא חוקית או לאו".
 

וואו, זה ממש עמוק

 
במרץ 2003 הובא מקרה אחר ע"י וורלגסרופ הולצברינק כנגד אתר newsclub.de, אתר לאיסוף כותרות. במקרה ההוא הופסקו הקישורים העמוקים בעקבות הסכם שחתמו הצדדים. אולם שני הצדדים קבעו כי החוקיות של סוגיית הקישורים העמוקים תקבע על פי המקרה של Paperboy.

חוק זכויות היוצרים של גרמניה, המשותף לחברות אחרות באיחוד האירופי, עומד להשתנות בקרוב, כך שהטיעון בנושא הקישורים העמוקים בהחלט יכול לצוץ מחדש במועד מאוחר יותר.

ללא קישורי עומק, יקרוס האינטרנט כמו שאנו מכירים אותו כיום. לא תהיה אפשרות לבצע חיפוש במנועי חיפוש, לדוגמה. אולם קיימים עדיין מספר תחומים אפורים שעדיין צריכים לזכות לטיפול.

מפרסמים רבים עוברים לקיצוץ או חסימה מוחלטת של קישורי עומק קבועים, כשיותר ויותר תוכן בחינם עובר אל מאחורי מסכי רישום, או מובלים לאחר מספר ימים לארכיון בתשלום (דוגמת אתר הארץ). החודש אישר עיתון הניו-יורק טיימס כי נערכו שיחות עם גוגל לגבי הסרת עותקים של כתבות המופיעות בזכרון המטמון של מנוע החיפוש.

החלק הבעייתי יותר הוא קישור עמוק למאגרי מידע אינטרנטיים מסחריים מבלי רשות של בעלי התוכן. עד כה הוויכוח הבולט ביותר בנושא נדון בבית המשפט בארה"ב בין חברת Ticketmaster לבין מיקרוסופט בשנת 1999. המקרה הגיע להסדר מחוץ לכתלי בית המשפט כאשר מיקרוסופט הסכימה להפסיק לתת קישורי עומק לשירות של Ticketmaster. אבל בשורה התחתונה, ביססה טיקטמסטר את המעמד החוקי של קישורי העומק בארה"ב במרץ 2000, כאשר הפסידה בבית המשפט בתביעה דומה שהגישה נגד אתר Tickets.com.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by