ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
עושים עבודה מצחוק 
 
 קטעים איתם. החגיגה של אנשי b3ta (צילום: אורי ברוכין)   
 
אורי ברוכין, לונדון

אתר B3TA שאחראי לרבות מהבדיחות שאתם מקבלים באימייל, חגג שנתיים להיווסדו. שליח חיים ברשת חזר מהחגיגה של האנשים הכי מצחיקים ברשת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הייתם קונים ממנו בדיחה משומשת?
 הייתם קונים ממנו בדיחה משומשת?   
המקום: הקומה העליונה של "בבושקה", וודקה-באר לונדוני אופנתי, מעט צפונית לתחנת קינגס קרוס (כן, זאת של הארי פוטר). בטרקלין בקומה העליונה קטיפה אדומה, ריהוט עץ, סמלי מהפכה רוסיים ומרפסת המשקיפה אל אחת מתעלות המים של האזור. מזג האוויר, פרט הכרחי בכל דיווח מהאי, הוא הקיץ הבריטי – שמש ששוקעת בערך בעשר בלילה מתוך שמיים אפורים, חום ולחות מפתיעים ביעילותם, ומיזוג אַיִן. התלבושת האחידה, גם שלי, היא המדים האחידים של סצנת הניו-מדיה - מכנסי דגמ"ח וטי-שירט מעוצב. בשילוב של משקה אלכוהולי ביד, אני מנסה להתערבב בקהל מגובש ופטפטני.

הסיבה לשמה התכנסנו היא יום ההולדת של b3ta.com (בֶּטָה, במבטא בריטי זה מתחרז עם פִּיטֶר, וקצרה היריעה מלהסביר איך). יכול להיות שהשם לא מוכר לכולכם, אבל אם אתם באינטרנט יותר מחודש, בהכרח נחשפתם אל חלק מהתוצרים של האתר. אם הייתם סופרים את עשרת הלינקים הכי מצחיקים וביזאריים שקיבלתם בשנה האחרונה באימייל, סביר להניח שמקורם של קרוב למחצית מהם שמקורם ב- b3ta, ולפחות שניים-שלושה היו לינקים שנוצרו על ידי מישהו מגרעין היוצרים של האתר.

B3ta מרכז עבודות ניו-מדיה הומוריסטיות. שטותיות ולעתים קרובות אף חולניות (אם כי באופן מלבב). רוב החומר - סרטונים ומשחקונים עשויים בטכנולוגיית פלאש, ושאלונים אינטראקטיביים. הסגנון העיצובי בדרך כלל מחופף במתכוון ונראה לרב כאילו נוצר על ידי חובבים שזה עתה גילו את פלאש ופוטושופ. התוכן הוא העיקר, והוא מקורי, הזוי ומצחיק מאוד. מצחיק מספיק כדי שכל מי שמקבל לינק ירצה לחלוק אותו עם כל חבריו המחוברים באשר הם – דרך כל ערוץ התקשרות שעומד לרשותו. זהו סוד הצלחתו של האתר.

בעשור האחרון, מקובל לתאר התפשטות מידע במונחים ויראליים – גולשי האינטרנט "מדביקים זה את זה" במידע ובקישורים לאתרים שמכילים אותו. ישנו מיעוט של אנשים שמתפקדים כ"מגבירי ויראליות". אחד המודלים, המופיע בספרו של מלקולם גלאדוול the tipping point. מכנה אותם "קונקטורז" – אנשים שמקשרים כמויות גדולות של אנשים אחרים למידע חדש, ו"מייבנז" – מומחים לתחומם שקונקטורים ואנשים אחרים פונים עליהם לקבלת מידע חדש על תחום באינטרנט, אפשר לזהות גם את הסוג שמשלב את שניהם, ומאפיין כמה מהבלוגרים המובילים של הרשת. האנשים של b3ta הם אנשים כאלה: רוב מנואל שעורך, דניז וילטון שאחראית על העיצוב ועל הפורום, וקאל אנדרסון שמתכנת.

אם משהו מצחיק שיצרתם ברשת מצא חן בעיני המערכת של b3ta, כדאי שתודיעו לספק האחסון שלכם שיתכונן לעומס כבד – כי תוך שעות ספורות יטפס עומס המבקרים בסולם גיאומטרי. מנואל, ג'ינג'י עגלגל בן 29, העורך של האתר והניוזלטר השבועי שלו, מודע היטב לעניין. אני מוצא אותו בכניסה – מוכר כרטיסים להגרלה שתתקיים מאוחר יותר של פרטי אספנים מסדרות פולחן בריטיות. הוא מאוד עסוק, ואולי גם קצת שיכור, אני משתדל לקצר.
 
 
מה הרקע שלך?
"בין 1993 ל-1996, למדתי בקולג' – קודם ספרות אנגלית, ואחר כך מדעי המחשב. השתעממתי נורא, מחוץ לכיתות האינטרנט צמחה במהירות מסחררת, והנושאים בכיתה היו מנותקים לחלוטין מהמהפיכה. מצאתי את עצמי מבלה יותר ויותר זמן במעבדה על הרשת. בסופו של דבר נשרתי מהקולג' והמשכתי לעבוד במגוון עבודות בתעשיית האינטרנט. בדרך פגשתי את האנשים שהקמתי איתם את האתר, וכמה מהתורמים הקבועים."

איזה דרך עשיתם בשנתיים האחרונות?
"האתר לא השתנה הרבה. הצד הטכנולוגי הוא לא האתגר, האתגר הוא לייצר תוכן טוב ולהפנות לתוכן טוב, אבל ככל שיותר אנשים רואים בנו כתובת מבוקשת לפרסם את החומרים שלהם, אנחנו מקבלים יותר פניות, החומרים בניוזלטר משתפרים, הויראליות שלהם גדלה והאתר הופך להיות ידוע יותר – זה מעגל שמתגבר. אנחנו מאוד מרוצים מזה שלצד התרומות המשובחות העבודות שלנו ממשיכות להוכיח ויראליות גדולה, ונחשפות בפני יותר ויותר אנשים. רב העבודות שלנו מאוד מינימליסטיות – מה שמנצח הוא הרעיונות."

האם יש לך תכניות לעתיד? האם אתה מתכנן לנסות לעשות מזה כסף?
"בינתיים העניין הוא להמשיך ולפתח את האתר. אנחנו עושים את זה מאהבת התחום, ומהעניין שלנו ביצירת תופעות ויראליות ברשת. את ההוצאות אנחנו ממנים מתרומות גולשים, ומדי פעם מלינק פרסומת בתשלום. באנרים אין לנו תכנית לשים בינתיים. שני חברים שתורמים בקביעות ג'ואל ויטץ', ווויבל קיבלו בעקבות עבודות שלהם כמה פרויקטים אינטראקטיביים בטלוויזיה, באינטרנט ובפרסום –הם אנימטורים די מבוקשים עכשיו. אני ממשיך להתפרנס מ"לבנות דברים לרשת."

האם אתה מודע לכח התקשורתי שיש לאתר שלך בקביעת הטרנדים ברשת?
"בהחלט, וזה הכוח שאנחנו מטפחים. לא ברור לאיזו מטרה, אבל מעניין לראות את זה מתפתח, ואנחנו מנסים להמשיך לראות לאן זה ילך."
 
 
זר שנקלע לחדר היה עלול במבט ראשון לבלבל בינו ובין כל טקס שתייה של צעירים בערב יום שישי לונדוני טיפוסי. לכאורה אין שום סימן לעובדה שבחדר נמצאים כמה מהמוחות היצירתיים הכי מופרעים של הרשת, אנשים שיצירותיהם נצפות על ידי מליוני גולשים. במבט שני, אפשר לשים לב שהחדר מכיל כמות גדולה מאוד של אנשים שלובשים חולצות מעשה ידם ועליהן איורים מתוך האתר האישי שלהם בצירוף הלינק, כמובן.

באחת הפינות עומדת קבוצת יפנים, מעריצים של האתר שבמקרה הזדמנו ללונדון בתזמון הנכון ובאו לחגוג, אבל רוב המבקרים הם תושבי לונדון והסביבה שפעילים באתר. אחת מהם הביאה איתה בובות סרוגות מצמר שמשחזרות כמה מגיבורי האנימציות של האתר. מפתיע לגלות, שאתר שמבקרים אותו אנשים מכל העולם, נשען מוראלית על קהילה שהיא כל כך מקומית.

מיקטובוי, מאייר בן 27, אומר כי מרבית האנשים במקום מכירים כבר: "אנחנו פעילים בפורומים של האתר, מחליפים עבודות פוטושופ במסגרת האתגר השבועי (שמפורסם בפינה השמאלית העליונה של האתר), וביקורת הדדית על האתרים האישיים שלנו. למשל, זה טידיוס, שכולם מכירים ואוהבים אותו." הוא מצביע אל תלמיד תיכון ממושקף וחיוור בעל זנב סוס בלונדיני, שרק האיורים שעל חולצתו מסבירים איך מי שנראה כמו החנון של הכיתה הופך לילד המחמד של מעצבים מקצועיים שחלק ניכר מהם עוטה את הבעת "אני יותר מדי קוּל בשביל החיים האלה" שהאצילות מחייבת.
"האמת," הוא מוסיף בחדווה, "ממש מגניב שיש כאן כל כך הרבה בחורות יפות, חשבתי שהכל יהיה גיקים של מחשבים. האתר הזה לא מפסיק להפתיע אותי."
וכאילו המשפט האחרון היה סימן, פותח ה-DJ, בסט שהוא אקלקטי ושטותניקי, באותה מידה שהוא סוחף ומקפיץ – מן שילוב של כמה מהשירים המוזרים מהאתר ומיטב האלקטרוניקה והאלטרנטיבה, והמסיבה מתחילה.

אורי ברוכין, כותב את "הקולקטיב", הניוזלטר השבועי של קונספציה. בקרוב ישוב לישראל אחרי שנתיים וחצי של עבודה בלונדון, כיועץ מותג ואסטרטגיה שיווקית.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by