ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
WOW, איזה אבסורד 
 
 בחורה מעצבנת. מתוך הפרסומת של WOW   
 
עידו קינן

הפרסומת לאינטרנט המהיר של בזק רומזת להורדה פיראטית של סרטים ושירים; משרד הפרסום: ברור לנו שלא נמליץ לעבור על החוק; בזק: הסרטון אינו מעודד זאת, גם לא בעקיפין

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חמור מי שלא מבין. אי-דונקי
 חמור מי שלא מבין. אי-דונקי   
בזק החליטה סופסוף לרדת אל העם בפרסומת החדשה לאינטרנט המהיר שלה, ולדבר, לשם שינוי, על אינטרנט. במקום אנלוגיות ומטאפורות של תוכים, זרמי-מים ומקלחות, הופעות VIP וסופר-רכבות, נראית שם בחורה מעצבנת, שיודעת איך נראה הבגד החדש לפני התצוגה, מכירה את השיר החדש של הזמר לפני השמעת הבכורה שלו, ומקלקלת לכולם את הסוף של הסרט שהגיע עכשיו לבתי הקולנוע. באינטרנט המהיר, אומרת הסיסמה, אתם יודעים הכל לפני כולם.

והם מנסים לשכנע אותנו שלא מדובר בקאזאה.
 
 
"האם יש לעוד מישהו הרגשה שהפרסומת החדשה של בזק לשירות ה-WOW שלה חתרנית באופן בלתי צפוי?", שואל גלעד נס בבלוג "לא רציני". "תגידו, זה היא קיבלה בדואר האלקטרוני המהיר שלה? לא, זה מקאזאה. ומכאן, ועוד יום יומיים מישהו כבר יכתוב על זה בעיתון, שבזק מעודדת שיתוף קבצי מדיה, ולפחות משתי הדוגמאות הקשורות לשיר ולסרט, אפילו מעודדת הורדה של יצירות עוד בטרם הוצגו רשמית. ה-RIAA כבר יודע על זה?".

בפורום פרסומות של נענע, שאל אובי וואן: "האם אין פה עידוד לשימוש באינטרנט המהיר בצורה שאינה חוקית, כלומר עידוד של הפרת זכויות יוצרים? [...] איני מיתמם, כולם מורידים שירים מהאינטרנט וכולנו מפרים כל הזמן זכויות יוצרים, אך האם בפרסומות צריך לתת לזה גושפנקה רשמית?"

מנהל הקריאטיב של חברת הפרסום יהושע TBWA, ספי שקד, מסביר את הרציונל מאחורי הפרסומת: "יש פה אינטרנט מהיר, ואחד היתרונות שלו הוא שאתה יכול להיות wired לכל התכנים שאתה רוצה, לכל הבידור שאתה רוצה, בצורה הכי מהירה והכי יעילה. הקמפיין הזה פשוט לקח את היתרון הזה והעביר אותה בצורה מבדרת".

אבל אנחנו לא מדברים על הארץ, כי בארץ אין תכני פס רחב ששווה לעשות בשבילם אינטרנט מהיר, נכון?
"בארץ יש, פחות מאשר בעולם, אבל גם יש. אבל שים לב שהדוגמאות בפרסומת הן באמת מחו"ל, חוץ מתצוגת האופנה. וגם כאן, הבחורה הלכה ובדקה באתר שמתעסק באופנה, שיכול להיות כל אתר בעצם, לאו דווקא של פס רחב, והתעדכנה".

אבל הסרט והמוזיקה בהכרח כן פס רחב.
"ממש לא. יכול להיות שבסרט היא נכנסה לאתר רגיל, שאתה יכול להיכנס גם ב-dial up, נניח של מועדון המעריצים של הבמאי, ומגלה את הסוף של הסרט".

אז איך זה מדגיש את היתרונות של אינטרנט מהיר? זה בסך הכל אתר טקסטואלי.
"לא נכנסנו עד ההבדלה בין השניים האלה. יכול להיות מצד אחד שהיא ראתה את זה ב-text only, ופשוט הגיעה לזה נורא נורא מהר".

עם השקת הקמפיין נמסר מבזק: "מסע הפרסום הנוכחי, ממשיך בקו הפרסומי של בזק המדגיש את עולם התכנים העשיר והיישומים הייחודיים של האינטרנט המהיר [...] הפרסום [עבר] לשלב נוסף בו התחילה בזק להתמקד בעולם התוכן של האינטרנט המהיר. בשנה האחרונה, הפרסום מדגיש את עושר התכנים, היישומים והאפשרויות של שירות WOW. המסרים העיקריים הם: רוחב הפס מאפשר לצפות בסרטים באמצעות האינטרנט. מסע הפרסום הנוכחי 'חוויות מהירות מהחיים', מתמקד במסר שאם אתה גולש באמצעות WOW המידע זורם אליך במהירות, הרבה יותר מבכל דרך אחרת".

אתם בעצם רומזים, לפחות במוזיקה ובסרט, על תוכנות להחלפת קבצים.
שקד: "בכלל לא. ממש לא".

הפרסומת אומרת "אתם יכולים לראות את הסרט לפני שהוא יצא בכלל".
"היא לא ראתה את הסרט, היא קראה על הסרט, היא קראה את המילים של השיר של אנריקו, הזמר הפיקטיבי".

ולא, נגיד, הורידה את השירים בקאזאה?
"חס וחלילה".

אמרו לכם להיזהר מזה, בגלל שזו פרסומת לחברה לגיטימית, והפעולות האלה הן לא לגיטימיות?
"הפעולות שמוצגות בפרסומת הן לגיטימיות לגמרי, מאחר ומדובר בגלישה למטרת השגת אינפורמציה על תכנים. אני לא אמרתי בשום מקום, אפילו לא חשבנו על זה..."

אני מניח שבצוות של הפרסומת יש אנשים צעירים, מחוברים, יודעים מה זה אינטרנט.
"נכון, אבל האנשים האלה יודעים בדיוק מה חוקי ומה לא חוקי".
 
 
היתה פה נקודת מוצא של "אנחנו לא יכולים להגיד, 'בואו תורידו שירים'"?
"מה זה לא יכולים? לא רוצים. גם בזק וגם פרסום יהושע TBWA, סביר להניח שלא יעודדו כזה דבר".

אבל יצא לכם מסר חתרני. כי אתה אומר לי פה, "היא נכנסה לאתר מעריצים של הבמאי", אבל כל אחד יכול לקבל את המסר שהוא רוצה.
"תשמע, הנחת העבודה שלנו היא שאנשים הם שומרי חוק. אחרת, באינטרנט אתה גם יכול להשיג מתכונים לפצצות ודברים אחרים".

יש שירותי החלפת שירים שהם חוקיים, ושירותי הורדת סרטים. לא הרבה, אבל יש.
"אנחנו בכלל לא נכנסים לדברים האלה. אינטרנט זה מדיה, כל אחד יכול לעשות בו מה שהוא רוצה".

ואתם נזהרתם לא להגיד בפה מלא "אל תשתמשו בזה לצרכים לא חוקיים".
"גם לא ברבע פה, ואפילו לא היינו צריכים להיזהר, כי לא התכוונּו בכלל שזה מה שיהיה".

איך עלתה אצלכם המחשבה שצריך להיפטר מהאנלוגיות, ולבוא עם מסר פשוט וברור?
"בניגוד להרבה מאוד מקרים בפרסום, יש פה מוצר שהוא באמת מדהים. המהירות והאין-גבולות שאתה יכול להגיע עם WOW זה משהו שריתק את כולנו. לכן, כמו בכל מוצר טוב שאנחנו מפרסמים, אנחנו מוצאים מה ה-benefit לצרכן והולכים איתו".

ומצד שני, אתה אומר שהצגתם תכנים שאפשר להוריד גם בפס צר.
"כן, אבל יותר לאט".

"כל קמפיין שיוצא, תמיד יהיו אנשים שיהיה להם מה להגיד עליו", הסביר שקד. "אני יכול להראות נגיד סרט שיש בו פושעים, כמו המאפיונרים של תנובה שעוברים מדלת לדלת, ומישהו יגיד שהסרט מעודד התפרצות לבית של אנשים. אני יכול להראות סרט ששוטר מנשק בכוח נהג, ל-Smint. עובדה שכאלה דברים לא מקבלים את הביקורת, למרות שאולי הם צריכים. פה, הכל צח וטהור".

אתם בעצם קצת שוטרים, כי אתם אפילו לא מוכנים לרמוז על דברים שיכולים, אגב, להיות לגיטימיים, כמו מוזיקאי שמשתמש ברשת להפיץ את המוזיקה שלו כי הוא לא חתום בחברת תקליטים.
"אין דרך לאכוף את החוק באינטרנט, נכון לעכשיו. הגישה שלנו היא שאנשים הם שומרי חוק, אחרת גם בפרסומת לפורש, יכול לראות מישהו את הפורש ולהגיד, 'יאללה, בוא נגנוב לי אחת'".

השאלה שלי היא, האם בזק אמרו לכם להימנע מלהתייחס להורדת שירים וסרטים?
"אף אחד לא היה צריך להגיד את זה. זה מובן מאליו".
 
 
 
גם בבזק מכחישים כל קשר לקאזאה: "הסרטון החדש של WOW מעודד שימוש באינטרנט רחב הפס ומדגיש את יתרונות התוכן העצומים שניתן לקבל רק באמצעות שירות הפס הרחב ולא בשום דרך אחרת. מדובר בהדגשת היתרון היחסי הבולט ביותר של השרות, כפי שמקובל ונהוג בכל מסע פרסום. בדיוק כמו שפרסומת למכונית חדישה המדגישה את נפח המנוע הגדול שלה, אינה מעודדת נסיעה במהירות מופרזת. בזק מדגישה באופן הברור ביותר - כי הסרטון אינו מעודד, גם לא בעקיפין, גולשי אינטרנט לעבור על החוק".

מאקו"ם נמסר: "אקו"ם שומרת על זכויות היוצרים, המלחינים והמחברים. ככלל, אקו"ם מגנה כל פגיעה בזכויותיהם". למרות בקשתנו, סירבו באקו"ם סירבו להתייחס ישירות לפרסומת של בזק.
 

רוצים לדבר על זה?

היכנסו לדיון בפורום "תרבות דיגיטלית".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by