ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אינטרנט ? עדיין לא בבית ספרינו  

אינטרנט ? עדיין לא בבית ספרינו

 
 
ערן בן-שחר

נכון, האינטרנט עונה על הצורך להקיף את כמות האינפורמציה האדירה המצטברת ומתעדכנת בקצב שמכשיל את אמצעי ההעברה הישנים מלתת לו מענה אמין והולם. אבל יחד עם המהפכה, הגיעו צרות חדשות, ייחודיות למדיום וכאלו שעושות כותרות עסיסיות יותר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מי לא הוריד מהרשת שיעורי-בית?
 מי לא הוריד מהרשת שיעורי-בית?   
מבחינת שיטת הלימוד, לפני בריאת פרוטוקול ה TCP/IP בו משתמשת רשת האינטרנט, חייו של המורה הממוצע לא היו מסובכים במיוחד. המיומנויות הנרכשות שהיה על בית הספר בכלל והמורה בפרט להקנות לתלמידיו, לא השתנו בהרבה מאז ימי הביניים, ועוד קודם לכן : הקניית ידע בסיסי בתחומי ידע שונים (קריאה, כתיבה, חשבון והנדסה) וחינוך המבוסס על התרבות המקומית (מורשת, היסטוריה, לימודי דת והתנהגות חברתית).

ככל שפיתחה החברה האנושית את תחומי הידע הללו, בעיקר בעזרת כלי המחקר האקדמיים, הלכו והתעבו תוכניות הלימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות בהתאם. תפקידו של המורה היה ברור - בעזרת ידע אותו רכש בלימודי ההוראה ובעזרתה של ספרות לימוד מיוחדת שהודפסה עבור תלמידיו לצורך כך, היה מוטל עליו להנחיל את הידע לדור חדש של מתלמדים.

אולם בשנים האחרונות, כך חשים מורים רבים בארץ ומחוצה לה, התערערה יכולתו של המורה להמשיך בשיטת הוראה זו. יש לכך כמה סיבות : הראשונה היא כמות האינפורמציה הנאספת בעולם ע"י המחקר האקדמי (עד כדי כך שספר לימוד ממוצע אינו יכול להקיף את כל תחומי הלימוד בתחום).

לדוגמא : עד לפני התקנתו של טלסקופ החלל `האבל` מחוץ לאטמוספירה החיצונית של כדור הארץ, ניתן היה להקיף את כל הידוע על הפלנטה פלוטו, למשל, בספר אחד בלבד. כיום כמות האינפורמציה על פלוטו היא כה גדולה, עד כי גם ספרייה שלמה לא יכולה לאחסן את כל המידע שנצטבר עליו.
 
הסיבה השנייה היא קצב התעדכנות האינפורמציה.
עובדות חדשות מתגלות מדי יום, והשינויים הם כה רבים וכה תכופים עד כי הספרות המקצועית המודפסת מאבדת מאמינותה. לדוגמא, עדכניותו של ספר המתאר את זני בעלי החיים בעולם תהיה של חדשים ספורים בלבד, לאור היכחדותם הכל כך תכופה של בעלי חיים כה רבים בעידננו. אפילו ספרות מקצועית מודפסת בתחומים פחות מדויקים, כגון היסטוריה, מעורערת ביסודה עקב כמות החוקרים בעולם המגלים תכופות ממצאים היסטוריים חדשים.

אומרים שהצורך הוא אבי ההמצאה, וכשנוצרת לאדם בעיה מסוג כלשהו, הרי זה סימן כי כשרה הדרך להמציא לה את הפתרון. ואכן, עם התרבות האינפורמציה בעולם נולדה לה גם מערכת תקשורת מחשבים מתוחכמת - האינטרנט. לא בכדי הצבא והאקדמיה היו הראשונים שעשו בה שימוש: הם היו מוכרחים למצוא פתרון לזמינותו של מידע עדכני. ואולם, אם העולם האקדמי שינה את אופי עבודתו, הרי שברור כי חייב להיעשות שינוי תואם גם במסגרות החינוך, מעצם היותן נשענות עליו.

אולם האינטרנט ומהפכת המידע שהביאה, איננה רק פותרת בעיות. כמו כל כלי עוצמתי אחר, מביאה איתה הרשת גם מן הרע: תכנים שליליים (חומר פורנוגרפי, גזענות), עודף אינפורמציה (האם באמת מעניין את הכיתה לדעת מה דעתו של ג`ורג` מפילדלפיה על נושא השיעור?) עלויות נלוות חדשות (חומרה, תוכנה, תקשורת..) ועוד.

אם כן, פריצתה של האינטרנט מסמנת כי במערכת החינוך דרושה מהפכה תפיסתית שתדאג להכשרתו של תלמיד בעל מיומנויות שונות מן העבר, ותממש שיטות הוראה הנבדלות מהותית משיטות ההוראה שהיו נהוגות עד כה.

האם משמעות הדבר היא שנצטרך להחליף את הצוות המקצועי בבתי הספר? להחליף לחלוטין את שיטות ההוראה המסורתיות? האם מרמז הדבר כי תלמידים יהיו חשופים תמידית לתכנים לא חיוביים? האם החינוך בסכנה של פשיטת רגל?

לשאלות אילו, כמו לכל שאלה חינוכית אחרת, אין פתרונות מוחלטים.

הכותב הוא מגיסטרנט לפיסיקה תאורטית, מורה ומחנך, מנכ"ל חברת טלחינוך ואינטרנט בע"מ.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by