ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
לא כל הנוצץ הוא פלאש 

לא כל הנוצץ הוא פלאש

 
 
שוש פורבס

טכנולוגיה שתשנה את הרשת כפי שאנו מכירים אותה או מטרד מיותר שנועד לחפות על מחסור בתכנים אמיתיים?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עוזר חיפוש מותאם לנענע המבוסס על טכנולוגיית פלאש
 עוזר חיפוש מותאם לנענע המבוסס על טכנולוגיית פלאש   
‎‎טכנולוגית פלאש, שאיזכור שמה בלבד גורם להרבה מעצבי אינטרנט צמרמורות של עונג, היא אחת ההמצאות הגרפיות החמות ביותר ברשת כיום. שני מרכיבים בסיסיים גורמים לפלאש להיות מושך כל כך: העובדה שהטכנולוגיה הזו מבוססת בעיקר על גרפיקה וקטורית (שבה כל אובייקט נשמר לא כתמונה או כציור, אלא כנוסחה מתמטית קלת משקל), ויכולתו של סרטון פלאש להתחיל לרוץ בזמן שהוא יורד למחשב. התוצאה היא סרטי מולטימדיה עשירים ויחסית קלי משקל.

דוגמא מצויינת ליכולות של פלאש הוא האתר הרשמי של הטכנולוגיה - שוקוויב של מקרומדיה. באתר אפשר למצוא משחקים, וידיאו קליפים ואפילו סרטים מצויירים, כולם כולם עשויים בטכנולוגיית פלאש.

ולא רק גרפיקה משתמשת בשיטה המתמטית המבריקה הזו. האתר search bots, למשל, מציע סוכני חיפוש אישיים מיוחדים. האתר מבוסס כולו על הנוסחאות המתמטיות הסבוכות של פלאש, והתוצאה הסופית עשויה לתת לנו רמז מהימן למדי על עתידם של "סוכנים אישיים דיגיטליים" ברשת.

גם אנשי הפרסום מתלהבים מפלאש. כך למשל, האתר של סוכנות הפירסום הבינלאומית KGMI מציג פרסומות מבוססות פלאש, הדומות מאוד לפרסומות טלוויזיה סטנדרטיות.
 
הרשת תהיה כיפית יותר. מתוך מצגת פלאש פרסומית של יי.פי.ג`י.אמ.איי
 הרשת תהיה כיפית יותר. מתוך מצגת פלאש פרסומית של יי.פי.ג`י.אמ.איי   
אבל השימוש הנפוץ ביותר לפלאש הוא כאנימצית פתיחה לאתרים, כמו למשל הפתיחה של האתר הישראלי החדש זינוק.

שאלת העתיד של פלאש וטכנולוגיות מסוגו מפלגת מעצבי רשת ברחבי הגלובוס, וחוזרת בתדירות קבועה בדיונים של רשימות תפוצה מקצועיות. לפעמים נדמה שהדיון גולש לוויכוח עקרוני יותר - מה עדיף, עיצוב או תוכן? ברשימת הדיוור המקצועית והנחשבת Web Graphics, הרוחות מתלהטות בכל פעם שהסוגיה עולה מחדש.

"האינטרנט מוכר", טוענת סטייסי ווסטברוק, מעצבת אתרי רשת עם מוניטין בינלאומיים, "וגרפיקה באינטרנט מוכרת. אנשים לא ירצו לחזור לאתרי התוכן המשעממים, במיוחד כשבעיית רוחב הפס נמצא בדרך לפתרונה המלא. מעצבים שאומרים שפלאש יעלם בוודאי הסכימו עם זירוקס כשזו טענה שממשק גרפי למחשב הוא בזבוז זמן (חברת זירוקס הייתה הראשונה להשתמש בממשק גרפי דמוי חלונות במחשבים אישיים, אך חשבה שהרעיון לא מסחרי והחליטה לוותר עליו - ש.פ.)".

"רק רגע," מגיב מדהו מנון, מעצב אתרים הודי שחתום על אחד הפורטלים המקצועיים המובילים באסיה, "זה נכון שהאינטרנט אמורה למכור, אבל זו לא הגרפיקה שמוכרת. זה התוכן. הגרפיקה יכולה להרשים מישהו כמה פעמים. אבל צריך לזכור - יעילות של אתר אינה נמדדת בכמות המבקרים, אלא בכמות המבקרים החוזרים. ואם אתה רוצה שהם יחזרו, צריך שיהיה באתר תוכן איכותי. הדוגמא הקלאסית לכך היא, כמובן, יאהו".
 
סרטים מצוירים ברשת. מתוך שוקוויב
 סרטים מצוירים ברשת. מתוך שוקוויב   
"באופן אישי אני מת על פלאש," כותב מייק גרונדויג, מעצב אמריקאי נחשב, "אבל אני מרגיש שמשתמשים בו יותר מידי לדברים הלא נכונים, ומזניחים את התוכן. אף אחד לא ילך שוב ושוב לאתר רק בשביל לראות קישוטים. תסתכלו באתרים המובילים ברשת: כולם מבוססי תוכן, ולא הגרפיקה היא זו שעושה אותם".

"פלאש הוא מדיום חדש", מגיב טוד פורגוסון, מנהל מחלקת עיצוב של חברת ייעוץ טכנולוגי לחברות פירסום , "וככזה אנחנו חייבים לחקור ולגלות כל פינה שלו. אם נשים אותו בקופסא ונגיד שהוא גרוע נעשה בכך שירות גרוע לנו ולרשת בכלל".

אלברטו גונזלס, אמן אינטרנט, מצטרף לדיון: "פלאש נוצר ככלי תקשורת וובי לחלוטין. העובדה שיותר מידי אתרים השתמשו בו בצורה גרועה פשוט מדגימה את העובדה הפשוטה - אנשים ירגישו שאין לך מה לומר, ולא משנה בכמה פעלולים טכנולוגיים תשתמש."
 
 
אני בא מעולם הפרסום" כותב טוד ראפל, מנהל מחלקת עיצוב של חברה למסחר אלקטרוני שמתמחה בייעוץ לחברות פירסום, "ואני חושב שפלאש בהחלט יהווה מרכיב נכבד מהדור הבא של האינטרנט. אבל מה שראיתי עד עכשיו לא היה מרשים. האנימציה איטית (12 פריימים לשנייה לעומת 24-36 פריימים בשנייה שיש באנימציה בא שידור), ופלאש הוא כלב קשה לאילוף. לא קל לעשות משהו טוב איתו, והעיצוב בו איטי. לוקח הרבה מאוד זמן (וכסף) לפתח מצגת טובה. לכן אנחנו מגבילים את השימוש בו ללקוחות שבאמת ירוויחו ממנו. לרוב אתרי ה- HTML כיום פשוט אין מה להרוויח מפלאש."

ג`ו גילספי, מנהל פירמת עיצוב אינטרנט שמייעצת למעצבים תאגידיים, מחדד את הנקודה ומסיים את הדיון: "פלאש פשוט אינו מתאים לרוב אתרי המידע והתוכן, וההפקה שלו יקרה. כששמים פלאש כאמצעי הניווט היחיד באתרי מסחר אלקטרוני, אנחנו בעצם אומרים ללקוחות שאין להם פלאש (ומספרם רב משרוב האנשים חושבים) "אנחנו לא רוצים לעשות אתכם עסקים." במילים אחרות, פלאש הוא דבר יפה, אבל רוב הזמן פשוט לא כדאי להשתמש בו."
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by