ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
סיפור על ספה 
 
 לפעמים אפשר להשתגע מהספות האלה   
 
גילי סופר

בואו לקרוא על בחור צעיר שחיכה יותר מחצי שנה לספה שקנה ברשת ותדעו עם מי אסור לעשות עסקים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לפעמים ספה היא אמצעי דיכוי
 לפעמים ספה היא אמצעי דיכוי   
"הי, קוראים לי שי (המקור באנגלית, והתרגום חופשי) וקניתי לאבי מכונת גילוח בוואלה שופ מאם.די.קיי. משלא הגיע המוצר לאחר שלושה שבועות, צלצלתי לחנות והם אמרו לי שעדיין אין להם אישור מהמועצה לצרכנות למכור מכונת גילוח, לא יכולתי לחכות יותר וביטלתי את המכירה".

"מה שהרגיז אותי הוא ששבוע אחר-כך המשכתי לראות מודעה בוואלה שופ המציעה מכונות גילוח מאם די קיי, מבלי ליידע אותם שייאלצו לחכות זמן רב and not according to the regulation". (שזה לא בסדר).

זה מזכיר לנו את סיפורו של דן מלמד, שלאחרונה אמר שהוא גורר את MDK לבית המשפט. אז היה ההסבר של אמ.די.קיי. לעיכוב: 'תקוע במכס', מלמד החליט לא לוותר, לדרוש את שלו, ואף לא דגם אחד ליד, ואנחנו עדיין מחכים לסיומו של הסיפור.

באמ.די.קיי מסבירים בתגובה כי הבעיה הייתה אישור ממכון התקנים, וגם זו נפתרה. העיכוב בקבלת התקן, טוענים בחברה, היה לכל היבואנים עקב השביתות, ועתה משווקת החברה שלושה דגמים של מכונות גילוח שלכולם תקן ישראלי. "אנחנו ממשיכים לעשות הכל על מנת שלקוחותינו יהיו מרוצים, וממשיכים לתת את השירות ללקוחות מרוצים רבים שרכשו מאיתנו מכונות גילוח".

סיפורו של שי הוא כאין וכאפס לעומת מה שעבר דותן דרוקמן ,עובד חברת היי-טק ממרכז הארץ, שחיכה חודשים ארוכים לסלון ש"זכה" בו באולסייל לפני שהחליט לוותר על הקנייה המקוונת מחברת ש. רביד. חמישה חודשים חיכה דרוקמן עם מזרן על הרצפה עד שראה את כספו בחזרה, והלך לקנות מערכת ישיבה מחוץ לאינטרנט.

את סלון העור קנה תמורת 3,829 שקל (כולל 450 שקל הובלה) בסתיו שעבר. עוד לפני שחלפו 45 ימי העבודה בהם היו אמורים המוכרים לספק את הסחורה, כבר ירד התשלום השני והאחרון עבור מערכת הישיבה. "המתנתי בסבלנות 45 ימי עבודה", מספר דרוקמן ומציין שבגלל החגים מדובר ביותר מחודשיים. "לאחר 45 ימי עבודה לא קיבלתי שום מידע לגבי הסלון ולמה הוא מאחר לבוא. התקשרתי לאולסייל, והם טענו שיש בעיה במכס והסלון יגיע עוד 3 שבועות".

"המתנתי 3 שבועות ושוב לא קיבלתי טלפון או מכתב. התקשרתי שוב לאולסייל ושוב הם תירצו מדוע הסלון לא מגיע...".
 
לפעמים ספה היא סוג של קאלט
 לפעמים ספה היא סוג של קאלט   
דרוקמן ממתין חודש, ואז הוא כבר מדבר עם מנהל השירות שמבטיח לו "שעד 10 ימים הסלון אצלי". דרוקמן ממתין 10 ימים נוספים, וסלון אין. נחסוך מכם את כל תיאור הסאגה הטלפונית עם אריה שמש, מנהל שירות הלקוחות באולסייל, ("נמשכתי ונמשכתי ע"י השקרים") – כעבור שלושה שבועות נוספים, מוותר דרוקמן על הסלון האטרקטיבי, ועל המחיר האטרקטיבי אותו השיג במכירה הפומבית. "ביטלתי את הקנייה וביקשתי את הכסף חזרה. אולסייל לא רצתה לפצות אותי".

"גם לכסף המתנתי יותר משבועיים (שזה מה שמחייב החוק – ג.ס.) וכאשר התקשרתי לאריה שמש הוא תמיד טען שהכסף בדרך, ופעם אחת הוא רצה לפצות אותי בטלפון אלחוטי. חשוב לציין שבמשך הרומן הארוך עם אולסייל (5 חודשים) לא קיבלתי אף לא טלפון או מכתב התנצלות אחד ולבסוף גם לא פיצוי".

באולסייל מכירים את הבעיה. "לספק הייתה בעיה באספקת המוצרים, ולצערנו לא ניתן היה לספק בזמן", אומר סמנ"ל החברה, אלי מרדכי. החברה, אומר מרדכי, פנתה ביזמתה לכל אחד מ-200 הלקוחות שהזמינו את המוצרים שהתעכבו, הסבירה להם את המצב, והציעה להם בנוסף לפיצוי אחת משתיים: לבטל את הקנייה או להמתין זמן רב. "רוב הלקוחות בחרו לחכות וקיבלו בסופו של דבר את המוצר בתוספת פיצוי מהספק". לדברי מרדכי, מלבד לקוחות אחדים שעדיין ממתינים לאספקת הזמנתם, רוב המזמינים של מערכות הישיבה דרך אולסייל, כבר קיבלו אותן.

באוסייל גם ניתקו את הקשר עם ש. רביד, "אנחנו לא מוכרים יותר באתר את המוצרים שלו". חשוב לציין שאתרים אחרים דוגמת וואלה שופס ונטאקשן, ממשיכים להציע מוצרים של אותו ספק. "זה נזק ענק בשבילנו, פי כמה וכמה ממה שהרווחנו", אומר מרדכי, ומסביר כי החברה מפעילה סנקציות על ספקים שמאחרים באספקה, ומחייבת אותם לפצות את הלקוחות. לדבריו, כאשר עובדים עם מספר כה רב של ספקים (כ-170) אי אפשר להבטיח במאה אחוזים שבעיות כאלו לא ייקרו. בעניין אחד הוא מרגיע: "אני יכול להבטיח שהלקוח מבוטח מבחינת הכסף, ושהוא לא ישלם אגורה לספק שנעלם לו". את הכסף גובה אולסייל מהלקוחות, ומעבירה אותו לספק רק לאחר שהסחורה סופקה.

תחושת הבטן של דרוקמן היא בכלל שלא רצו לספק לו את הסלון כי המחיר היה נמוך מדי. " לדעתי מה שקרה הוא שהם לא רצו לספק את המוצר במחיר שזכיתי בו. הם פשוט משכו אותי ומשכו אותי. מה? חצי שנה לא יכול להגיע סלון? הם לא יכלו לתת לי משהו אחר?". גם על מה עושים במקרה כזה כתבנו כאן בעבר, על כל פנים מרדכי דוחה את הדברים בתוקף: "אני מוכן לספק גם עכשיו את הסלון במחיר הזה", הוא אומר. על העיכוב שבהחזרת הכסף אומר מרדכי לאחר בדיקה, כי ב-14 בינואר, שלושה ימים לאחר ביטול הקנייה, שודר הזיכוי לחברת האשראי.

בסופו של יום, במשך 5 חודשים ישב דרוקמן על הרצפה, ואולסייל ישבו על הכסף. את כספו קיבל עד האגורה האחרונה, ללא ריבית וללא הצמדה. "אני באולסייל בטוח לא קונה. הלכתי וקניתי בחנות, עלה לי קצת יותר אבל לפחות אני יושב על משהו". מהיבואן, ש. רביד, קיבל מכתב התנצלות בצירוף תלושי קנייה על סך מאה שקל בהום סנטר.
 

הצד החוקי

 
הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד יצחק קמחי, נמנע מלהתייחס למקרים פרטניים שלא הגיעו כתלונה למשרדו. עם זאת, מסביר קמחי, החוק מתייחס אל אפשרות של הטעייה לגבי מועד אספקה כאל הטעייה. "כמובן שאם מישהו מאחר בימיים זה לא נורא. אבל אם מישהו מאחר בכמה חודשים, נראה לי שמזמן הוא היה צריך לבטל את הזמנת הסחורה ולא לסמוך עליהם, ולתבוע אותם על הנזק שנגרם לו".

שלא כמו ערוץ הקניות שעל פי תנאי הרישיון שלו רשאי למכור רק מוצרים שנמצאים בבעלותו, אתרי המכר רשאים למכור מוצרים שטרם הוזמנו. "אין מניעה", מציין קמחי, "שמישהו יקבל הזמנה לייבא כל עוד הוא עומד בהתחייבות".

קמחי מסביר שיש להבדיל בין מקרה של הטעייה לבין מקרה של הפרת חוזה. "אם יש מי שזורק פתיונות לכל עבר ואומר 'תקנו תקנו תקנו, יש לי מספיק', רק אח"כ אחר כך מתחיל להזמין, ואז הוא נתקע – מבחינתי יש פה הטעיה. ישנה אחריות למוכר לספק את הסחורה שהוא מחויב לה, והוא חייב לעשות את כל הבדיקות קודם. אם אין לו את הסחורה והוא לא יכול להשיג אותה אז הוא מטעה לכאורה את הצרכנים ועובר על החוק".

לעומת הטעיית צרכנים שהיא עבירה פלילית, הפרת חוזה היא עבירה שאינה פלילית, אך עדיין שמורה זכותו של הקונה לתבוע בתביעה אזרחית מוכר שלא עמד בתנאי האספקה, ואין אלא לחזור על דברים שנכתבו במדור בעבר: על פי החוק, יש לקונה זכות תביעה מול החברה, אם יש לו ביסוס לטענה כי ההזמנה התקבלה, או שההזמנה לא התקבלה ברשלנות החברה. אם לא התקבלה ההזמנה בחברה, אין לקונה כל זכות מולה, ולכן מומלץ ביותר לשמור אסמכתא כלשהי לזכייה: לשמור את דף האינטרנט המעיד על הזכייה ולהדפיס אותו.

יתרה מזו: במקרה שהקונה זכה במוצר שמחיר זכייתו נמוך משווי השוק, והחברה אינה מספקת אותו - זכאי הקונה (אף ללא הוכחת נזק) להפרש שבין שווי השוק של המוצר ביום ביטול החוזה לבין שווי המוצר בחוזה, סכום שיכול להיות משמעותי כשמדובר במכרזים.

הבעיה היא שבחלק מהאתרים מופיע בתקנון המכרז תנאי, לפיו החברה תהיה רשאית לבטל מכרז עקב אירועים שאינם בשליטה, ובכלל זה אספקת המוצרים שפורסמו, תוך ציון שבמקרה כאמור לא יהיה הקונה זכאי לכל פיצוי. עמדת המועצה לצרכנות העולה מחוות דעתו של ראש המחלקה המשפטית במועצה, ד"ר יוסי ברג, היא כי תנאי זה הוא על פניו תנאי מקפח, שכל בית משפט מוסמך לבטל.

קמחי מדגיש כי בית המשפט דן כל מקרה לגופו, וכי בית המשפט עשוי לקבל את טענת המוכר שעשה כל שלאל ידו על מנת לספק את הסחורה. עם זאת, הוא אומר, כבר היו מקרים שאנשים שלא קיבלו את שהזמינו, קנו ריהוט חלופי, ותבעו בבית המשפט את ההפרש ממי שלא עמד בתנאי האספקה.

לגבי החזרת כספו של הצרכן במקרה של ביטול עסקה מדגיש קמחי כי "החוק קובע שיש להחזיר את הכסף תוך 14 יום, חד וחלק".

בחברת ש. רביד הפנו אותנו למנהל החברה שהטלפון הנייד שלו יודע לספר כי הוא בחופשה. משחזרנו אליהם לא ענו במשרדי הנהלת החברה לטלפון. רק לאחר פרסום הכתבה הגיעה התגובה אלינו: חברת ש. רביד מוכרת ברשת מתחילת דרכו של המסחר המקוון בארץ. בתקופה מסויימת היתה בעיה בהספקת אחד ממוצרי החברה, עקב גורמים שלא בשליטתה. החברה הודיעה על כך ללקוחות ונתנה להם אופציות שונות לפיתרון. בימים הקרובים יצור נציג החברה קשר עם מר דרוקמן וזו תדאג לפצותו בשנית.
 
 

סיום לא קשור

שוק ההון אמר הן נרגש לאישור מפת הדרכים. גמר מעונג והשפריץ - בלי עין הרע - 7 אחוזי עלייה ביום אחד. היינו שמחים, אנשי ההון, לו הייתם מפגינים קצת יותר איפוק, אולי מושכים את העליות על פני כמה ימים. ככה, בשביל הפאסון. זה פשוט לא מפגין יותר מדי שלווה בתור השלום שאתם מבשלים לנו שם למעלה. מה גם שהשלום הרי נמצא, אתם יודעים איפה.


גילוי נאות: אתר נענע נמצא בבעלות נטוויז'ן, המחזיקה גם באתר נטאקשן

נפגעתם? דפקו אתכם? ראיתם מזימה שמתרחשת ברשת? יש לכם סיפור מרגיז לחלוק? כתבו לעגלה החשמלית ונשתדל לעזור.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by