ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
עיבוד תמונה 
משטרת הפוטושופ ופעלולני הוידאו 
 
עיבוד תמונה |
 
דורון פישלר

האם באמת ארע מקרה מוות באודישנים לתכנית כשרונות רוסית? והאם קובי ברייאנט באמת קפץ מעל מכונית נוסעת? משטרת הפוטושופ חוקרת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"אנחנו משטרת הפוטושופ", אמרנו להם. "אנחנו מתעסקים בתמונות, לא בוידאו", טענו. "סרטוני וידאו מכילים בדרך כלל אלמנטים שנוצרו בתוכנות הדמיית תלת-מימד, ואת הראיות לכך שהם לא אמיתיים הרבה יותר קשה להסביר למי שלא מצוי בתחום", הסברנו. "פשוט תקראו את השלט על הדלת, אוקיי? כתוב שם פו-טו-שופ. מלשון פוטו. לא כתוב שם משטרת האפטר אפקטס", התחננו.

לא עזר כלום. אנשים ממשיכים לשאול אותנו "אז זה אמיתי או לא?" גם על סרטוני וידאו. בעיקר מהסוג הויראלי, שנודד באימיילים ובפייסבוק ולא ברור מאיפה הוא הגיע. ולפעמים זה אפילו מעניין. נו טוב, נשברנו. נסתכל על כמה סרטונים. אבל רק בתנאי שלא יהיו שם מופעי חץ וקשת באודישנים לתכניות ריאליטי מברית המועצות לשעבר.
 

ווילהלם טל לאהבלים

 
הסרטון הראשון שקיבלנו היה סרטון על מופע חץ וקשת באודישנים לתכנית ריאליטי מברית המועצות לשעבר. לעזאזל!

 
הסרטון נפסק בדיוק בשיא המתח. האם הדביל נהרג? האם אפשר לשרוד חץ לפנים? ואם כן, האם זה ישפר את היכולת השכלית שלו? האם קיימים אנשים טפשים מספיק כדי לנסות דבר כזה למרות חוסר כישרון בולט? היינו אומרים שלא, אבל ראינו יותר מדי תכניות ריאליטי, ועכשיו אנחנו כבר מאמינים להכל. האם בכלל קיימת תכנית ריאליטי בשם "Talent" בארץ דוברת רוסית? ואם ארוע כזה באמת היה קורה בה, האם יש סיכוי שהוא היה משודר בתחנה כלשהי בעולם?

בזמן שאתם תוהים, נשאיר אתכם במתח כמה רגעים, ונעבור לפרסומות. ואם אין פרסומות, אז נראה את קובי ברייאנט קופץ מעל מכונית, או משהו.
 
 

קובי ברייאנט קופץ מעל מכונית

השנה היתה 2008. החודש היה אפריל. והאינטרנט התרגשה מסרטון שבו קובי ברייאנט קופץ מעל מכונית אסטון-מרטין נוסעת. אל, אבל באמת, אל תנסו את זה בבית. גם לא ליד הבית. גם לא רחוק מהבית.

 
השאלה היא לא אם קובי ברייאנט יכול לקפוץ לגובה הזה - הוא יכול - אלא עניין התזמון המושלם עם המכונית, ועצם הנכונות שלו לעשות דבר כל כך אידיוטי.

יום אחד לאחר שהופיע הסרטון הזה ברשת הופיע סרטון אחר, שמתיימר להפריך אותו ולהסביר איך הוא נעשה. הטענה שמוצגת בסרטון, במושגי רחוב-שומשום: קובי ברייאנט לא קופץ מעל למכונית, אלא ליד המכונית. ה"אקדח המעשן", לטענתם, הוא הפריים הזה:
 
 
האסטון-מרטין, כפי שאפשר לראות, נמצאת קצת יותר רחוק מאיתנו מקובי (תסלחו לנו אם נקרא לו מעכשיו קובי, נכון? אנחנו מחבבים את השם הזה. זה גורם לו להישמע כמו הילד החנון של השכבה, ולא כמו שחקן כדורסל ענק שיכול לכסח לנו את הצורה) עצמו. כלומר, היא לא עוברת מתחתיו, אלא רק לידו.

טיעון מצוין, אבל לא השתכנענו. אפילו אם הוא קפץ במרחק של 30 ס"מ ממכונית נוסעת, זה עדיין היה מאוד מסוכן ועדיין מצריך תזמון מדהים. חוץ מזה, כשבוחנים את הסרט כמה פריימים מאוחר יותר מגלים שהמכונית לא נסעה בקו ישר לחלוטין אלא מעט באלכסון, ושהיא בהחלט כן עברה בדיוק בנקודה שבה קובי עמד.
 
 
אז... זה בכל זאת אמיתי? ברור שלא. קובי ברייאנט לא מספיק טיפש, והרבה יותר מדי יקר, מכדי לנסות תעלול מסוכן כל כך. מילא הסיכון המשמעותי מאוד לחייו, אבל מה עם החוזה שלו? חברת הביטוח שלו היתה מתאיידת מהלם מעצם הרעיון.

ככה הסרטון צולם, קרוב לוודאי, באמת: קובי ברייאנט, המכונית ומצלמה, שנמצאת על חצובה יציבה מאוד, נמצאים כולם על אותו גג. המכונית מצולמת כשהיא חוצה את המסך משמאל לימין. דקה אחר כך, קובי מצולם כשהוא עושה את כל קטע ה"I got this" שלו, וקופץ באוויר מעל למכונית דימיונית. אין לא מתחתיו ולא לידו שום מכונית בזמן הקפיצה.

כיוון שהמכונית וקובי צולמו באותו מקום וכמעט באותו זמן, תנאי התאורה והצל שלהם זהים, מה שהופך את השילוב בינהם לאמין. כיוון ששניהם צולמו על אותו רקע בדיוק (המצלמה לא זזה מילימטר), וכיוון שהם לא נוגעים זה בזה במשך הסרטון כולו, השילוב בין שניהם הוא עניין פשוט של "גזור והדבק": בחדר העריכה, התמונות של קובי ושל המכונית נחתכות ומשולבות. העורך לא צריך אפילו לטרוח ולגזור בדיוק "על הקווים" - הוא יכול לחתוך בכל נקודה שהיא בין קובי לבין המכונית, ואי אפשר יהיה להרגיש בהבדל.
 

חפש את המפרסם

אחד הדברים שמחשידים את הסרטון מראש הוא העובדה שבתחילת הסרטון ברייאנט משוויץ למצלמה בנעלי הנייקי החדשות שלו. כבר מרגע זה צריך להיות ברור שמדובר בפרסומת ויראלית. הסרטון נועד לגרום לאנשים לשאול "זה אמיתי או לא?", וכמה שיותר ידונו וידושו וינתחו וידברו ויריצו אותו הלוך וחזור - כך נייקי יהיו יותר מבסוטים. אנחנו אפילו חושדים שגם הסרטון ה"מפריך" - שפורסם על ידי משתמש יוטיוב שזה היה הסרטון הראשון והאחרון שהוא פרסם אי פעם - הוא בעצם חלק מהקמפיין: הוא גרם לאנשים לצפות בסרטון עוד פעם. לנייקי לא באמת אכפת אם תאמינו או לא תאמינו שקובי קפץ מעל למכונית. אכפת להם שכמה שיותר אנשים ייראו כמה שיותר פעמים את הנעל שלהם מוצגת לראווה.
 

...ובחזרה לאהבלים עם הקשת

מה הסיפור של קובי והמכונית מלמד אותנו לגבי הקשתים חסרי הכשרון? כאן, דווקא ההסבר הראשון - על המרחק השונה של קובי ושל המכונית - רלוונטי. ברגע המותח שלפני היריה, באופן טבעי העיניים נמשכות אל הקשת ואל הראש של הקורבן, אבל אנחנו רוצים שתסתכלו קצת יותר נמוך - על הרגליים שלהם.

ה"מטרה" עומד במרחק של לא יותר מחצי מטר מהוילון. היורה עומד במרחק הרבה יותר גדול, ומכוון בקו ישר, במקביל לקיר. הוא ככל הנראה באמת מכוון חץ, ובאמת יורה - אבל הוא לא יורה לשום מקום אפילו קרוב לראש של הקורבן, אלא לעבר נקודה שנמצאת במרחק של כמטר וחצי מימינו (ואנחנו מאמינים שהוא קשת הרבה יותר טוב מכפי שהוא עושה את עצמו). והחץ שהקורבן סופג בפרצוף? תשתמשו בדימיון שלכם. אנחנו לא יודעים מאיפה החץ הזה הגיע, אבל הוא לא הגיע מהקשת של היעני-אהבל השני.
 
 
קובי לימד אותנו גם לחפש את המפרסם. במקרה הזה, חשוד מאוד שהסרטון מקדיש הרבה תשומת לב לפחית המשקה (Cult Cola - יש דבר כזה, אם כי היא לא משווקת בארץ) שהקורבן לוקח משולחן השופטים ושם על הראש, כל זה - כשהוא מקפיד על כך שהלוגו של המשקה יופנה באופן מושלם לכיוון המצלמה. ההסבר הפשוט ביותר לסרטון הזה הוא שזהו סרטון ויראלי שנוצר והופץ על ידי קאלט קולה כדי לעשות בדיוק את מה שעשה: לנדוד בין אימיילים ובפייסבוק, לעורר ויכוחים על האם זה אמיתי או לא, ולהופיע במדורים כמו זה, שיזכירו במפורש את שם המותג ויתנו לו עוד חשיפה חינם. למעשה גם אנחנו היינו כלי משחק בידי נייקי וקאלט קולה.

אנחנו מרגישים כל כך מנוצלים.
 

נקלעתם לצרה? קראו למשטרה

נתקלתם בפשע-פוטושופ ברור? ראיתם תמונה חשודה, ואתם רוצים לברר האם היא אמיתית או זיוף? כתבו אל משטרת הפוטושופ ועניינכם יטופל.

עוד במשטרת הפוטושופ
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by