ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
למה כדאי להשוות מחירים 
 
 עוד שניה: הסיפור המרתק של ספר הפירות   
 
גילי סופר

ספר שנמכר במאה שמונים שקלים, הוצע למכירה ברשת בלא פחות (ולא יותר) משבעים שקלים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כותב לנו נועם רוזנטל: "מאחר וסביב העניין של דמי משלוח מוואלה של מצלמה דיגיטלית בגובה 99 ש"ח אני עומד לנהל מאבק משפטי מאוד הייתי רוצה לקבל את נוסח החוק (הפניה) אשר משתמע ממנו כי אם לא ניתן לקבל מוצר ישירות מהיבואן המחיר צריך להיות בעת המכירה כולל משלוח טיפול ושאר ההמצאות".

את נוסח החוק להגנת הצרכן אפשר למצוא בין היתר באתר התמ"ס. הפרק ממנו משתמע האמור, על פי דברי הממונה על הגנת הצרכן במשרד, עו"ד יצחק קמחי, הוא פרק ד': "סימון טובין והצגת מחירים". את דברי קמחי לעגלה החשמלית אפשר למצוא כאן.


להשוות מחירים

לפעמים פערי המחירים ברשת מצליחים להפתיע אפילו את מי שגולש למחייתו. שמעו סיפור: מישהי שאני מכיר קיבלה במתנה לחג ספר. "ספר הפירות" של אלינוער רבין, ספר מעוצב ויפה ומשמח שעניינו, כמה מפתיע, פירות. היא כל כך הייתה מרוצה מהספר שהחליטה גם היא לקנות אותו במתנה לחברתה.

אצה רצה לה אותה גברת, שכבר עברה את גיל העמידה (קשישה רשמית, נמרצת במיוחד למען האמת), ורכשה את המתנה לחברתה בחנות הספרים הנמצאת ברחובה של עיר. שנים היא מכירה את המוכרת שמן הסתם ברכה אותה לשלום, אולי גם שאלה לשלום הילדים או הנכדים שגם הם כבר קוראים (ספרים ברוך השם), ידעה להלל את בחירתה המוצלחת, ותקעה לה מחיר, לא גבוה במיוחד, מחירו הרשמי של הספר. 180 שקלים טבין ותקילין.

לאחר שיצאה מן החנות תמהה על מחירו של הספר, בעיקר מכיוון שזו נראתה לה הוצאה גבוהה מדי עבור המתנה שקיבלה. באחת ההזדמנויות גם אמרה לנותנת המתנה המקורית, שקצת הגזימה כשהביאה מתנה כל כך יקרה. "מה פתאום 180 שקל?", ענתה ההיא, "הוא עלה לי ששים שקלים".

כמו שאני שומע את הסיפור בטלפון, אני לא יכול להתאפק ובמקביל אני קצת מחפש את הספר ברשת, שתי דקות, וכל המחירים לפני. כן, גם ברשת אפשר למצוא אותו במחיר של 70 שקלים (ועוד 7.90 בעבור המשלוח). ב'חנות הספרים של דני'. שוב השם 'חנות הספרים של דני', והנה גם הקישור.
 
 
אני לא מספר את זה סתם. כי הסבתא, אישה משכילה אך נבונה, וגם גולשת בזכות עצמה (מין גולשת כזו שלא קונה בינתיים ברשת, ואפילו לא בודקת בה מחירים), שאפילו כבר מחזיקה אתר אינטרנט צנוע משל עצמה אי שם ברחבי הדוט קום, נדהמה. "איך אתה עושה את זה תגיד לי? איך מצאת את זה כל כך מהר?".

אז ככה (וסליחה ממי שחושב שמה שנכתב כאן הוא בנאלי ומובן מאליו): יש דבר שנקרא מנועי השוואת מחירים. מדובר באתרי אינטרנט שמה שהם עושים בחיים זה לקטלג מוצרים, ולהשוות את מחירו של מוצר מסוים באתרי האינטרנט השונים שמוכרים אותו. הם עושים את זה תמורת עמלה - מה שיוצר בעייתיות מה במישור העקרוני: מה קורה עם מי שהוא הכי זול אבל לא מוכן לשלם עמלה, בכדי להישאר הכי זול?

אמנם יש עוד פעילות נלווית למנועי השוואת המחירים, כגון פרסום אתרים, קידום מכירות של מוצרים כאלה או אחרים, וגם השוואת המחירים עם חנויות שמחוץ לרשת, דירוג הגולשים את המוצרים ואת אתרי הקניות – עולם ומלואו. בעולם הרחב, הכל יותר גדול וכך גם מנועי השוואת המחירים. על כל פנים מנועי החיפוש הידועים יותר ברשת העברית הם זאפ המוצלח והמצליח, מנוע ההשוואה של דפי זהב ,המוצלח פחות לטעמי האישי. וכן מנוע השוואת המחירים של סטארט (בו משתמש גם אתר וייז-באי) ושופ-אי שלפחות באשר לספר הנ"ל, היה רחוק מאוד מלספק את הסחורה לגולש.

מחירו של ספר הפירות ברשת נע בין 77.90 שקל כאמור לבין 161.80 שקלים בחנות המקוונת של אקדמון, יותר מכפול. למרבה הפלא, פער המחירים גדול עוד יותר בין חנויות הרחוב. אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו שוב ושוב שלקנות משהו מבלי לברר את מחירו ברשת קודם לכן – זו פזרנות לשמה.
 
 
* אתר נענע נמצא בבעלות חברת נטוויז'ן, שמחזיקה גם באתר Booknet בשיתוף עם הוצאת מודן (המו"ל של הספר).
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by