ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
מגזין 
מאחורי הקלעים של הלוגואים המפורסמים 
 
מגזין |
 

מעיצוב הלוגו הראשון והביזארי של אפל ועד השועל התנ"כי של פיירפוקס - לפעמים הסיפורים שמאחורי הלוגואים מעניינים יותר מהחברות עצמן

 
 
 
 
 
 
 
 
 

עזבו קונספט, הון ראשוני וחזון טכנולוגי: הדבר הקשה ביותר אותו צריכה חברה שרק מתחילה את צעדיה בשוק הטכנולוגיה לעשות הוא לבחור שם. ואפילו יותר קשה מכך - לבחור לוגו. האופציה הקלה ביותר היא לקחת את השם ולצבוע אותו בצבעים עליזים (מישהו אמר גוגל?) או לעוות אותו בפוטושופ בהתאם לטרנד העיצוב האחרון. ויש חברות טכנולוגיה שמאחורי הלוגו שלהן מסתתר סיפור קצת יותר מעניין.

 

פיירפוקס: השועל התנ"כי

שועל, פנדה - הכל אותו הדבר
 שועל, פנדה - הכל אותו הדבר   

לפיירפוקס, הדפדפן מבית מוזילה, היתה התחלה לגמרי לא קלה: עם המוצר עצמו הכל הלך בסדר, לחבר'ה היו המון רעיונות טובים אבל השם, אוי השם, היה קצת בעייתי. בתחילה קראו לו פניקס, על שם היצור המיתולוגי, אבל אז התברר שעופות חול אגדיים הם טרנד לוהט בענף טכנולוגיה ושחברה אחרת אימצה כבר את השם. המפתחים ניסו את Firebird, אך גם שם זה היה תפוס. לאחר שהתברר שחברות חרוצות יותר תפסו בעלות על כל שילובי האש האחרים (לא כולל ג'ירפה, שממית ולוטרה), החליטו המפתחים לעצור במשבצת של פיירפוקס.

מעצבי הלוגו התעלמו מכך ששועל אש הוא בעצם זן של פנדה לועסת במבוק, והתמקדו בבעל החיים המוכר, ששידר לדבריהם תדמית נכונה יותר. סטיבן גאריטי, אחד המעצבים, קיבל עיצב לוגו ראשוני בהשראת ציור יפני שראה, אך הקונספט הסופי, של השועל חובק-העולם, עוצב בידי דניאל בורקה וצוייר בידי סטיבן דה-רוחה. רק לאחרונה חשף בורקה את מקור ההשראה ללוגו השועל האדמדם: איור מספר תנ"ך לילדים המתאר את מעשה שמשון, שהצית זנבות של 300 שועלים ושילח אותם בשדות הפלישתים.

 

קאנון: אלים הודיים מבהילים את הלקוחות

הייתם קונים ממנה מצלמה משומשת?
 הייתם קונים ממנה מצלמה משומשת? 
 צילום: אתר החברה 
 

אתם אולי לא יודעים, אבל לחלקכם הגדול יש אלה הודית מרובת זרועות בבית. קאנון, היום יצרנית מצלמות סולידית בעלת לוגו סולידי עוד יותר, פרצה אל השוק בסערה בשנת 1933 עם לוגו דרמטי משהו, המציג את האלה Kwanon המנפנפת באלף זרועותיה. להגברת האפקט הוסיפו מקימי החברה היפניים גם שלל להבות, ושתלו בזרועותיה של האלה מספר גאדג'טים לא ברורים.
 
שנתיים מאוחר יותר, כשהחברה הבינה שיש לה אמנם לוגו מגניב אך הוא מפספס את המטרה וגורם ללקוחות להימלט בצווחות, שונה שם החברה ל-Cannon באיות המוכר לנו כיום, שמשמעותו קריטריון או טקסט קדוש, וגם הלוגו עודן למשהו הרבה יותר משעמם.

 
 

אפל: מדענים מתים ותפוחים מורעלים

מפעל עיבוד עורות. הלוגו הראשון של אפל
 מפעל עיבוד עורות. הלוגו הראשון של אפל   

הייתם יכולים לחשוב שחברה שמכנה את עצמה בשמו של פרי, תבחר בתור לוגו טקסט ארוך ומפותל ותמונה של מדען מת, האין זאת? כי זה בדיוק מה ש-Apple עשתה. מקימי החברה בחרו בשם בגלל שהתחיל באות A, מה שמיקם אותה גבוה בכל רשימה, ובגלל שבואו נודה - תפוחים לא ממש מתקשרים אצלנו לטכנולוגיה, מה שהוסיף לשם את יתרון ההפתעה. כך, בתקופה בה רוב האנשים עדיין חששו ממחשבים, השם "אפל" נתפס כמשדר חום וחוסר אמצעיות ובטח נשמע יותר ידידותי משמן של המתחרות - בדיוק ההפך מהתדמית האליטיסטית שמשדרת החברה היום, אבל נעזוב את זה בצד.

הלוגו הראשון  והביזארי של החברה עוצב על ידי רונלד ויין, שהקים את החברה יחד עם שני הסטיבים, ג'ובס ו-ווזניאק. בלוגו בעל המראה העתיק ניתן לראות את אייזיק ניוטון יושב מתחת לעץ תפוח, ומשדר כל מה שתרצו מלבד חדשנות וקידמה. עוד כלל הלוגו כיתוב דרמטי ומפותל לאמור:
"Newton ... A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought ... Alone".

לשמחתנו, שבועיים לאחר הקמת החברה ביצע וויין את מה שאמור היה להיות אקזיט חייו ופדה את מניותיו בחברה תמורת סכום של 800 דולר, מעשה עליו הוא מתחרט עד היום, כשהוא בטח יושב בטריילר שלו אי שם בלואיזיאנה, מוקף בחתולים ובכלי נשק. למעשה, בפעם האחרונה בה מישהו ניסה לאתר את וויין הוא עבד כמהנדס אצל יצרן נשק כלשהו. שום קשר למחשבים או למכשירים סלולריים.

לאחר שוויין עזב את החברה הבין סטיב ג'ובס שהלוגו מזכיר יותר מכל מפעל לעיבוד עורות מימי הביניים, אך בטח שלא מיזם טכנולוגי מתקדם, כך שהוא פנה אל המעצב רוב יאנוף כדי שייצור עבור החברה לוגו מתאים יותר. הגרסה הראשונה של לוגו תפוח-הקשת-בענן שימשה את החברה מ-1976 עד 1999, ולוותה בשמועה עיקשת על כך שהביס בתפוח הוא בעצם מחווה לאלן טיורינג, אבי המחשוב המודרני, שהתאבד באכילת תפוח מורעל. המעצב, מצידו, טען שזוהי התייחסות למשחק המילים byte/bite ושהלוגו עוצב כך על מנת שהתפוח לא ייראה כמו דובדבן. בשנת 1999 שונו צבעי הלוגו והוא נהיה לתפוח החלקלק בצבעים הכרומטיים שכולנו מכירים היום.

 

קרלייה: הקרונית של סטיב ג'ובס

הלוגו של קרלייה
 הלוגו של קרלייה 
 צילום: אתר החברה 
 

סטיב ג'ובס אחראי לא רק להזמנת לוגו התפוח של אפל, אלא גם, ללא ידיעתו, לעיצוב הלוגו של חברה קטנה בשם קרלייה. לאפל היה מוצר חיפוש בשם שרלוק, שנזנח בגרסאות האחרונות של מערכת ההפעלה. שרלוק סייע בחיפוש קבצים מקומיים על המחשב ואילו המוצר של קרלייה, שנקרא ווטסון ("המסייע של שרלוק", לדבריהם), הציע אפשרויות חיפוש מתקדמות יותר, גם ברשת. 

יום אחד צפו אנשי קרלייה בהדגמה של גרסה 3.0 של שרלוק ולא האמינו: המוצר המשודרג של אפל נראה והרגיש בדיוק כמו הווטסון שלהם והתבסס על אותם שירותי רשת. כשהביע דן ווד, מקים החברה, את התרעומת שלו בפני אנשי אפל קיבל להפתעתו שיחה מלא אחר מאשר סטיב ג'ובס: "מכיר את הקרוניות שאנשים מסיעים ידנית על מסילות רכבת? זה אתם. אפל היא רכבת הקיטור שכבשה את המסילה". נחשו איזה לוגו משמש את החברה מאז?


 


 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by