ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
מגזין 
מי מאמין לאחד שיודע? 

מי מאמין לאחד שיודע?

 
מגזין |
 

אם מדינת ישראל צריכה לשווק את עצמה באמצעות טוקבקים שתולים, כנראה שהסחורה לא משהו. דורון פישלר נגד היוזמה החדשה של משרד החוץ

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

אני לא אוהב טוקבקיסטים בתשלום. לא את הטוקבקיסטים עצמם, שהם בוודאי סטודנטים שצריכים את העבודה, אלא את שיטת הפירסום הזאת. כל כך אני לא אוהב אותה, שאם אני מזהה טוקבק-מטעם חברה כלשהי מתחזה להודעה מ"האיש ברחוב" על מוצר כלשהו, אני אשתדל מאוד להימנע מקניית המוצר הזה. לפי התפיסה שלי, אם המוצר הוא כל כך גרוע שאף אחד לא הסכים להגיד עליו מילה טובה אם לא משלמים לו, אין סיבה שאני אכניס אותו הביתה. מעבר לזה, חברות מסחריות אחראיות לפרסום שלהן, וחברה שמשווקת את עצמה באמצעות התחזות, שקר והצפת האינטרנט בספאם לא ראויה לפרס על זה, אלא לעונש. אני לא יכול לעשות הרבה נגד חברה שמפרסמת בשיטה הזאת: אין לי קייס לתביעה ייצוגית, אין לי כוונה לפוצץ להם את המפעל. אני יכול לנצל את מעט הכח שיש לי כצרכן, ופשוט לא לקנות את המוצרים שלהם.

אני מניח שעכשיו אני אצטרך להחרים את כל תוצרת הארץ.

מדינת ישראל הפכה באופן רשמי לספאמר-טוקבקים, כך עולה מכתבה של דורה קישינבסקי ב"כלכליסט", שחושפת פרוייקט של מחלקת ההסברה במשרד החוץ, שמגייס טוקבקיסטים שכירים שינסו לשפר את תדמית המדינה באתרים בינלאומיים כגון פייסבוק וטוויטר, ובתגובות בבלוגים. הם יתמקדו ב"רשימה מוכנה מראש של מסרים שגיבש משרד החוץ". לא ידוע בדיוק מה יהיו המסרים האלה, אבל אפשר אפשר להניח שהתמצית שלהם תהיה "לא נכון, ישראל היא אחלה".

 

יורגן לא ישתכנע

מה שסרטון אחד של איראנית מתה יכול לעשות
 מה שסרטון אחד של איראנית מתה יכול לעשות   

מבחינה אסטרטגית אין בהקמת יחידת טוקבקיסטים שום פגם. זה מהלך נכון ומדויק שהגיע זמנו. שדה הקרב על התדמית הציבורית בעולם הוא חשוב היום לפחות כמו שדה הקרב הפיזי, ודוגמאות לא חסרות.

סרטון אחד של אישה איראנית מתה יכול לעשות את מה שעשרים טילים כימיים מוכנים לשיגור לא יכולים. במלחמה על ההסברה, וגם זה לא חדש, ישראל מפסידה בעקביות כבר שנים רבות. ביקור באתרים זרים רבים וקריאת התגובות שם מעלה את הרושם שבמאבק הישראלי-פלסטני, ישראל נתפסת כמעט תמיד כ"הרעים". ולפני שאתם קופצים עם קריאת ה"אנטישמים!" הפבלובית, חכו שניה, ותנסו לזכור ששני הצדדים בסכסוך הם שמיים באותה המידה. גזענים באירופה או בארה"ב לא אוהבים ערבים יותר משהם אוהבים יהודים. פעולה מתוך האינטרנט בניסיון להשפיע על דעת הקהל היא הדבר הנכון בזמן הנכון, אם לא עשר שנים מאוחר מדי.

אבל טוקבקים בתשלום?

לטוקבקים בתשלום יש בעיה יסודית אחת: זה דוחה. שימו את עצמכם במקומו של יורגן, אזרח נורבגי מהשורה, שהדבר היחיד שהוא יודע על ישראל זה שקרענו אותם באירוויזיון האחרון, ובשחדשות משם תמיד יש יריות. יורגן לא ממש מתעניין במה שקורה בארץ או יודע מי נגד מי, אבל כולם אומרים שישראל אכזרית ורעה, אז הוא מניח שזה נכון. כשיורגן כבר נכנס לבלוג שמדבר על המצב בארץ, הוא רואה שם, כרגיל, תגובות שמוקיעות את ישראל כממלכת הרשע ומשוות אותה לנאצים, כמקובל. ביניהן הוא מוצא גם כמה תגובות אחרות, שמעידות על כך שגם הצד השני לא היה בדיוק כאפיה שכולה תכלת, ומביא כמה טיעונים טובים בזכות העמדה הישראלית. כל זה יכול לגרום ליורגן לחשוב על העניין מחדש ולשקול שוב את דעתו.

איך תשפיע על יורגן הידיעה שייתכן שהתגובות הפרו-ישראליות שהוא קורא ניקנו בכסף? לא כל כך טוב, אני מנחש.

 
 

תשכנעו אותנו, ונעשה את זה בחינם

אם הן מוסווות היטב, תגובות שתולות יכולות להיות כלי שיווקי יעיל בתחומים מסוימים, ובשווקים מסוימים. למשל, בשוק קטן כמו ישראל, שבו מספר האתרים המשמעותיים הוא קטן מאוד, אפשר להשתמש בהם כדי לקדם את מודעות הציבור לקיומו של מוצר חדש. כמה הודעות עם שם המותג באתרים הנכונים, והנה, השגת חשיפה בחינם.

אבל האינטרנט כולו הוא הרבה יותר גדול מקומץ האתרים העבריים. האינטרנט הוא אוקיינוס גדול ורחב, וצוות של טוקבקיסטים בשכר - אפילו מאות מהם - הוא לא יותר מדלי קטן. ומעבר לזה, רוב האנשים בעולם כבר מודעים לכך שמדינת ישראל קיימת. במלחמה בתדמית שלילית, טוקבקיסטים בתשלום הם כלי הרבה פחות יעיל. שום מספר של טוקבקים שתולים לא היו עוזרים לשקם את תדמיתה של "רמדיה" לאחר שהתברר שהיא פוגעת בתינוקות. ההודעות שבהן אנשים מביעים את דעתם הכנה הן עדיין הרוב.

הנה רעיון בחינם למשרד הביטחון: הדרך הנכונה להשיג למוצר שלך שם טוב באינטרנט היא פשוט לייצר מוצר טוב. אנשים ישמחו לספר לכולם על סרטים טובים שראו, ספרים טובים שקראו ואבקות כביסה נפלאות שניסו, והם עושים את זה חינם אין כסף.

ישראל היא מוצר טוב? זה נתון לויכוח. במקום לשכור טוקבקיסטים בתשלום, שכנעו אנשים לטקבק עבורכם בחינם. זה לא יהיה קל. תצטרכו להסביר להם - לנו - למה מה שאתם, אנחנו, עושים, נכון וצודק. אולי אפילו תצטרכו להיות צודקים יותר. אנחנו - אזרחי האינטרנט שהם גם אזרחי ישראל - מאוד אוהבים להביע את דעתנו באינטרנט. אם אנחנו נשתכנע, אנחנו כבר נריב בשבילכם עם טרולים מקנטאקי ואנטישמים מהולנד - ולא נגבה ממכם אגורה. הסבירו את עצמכם לנו, ואנחנו כבר נסביר לכולם. כשאתם שוכרים אנשים שידברו בשבחה של ישראל בתשלום, אתם שולחים מסר ברור: ישראל היא מוצר גרוע עד כדי כך שאף אחד לא מוכן לדבר בשבחו אם לא משלמים לו.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by