ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
"תעמדו מאחורי הטעות שלכם" 
 
 
גילי סופר

לקוחות זועמים על וואלה שופס: האתר הציע מצלמה דיגיטלית במאה שקל, וכעת טוען שמדובר בטעות; אחד הלקוחות: אני צודק, ואני אקח אותם לבית משפט; וואלה שופס: היה ברור שמדובר במחיר שגוי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לפני כשבועיים שמח ליאור אמסילי מבאר שבע לגלות באתר וואלה שופס מצלמה דיגיטלית במחיר מציאה. המצלמה, אולימפוס c-50, הוצעה למכירה תמורת 99 שקלים, ועוד 31 שקל בעבור הטיפול והמשלוח. בסך הכל 130 שקל בעבור מצלמה שמחירה בעולם לא יורד מ-400 דולר, ומחירה בארץ גבוה – נע בין 3000 ל-5000 שקל. בוואלה שופס מוצעת המצלמה כיום ב-4089 שקל.

אמסילי כל כך שמח למצוא את המציאה, שמיהר לספר על כך לכמה מחבריו. גם הם לא היססו, ונכנסו מיד לאתר להזמין את המצלמה. "זה היה בסביבות השעה שלוש או ארבע, בערך בשש או שבע התקשרו אלי מוואלה ואמרו שהמכירה מבוטלת. הם אמרו שהייתה תקלה טכנית במחשבים והכל מבוטל". כשאמר ליאור שהביטול לא מקובל עליו, ענתה לו נציגת החברה כי העניין מגובה חוקית, על פי הכתוב בתקנון החברה. משבדק את העניין הופתע לגלות כי "על-פי התקנון שלהם הם באמת יכולים לבטל גם אם יורד גשם בחוץ". אמסילי החל לברר את חוקיות העניין, והתברר לו שעל פי החוק לא כל מה שכותבת חברה זו או אחרת בתקנון שלה תקף, זאת מכיוון שכל בית משפט מוסמך לבטל תנאי מקפח בחוזה אחיד.

"הכי מצחיק", אומר אמסילי, "זה שאחרי שהיא התקשרה אלי בערב, למחרת בבוקר קיבלתי הודעה על אישור הזכייה". מאז ניסה לדבר עם החברה פעמיים. פעם אחת, הוא מספר, ניתקו לו את הטלפון בפנים. בפעם השנייה דיבר עם דגנית, מנהלת שירות הלקוחות של החברה, שאמרה שכרגע העניין לא מבוטל אלא בהקפאה, אבל רוב הסיכויים שהוא יבוטל מאחר שיש מה שנקרא "טעות קולמוס" (או במקרה דנן, "טעות מקלדת"). בוואלה שופס עלו על הטעות מהר מאוד, והיא היתה באתר פחות משעה. "מי שלא שהספיק, לא הספיק. אבל מי שכבר הספיק, וקנה ושילם וכבר קיבל אישור – תעמדו מאחורי הטעות שלכם", דורש אמסילי.
 
 
חנן רזניק, ששמע גם הוא על המכירה המדהימה, הזמין שתי מצלמות בנפרד. שלא כמו במקרה של אמסילי, הוא גם ראה את תוצאות ההזמנה בתנועות כרטיס האשראי שלו. "בדקתי באתר של ויזה, כרטיס האשראי שלי חויב על המשלוח ויום אחרי זה הופיע זיכוי". החיוב היה של חברת השילוח, יו.פי.אס, והיה בעבור דמי המשלוח בלבד. "רק אתמול צלצלו אלי מוואלה שופס, לומר לי שהעסקה מבוטלת. אמרתי להם שאני לא מסכים לדבר כזה, שהם צריכים לעמוד מאחורי ההתחייבות שלהם וגם אם זו טעות – אין להם ברירה אחרת".

אמסילי אומר שהוא וחבריו לא מתכוונים לוותר בעניין הזה, וכי כבר פנו לגופים צרכניים דוגמת המועצה לצרכנות. "אתה יודע מה, גם אם נגיע לבית משפט, שזה משהו שנרתעתי ממנו כל החיים, הפעם שאני יודע שאני סוף סוף צודק. אנחנו הולכים עם זה עד הסוף".

ניתן לבטל את העניין על פניו ולומר שיש כאן קטנוניות מצד הגולשים, שמדובר בטעות ושברור שהמכירה מבוטלת. מי שרוצה למצוא סימוכין לעניין הזה יהנה לקרוא את טורו של ביל תומפסון בעניין זה ב-BBC, בו הוא טוען שהגיע הזמן להתבגר ולהפסיק לנסות ולנצל טעויות של אתרי מכר. "מוסרית, הדבר דומה למקרה בו הקופאית בסופרמרקט מחזירה לנו יותר מדי עודף, ובמקום לתקן את טעותה אנחנו מכניסים את הכסף לכיס", כותב תומפסון. אך גם למטבע הזה עוד שלושה או ארבעה צדדים. בכתבה שפרסמה אורנה יפת ב-ynet בשבוע שעבר, על מקרה של מכירת כרטיס טיסה לניו יורק ב-45 דולר, הובאה עמדתה של המועצה לצרכנות לפיה "במציאות העסקית – על טעויות משלמים".

"על טעויות משלמים", מסכם גם אמסילי את העניין מבחינתו. "אני מבין שיש פה איזה טעות, אבל אותי, בתור אחד שכבר שילם, זה לא מעניין". אמסילי גם מסביר שלגולש, הדברים אינם כל כך ברורים באינטרנט. "כשנכנסתי לקנייה, לא ידעתי מה המחיר של המצלמה. נכנסתי, ראיתי מחיר, אולימפוס זו מצלמה שאני מכיר, אז אמרתי בוא נלך על זה. קניתי כבר מוואלה שופס מוצרים ב-99 שקל, שזה לא המחיר שלהם. חצי מהבית שלי הוא מהאינטרט. קניתי ב-2100 שקל מקרר שהמחיר שלו בחנות הוא 8000 שקל, לקחתי מיטה זוגית ב-99 שקל. יש דברים שקניתי באמת בגרושים, כמו שאומרים. דברים כאלה קורים באינטרנט. זה כל הקטע של האינטרנט, למצוא את המציאות האלו". בוואלה שופס, יש להניח, תופסים קצת אחרת את 'הקטע של האינטרנט'.

טעויות תמחור באתרי מכר באינטרנט קורות לא מעט ברשת העולמית. בחודש שעבר נסגר זמנית אמזון בריטניה עקב טעות שכזו: האתר הציע למכירה מכשירי iPaq תמורת כ-11 דולר. בחו"ל ידועים גם המקרים של קומפאק אוסטרליה, שהציעה למכירה לפטופ בעבור סנט אחד, ושל אתר קודאק באנגליה, שהציע למכירה בינואר שעבר מצלמות דיגיטילית (EasyShare DX3700) בעבור 100 פאונד, בעוד מחירה הרשמי של המצלמה היה 329 פאונד. ממש לפני חג המולד האחרון אזלו ממדפי חברת דל רמקולים (Altec Lansing AD880), שהוצעו למכירה ב-25 דולר, כעשירית ממחירם. בשני המקרים האחרונים – הסחורה סופקה למרות הטעות.

מי שרוצה באמת ללמוד משהו על הלך הרוח של הקונים, אנגלים במקרה זה, מוזמן לצלול אל מעמקי דיון פורום בזמן אמת סביב מקרה מצלמות הקודאק, דיון שכותרתו הפתגם האנגלי "טוב מדי מכדי להיות נכון".
 
 
כולנו אוהבים להפליג בדימוי העולם הווירטואלי: אתר מכר הוא "חנות וירטואלית", עמוד אישור המכירה הוא "קופה", ואין אתר מכר שמכבד את עצמו שלא תמצאו בו את הכפתור "הוסף לעגלה" ליד כל מוצר – העגלה הווירטואלית כמובן. השאלה היא, האם במקרה של כשל טכני או של טעות אנוש, יכול אתר מכר להרשות לעצמו לשנות את כללי המשחק ולהכריז בכך, "אני לא באמת חנות, אני כזה כאילו". אי אפשר לפטור בלא-כלום את המחשבה כי אתרי מכר שלא יכבדו כל קנייה שמתבצעת בעמודיהם, יאבדו את היסוד הווירטואלי עליו הם מתבססים.

אבל עדיין, מספר שאלות מאוד חשובות נשארות פתוחות. האם היחס לאתר אינטרנט הוא כמו אל שלט העומד מחוץ לחנות, שאינו מחייב את המוכר, או אולי כמו אל מכונה אוטומטית לממכר שתייה או סיגריות? גם אם רבים מאיתנו לא יהססו לתקן את הזבן שהחזיר לנו יותר מדי עודף, מי מאיתנו לא ישמח לגלות שהמכונה הוציאה לו פחית שתייה מבלי לקחת את הסכום המדויק?

ויש גם העניין הכמותי: איפה הגבול? מתי מפסיק מחיר להיות הגיוני? כשהוא נמוך ב-10% ממחיר המחירון? אולי כאשר הוא מוצע בהנחה של 30% או 70%, או שמא רק כאשר הוא מוצע בעשירית ממחירו זה כבר לא הגיוני. לא ברור גם מי קובע את גבול ההיגיון.

השאלה האחרונה היא השאלה המשפטית: מי צודק מבחינה חוקית. לחלקים ניכרים מהרשת עוד לא נדרשה המערכת המשפטית. יש כאן בין היתר עניין של חוקי הגנת הצרכן, דיני חוזים, שאלות עקרוניות לגבי מהות אתרי המכר וכן שאלה של תום לב. כל עוד העניין לא הגיע לבית המשפט, זה תלוי בעיקר בעורך הדין אותו תשאלו. משהגיע העניין לבית המשפט, זה תלוי בעיקר בעורך הדין שאת שירותיו תשכרו.

מוואלה שופס נמסר בתגובה: "לפני מספר שבועות חלה תקלה במחירו של אחד המוצרים, אשר תוקנה מיד עם גילויה ע"י החברה. ברור לכל מי שראה את המכירה, כי מדובר היה בתקלה. בהתאם להוראות תקנון האתר ולאור הטעות המצערת בוטלה המכירה כדין. בימים אלו שולחת החברה פיצוי לקונים אשר רכשו את המוצר במחיר המוטעה".
 
 

עדכון MDK

בדצמבר האחרון נפרש כאן סיפור מלחמתו של שמוליק שמחוני בן ה-17 בספקית מכשירי האלקטרוניקה MDK. היום, לאחר מספר דחיות, התקיים הדיון בין הנצים בבית המשפט בבאר-שבע. "הלך לי מעולה", כותב לנו שמחוני. פסק הדין יינתן במועד מאוחר יותר, ואנו מבטיחים לעדכן.


נפגעתם? דפקו אתכם? ראיתם מזימה שמתרחשת ברשת? יש לכם סיפור מרגיז לחלוק? כתבו לעגלה החשמלית ונשתדל לעזור.

גילוי נאות: נענע היא חברה בת של נטוויז'ן, המחזיקה גם באתר נטאקשן.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by