ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
השבוע ברשת 
דברים שלא מוצאים באמזון 
 
 ספרים שלא מוצאים באמזון    צילום: Flickr,CarbonNYC,CC by    
השבוע ברשת |
 
ליאור מורג

שתי סערות הרשת של השבוע, אמזון והכריכים המגעילים של דומינוס, לובו בעזרת טוויטר. וגם: האם עלי להסיר את דפדפן כרום כדי לקבל גוגל רגיל? • השבוע ברשת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
• שתי חברות ענק ספגו השבוע פגיעה תדמיתית קשה בעקבות סערות שצמחו ולובו ברשת. אם בעבר אלפי אנשים היו מטריחים עצמם לסניף הדואר כדי לרכוש מעטפה ובול ולשלוח מכתב נזעם למערכת, הרי שרשת האינטרנט מאפשרת לסערות להגיע לשיאן תוך שעות ספורות, ולמיליוני גולשים - לקרוא מידע, או תגובות לנעשה. למעשה, סיפור או שמועה שליליים שנפוצים בדרך כזו, ולא משנה אם הם נכונים או לא, יכולים לקבור תוך שעות תדמית של חברה מבוססת. והשבוע, שתי חברות הענק אמזון ודומינוס חוו זאת על בשרן.
 

עברי לא, היטלר כן

 
• ראשונה היתה אמזון, שדרכה על יבלת החוסר-תקינות-הפוליטית הגלובלית כשהסירה ספרות המתויגת כהומוסקסואלית ממנוע החיפוש באתר. הנושא התעורר בתחילת השבוע כשסופר בשם מארק פרובסט התלונן בבלוג שלו שאינו מצליח למצוא את ספרו, המציג רומן חד-מיני, בחיפוש פשוט באתר. במייל שנשלח אל הסופר מהאתר נמסר לו שהספר תויק כמיועד "למבוגרים" ולכן לא יופיע בחיפוש, אותו מייעדת אמזון להיות ידידותי עבור כל המשפחה.
 
 
אך לא רק פרובסט נפגע: סקירה קצרה הראתה שמספר גדול של ספרים העוסקים באופן מפורש בתכנים הומוסקסואליים לא ניתן היה לאיתור על ידי מנוע החיפוש, ורק חיפוש מלא של שם הספר ושם הסופר חושף אותם. לעומת זאת ספרים בעלי תכנים אירוטיים העוסקים, בצורות שונות וגם משונות, בקשר הקדוש שבין גבר לאישה, כמו ספר המציג את נערות האמצע של פלייבוי, לא עברו סינון כלשהו. גם ספר לכל המשפחה כמו "מיין קאמפף" מאת אדולף היטלר עדיין הוצג בתוצאות החיפוש.
 
 

תולים את המחשב

השתקה או "כשל טכני" ?
 השתקה או "כשל טכני" ? 
 צילום: GettyImages 
 
• העניין פשט ברשת במהירות, כאשר טוויטר שהפך לאחד הזרזים הגדולים של העניין, הכתיר את הנושא בכינוי amazonfail.

אמזון, כמו חלקים רחבים בעולם המערבי, היתה באותם ימים במהלכה של חופשת פסחא, כך שהחברה לא היתה זמינה לתת תגובה בנושא - זה לא הפריע לבלוגים ולקבוצות הפייסבוק ללבות את האש בעוז. כאשר דוברי החברה שבו, תגובתם הראשונית היתה שהתרחשה "תקלה" במערכת שלהם. בתגובה מאוחרת יותר, שפורסמה ככל הנראה לאחר שהבינו את היקף הפגיעה התדמיתית, טענה אמזון כי זוהי טעות קטלוג. התגובה הדגישה כי לא מדובר כלל בתיוק לא נכון של ספרות הומוסקסואלית בלבד, אלא התקלה נוגעת ביותר מ-57 אלף ספרים הנוגעים לתחומים שונים. התקלה, על פי אמזון, תוקנה ממש מיד.

• הפרטים הטכניים היבשים לא מאוד מעניינים: אמזון סיננו מילים כמו "gay" , "Lesbian" ""erotic"
ו-"sex" במטרה לבנות מנוע חיפוש שלא יעליב אף אחד, אך בעצם עוררו עליהם את זעמם של מיליונים. העניין מזכיר שוב את הצורך לשים לב אל מקורות המידע שלנו: האם גוגל באמת נותנת לנו גישה אל כל הרשת? לפי מה בוחר פייסבוק להציג לנו תכנים שהוא חושב שנאהב? מעבר לכך, סיפקה לנו השבוע אמזון שיעור מאלף באי לקיחת אחריות – הכי קל להאשים בתקלה את המחשב, בלי שום צליל של התנצלות מפורשת מצד חנות הספרים המקוונת הגדולה בעולם.
 

הנוסחה הסודית של דומינוס

• בסערה שעברה על דומינוס, החברה לא יכלה לתלות את האשם במחשב. שני עובדי דומינוס שחמדו לצון הביאו השבוע לפגיעה קשה בתדמית החברה, ובנוסף הוסיפו את שמם לרשימה ההולכת וגדלה ממילא של אמריקאים המחממים את ספסלי לשכות האבטלה. השניים צילמו סרטון במטבח אחד מסניפי הרשת (זהירות: תמונות של אנשים טיפשים), בו הם נראים כשהם מבצעים מעשים מגונים בכריכים לפני שליחתם - בין השאר הם הכניסו את הגבינה הצהובה לאף לפני שהכינו סנדוויץ' לעוד לקוח מרוצה.

• אחת העובדות העלתה את הסרטון המרשיע ליוטיוב, שם זכה ליותר ממיליון צפיות בתוך ימים ספורים. מי שחיפש אחר דומינוס בגוגל, קיבל חמש הפניות לקליפ ב-12 התוצאות הראשונות. השמועות על הסרטון, כמו על מקום צילומו, הגיעו מהר מאוד אל הנהלת החברה וזו בתגובה פיטרה מיד את השניים. דובר החברה אף כינה אותם "שני אידיוטים עם מצלמת ווידאו ורעיון גרוע".

• השניים טענו שהסרטון לא אמיתי ושהכריכים מעולם לא נשלחו ללקוחות, ואף מיהרו להסיר אותו מיוטיוב, אך הנזק התדמיתי כבר נגרם: חברת המחקר YouGov גילתה כי תדמיתה של החברה בציבור הפכה תוך ימים מחיובית לשלילית.
 
עכשיו הם לא צוחקים. עובדים לשעבר בדומינוס
 עכשיו הם לא צוחקים. עובדים לשעבר בדומינוס   צילום: משטרת צפון קרוליינה 
 

המנצחת הגדולה: טוויטר

• שתי הפרשות הציגו את כוחו של גורם שבישראל מתחיל לתפוס רק עכשיו. הפופולריות הגואה של טוויטר היא האחראית הישירה לתפוצה האדירה של פרשת הסינון של אמאזון, כמו גם הגורם שהדביק לכל הפרשה את השם amazonfail. גם דומינוס, לאחר שבמשך ימים התעלמה מהטענות החוזרות ונשנות בשירות המיקרובלוגינג על כך שאינה מגיבה על הפרשה, פתחה בו ערוץ המשמש לתגובות בלבד, בבחינת "אם אתה לא בטוויטר, אתה לא קיים".
 

גוגל / כרום

או כרום או גוגל
 או כרום או גוגל 
 צילום: גוגל 
 
• האחיזה של גוגל בשוק מנועי החיפוש מתחזקת. על פי נתונים חדשים של נילסן, בחודש מרץ ביצעו האמריקאים 9.5 מילאירד חיפושים, 64.2% מתוכם באמצעות מנוע החיפוש של גוגל – עלייה של יותר מ-27 אחוזים לעומת השנה שעברה. באמצעות המנוע של יאהו בוצעו 1.5 מיליארד, כשאחריה Live של מיקרוסופט עם פחות ממיליארד חיפושים.

• גוגל, כמה שלא תתאמץ להנפיק שירותים חדשים ומשונים, תזוהה תמיד בראש ובראשונה עם מנוע החיפוש שלה. גארט רוג'רס מ-Cnet מציג כמה דיונים משעשעים בקבוצת הדיון של דפדפן גוגל כרום, מצד גולשים שלא ממש מבינים את ההבדל בין הדפדפן למנוע החיפוש. כך ניתן למצוא שאלות כמו "האם עלי להסיר את הגוגל המקורי עכשיו כשהתקנתי כרום?" , "אם אסיר את כרום, האם אוכל לקבל שוב גוגל רגיל?", ושאלת השאלות: "איך אני משנה את מנוע החיפוש שלי חזרה מכרום לגוגל?". נו, בדומיננטיות עולמית יש גם חסרונות.
 

נהנים בפייסבוק

• ולסיום, סרטון קטן בו המהנדסים בפייסבוק מסבירים איך מתמודדים עם העלאה של אלפיים תמונות בשנייה, אך גם משחקים בפריזבי ובכלל, נהנים מאחלה של תנאים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by