ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשיבו טוב טוב 
 
 
דורון טילמן

מדריך מקיף שילמד אתכם הכל על הקול שיוצא מהמחשב שלכם: כרטיסי קול, רמקולים, חיבורים וכל מה שאתם צריכים. חלק ראשון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כאשר מדובר בקניית רכיבי מחשב, כרטיס הקול והרמקולים, לא תמיד זוכים בתשומת לב רבה. רוב האנשים יסתפקו במה שמגיע עם המחשב, בין אם זה שבב המשולב בלוח האם, או כרטיס קול פשוט, וזוג רמקולים קטנים. וזאת הרבה שנים אחרי שבפסגת הקול ניצב ה-PC Speaker שנשמע כמו צלצול פלאפון ישן.

בשבועיים הקרובים נספר לכם כל מה שצריך לדעת כאשר מחליטים להשקיע מעט יותר מחשבה ברכישת כרטיס קול ורמקולים.
 

מה הוא עושה וכיצד

 
תפקידו הבסיסי של כרטיס הקול הוא לגשר בין העולם של המחשב, בו הכול נעשה באופן דיגיטאלי, לבין העולם שלנו, בו ניתן ליצור קולות או לקלוט אותם באמצעים אנלוגיים – רמקול ומיקרופון. לשם כך מכיל כרטיס הקול רכיבים המבצעים המרה בין אות דיגיטאלי לאנלוגי (DAC) כדי ליצור קול דרך הרמקולים, והמרה הפוכה (ADC) כדי לקלוט קולות וצלילים דרך המיקרופון.

כאשר רוצים לתאר בפנינו כמה טוב הכרטיס, מציינים בין היתר את איכות ביצוע ההמרה בין שני הפורמטים. לא ניכנס לתיאוריות והסברים מעמיקים של איך הכול עובד, רק נציין שהמטרה הסופית היא לשמור כמה שיותר על המבנה המקורי של הצליל, בין אם הקלטנו אותו לתוך המחשב, או שהשמענו אותו ממידע שהגיע מתוך המחשב.

נשתמש במספרים שנוהגים לציין במאפייני כרטיסי הקול השונים כדי לשפוט מה מתאים לנו.
המספרים הנפוצים של 44.1Khz (איכות של דיסק מוזיקה) עד 48Khz מספרים כמה פעמים בשנייה מתבצעת דגימה (Sampling) של הקול (האנלוגי). איכות הדגימה נמדדת בביטים (Bits) והיא לרוב 16bit. וכמו בהרבה דברים, כמה שיותר, יותר טוב.

כרטיסים חדשים ומשוכללים הלכו צעד אחד קדימה והיום כרטיס כמו ה-Audigy 2 של Creative עובד ב96Khz- ו24bit-. שבאופן כללי יתנו איכות טובה יותר יש לזכור כמובן שאותה המרה מתבצעת בשני הכיוונים, אבל לא תמיד באותה איכות, ולכן אם חשוב לכם להקליט באיכות טובה, בדקו מה מאפייני הכרטיס בתחום זה.

פרט לאיכות, נוהגים לציין אם ניתן לבצע הקלטה והשמעה בו זמנית (בעת צ'אט קולי דרך המחשב למשל), ולזה קוראים Full Duplex. כיום כל הכרטיסים מאפשרים זאת.
 
 
עוד דבר שמבצע הכרטיס הוא ייצור קול בעצמו. השימוש המוכר ביותר בתחום הם קבצי MIDI שמכילים הוראות למחשב כיצד לנגן יצירה כלשהי, והכרטיס משתמש בטכנולוגיות שונות כדי ליצור את הקול שמייצר כלי הנגינה בו צריך להשתמש.

לשם כך נעשה שימוש בשיטות כמו FM, ו-Wavetable synthesis כדי לשחזר את הצליל המקורי של כלי הנגינה. בתחום יצירת המוזיקה, Wavetable נחשב כאפשרות הטובה יותר, אבל צריך גם לזכור כי יש חשיבות לכמות הצלילים שיכול הכרטיס לייצר בו זמנית – Polyphony.
 
 

שחזור המציאות

 
בחיי היום יום אנחנו מסוגלים לדעת מאיזה כיון מגיעים אלינו קולות וצלילים גם אם אנו לא רואים את מי ו/או מה שייצר אותם. בנוסף נוצרים הבדלים בהתאם לסביבה – בחדר גדול נשמע הד, ומתחת למים הכול ישמע אחרת. המטרה של הכרטיסים היא לשחזר או ליצור כמה שיותר במדויק את כל אותם אפקטים טבעיים, כך שנוכל לדעת מאיפה יורים אלינו או לשמוע דיסק כאילו אנחנו נמצאים באולם קונצרטים.

לשם כך פותחו מספר טכנולוגיות אשר מבצעות את כל החישובים הנדרשים. מכיוון שהן דורשות עוצמת חישוב רבה, משלבים בכרטיס הקול מעבד מיוחד שיבצע את העבודה. שם התקן הנתמך והגרסה שלו, מצוינים במפרט הכרטיס.

כאשר משחק עושה שימוש בתקן שלא נתמך על ידי הכרטיס, ייתכן וחישוב האפקטים יעשה באמצעות תוכנה והמעבד של המחשב (דבר שיגרום לביצועים נחותים של המשחק עצמו), או שלא יתבצעו החישובים כלל, והצלילים והקולות יהיו הרבה פחות מציאותיים.

DirectSound 3D – התקן הפשוט ביותר שהוא למעשה חלק מ-DirectX של מיקרוסופט. תמיכה בחומרה מצוינת באותיות DS3D ברוב המקרים. מבחינת איכות וביצועים, זו הפיתרון שלעיתים נחשב נחות, אבל מצד שני הוא הכי נפוץ וגם מתפתח כל הזמן.

EAX – הפתרון של חברת Creative המפורסמת, אשר דומה במקצת במבנה שלו ל-DS3D. מבחינת איכות הוא נחשב שני במעלה. A3D – חברת Aureal (שקרסה ונקנתה על ידי Creative בינתיים) הפיקה את אחד הפתרונות הטובים ביותר, במיוחד כאשר מדובר ביצירת אפקטים למשתמשים באוזניות ושני רמקולים.

עוד שיטה ליצירת כל האפקטים מגיעה מחברת Sensaura, שמופיעה בעיקר בכרטיסים של חברות שאינן Creative. ויש גם משהו בשם QSound. מידע נוסף על כל הטכנולוגיות האלה ואחרות ניתן למצוא כאן.


 
כעת הגיע הזמן לגלות שכדי ליהנות מהיכולת לשמוע ירייה כאילו הגיעה בדיוק מאחורה, אין צורך ביותר משני רמקולים או אוזניות ותקן שמייצר וירטואלית את האפקט התלת ממדי, אבל השימוש ביותר רמקולים רק מעצים את אפקט המיקום וחווית המשחק בכלל. מעולם סרטי ה-DVD אנו מכירים מספר רב של טכנולוגיות העושות שימוש במספר רמקולים כדי ליצור צליל היקפי (Surround Sound).

כרטיס קול התומך ב-Dolby לסוגיו (ומכיל חיבורים מתאימים) יפענח את האותות המוצפנים או לפחות יפיץ אותם לרמקולים המתאימים כאשר תצפו ב-DVD או תשחקו במשחק התומכים בתקן זה. לכן אם אתם שוקלים לרכוש רמקולים ולהשתמש במחשב כדי לנגן DVD, כדאי לכם להשקיע בכרטיס מתאים.

אפשרות אחרת היא לבדוק שאפשר להעביר את אותו צליל משובח למפענח חיצוני, שיעשה את העבודה.
 

עושה רעש

קודם ציינו כי הכרטיס עוסק בהמרת מידע מפורמט דיגיטאלי לאנלוגי (ולהפך). כאשר המידע נמצא במצבו האנלוגי הוא נחשף ל-"רעשים חשמליים" הנובעים מכל הרכיבים האחרים במארז המחשב. כרטיס טוב ידע להתגבר על הבעיה, וליצור כמה שיותר צליל טהור ונקי מעיוותים. בסקירות העוסקות בנושא תמצאו מספר רב של ערכים מספריים שמייצגים את איכות הצליל שיפיק הכרטיס, וכמובן משווים את המציאות עם הבטחות היצרן. נזכיר בקצרה את ה-SNR (יחס בין צליל לרעש) אשר נמדד בדציבלים (db) וכמה שיותר, יותר טוב (לרוב בסביבות 80-100). עוד נתון הוא ה-THD, שכאן השאיפה היא לכמה שפחות, והערכים הם בסביבות ה-0.0 משהו. מי שמתעניין יכול לעשות בדיקות כאלה לבד בבית, עם תוכנה בשם RightMark Audio Analyzer.


.
 

ביצועים

לפני שנסיים, נזכיר את נושא הביצועים, שחשוב לכל מי שרוצה ליהנות ממשחק שנראה טוב ונשמע טוב. אם הכרטיס יודע לבצע חישובי אפקטים, ובצורה טובה, כך יהיה פחות עומס על המעבד, שיהיה פנוי לחישובי גרפיקה ושאר דברים. ברוב המקרים כרטיסי קול ישפיעו הרבה פחות על המעבד, לעומת שבבים המשולבים בלוח האם. כמה דוגמאות לכך ניתן למצוא כאן.

זהו להפעם. בשבוע הבא נמשיך לספר לכם עוד על כרטיסי קול, חיבורים, רמקולים ועוד...

כמו תמיד, אל תשכחו לבקר בפורום התמיכה ובאתר Netsupport ואם יש עוד נושאים שמעניינים אתכם/ן, אל תהססו לספר לנו על כך, בתגובות, או בפורום.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by