ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
איך לנשום ולהשאר בחיים 

איך לנשום ולהשאר בחיים

 
 
גילי סופר

מה כדאי לכם לדעת לפני שאתם קונים מחשב באינטרנט; איפה אפשר למצוא מציאות ברשת, וכמה מפתרונות הרשת לסארס: כמוסות, ומסכות. ותשתדלו לא לנשום

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אחריות
 אחריות   
כותבת לנו לילך על אבא של חבר שלה שקנה מחשב באינטרנט, וכשהמחשב הגיע לביתו הוא מצא מדבקה שאומרת שאם פותחים את המארז פגה האחריות על המוצר, וכי יש לקרוא לטכנאי לשם כך, וגם לשלם על זה. הלקוח רצה להתקין מודם ADSL אבל לא רצה שתפוג האחריות.

"עד היום, חודש ימים המחשב שוכב בביתו באריזה סגורה. הוא כבר לא רוצה את המחשב ובצדק- כל פעם לקרוא לטכנאי- סיוט. החברה לא מוכנה לקחת את המחשב על חשבונם". עוד מציינת לילך כי "לא היה רשום במכרז שום חוק מוזר שכזה".

תנאי האחריות למוצר הם לא פעם מגילה ארוכה מאוד, שגם אם לא חסר מקום ברשת על מנת לפרסם אותם, זה לא נהוג באתרי המכירות. זו בדיוק הסיבה שחוק הגנת הצרכן מקנה זכות לביטול עסקה שנעשתה באתר מכר באינטרנט, 'עסקת מכר מרחוק', מבלי להסביר כלל מדוע. עם זאת החוק מגביל את הביטול ל-14 יום מקבלת המחשב, כך שבסירובו לקבל את המוצר בחזרה לאחר חודש ימים ישנה אולי איוולת מבחינת שיווקית, אך ביסוס מבחינה משפטית. חשוב לזכור כי החוק מתיר לספק לגבות דמי ביטול שאינם עולים על 5% מהיקף העסקה, ואינם עולים על 100 שקל.

היינו יותר משמחים לפרסם את שם הספק ואת שם האתר בו נקנה המחשב, רק שלשם כך אנו חייבים לקבל את תגובתם. לשם כך נחוצים פרטי מקרה מלאים. לכן אנא, כשאתם כותבים לנו על מקרים של עוול צרכני שנעשה לכם, ציינו את הפרטים המלאים על מנת שנוכל לטפל בעניין כיאות.
 

על אינטרנט ויבוא מקביל

הגיע משלוח מחו"ל. נראה לי שזה קרטון.
 הגיע משלוח מחו"ל. נראה לי שזה קרטון.   
למרות שעדיין שוק היבוא בישראל הוא ריכוזי מאוד, בשנים האחרונות מתגברת תופעת היבוא המקביל. יבוא מקביל הוא יבוא הנקנה לא ישירות מהיצרן אלא מסיטונאים בחו"ל. היצרניות בחו"ל חתומות על פי רוב עם היבואנים על הסכמי בלעדיות אך ישנם יבואנים שעוקפים את היבואן הבלעדי על ידי יצירת קשר עם סיטונאים בחו"ל. לא אחת מדובר במלאי שהסיטונאי בחו"ל רוצה להיפטר ממנו, והיבואן המקביל משיג מחירים נמוכים משמעותית מהמחירים שמשלם היבואן הבלעדי.

שוק הייבוא המקביל, מטבעו, הוא שוק פחות יציב, שוק של מציאות. אמנם לא תמיד יהיו כל המוצרים במלאי, אך את אלו שכן במלאי אפשר לא פעם לקנות במחירים נמוכים במיוחד. לפעמים אלו הם היצרנים שמעוניינים להיפטר ממלאים גדולים והם שמספקים אותם במחירים נמוכים לסיטונאים שמוכרים אותם בעולם בשוק המקביל. במקרים אחרים, גם אם היצרן אינו מעוניין ב'שבירת מחיר השוק' של מוצריו בארץ, מגיעים המוצרים מארצות בהן המחירים נמוכים בהרבה והמחיר יורד למורת רוחו של היצרן.

רשתות השיווק הגדולות לא קונות על פי רוב סחורה מהיבואנים הקטנים שמביאים מלאים מזדמנים, ולא פלא שחלק מאותם מוצרים מוצאים את דרכם למכירה באינטרנט. חלק מהיבואנים, דוגמת חברת ד.ש.ש או חברת י. שלום - אחת המובילות בתחום היבוא המקביל של מוצרי חשמל, מוכרים באתרי המכירות הגדולים.
 
 
במקביל ניתן למצוא יותר ויותר אתרים שתחום התמחותם הוא יבוא אישי של מוצרים, דוגמת קונים עולם או יזראל אפליינס שמשווק מארצות הברית מוצרים לישראל.

בקנייה מהיבואן הבלעדי, אנחנו משלמים לא רק בעבור המוצר עצמו. אנחנו משלמים בעבור האבא של המוצר: התדמית המהוגנת והיציבה שיש לחברות הגדולות, והשקט הנפשי שבידיעה שבמקרה של תקלה יש עם מי לדבר. אנחנו משלמים גם בעבור עלויות החדרת המותג, עלויות פרסום, ואחזקת אתר האינטרנט של החברה אילו אנחנו פונים על מנת ללמוד על המוצר לפני הקנייה. לא פלא שסיסמתה של ניופאן, יבואנית של רשימה ארוכה ארוכה של מותגים אלקטרוניקה מובילים מדברת על אחריות.

עם זאת, לא צריך להסיק שאין עם מי לדבר כאשר מדובר ביבואנים הקטנים: החוק מחייב אותם להיות מסוגלים לספק שירותי מעבדה למוצרים שהם מוכרים. אפילו אתרי האינטרנט שעיסוקם ייבוא אישי של מגבירים יותר ויותר את התמיכה ללקוחות גם לאחר השירות – בלי זה כבר אי אפשר היום.

בשורה התחתונה ברורים שני דברים. האחד הוא שכשקונים באינטרנט חשוב לדעת לא רק מה קונים, אלא גם ממי קונים. השני הוא שהעובדה שנשיפתם של היבואנים הקטנים בעורפן של חברות הייבוא הגדולות, מקשה עליהן את החיים ועושה לנו הצרכנים רק טוב.
 
 

ססססססססססססססססס ערס

כמוסה שתרגיע אותך. בתמונה: אקמול
 כמוסה שתרגיע אותך. בתמונה: אקמול   
לפני שבועות אחדים עוד היו רבים מדי אחוזים בבולמוס קניות לקראת 'המלחמה'. אז נכתבו כאן כמה מלים על פמפום ההיסטריה על ידי מפרסמים, סוחרים, ואתרים. לעודד קצת את ההיסטריה, כאמור, מעולם לא הזיק לביזנס, והיה אם מישהו חשש לרגע מתקופת רגיעה, הוא יכול להירגע: היסטריה חדשה לפתחנו - 'המגפה'.

התסמונת הנשימתית החמורה, SARS, שצצה לאחרונה בעולמנו היא לא טיול בפארק, וברחבי הרשת כבר מציעים לנו להתמגן תמורת תשלום הוגן.

מספיק לערוך חיפוש קצר באחד ממנועי החיפוש על מנת שיוקפצו למסכינו אתרים שמרוויחים מהמחלה. בגוגל למשל יעלו מסגרות קידום אתרים בנוסח כגון 'מסיכות והגנה מפני סארס' או 'מסיכות אינן מספיקות' למכירת מסיכות, כמוסות לחיזוק המערכת החיסונית, תכשירי הגנה קוסמטיים המתיימרים לעזור לנגף את הנגע, ושאר פתרונות יצירתיים.

כמו בעניין המלחמה, אין לנו כל יכולת לקבוע שלא ייקרה דבר, אולי באמת חצי עולם ימות מזה. עם זאת מומלץ לתת את הדעת על מנגנוני יצירת ההיסטריה המיותרת לפני שהם מתחילים בכלל.
 
כמו בעניין המלחמה, ולפני שמתחילים למכור לנו מיגנונים בשפת עבר, נבקש להזכיר: לא היה מזיק אם מפרסמים בכלל, ואתרי מכר בפרט, היו לוקחים בשיקול גם את ההשפעה שיש לדברים שהם עושים על סביבתם בכלל, לא רק על הכיס שלהם.

חג שמח.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by