ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ונעבור לכתבנו לענייני בריאות, פיליפ מוריס 
 
 זו פרסומת, זו גם כן. חדשות גוגל   
 
עידו קינן

גוגל חטף על הראש, והתקפל: הודעות לעיתונות באתר החדשות שלו יסומנו ככאלה; יחצנים מחשבים את קיצם לאחור

 
 
 
 
 
 
 
 
 
No news is good news
 No news is good news   
כהרגלם, אנשי גוגל עשו בשכל כשהחליטו לסמן בבירור את ההודעות לעיתונות באתר החדשות שלהם. ההחלטה התקבלה אחרי שנחשף כי ההודעות מופיעות לצד הידיעות החדשותיות, בלי שום אינדיקציה לכך שמדובר בחומר יחצני טהור. במושגים של גוגל, זה חמור כמעט כמו לזהם את תוצאות החיפוש עם לינקים בתשלום. מי צריך את הכאב ראש הזה מצד גולשים ועיתונאים חטטנים, חשבו לעצמם הגוגלים. ביקשתם שנסמן? נסמן.

הסיפור התחיל לפני שבועיים, אז חשף הרג'יסטר הנושכני שאתר החדשות של גוגל, אשר אוסף ומציג לינקים לידיעות מכ-4500 עיתונים מקוונים, מציג מזה חודשיים גם הודעות לעיתונות, למשל של RIAA, קוקה קולה ומיקרוסופט. "אנחנו משתמשים בהודעות לעיתונות, אבל בדרך כלל אנחנו לא שמים אותן בראש", אמר דובר מטעם גוגל לרג' (ככה קוראים לרג'יסטר בחבר'ה). כשנשאל למה בכלל להשתמש בהודעות לעיתונות, השיב: "אנחנו אוהבים לכסות טווח רחב של דעות".

"אף בן אנוש לא נפגע, או אפילו שימש, ליצירת עמוד זה", התלוצצו אנשי גוגל בתחתית עמוד החדשות, כשכוונתם לכך שהכותרות נאגרות על ידי אלגוריתם מתוחכם (וסודי). אבל אנדרו אורלווסקי מהרג' לא קונה את זה: "הבחירה והמיקום של הסיפורים נקבע על ידי אדם, מישהו שחושב שהודעות לא ערוכות לעיתונות משתדלנים, קבוצות עניין ותאגידים הם 'חדשות'".
 
 
ביום שני, מסרו הגוגלים לרג': "בסיפורך הארת תקלה בחדשות גוגל. אנחנו לא סימנו בבירור את ההודעה לעיתונות של RIAA עבור המשתמשים שלנו. אנחנו מעריכים את העובדה שהבאת את הנושא הזה לידיעתנו, ומתנצלים על תפיסות מוטעות שזה היה עלול ליצור". "[אזורי החדשות] בהם ההודעות לעיתונות לא סומנו כראוי הם באגים", מסר דובר של גוגל ל-CNET. "חדשות גוגל עדיין נמצאות בבטא, ואנחנו פועלים באופן שוטף לשפר את השרות". שירות חדשות גוגל, שרץ כמה חודשים בשקט, הושק רשמית בספטמבר השנה, ועדיין נחשב כבטא. עכשיו אנחנו גם מבינים למה: כדי שיהיה לגוגל תירוץ לניסויים שהם מבצעים על הגולשים שלהם.

בצעד מבריק, דרש אורלווסקי מהגוגלים לפרסם מסמך בו הם מפרטים את הקריטריונים המשמשים אותם להגדיר מה זה חדשות. הגוגלים, בצעד לא-מי-יודע-כמה מבריק, הסכימו אבל בסוף לא פרסמו מסמך כזה, והיו מוכנים רק לומר לו את הקריטריונים בע"פ (הוא סירב, והתעקש על מסמך כתוב). בתגובה לפנייתו החוזרת, אמר הדובר: "אף פעם לא הבטחתי" (לפרסם את המסמך).

מנהלת מוצרי ווב לצרכנים בגוגל, מריסה מאייר, הודתה שמסמך כזה אכן קיים, אולם הוא מיועד לשימוש פנימי בלבד, ולא ניתן לחשוף אותו "מסיבות של תחרות עסקית". היא היתה מוכנה רק לומר שהחדשות לא יכילו חומרי שנאה ופורנוגרפיה, וכי הודעות יחצניות מארגונים שדנים בעצמם יסומנו ככאלה.

כששירות חדשות גוגל הושק, אחת ההערכות היתה שגוגל יציעו אותו, בתשלום, כאוגר חדשות לרשתות אינטרהנט של ארגונים (כמו מה ש-ynet מציעים אצלנו), וכאמצעי לאיסוף מידע עסקי בתחום עיסוקם. ובכל זאת, העובדה שהשירות נמצא תחת אחריותה של מנהלת מוצרים, ולא, למשל, עורך, גרמה לאורלווסקי לתהות מה בדיוק קורה שם. ואז הוא מצא את מודעת הדרושים הזאת: "גוגל מחפשת מנהל פיתוח עסקי מנוסה לתמוך בכל הפעילות העסקית של חדשות גוגל. אחריויות עיקריות כוללות פיתוח ושימור יחסים עם מקורות החדשות שנכללים בחדשות גוגל". אורלווסקי מעריך שהמקורות הללו כוללים חברות מסחריות, שיוכלו "לחזר אחרי גוגל" כדי להיכלל במקורות של חדשות גוגל. הוא ממשיך לטעון בתוקף ש"הכללת סיפורים ובחינת המשקל שלהם בבטא של חדשות גוגל לא מתבצעים על ידי רובוטים, אלא עובדים של גוגל".
 

מאיפה מגיעות חדשות לעולם?

למרות שזה אולי לא נראה ככה, גוגל לא יצאו לגמרי פארשים מהסיפור. דובר החברה, ניית'ן טיילר, אמר לסוכנות AP: "גוגל כוללת הודעות לעיתונות בחדשות גוגל כי אנחנו מאמינים שהם משאב נוסף שמציע למשתמשים שלנו פרספקטיבה רבת ערך על תחילתו של סיפור". אפילו אורלווסקי לבית רג'יסטר מודה ש"רבים מהסיפורים החשובים ביותר [...] אכן מתחילים ב'הצהרה' רשמית".

חוץ מזה, שְיקום העיתון שלא עובד, במודע או שלא-במודע, לאור אג'נדה מסוימת. אנחנו לא אומרים שלא צריך לסמן את ההודעות לעיתונות, אבל האם "הארץ" הוא עיתון אובייקטיבי? ומקור ראשון? והניו יורק פוסט? ומי מסמן לנו אותם? לפחות כשקוראים הודעה לעיתונות, נורות האזהרה האדומות מיד מהבהבות: "זהירות! חומר לא אובייקטיבי!".

ובכלל, זה טוב שהגולשים יוכלו להשוות בין ההודעה לעיתונות והידיעה שנכתבה בעקבותיה – הדבר רק יחזק את הביקורת על התקשורת, ולא יאפשר לעיתונאים עצלנים לחפף ולהעתיק הודעות בשלמותן (כמו שעשו בגלובס, כולל פרטי ההתקשרות עם היחצן, וחטפו על הראש מסבא לינק). הקוראים, ותנסו לא להיעלב מהמטאפורה, הם הקרציות שעל כלב השמירה של הדמוקרטיה. לפעמים הם צריכים לעקוץ.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by