ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אני.קום 

אני.קום

 
 
שוש פורבס

הכל על שמות דומיין, מערכת הניתוב של האינטרנט

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מה זה, בעצם, שם דומיין? ובכן, מערכת הדומיינים היא חלק ממערכת שמהווה "מסכה" על פניה האמיתיות של הרשת: האמת היא שלאתרים אין כתובות מבוססות אותיות, אלא על מספרים בלבד. הכתובת "האמיתית" של נענע, לדוגמא, איננה www.nana10.co.il, אלא 62.0.18.197. אבל מכיוון שבני אנוש עובדים עם שפה מבוססת אותיות, ולא עם מספרים, "הולבשה" על הרשת כולה מערכת הURL`s, מעין אשליה אופטית היי-טקית, שמתרגמת את המספרים של המחשב לשפה של בני אנוש.

אך לא כל הדומיינים נוצרו שווים - הנחשקים ביותר הם www.שם_האתר.com, או, במקרה הישראלי, www‎‎.שם_האתר.co.il. דומיינים שווים מעט פחות הם www‎‎.שם_האתר.שם_הספק.com, משום שהם מאפשרים לדעת מי ספק האינטרנט של האתר, אפשר להשיג אותם בחינם, והם משדרים סוג של חוסר השקעה.

 
עד לא מזמן, ההרשמה לכתובות מסוג com, org ו-net עברה אך ורק דרך חברה מונופוליסטית בשם ``Network Solutions``. גם המחיר היה קבוע, כיאה למונופול: שבעים דולר לשנתיים. כיום המחיר אינו קבוע, השוק נפתח לתחרות, ולמעלה מ19 חברות מתחרות ביניהן על רישום שמות התחום. התוצאה? מלחמת מחירים, כשהנמוך ביותר הוא 35$ לשנתיים. יש גם אתרים שמשווים את המחירים בין החברות השונות.

בארץ, ISOC (איגוד האינטרנט הישראלי) אחראית על רישום הדומיינים הישראלים (בעלי סיומת IL) והמחיר למי שנרשם ישירות דרכה הוא 60$ לשנתיים הראשונות. אלא שהרבה אנשים מוצאים את הליך הרישום של ISOC מסובך ולא נוח, ומעדיפים לרשום את הכתובות שלהם דרך מתווכים. כמובן שבשביל הנוחות משלמים, והמחיר דרך המתווכים יקר יותר מאשר רישום ישיר.

 
כבר לא מונופול. נטוורק סולושינס
 כבר לא מונופול. נטוורק סולושינס   
למה טוב שיהיה דומיין? חוץ מהעובדה שנוח בהרבה לזכור כתובת קצרה מארוכה, ישנן סיבות נוספות שבעטיין אנשים קונים דומיין:
1. אתר נראה הרבה יותר מקצועי ואמין ברגע שיש לו דומיין משלו (אצל לקוחות רבים, ההנחה היא שאם העסק לא משקיע את ההשקעה המינימלית שכרוכה ברכישת דומיין, למה שיסמכו עליו שישקיע בכל התחומים האחרים?)
2. בעל הדומיין יכול להעביר את האתר שלו מחברת אירוח אחת לאחרת, ללא שינוי בכתובת.
3. מנועי חיפוש נוטים לדרג אתרים היושבים בדומיין משלהם במקום גבוה ובולט יותר בתוצאות החיפוש.
4. גם אם אין לחברה כרגע אתר אינטרנט מושקע (או אתר אינטרנט בכלל), רכישת דומיין מבטיחה שהכתובת הרצויה תהיה פנויה כאשר יוקם האתר.


יש לציין ששמות המתחם הולכים ואוזלים בקצב מהיר, ובעקבות כך הוצעו לאחרונה שלל שמות דומיין חדשים (בנוסף לcom, mil, edu, net, org, ‎ וסיומות הארצות הקיימות). .storeלחנויות מקוונות, .web לאתרים טכנולוגיים, .arts לתרבות ואמנות, .rec לתרבות ופנאי, .info לאתרי מידע כללי, ו.nom לאתרים פרטיים.

עד שהשמות החדשים יכנסו לשימוש, שמות פופולאריים במיוחד שמבוססים על השיטה הישנה כבר נמכרו על ידי הבעלים שלהם ברווח לא רע: בחודש אוגוסט נמכר הדומיין drugs.com‎‎ עבור למעלה מ800 אלף דולר, בתחילת בחודש מאי נמכר wallstreet.com עבור מיליון דולר, והשיא נקבע בתחילת החודש, כשהדומיין business.com נמכר עבור 7.5 מיליון דולר.
 
 
ישנה גם ארץ שלמה שהרוויחה מטירוף הדומיינים - טונגה, מדינה אפריקנית קטנה, זכתה לסיומת המפתה .to, ויזמים רבים וזריזים מיהרו לרשום כתובות רבות באיזור זה (למשל, go.to וsurf.to הפופולאריים), ולמכור אותם לכל המרבה במחיר.

מי שחשקה נפשו לקרוא אנקדוטות משעשעות על שיגעון הכתובות, מוזמן להפנות את דפדפנו לאתר
http://www.nowedonthaveawebsite.com, או בתרגום לעברית: "לא, אין לנו אתר.קום".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by