ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
עיבוד תמונה 
משטרת הפוטושופ והרוח הנושפת 
 
 הנושפת בסביון. צילומסך   
עיבוד תמונה |
 
דורון פישלר

פתאום לאן שלא תסתכלו - תראו ילדה קטנה נושפת על פרח סביון. איך השתלטה הילדה עם הסביון על העולם, ומה סוד כוחה? משטרת הפוטושופ חוקרת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
משטרת הפוטושופ, מלאכתה נעשית בידי אחרים, לפעמים. בשבועיים האחרונים עקב עידו קינן מהבלוג "חדר 404", מידידיה הטובים של המשטרה, אחרי פרשת תמונה מפתיעה. ואמנם בדרך כלל היינו רוטנים שמה הוא קופץ וישלח דברים כאלה אלינו במקום לפרסם אותם בעצמו, במקרה הזה הסיפור הוא משעשע מספיק כדי שנחזור עליו כאן שוב.
 

אחותה הקטנה של הילדה שבכל מקום

 
זה התחיל כשעידוק הבחין בדמיון בין שני אתרים: באתר של "התנועה החדשה מרצ" הופיעה תמונה של ילדה זכה ותמימה נושפת על סביון (הפרח, לא היישוב היוקרתי) ומפריחה זרעים מעופפים. באתר של חברת "אגד" הופיעה אותה התמונה בדיוק. אותה ילדה, אותו סביון. מרצ ואגד שניהם משתמשים בצבע הירוק כחלק מהזהות התאגידית (או המפלגתית) שלהם, והתמונה הירוקה השתלבה יפה באתרים של שניהם.
 
צילומי מסך: אתר התנועה החדשה מרצ (מימין) ואגד (משמאל)
 צילומי מסך: אתר התנועה החדשה מרצ (מימין) ואגד (משמאל) 
 
נחמד, אבל לא כזה ראוי לציון. אנחנו כבר מכירים את התופעה: גורמים שונים קונים תמונות מאותו מאגר תמונות, ולכן אותה תמונה יכולה להגיע לכמה מקומות שונים. ובמקרה הזה אף אחד לא יתבלבל בין מפלגה שרצה לכנסת לבין חברת אוטובוסים, זה לא כאילו שקרה ארוע מביך כמו שתי יצרניות מחשבים שהדביקו את הנטבוק שלהן אל תוך אותה תמונה בדיוק.

אבל זה לא נגמר. בעקבות הפרסום הראשוני, הילדה עם הסביון התגלתה (בעזרת המגיבים בחדר 404) גם באורנג'. ובאתר של עמותת משאלת לב. ובאתר סביבה ישראל. ובאתר של חברת בניית האתרים Dreamview. נדמה שהילדה הזאת הפכה לגירסה ישראלית ל-Everywhere Girl: איפה שלא תסתכל, תראה ילדות עם סביון.
 
מבחר מהופעותיה של הנושפת בסביון באתרים ישראליים (צילומי מסך)
 מבחר מהופעותיה של הנושפת בסביון באתרים ישראליים (צילומי מסך) 
 
 
סליחה, אמרנו ישראלית? טעות, טעות מוחלטת. הנושפת לא מגבילה את עצמה לתחומי המדינה. היא הופיעה גם באתר של מיקרוסופט, על עטיפת ספר שנמכר באמאזון, באתרים גרמניים, אוסטרליים, צ'כיים ועוד ועוד. היא הולכת על גלובלי, הנושפת.
 

עין הפח

TinEye (צילומסך)
 TinEye (צילומסך)   
אגב, אנחנו לא עברנו לבד על כל האתרים בעולם כדי למצוא את התמונות האלה - קיבלנו עזרה. לפני שבועיים המליץ כאן הטוקבקיסט "אור ש" על TinEye, מנוע החיפוש לשכפולי תמונות. זה עובד ככה: במקום לחפש תמונה לפי טקסט או שם כלשהו, אתם נותנים למנוע החיפוש תמונה, והוא מוצא לכם תמונות הדומות לה. זה מצוין אם אתם רוצים לבדוק אם מישהו אי שם באינטרנט משתמש בלי רשות בתמונות שצילמתם. חיפוש התמונה של הנושפת מביא 117 תוצאות, אבל זה כנראה רק קצה הקרחון: האתרים הישראליים לא מופיעים בה, וקרוב לוודאי שכמוהם גם אתרים רבים אחרים, שלא לדבר על השימושים שנעשו בתמונה מחוץ לרשת.
 
את התפוצה הגדולה של תמונת הנושפת קל להסביר. כמו במקרה של "הנערה שבכל מקום" הקודמת, זאת פשוט תמונה פופולרית מתוך בנק תמונות, במקרה הזה iStockphoto. הרעיון של מאגרי תמונות כאלה הוא לספק לכל דורש - מעצב, גרפיקאי, בעל אתר, מפרסם - תמונות גנריות שיכולות להתאים לאיור של כל דבר כמעט. התמונה המוצלחת הזאת, שלא מתארת שום דבר ספציפי אבל יכולה להיות אילוסטרציה להרבה דברים, מצאה חן בעיני הרבה מעצבים, ולכן הרבה מהם (14,197, למען הדיוק. זה היה 14,191 כשכתבתי את הפיסקה הזאת, לפני שעה, אבל נאלצתי לחזור ולעדכן) קנו אותה והשתמשו בה. לא מסתורי.
 

על הקשר בין SEO וסביונים

מה שאפשר ללמוד מסיפורה של הילדה הנושפת לא קשור בכלל לעיבוד תמונה, אלא לתחום אחר של מיחשוב - SEO, התאמה למנועי חיפוש. העובדה שמדובר בתמונה מוצלחת לא מספיקה כדי להפוך אותה ללהיט כל כך גדול. ב-iStockphoto יש מיליוני תמונות, ורבות מהן בוודאי טובות באותה המידה. מה שמייחד את התמונה הזאת הוא שהיא מותגה, בכוונה או בטעות, בהרבה מילות חיפוש שגורמות לה לקפוץ לראש הרשימה בהרבה חיפושים.

נגיד שאני מעצב של אתר ילדים ואני רוצה תמונה של ילדה קטנה. אני נכנס ל-iStockphoto, מקליד בשורת החיפוש "Little Girl", ומקבל 232 אלף תוצאות. אבל התמונה הראשונה ברשימה היא התמונה של הילדה עם הסביון, והיא מוצלחת. אני יכול להמשיך ולדפדף בכל אחד מ-11 אלף הדפים של תוצאות החיפוש, אבל בשביל מה לי לעבוד קשה?

נגיד שאני מחפש משהו אחר: נאמר, אני עובד על התדמית של חברה כלשהי, ומחפש משהו שישדר שהמוצר שלנו הוא מאוד כיפי. אני מחפש "Fun". שוב קיבלתי מאות אלפי תוצאות, ואתם מוזמנים לנחש מי שוב ניצבת במקום הראשון ברשימה. אותו הדבר אם הייתי מחפש Kid, Child, Dreams, Cute, Freedom או Wish, ובעצם, מה יש עוד לחפש בחיים?

מכאן אנו למדים, ילדים, על חשיבות האופטימיזציה למנועי חיפוש. חלק גדול מהמחפשים, בין אם הם מחפשים תמונות של ילדות נושפות, או מוצרים לקנייה אונליין, או קליפים של בריטני ספירס, בוחרים באפשרות הראשונה שמציעים להם - ובוודאי שאינם טורחים לנדוד אל עמוד התוצאות השני. זה נכון גם בגוגל. אם אתה לא שם - בעמוד התוצאות הראשון, כלומר - אתה לא כל כך קיים. המעצבים השונים שבחרו כולם באותה תמונה לא אשמים בשום פשע-פוטושופ; לכל היותר, בקצת עצלנות.
 
נתקלתם בפשע-פוטושופ ברור? ראיתם תמונה חשודה, ואתם רוצים לברר האם היא אמיתית או זיוף? כתבו אל משטרת הפוטושופ ועניינכם יטופל.

עוד במשטרת הפוטושופ
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by