ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
חוק הספאם 
העסקים הקטנים: החוק מוטה 
 
חוק הספאם |
 

האם חוק הספאם החדש מעקר את מועדוני הלקוחות מתוכן ויוביל לאנשים ש"יעבדו" בתביעות קטנות כנגד בעלי עסקים? רונן וייס, מנכ"ל המכללה לעסקים קטנים, משתף בנקודת המבט שלו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רונן וייס
 רונן וייס 
 צילום: מתוך אתר המכללה לעסקים קטנים 
 
עם אישור התיקון לחוק התקשורת ("חוק הספאם"), יצאו לא מעט עסקים קטנים נגד החוק, בטענה שהוא דרקוני וחונק. הביקורת, שאחד ממוביליה הוא רונן וייס, מנכ"ל המכללה לעסקים קטנים, ניסתה להסביר מדוע החוק אינו מאוזן. וייס משווה את פרסומות הדואר האלקטרוני לפרסומות בטלוויזיה, שגם הן, לדבריו, תוקפות אותנו מבלי שביקשנו. וייס טוען כי פרסומות הטלוויזיה אינן עדיפות על פני אלו של המייל, כיוון שהורים אינם יכולים לפקח באיזה פרסומת צופים ילדיהם (מצד שני, לרוב ההורים גם אין יכולת לפקח על הפרסומות שהילד מקבל במייל).
 
לקוח חדש יקר פי 5 מלקוח קיים
 לקוח חדש יקר פי 5 מלקוח קיים 
 צילום: GettyImages 
 
החוק החדש, טען רונן וייס בשיחה עם ערוץ המחשבים והרשת של nana10, פוגע בעסקים הקטנים בשתי דרכים: הוא מחזיר את מועדוני הלקוחות לנקודת ההתחלה, ומייקר משמעותית עלות רכישת לקוחות חדשים. זאת כיוון שהעלות העיקרית לעסק היא שיווק ומכירות, כשעלות רכישת לקוח חדש מוערכת כיקרה פי חמש משימור לקוח קיים.

מועדוני לקוחות קיימים אינם רלוונטיים

"החוק החדש מעקר את מועדוני הלקוחות, ולכן יפגע גם בעסקים הבינוניים והגדולים", אומר וייס. החוק לא מתייחס במפורש ללקוחות קיימים, ולפיכך, גם אם בית עסק צבר רשימת לקוחות קיימים לאורך השנים, עתה הרשימה כולה נמחקת והעסקים חוזרים לנקודת ההתחלה. זאת משום שרוב הצרכנים שנרשמו לקבלת הטבות, לא חתמו בצורה מפורשת כי הם מאפשרים לבית העסק לשלוח להם פרסומות, כפי החוק דורש".

"עתה על בעלי העסקים לפנות לכל אחד ואחד מהלקוחות בנפרד על מנת שיאשרו את קבלת הדיוור. הדבר מצריך גיוס כוח אדם, על מנת שאלו ימיינו את הרשימה ויתייקו אישורים. זאת הופכת להיות בעיה כשמדובר בעסקים שנשענים על עדכונים בהודעות SMS, כמו יחצ"ני מסיבות. מדובר בהשקעה ראשונית גבוהה יותר - שיחת טלפון לכל לקוח, ומדובר בעשרות אלפים מהם - כדי לעדכן את פרטי הרשימה".
 
יחצ"ני מסיבות צריכים לשלוח אישור SMS לכל לקוח
 יחצ"ני מסיבות צריכים לשלוח אישור SMS לכל לקוח   צילום: פליקר, balleyne, רשיון cc by sa 
 

1000 שקלים למשלוח

 
מעבר לכך, אומר וייס, עלויות הפרסום כדי להשיג לקוחות חדשים, מתייקרות. עד עתה השתמשו העסקים הקטנים בהפצת דואר שווקי וכן במודעות מילים בגוגל, שנחשב לפרסום הזול והאפקטיבי ביותר, כיוון שהוא מפולח לפי תחומים ומילות חיפוש. דואר שווקי, מפרט וייס, ניתן לרכוש ב-1000-2000 שקלים לכל משלוח, או שניתן לשלם לפי מספר הפניות שרוצים שיתקבלו (למשל, 100 פניות של לקוחות במחיר 25 שקלים לפניה. מכסה זו תתמלא בתוך פחות מ-24 שעות). האפשרויות הבאות, הוא ממשיך, יקרות עשרות מונים: 20,000 שקלים לפרסום חוצות או פרסום ברדיו, ולא הרבה פחות עבור פרסומת בודדת ומושכת עין בעיתון - ולרוב עלות זו גבוהה יותר כיוון שעדיף לפרסם מספר פעמים, ולא להסתמך על יום פרסום בודד. האפשרויות האלו לא מתאימות לעסקים הקטנים, שאין להם את הכסף הזה.
 
 

החלופה שהוצעה

מסך סלולרי. גם הם נכללים תחת החוק החדש
 מסך סלולרי. גם הם נכללים תחת החוק החדש 
 צילום: פליקר, Michael (mx5tx), רשיון cc by 
 
"החוק החדש מוטה לטובת הצרכנים", אומר וייס. וייס מעדיף להתפשר ולעדכן את החוק, כך ששני הצדדים יצאו מרוצים. לטענתו, ניתן לעשות זאת באמצעות הקמת מאגר הסרה ארצי. המטרה שהוא מבקש להשיג, כפולה: העסקים הקטנים יתאגדו, יירשמו וישלמו למדינה מס, שניתן לכנותו "מס שימוש במאגר הדיוורים". בדרך זו המדינה תדע מי הגורמים ששולחים דיוורים, והמס יהפוך את עסקיהם ללגיטימיים.

הצרכנים, מנגד, יוכלו להסיר את עצמם באמצעות מאגר אחד גדול (מודל Opt-Out בו הצרכן צריך לפנות על מנת שיסירו אותו, בניגוד למודל Opt-In המחמיר שאימצה המדינה, ובו לא ניתן להכניס אתכם לרשימת הדיוור אלא אם ביקשתם זאת מפורשות). צרכן שירצה לקבל דיוורים בנושאים מסוימים בלבד, יוכל להסיר את עצמו מהרשימה הארצית הכוללת, ולבקש פרטנית מבתי עסק נבחרים שישלחו לו הצעות שיווקיות. וייס טוען כי בצורה זו בעלי העסקים יוכלו לשמור לעצמם את האפשרות לשווק שירותים בצורה לגיטימית לקהל יעד שרוצה בכך - או יותר נכון, למי שלא הודיע שאינו רוצה בכך. מצד שני, אפשרות זו אינה שונה מהותית מהמצב כפי שהיה עד היום, בו לקוחות לא היו אמורים להמצא ברשימת דיוור, ובחלוף הזמן מצאו עצמם מקבלים עוד ועוד דיוורים. כך או כך, הבחירות הקרבות טרפדו את היוזמה של וייס ודחו אותה למועד בלתי ידוע.
 

תביעות קטנות, בעיות גדולות

וייס חוזה כי הגבלת הדואר השיווקי תוביל לצמצום דרסטי של התחרות בשוק. אם עד עתה עסקים קטנים יכלו להתחרות בגדולים ולדאוג לכך שלא יהיו גדולים עוד יותר, הוא אומר, עתה נוטלים מהם את הנשק ששימש אותם.

הביקורת של וייס אינה נגמרת כאן: "משרד התקשורת חוקק חוק גורף", הוא טוען, "אך גלגל אותו הלאה מבלי לדאוג להסברה נאותה. כתוצאה מכך, בעלי עסקים רבים אינם מודעים לחוק ויעברו עליו". לדברי וייס, הדבר יוביל למקצוע חדש – תובעים מקצועיים, אנשים שיחכו לקבל אימייל או הודעת SMS בניגוד לחוק, ומיד יפנו לבית המשפט לקבל את הפיצוי המגיע להם. בינתיים, יומיים לאחר כניסתו לתוקף של החוק, נראה כי מרבית בעלי העסקים דווקא מודעים לחוק – רבים מהם שלחו הצעות הצטרפות של הרגע האחרון, כשלאחר כניסת החוק לתוקף תיבות הדואר נותרו נקיות.

כתבות רלוונטיות נוספות:
חוק הספאם: כל מה שצריך לדעת
הרווח שלנו כצרכנים
אז מה זה ספאם?
ספאם זה טוב?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by