ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
השימוש במחשב מסוכן לבריאות 
 
 
דורון טילמן

חוץ מצרות כמו התמוטטות עצבים אחרי קריסות וחשיפה של נפשנו הרכה לחומרים בלתי הולמים, יכול המחשב גם לגרום נזקים אמיתיים לגוף

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ארגונומיה: מושג המתייחס למדע של תכנון מוצרים וסביבת עבודה תוך כדי הגדלת פוריות העבודה ומניעת פגיעה במשתמשים, במקרה שלנו, העבודה מול המחשב.

מסכים כחולים, הודעות שגיאה, קריסות ושאר בעיות הן מנת הסבל שהרבה מאתנו נאלצים לחוות בתמורה לפלא הטכנולוגי הידוע בשם מחשב. אבל עם כל הכעס, העצבים הזמן המבוזבז והעבודה שירדה לטמיון, המחשב יכול לחולל צרות גדולות הרבה יותר, עד כדי כך שהן יעלו לכם בבריאות.

מכיוון שאנחנו שואפים לטפל בכל הנושאים הקשורים במחשב, נצא לרגע מנבכי הדיסק הקשיח, ונראה כיצד אפשר להקל על הכאבים בידיים, בעיניים ובגב שעלולים להיגרם כתוצאה מעבודה ממושכת מול המחשב. נזכיר רק כי הכתוב כאן אינו מהווה תחליף לביקור אצל הרופא ו/או התייעצות עם מומחים.
 

בעיות רפואיות

זה מה שהייתם רוצים שיקרה?
 זה מה שהייתם רוצים שיקרה?   
המחשב התמים למראה יכול לגרום לנזקים בשלושה אזורים עיקריים בגוף:

ידיים וזרועות – שימוש ממושך בעכבר ובמקלדת יכולים לגרום לבעיות כמו דלקות גידים, תסמונת התעלה הקרפלית, ו-RSI (קיצור של Repetitive Strain Injuries) באזור כף היד, דרך הזרוע ועד לכתפיים.
כאבים, נפיחות, רגישות, חולשה בעת אחיזה, הרדמות של האצבעות ותחושה של "חום וקור", הם מהסימנים הבולטים לכל התחלואים שהזכרנו. במידה וגם מנוחה, עיסוי וחבישה לא עוזרים, כדאי לשנות את הרגלי וסביבת העבודה, כפי שנתאר בהמשך, וגם לפנות לרופא.

צוואר וגב – בניגוד למה שאפשר לחשוב, גם ישיבה לפרקי זמן ארוכים יכולה לגרום לכאבי גם וצוואר. בעיקר כאשר מרביתנו מרגישים נוח כאשר אנחנו "עקומים כמו סימן שאלה" עם כתפיים שמוטות ורוכנים קדימה או אחורה. אם אתם כבר חייבים לשבת, הקפידו לעשות זו על כיסא נוח הנותן תמיכה ובגב זקוף.
 
עמדת עבודה נכונה ולא נכונה
 עמדת עבודה נכונה ולא נכונה   
עיניים – פרט למקלדת ולעכבר, החלק בו נעשה מרבית השימוש במחשב הוא המסך, מה שגורם לעיניים שלכם לעבוד שעות נוספות. ריצוד התמונה, השתקפויות, בהירות גבוהה מדי, מסך מאיכות ירודה ובמיקום לא נכון יגרמו לעיניים שלכם לסבול מ-CVS (קיצור של Computer Vision Syndrome)

סימפטומים כמו יובש ואדמומיות וצריבה, כאבי ראש, עייפות בעין, קושי במיקוד ואפילו טשטוש ראיה למרחוק מאפיינים תסמונת זו ודומות לה. פעולות פשוטות כמו מצמוץ והסטת המבט מהמחשב לנקודה רחוקה יכולות לעזור. וזאת עוד לפני שרכשתם הרגלי עבודה חדשים וגם סידרתם את המסך.

בנוסף ישנם דיווחים על בעיות עור בכפות הידיים, תסמונת RSI למי שנוהג להקליד במהירות גבוהה והמצב עלול גם להיות קטלני עד כדי מוות למי שנוהג לשבת במשך זמן רב מאוד.

מעבר לנזק הגופני שהזכרנו, ישנו אספקט נוסף של תחלואי המחשב, והוא פגיעה נפשית. תופעת ההתמכרות למחשב בכלל ולאינטרנט בפרט אולי נשמעת מצחיקה ומגוחכת, אבל היא אכן פוגעת באחוז ניכר של בעלי מחשבים ויכולה לגרום לבעיות משפחתיות וחברתיות. נושא זה אומנם לא נכלל תחת מדע הארגונומיה, אבל בכל זאת כדאי להכירו ולהיזהר ממנו, לפני שיהיה מאוחר מדי.
 
 

עמדה וסביבת העבודה

כך תמקמו את המסך שלכם
 כך תמקמו את המסך שלכם   
כעת כשאתם יודעים איזה סכנות אורבות לכם ליד המחשב התמים, הגיע הזמן לטפל בסביבת העבודה. הדבר עלול אומנם להתבטא גם בהשקעה כספית, אבל היא תוחזר לכם פי כמה בדמות בריאות, ולמעסיקים שבכם, אפילו תחסכו כסף שאחרת יתבזבז על ימי מחלה וכדומה.

כיסא – כיסא נוח הוא תמיד בחירה מוצלחת. כמו כן כדאי להקפיד שהוא ייתן תמיכה לגב התחתון בדמות משענת מתכווננת. בנוסף הכיסא צריך להתאים לגובה שלכם, כך שאפשרות זו גם כן חשובה. בניגוד למחשבה הנפוצה, ישיבה בזווית של 100-110 עדיפה על ישיבה ב90- מעלות, כאשר הירכיים מקבילות לרצפה, אבל דבר זה מצריך מושב המאפשר זאת. אם אינכם חשים בנוח עם הנחת הרגליים על הרצפה, תוכלו להשתמש בהדום לרגליים. משענות לידיים יספקו תמיכה לאמה, אבל חשוב שהן לא יגבילו את התנועה שלכם, ויאפשרו התאמה מבחינת הגובה.

שולחן – למבוגרים שולחן בגובה של 64-84 ס"מ צריך להספיק (בהתאם לגובה שלכם/ן כמובן). רצוי שהוא יהיה גדול מספיק כדי להכיל את כל הציוד שתזדקקו לו מבלי צורך לנוע יותר מדי. מגש נשלף אשר יכול להכיל את המקלדת והעכבר גם כן חשוב, כי עליהם להיות באותו גובה. מבחינת הידיים מרפק בזוית של כ-90 מעלות כאשר האמה מקבילה לרצפה היא התנוחה הנכונה.

תאורה – תאורה לא נכונה בחדר יכולה לגרום, כפי שציינו, לבעיות עיניים. עדיף לעבוד ללא מנורת תקרה, אלא עם מנורת שולחן בצד המחשב, או למקם את המסך כך שלא ייווצרו תופעות כמו בוהק, סינור והשתקפויות ממנה או כל מקור אור אחר. כדאי גם שהמסך לא יפנה לעבר חלונות, ואם כן, אז יש להשתמש בווילון או תריס כדי לווסת את כמות האור, וזאת שוב כדי למנוע השתקפויות.

בנוסף כדאי להקפיד כי המקום בו תעבדו מאוורר בהתאם, כאשר משב הקירור או החימום לא מכוון ישירות אליכם דבר שרק גורם ליובש בעיניים. ועוד נקודה חשובה, היא שקט, דבר שיכול רק לעזור לכם להירגע.
 

ציוד המחשב

 
עמדת העבודה שסידרתם לפי הסעיף הקודם היא רק החלק הראשון, כעת יש לבחור את חלקי המחשב המתאימים ולמקם אותם היכן שצריך.

מסך – מסכים חדשים, בעלי מינימום קרינה, תמיכה בקצב רענון של לפחות 85Hz ורזולוציה גבוהה יחסית (1024*768) יספיקו לעיניים שלכם תמונה באיכות טובה, זאת כל עוד הם נקיים כמובן.
על המסך להיות ממוקם הישר מולכם, כאשר קצהו העליון נמצא בקו אחד עם העיניים ובמרחק של זרוע. אם האותיות קטנות מדי (בגלל המרחק והרזולוציה) פשוט הגדילו אותם במקום להתקרב. מבחינת קרינה וקצב רענון (הגורם לעייפות אם הוא איטי מדי) אולי תבחרו להשתמש בצג LCD.

מקלדת ועכבר – את המקלדת צריך למקם בדיוק מתחת לכף ידיכם כאשר המרפק בזווית של לא יותר מ-90 מעלות וכף היד בקו אחד עם האמה. את העכבר יש למקם באותו גובה או מעט יותר כמו המקלדת, כאשר המרחק ביניהם מצריך מינימום תזוזה עם היד. מקלדות מפוצלות ובזווית נוטות לאפשר שימוש במצב טבעי יותר ממקלדת רגילה, אם כי יש להתרגל אליהן. כריות המספקות תמיכה לשורש כף היד, למקלדת ולעכבר, יכולות תמיד לעזור, אבל כדאי להשתמש בכאלה אשר אינן מגבילות את התנועה ולהשתמש בהן בעת מנוחה. נוסף יש חשיבות לצורת ההקלדה והנעת העכבר.
 
 
לבעלי מחשב נייד יהיה קצת קשה ליישם את עקרונות הארגונומיה המקובלים בגלל החיבור בין המסך למקלדת. במידה ואתם משתמשים בנייד במשך פרקי זמן ארוכים, כדי לשקול רכישה של מקלדת, עכבר ואפילו מסך, שתוכלו לחבר למחשב וכך לעבוד בצורה נכונה יותר.

אם אתם/ן במצב רוח של בזבוזים, בדקו היטב לפני שאתם רוכשים כל מיני מקלדות, עכברים, כסאות ועמדות עבודה בעלי עיצוב חדשני המבטיח מקסימום נוחות ובריאות. לא כל המוצרים הללו אכן נבדקו באמצעות מחקרים, וגם מקלדת רגילה ופשוטה תוכל לשמש אתכם לשנים ארוכות. דרך אחת להבטיח זו היא באמצעות הרגלי עבודה והפסקה נכונים:

- הקפידו למצמץ כדי למנוע יובש בעין
- כל רבע שעה התרחקו מהמסך והתבוננו בנקודה המרוחקת כ-6 מטרים ממכם.
- הניעו את כפות הרגליים מדי פעם כדי להאיץ את זרימת הדם
- כל 30-60 דקות קחו הפסקה בה תעמדו, תלכו ורק לא תהיו ליד המחשב לכמה דקות
- כל כמה דקות תנו לידיים לנוח בעת הקלדה רציפה.

אם אתם ממש מכורים לעבודה, תוכלו להתקין על המחשב מגוון תוכנות שיזכירו לכם לקחת הפסקה וגם יציעו תרגילים שונים.

גילוי נאות: במהלך כתיבת מאמר זה סבל הכותב מכל הבעיות שהוזכרו.

כמו תמיד, אל תשכחו לבקר בפורום התמיכה ובאתר Netsupport ואם יש עוד נושאים שמעניינים אתכם/ן, על תהססו לספר לנו על כך, בתגובות, או בפורום.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by