ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
חוק הספאם 
חוק הספאם: מהי פרסומת? 
 
 מלוא החופן אימיילים    צילום: GettyImages    
חוק הספאם |
 

חוק הספאם דואג שמפרסמים ומשווקים לא יוכלו לשלוח לנו דואר בתפוצה המונית. אך איך יודעים מתי אימייל הוא ספאם ומתי לא, ומה לגבי מיילים שנמצאים בתחום האפור?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ניסו להוציא מכם שקל עבור אויר? זו פרסומת
 ניסו להוציא מכם שקל עבור אויר? זו פרסומת 
 צילום: צילומסך 
 
"חוק הספאם" (החוק שמטרתו מניעת הפצת דואר זבל) מעורר הדים רבים, כשהן הצרכנים והן בעלי העסקים והספאמרים רוצים דבר אחד: הגדרות ברורות. למשל, מהי בדיוק הפרסומת הזו, שהחוק אמור למנוע ממנה לנחות לנו בתיבה בלי רשות, ואיזה אימיילים - אם בכלל - מותר לשלוח לנו.

מהו דבר פרסומת?

החוק אוסר על משלוח "דברי פרסומת", ומגדיר אותם (סעיף 30א(1)) כמסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת.
 

מה מותר לשלוח

פוליטיקה מותר, כל עוד לא מרוויחים ממנה רווח כספי
 פוליטיקה מותר, כל עוד לא מרוויחים ממנה רווח כספי   
לא כל אימייל שנוחת לכם בתיבה מוגדר באופן אוטומטי כדואר זבל שדינו תביעה או מוות בייסורים קשים. החוק מתיר מספר מקרים מיוחדים בהם ניתן לשלוח מסרים המוניים, מבלי שאלו ייחשבו כפרסומת מסחרית.

כך, לדוגמה, אימיילים פוליטיים מותרים לשליחה, היות שהם מוגנים על ידי חופש הביטוי. כדאי לשים לב שמדובר הן באימיילים ששולחות מפלגות לגולשים שנרשמו מראש באתרי הבית שלהן - אך גם לאימיילים משמיצים, כאלו שכל גולש יכול לשלוח ולקשט בעשרה סימני קריאה ("כנסו דחוףףף!!!"). נכון, האימיילים האלה מציקים לא פחות ממיילים שיווקיים מסחריים, אך הם מותרים וקבילים בשם הדמוקרטיה והביטוי הפוליטי. עם זאת, חשוב לשים לב שברגע שמעורבת בעסק הוצאת כספים (תרומה לקמפיין פוליטי, הפניה לאתר שהמפרסם ירוויח ממנה) - הדבר נחשב לפרסומת, ושליחת האימייל חוזרת לשכון בתחום האסור.
 

מה נמצא בתחום האפור

אז אם לא רוצים שתקנו משהו - זה ספאם או שירות לציבור?
 אז אם לא רוצים שתקנו משהו - זה ספאם או שירות לציבור? 
 צילום: פליקר, p373 , רשיון CC by sa 
 
הבעיות מתעוררות כשמגיעים להפצת אימיילים המונית שנמצאת בתחום האפור - מיילים שנשלחים שלא למטרת רווח כספי. באופן תיאורטי, אימיילים כאלו אינם נחשבים לדואר זבל.

איגוד האינטרנט הישראלי, לדוגמה, פירש את החוק כך שמיילים המופצים למטרה טובה - כמו מידע מקצועי או תרומה חברתית - מותרים לשליחה, כיוון שאינם מעודדים לרכישה באופן אקטיבי. כמו כן עלו מספר טענות כאילו בחסות החוק החדש ניתן לשלוח מאמרים שמהווים שירות לציבור (כלומר, מאמרים בנושאים כלליים כדי לשמר את שם החברה בתודעה, מבלי שהמאמר יכלול קישור לרכישת מוצר ומבלי שהאימייל יציע מבצעים כלשהם).

עם זאת, חשוב לזכור שגם משלוח של מאמרים בתחום שאינו מעניינו של אדם באופן קבוע - כשמטרתם לקדם את עסקו של אדם ולהוציא כספים מאדם אחר - עשוי שיחשב על ידי בית משפט כספאם. יתר על כן, הוא גם עשוי להחשב כהטרדה של אדם (סעיף 30 לחוק התקשורת) ולהוות עבירה פלילית (תק 8235/05 הראר נ' פלאפון תקשורת, רע"פ 10462/03 הראר נ' מדינת ישראל). וכך, הפרשנות של איגוד האינטרנט הישראלי היא פרשנות סבירה - אבל לא הפרשנות היחידה לחוק.

בכל מקרה, במקרים גבוליים מעין אלו, רצוי להתייעץ עם עורך דין שמעורה בדיני רשת. כמפרסמים, לא תרצו לעמוד למשפט ולהיות התקדים שמשלם פיצויים גבוהים רק בגלל שניסיתם להתחכם.
 
 

ומה לגבי פרסום על ידי צד שלישי?

 
רוב הספאמים אינם נשלחים ישירות על ידי המפרסמים אלא על ידי גורמים חיצוניים, שמחזיקים במאגרי כתובות (שנאספו באופן חוקי או לא). בדרך כלל הדבר גורם למפרסמים לנסות להתחמק בטענה כי לא הם שלחו את הדיוור, ושבעצם הם היו בטוחים שהכל נעשה בצורה לגיטימית. החוק, בצורה מוצלחת, מטיל עליהם אחריות: על מנהלי החברה, כמו גם על מי שאחראים על תחום השיווק (סעיף 30א(ח)). עוד קובע החוק שעל המפרסמים לוודא כי כל פרסום נעשה בצורה לגיטימית. למעשה, החוק יוצא מנקודת הנחה שכל דואר פרסומי שכזה נשלח בניגוד להוראות החוק - אלא אם יוכיח המפרסם אחרת, מה שמטיל אחריות כבדה על מפרסם שמעוניין לפתוח בקריירת ספאם.

כתבות רלוונטיות נוספות:
חוק הספאם - כל מה שצריך לדעת
מה אומר חוק הספאם למפרסם?
חוק הספאם ואנחנו
 
* * *

הכתבה נכתבה לצורך הדרכה והתרשמות כללית בנוגע לתיקון האחרון לחוק התקשורת ("חוק הספאם"). אין לראות בה ייעוץ משפטי ואין להסתמך על הכתוב בה לכל פעולה. בכל מקרה בו מתעוררת שאלה משפטית יש לפנות לעורך דין הבקי בתחום ולקבל ייעוץ מקצועי הקשור למטרות העניין.

יהונתן קלינגר הוא עורך דין בתחום דיני המידע והאינטרנט ומייעץ לחברות היי-טק בנושאי זכויות יוצרים, פרטיות ותוכנה. הוא כותב בבלוג Intellect or Insanity בתחומי המשפט, תרבות וחברה, כותב ב"עבודה שחורה" וב"היתוך קר למפגרים".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by