ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
חוק הספאם 
מה זה חוק הספאם? 
 
 תיבות דואר מיותמות    צילום: GettyImages    
חוק הספאם |
 

בעוד ימים ספורים ייכנס לתוקפו התיקון לחוק התקשורת, שזכה לשם "חוק הספאם" - החוק שאוסר על משווקים לשלוח דואר זבל. אז מה אומר בדיוק החוק ומה הרלוונטיות שלו אלינו?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פרסומת ויזואלית בסלולר. גם SMS פושטי אסור
 פרסומת ויזואלית בסלולר. גם SMS פושטי אסור 
 צילום: עינת חורשי 
 
"חוק הספאם" נועד לעשות לנו את החיים קצת יותר נוחים, ושומר על זכותנו לתיבות דואר נקיות יותר. התיקון חוק אמנם נועד למנוע הפצת דואר זבל, אך אינו אוסר על משלוח דואר שווקי באופן גורף, אלא מטיל שורה של הגבלות ודגשים, כך שבפועל הפרסום יימשך - אבל בהיקף קטן הרבה יותר. בחו"ל, אגב, ספאמרים נשלחו לכלא ונקנסו במיליוני דולרים כאשר פעלו בניגוד לחוק, וגם בארץ המחוקק הטיל שורה של קנסות על מי שלא יעמוד בכללים שנקבעו.

בכתבה זו נתייחס לפרסומות בדואר האלקטרוני בלבד, שהן הנפוצות ביותר, אך התיקון לחוק מתייחס גם לפרסומות שמשוגרות באמצעות SMS, פקס, וחייגנים אוטומטיים. התיקון לחוק מתייחס למספר אספקטים של הדואר השיווקי, לפי החלוקה הבאה.
 

רשימת התפוצה

אסור לשלוח פרסומת ללא הסכמה בכתב
 אסור לשלוח פרסומת ללא הסכמה בכתב 
 צילום: פליקר, notoriousxl , רשיון CC by 
 
הדבר החשוב ביותר הוא האמצעים שהחוק מקנה לבתי עסק לקבלת רשימות תפוצה. שתי האפשרויות העיקריות הן משלוח דיוור לרשימת לקוחות קיימת, ושליחת דיוור ללקוחות חדשים. אלא שהחוק אוסר לשלוח הודעות פרסומיות לנמענים (סעיף 30א(ב)) אלא אם התקבלה הסכמתם בכתב ומראש.

כלומר, מבחינה מעשית, בתי עסק שירצו להמשיך לשלוח דיוור ללקוחות קיימים, יצטרכו להוכיח כי כל אחד ואחד מהלקוחות נתן להם הסכמה מפורשת לקבלת הדיוור - ואף חלה עליהם חובה לוודא כי הלקוח קיבל הודעה מראש בדבר קבלת דיוור ישיר מהמפרסם, שהמוצרים שמוצעים לו דומים באופיים או מהותם למוצרים שרכש ושניתנת ללקוח אפשרות הסרה בכל עת. (סעיף 30א(ג)). כיוון שלמרבית בתי העסק אין ארכיון ובו אישורים כתובים כי הלקוחות מאשרים להם לשלוח דואר פרסומי, הרי שהמפרסמים יצטרכו להקים את מאגר הלקוחות שלהם מחדש.
 
אסור לזייף את כתובת השולח
 אסור לזייף את כתובת השולח   צילום: פליקר, Josh Walker, רשיון CC by 
 
 
הספאמרים יוכלו לאסוף לקוחות חדשים, כשגם במקרה זה, על המפרסמים לנהל מאגר מסודר וכן לקבל את הסכמת הלקוחות לקבל הדיוור. אפשר היה לפרש סעיף זה (קבלת אישור לקבל פרסומות) כאילו ניתן לשלוח "הצעה" חד-פעמית ובה הלקוח יסכים לקבל את הדיוור, אך המחוקק הבהיר שהגופים היחידים שמותר לשלוח להם את אותה הצעה חד פעמית הם בתי עסק. החוק אמנם אינו מגדיר מהו "בית עסק", אולם סביר להניח שלא יהיה ניתן להגדיר כל תיבת דואר כתיבה של בית עסק. השאלה האם תיבת הדואר של כל מקום עבודה או משרד ממשלתי יחשב אוטומטית כבית עסק אינה ברורה, אך סביר להניח שלא. סביר להניח שפניה לבית עסק יש לבצע למחלקת הרכש של אותו בית עסק או לגוף שמוסמך לקבל החלטות פיננסיות ולאו דווקא לגורמים שאינם מעורבים בקבלת החלטות מסוג זה בעסק.

כלומר, בשורה התחתונה, שתי האפשרויות שמציע החוק מצמצמות מאוד את תחום הכתובות אותן יכול להשיג המפרסם. חשוב להבהיר שכל דיוור לרשימת תפוצה שאינה נכללת כאן עשויה להיות בניגוד לחוק.

כמו כל מאגר מידע אחר, חשוב לזכור שגם אם רשימת התפוצה הושגה באמצעים לגיטימיים, ניהול של אותה רשימת תפוצה חייב להיות כפוף להוראות חוק הגנת הפרטיות שעוסקות בדיוור ישיר ולהרשם כמאגר מידע. את רשימת התפוצה עלייך להשיג על ידי גיוס של נרשמים שהסכימו מראש ובצורה מפורשת לקבל את הדואר, ולא בדרכי תחבולה או באמצעות זחלנים.
 
 

תוכן המודעה

החוק קובע מספר דרישות בנוגע לצורת המודעה שתפורסם והטקסט שהיא תכלול. לדוגמה, כל ספאם יהיה חייב לכלול את המילה "פרסומת" בכותרת המייל (סעיף 30א(ה)(1)(א)). כמו כן, המייל חייב לכלול את פרטי המפרסם ודרכי יצירת ההתקשרות עמו. מטרת דרישות אלה, בין היתר, היא למנוע מצב בו אנשים יפרסמו בעילום שם (החוק קובע ענישה בנוגע למיילים שלא מכילים פרטים אלה).
 
ספאם בעברית. צריך לכלול את המילה "פרסומת" בכותרת
 ספאם בעברית. צריך לכלול את המילה "פרסומת" בכותרת   צילום: פליקר, avlxyz, רשיון CC by sa 
 

דרכי הסרה

כל מייל יהיה חייב לכלול הודעה במייל, במקום בולט, המציינת את זכותו של הנמען על פי חוק להיות מוסר מהרשימה (סעיף 30א(ה)(1)(ג)) על המפרסם יהיה להציג פרטים מלאים בנוגע לכתובתו ולאפשר לנמען להסיר את המייל באמצעות שליחת הודעת סירוב באמצעות השבה להודעה (סעיף 30א(ד)) או באמצעות לחיצה על לינק. חשוב להבהיר שהוראות החוק קובעות שהנמען הוא זה שרשאי לבחור כיצד להסיר את עצמו - בין אם על ידי מענה להודעה המקורית (ולכן חשוב לשלוח את המיילים מכתובת לגיטימית החל מעתה) ובין אם על ידי יצירת קשר טלפוני או בכתב (או באמצעות כתובת אינטרנט).

כתבות רלוונטיות נוספות:
חוק הספאם - כל מה שצריך לדעת
מה אסור לשלוח לנו ומה מותר?
חוק הספאם ואנחנו
 
* * *

הכתבה נכתבה לצורך הדרכה והתרשמות כללית בנוגע לתיקון האחרון לחוק התקשורת ("חוק הספאם"). אין לראות בה ייעוץ משפטי ואין להסתמך על הכתוב בה לכל פעולה. בכל מקרה בו מתעוררת שאלה משפטית יש לפנות לעורך דין הבקי בתחום ולקבל ייעוץ מקצועי הקשור למטרות העניין.

יהונתן קלינגר הוא עורך דין בתחום דיני המידע והאינטרנט ומייעץ לחברות היי-טק בנושאי זכויות יוצרים, פרטיות ותוכנה. הוא כותב בבלוג Intellect or Insanity בתחומי המשפט, תרבות וחברה, כותב ב"עבודה שחורה" וב"היתוך קר למפגרים".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by