ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
זהירות! נוכלים ברשת 
 
 
גילי סופר

אנשים רבים מנסים לנצל את החנויות המקוונות כדי לשפר את המצב הכלכלי, התוכנית הכלכלית תדפוק (כרגיל) את מי שאין לו ומהיום מגישים תלונות אונליין

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אה, לא אמרתי הדוצ'ה אמר
 אה, לא אמרתי הדוצ'ה אמר   
נוכח המצב הכלכלי נתקלים אתרי מכר וספקים של מוצרים הנמכרים ברשת, במספר רב הולך של ניסיונות הונאה מצד קונים. אם החלטתם להצטרף לגל החדש ולפתוח חנות באינטרנט, אל תשכחו לקחת בחשבון שיש גם נוכלים בסביבה. מעבר לשימוש בכרטיסי אשראי מזויפים, אחד התרגילים הידועים הוא ה"עוקץ הכפול".

התרגיל הוא די פשוט: מישהו מזמין מוצר ברשת, ומוסר פרטים ומספר כרטיס אשראי של אדם אחר. בעל כרטיס האשראי, בין אם הוא יודע במה מדובר ובין אם לא, מודיע לחברת האשראי שמעולם לא ביצע את הרכישה. אפשרות אחת היא שפרטי כרטיס האשראי התגלגלו לידי הנוכל, מה שבאמת לא מסובך: מספיק, למשל, להכיר מישהו שעובד בפיצרייה, במוקד תשלומים גדול, או בכל מקום אחר שגובה תשלום באשראי על מנת שירשום בצד כמה מספרים ויעביר אותם לידיים הלא נכונות. עם זאת, אי אפשר להוציא מכלל אפשרות כי פרטי כרטיס האשראי שנמסרו הם של מישהו שיודע את זה, וגם מקבל את חלקו.

העוקץ מנצל לרעה את זכות ביטול הקנייה שעומדת לזכות צרכנים בקנייה מקוונת: קנייה באינטרנט היא "עסקה במסמך חסר", והחוק מקנה לקונה זכות לביטול העסקה. סעיף 9 (ב') בחוק כרטיסי חיוב, מחייב את חברת האשראי להשיב לצרכן את כספו, תוך 15 יום מאז שהודיע לה הצרכן שהוא לא ביצע את העסקה או שפרטי המסמך הושלמו שלא בסכום שבו התחייב. זאת בתנאי שההודעה נמסרה 30 יום מקבלת הודעת החיוב. החוק קובע עוד, כי במקרה שהלקוח חויב בשל פעולות שנעשו תוך כדי שימוש לרעה בכרטיסו, יש להשיב לו את סכום החיוב, "בהקדם האפשרי אך לא יאוחר משלושים ימים מיום הודעת הלקוח".

מנהל השיווק הישיר בחברת תדיראן אמפא, איתי גורפיל, מסביר כי ככל שמחריף המיתון יש יותר יותר ניסיונות שכאלו. "המצב הכלכלי מחמיר ואנשים לא רוצים לרדת ברמת החיים שלהם, למרות הירידה בהכנסתם", מסביר גורפיל.

על מנת להימנע מכך מחמירים הספקים יותר ויותר את הבדיקות שהם מבצעים באשר זהות מקבל החבילה. בתדיראן אמפא, המספקת בשיווק ישיר מוצרים בעשרות מיליוני שקלים, לא נעשה החיוב באופן מקוון, ורק מתבצעת בדיקת תקפות הכרטיס. "אנחנו מתקשרים לכל לקוח ומוודאים שמי שהזמין הוא בעל הכרטיס", מסביר גורפיל. לא פעם, הוא מספר, ברגע שנציג החברה מבקש לדבר עם בעל כרטיס האשראי מנתקים לו את השיחה. "שמעתי על חברות שזה מגיע אצלם ל - 0.2% מכלל המכירות".

במקרה של תדיראן נוהל הבדיקה המחמיר של החברה מוכיח את עצמו: "בכל שנת 2002 היו לנו שני מקרים בודדים בהם בוטל תשלום בעבור מוצר שסיפקנו, וגם הם היו בגלל ריב במשפחה". בעיקר כאשר מדובר במכירות הפומביות, ברבים מן המקרים את הרכישה מבצע 'קונה שכונתי': מישהו שמכיר את המשחק טוב וקונה בעבור כל מי שסביבו. "במקרה כזה אנחנו מבקשים לשלוח צילום ת.ז. של בעל הכרטיס לפקס שמיועד רק לזה, ורק אז מאשרים את העסקה".

"אנחנו מחייבים את חברת השליחויות שלנו להגיע לכתובת מזוהה" אומר סמנכ"ל אולסייל, אלי מרדכי. לחברת השליחויות אסור לספק את המשלוח ללקוח, ברחוב, במקום העבודה, או במשרדים שלה. "במקרה כזה אנחנו מחייבים זיהוי באמצעות תעודת זהות; למרות שיש אצלנו כאלף מכירות ביום", אומר מרדכי, "אני יכול לספור על חצי יד את הבעיות".
 

בעד התוכנית הכלכלית

 
בזמן פרסום שורות אלה מכונסת הממשלה לצורך אישור התוכנית הכלכלית ואם לא תהיה הפתעה בסדר גודל עצום, היא תעבור כמעט ללא התנגדות. פה ושם עוד נשמעו הדי התנגדויות נקודתיות של שרים לקיצוצים כאלה או אחרים בתקציבי המשרדים שלהם, אך בגדול, לא יצאו חברי הממשלה כחוצץ נגד התוכנית כולה. הסבא - שלא לומר הדוצ'ה – רוצה, והרוב מרים את ידו בעד. אז אולי התוכנית לא מריחה מי יודע מה, ויש גם ניצול של העובדה שהציבור לא מריח כלום בגלל המסכות, אבל הרי נתבקשנו להמשיך בשגרה, וכך עושה גם הממשלה. בביטוח הלאומי אמנם מעריכים שבעקבות התוכנית הכלכלית יצטרפו למעגל העוני (זה מין מעגל כזה, גדול, של אנשים שבדרך כלל אין להם אינטרנט) כ-200 אלף בני אדם, אך בסופו של יום אלו הם לא האנשים שקונים באינטרנט בלאו הכי.

נכון גם שכלכלנים אומרים שהתוכנית לא תוביל את המשק לצמיחה, ולא תוציא אותנו מהמיתון, אבל אנחנו בעד. אנחנו בעד לא רק בגלל שהמיתון דווקא דוחף אנשים לחפש חלופות זולות לקנייה, והרשת היא אחד מהם, אלא מסיבה אחרת לגמרי.

אם מישהו לא זוכר היו בחירות בישראל לפני פחות מחודשיים, והבוחר אמר את דברו, הבוחר אמר ליכוד, והבוחר אמר שינוי, ובמילה אחת: ימינה. משנתם הכלכלית של שתי המפלגות שמשמשות כעמוד השדרה של הקואליציה, ידועה ומוכרת. התיקון לתקציב 2003 שהובא היום בפני הממשלה הוא בדיוק, אבל בדיוק, מה שבחרנו.
 

אפשר להתלונן גם ברשת

אתמול (ב') הגיש לכנסת נציב תלונות הציבור את הדו"ח השנתי שלו לשנת 2002. את הדו"ח המלא ניתן למצוא באתר מבקר המדינה. התלונות המתוארות בו עוסקות בעיקר בליקויים במתן מענה לפניות הציבור, בגביית אגרות שלא כדין ובליקויים במכרזים לאיוש משרות. עוד באתר טופס להגשת תלונות. שווה ביקור.

"פעמים רבות מדי עומד אזרח חסר אונים מול הרשות השלטונית, הוא חוזר ופונה אל הרשות בבקשה שתפעל בעניינו, או מבקש הסבר להחלטה שניתנה בעניינו, ויש שהוא מבקש מידע בנושא שבתחום סמכותה של הרשות, אך על אף פניות חוזרות ונשנות אין הוא מקבל כל מענה לפניותיו או שהוא מקבל תשובה לא עניינית". דברי השופט גולדברג עם הגשת הדו"ח.


נפגעתם? דפקו אתכם? ראיתם מזימה שמתרחשת ברשת? סתם יש לכם סיפור מרגיז לחלוק? כתבו לנו ונשתדל לפרסם ולעזור. אפשר גם להיכנס לפורום צרכנות ולשפוך את הלב.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by