ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מלך האינטרנט 

מלך האינטרנט

 
 
יוני שדמי

איך הפך ג'ף בזוס, פקיד בנק אפרורי וחביב, לאחד האנשים המשפיעים ביותר בתעשיית האינטרנט

 
 
 
 
 
 
 
 
 
היה שם קודם. בזוס על עטיפת גיליון טיימס שמכתיר אותו כאיש השנה
 היה שם קודם. בזוס על עטיפת גיליון טיימס שמכתיר אותו כאיש השנה   
איש מעניין, ג`פרי בזוס. למרות נקודת זינוק בעייתית, עם אם חד-הורית בת 17 ואב לא ידוע, בבית צנוע אי שם באלבקרקי, ניו מקסיקו, הפך בזוס לנביא מספר אחת של המסחר האלקטרוני, אחד האנשים העשירים בארצות הברית, ואחד האנשים הצעירים ביותר לזכות בתואר איש השנה של המגזין "טיים" לשנת 1999.

בזוס זכה בתואר היוקרתי בעיקר בזכות העובדה ש"הוא היה שם קודם" - הגבר המקריח בעל העיניים החומות, הגוף השמנמן, והגובה הממוצע חלם חלום על "החנות הכי גדולה בעולם" בזמן שהאינטרנט הייתה לא יותר מתחביב אזוטרי של כמה פרופסורים משועממים ואנשי מודיעין טכנולוגי במיל`, כשעצם הרעיון של למכור מוצרים אונליין זכה לקיתונות של לעג בעיתונות המקצועית.
 
חושים פיננסיים חדים. בזוס מרצה (רויטרס)
 חושים פיננסיים חדים. בזוס מרצה (רויטרס)   
במאי 1995, זמן קצר לאחר שהתקבל למשרה נוחה בחברה לייעוץ בנקאי, שמע בזוס, תלמיד פרינסטון, שמועה יד שלישית על האינטרנט. חושיו הפיננסיים נדרכו, והוא בילה כמה לילות במשרד, בודק את כדאיותם העסקית של 20 מוצרים שונים שאפשר לשלוח בדואר. הוא הגיע למסקנה כי דווקא ספרים, למרות תדמית ה"הם לא יקנו אותם בלי לדפדף בהם קודם", הם הם המוצר המשתלם והריווחי ביותר שאפשר למכור ברשת.

לאחר לילה לבן של מחשבה על עתידו (מאוחר יותר הוא אמר שהשתמש באותו לילה גורלי בשיטת "מינימיזציית חרטה": הוא דמיין עצמו כקשיש בן 80, מסתכל לאחור על חייו - האם יעדיף להיות יזם נועז שניסה לממש את חלומותיו או פקיד בנקאי חביב עם פנסיה בטוחה?), ארזו בזוס ואישתו את מטלטליהם, ויצאו לסיאטל, להקים עסק חדש.
 
הצלחה ענקית. מסך הפתיחה של אמאזון
 הצלחה ענקית. מסך הפתיחה של אמאזון   
תוך כדי נסיעה התחבט בזוס בשאלת השם - בתחילה חשב על אברה-קדברה ("ארוך מדי", אמרה אישתו), אחר כך על קדברה ("לא ברור מספיק", פסק עורך דינו), ולבסוף החליט על אמאזון, על שם הנהר הגדול בעולם.

בצעד שהפך אחר כך לאגדה שנפוצה בקרב סטארט-אפיסטים באשר הם, קנה בזוס מוסך בן שני חדרים, מתכנת אחד, ושתי דלתות משומשות, להכין מהם זוג שולחנות צנועים, לו ולתכנת. אחרי שעבד כמו מטורף במשך יותר משנה, ביולי 96`, מלא חששות שמא עשה הימור לא נכון ואיבד את עבודתו לשווא, פתח בזוס לקהל הרחב את אמאזון.קום.

תוך שלושים יום, ובלי שהוציא פני אחד על פירסום, מכרה אמאזון אלפי ספרים ללקוחות ב45 מדינות שונות. בזוס עבד ימים כלילות, חציו הראשון של היום בפיתוח האתר וחציו השני באריזת הספרים ובמשלוחם, שכם אל שכם עם נער בן 17 שעזר לו בתמורה צנועה לאחר שעות בית הספר.
 
 
היה ילד מחונן ורגיש. ג`ף בזוס (רויטרס)
 היה ילד מחונן ורגיש. ג`ף בזוס (רויטרס)   
בזוס הבין מייד שהוא עלה על משהו, אך היה חסר לו מימון בכדי להצליח באמת. בזוס פנה להוריו, וביקש מהם את היקר ביותר: הפנסיה שלהם. אימו ואביו המאמץ, שאחר כך העידו כי "השקענו בג`ף, לא באמאזון", לא היססו ונתנו לו 300 אלף דולר בתמורה לשישה אחוזים בחברה. היום הם מיליארדרים.

מה שקרה אחר כך נלמד היום בכל פקולטה למנהל עסקים באשר היא. שוויו של האתר שהונפק במחיר 18 דולר למנייה עלה ועלה (היום המנייה של אמאזון שווה 94 דולר, לאחר שעברה פיצול שלוש פעמים), המכירות לשנה עברו את המיליארד דולר, מספר המוצרים המוצעים למכירה עלה על 15 מיליון, ולבזוס עצמו שווי שוק על סך 7.4 מיליארד דולר.

 
פקיד בנק. בזוס (רויטרס)
 פקיד בנק. בזוס (רויטרס)   
למרות הנתונים הללו, אמאזון עדיין מפסידה כמויות אדירות של כסף (יותר מ350 מיליון דולר ב99` בלבד). אבל בזוס, שהצהיר לא אחת שמטרתו היא להפוך לבעליה הגאה של "החנות הגדולה בעולם", לא נרתע והמשיך להרחיב את נכסיו: לאחר שב98` החלה אמאזון למכור בנוסף לספרים גם דיסקים ואביזרים מוסיקליים, החלה החברה להתרחב ליותר ויותר תחומים: סרטים, צעצועים, מוצרי אלקטרוניקה, עשה זאת בעצמך, מכירות פומביות, כרטיסי ברכה ואפילו בזאר וירטואלי בשם זי-שופס.

ובזוס, לשעבר פקיד בנקאי עם מסלול קרייריסטי ברור ונינוח עם קידומים קבועים ובונוס לכריסמס, לא עוצר לשנייה: הוא מתכונן להוסיף לחנות הענקית שלו גם מכוניות, תרופות, חיות מחמד, שוקולדים, שירותי בנקאות, ביטוח, תיירות ו"בעצם כל דבר, חוץ מנשק", כפי שהוא עצמו מגדיר זאת.
 
הון ווירטואלי? אמאזון
 הון ווירטואלי? אמאזון   
אך האם לא מדובר ב"הון ווירטואלי"? במגדלים באוויר? מתי, אם בכלל, תתחיל אמאזון להרוויח כסף ממשי? בזוס לא מהסס להוסיף עוד ועוד קלפים למגדל המיליארדים שלו, להניח עוד ועוד ז`יטונים על שולחן ההימורים, להגדיל את סכנת הנפילה.

בזוס מתכנן להפוך את אמאזון לחברה סופר-מרוויחה על ידי הטמעה של שירותי פרימיום לחברים בלבד, שישלמו 30 דולר בשנה תמורת הכלים הייחודים של האתר (ביקורות, רשימות בסט-סלרים, "סוכנים חכמים" ועוד), מה שיאפשר לממן הורדה דרסטית של מחירי המוצרים, עד כדי מכירה כמעט במחירי עלות. "כולם יוכלו לקנות במחירים הנמוכים של אמאזון", כך בזוס, "אך רק החברים יוכלו להנות מהשירותים ומהערך המוסף של אמאזון".

 
ג`ף בזוס, הילד המחונן העדין שהעריץ את סטאר-טראק ואהב בצעירותו לפרק מכשירים אלקטרוניים באשר הם, הוא בעצם קפיטליסט אוטופיסטי. השאיפה שלו היא להגיעה ל"נירוונה של צריכה", כהגדרתו, והחלום האולטימטיבי שלו הוא שהלקוח יגיע לאתר, והמוצר הראשון בדף הראשון יהיה, בעצם, המוצר שהוא רצה כל חייו: "ייתכן שלא תדע שכל חייך רצית את זה", הוא אומר, "אבל ברגע שתראה את זה, תבין." במילים אחרות, אמאזון יכיר את הרגלי הצריכה שלך כל כך טוב, שהוא ידע יותר טוב ממך מה אתה צריך.

בזוס, בסך הכל 34, שממתין לילדו הראשון בחודשים הקרובים, מתכונן לנצח בעזרת השיטה העתיקה ביותר בספר: הלקוח במקום הראשון. "תתעוררו כל בוקר מלאי יראה!", הוא ציווה על עובדיו באחד הנאומים המפורסמים שלו, "לא מן המתחרים שלנו - אלא מהלקוחות שלנו".

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by