ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
גיימינג 
0XP: משחקים טובים, משחקים רעים 
 
 משחקים על פי סרטים הם לא טובים. ככה זה. (עיבוד מחשב: דורון פישלר)   
גיימינג |
 
דורון פישלר

מדור הגיימינג לאנשים שלא מבינים שום דבר בגיימינג מסביר את המובן מאליו: איך להבדיל בין משחקים טובים ומשחקים רעים, ולמה צריך להתרחק ממשחקים מבוססי-סרטים כמו מאש

 
 
 
 
 
 
 
 
 
המדור הזה מיועד ללא-גיימרים, אנשים שלא מבינים שום דבר בגיימינג אבל היו רוצים, אולי, בכל זאת לנסות. וכיוון שכך, אני צריך להשמיע לעתים קרובות הצהרות שנשמעות מובנות מאליהן, בסיסיות, ברורות מראש, כאילו-Duh. הנה אחת כזאת:
 

יש משחקים טובים ויש משחקים גרועים.

 
ברור מאליו, נכון? אז זהו, שלא תמיד. אנשים נוטים לבסס דעות על רושם ראשוני, ולא משנה עד כמה הוא קצר או לא רציני. לכן מסתובבים כיום בעולם הרבה אנשים שבטוחים שגיימינג זה אידיוטי/ילדותי/לא בשבילם, משום שהם שיחקו ב-86' בפאק-מן במשך חמש דקות, והרוח רפאים האדומה כל הזמן תפסה אותם. יש גם כאלה שהגיעו למסקנה כזאת אחרי שהתנסו במשחק או שניים עדכניים יותר, רק שהם היו, במקרה, גרועים (או פשוט לא מתאימים להם, גם זה יכול להיות). אבל כפי שאי אפשר לקבל מושג של ממש על עולם הספרות אם תלכו לספריה, תשלפו ספר באקראי ותקראו משפט אחד מתוכו (הרגע עשיתי את זה, אגב. המשפט הוא "רא.ת את ב!בת הפ3/4לה?". ברצינות) כך אי אפשר באמת לדעת שום דבר על עולם הגיימינג כולו מדגימה של כמה דקות ממשחק אחד כלשהו.
 
אנחנו מאוד אוהבים את סבתא, אבל הטעם שלה במשחקים לא משהו
 אנחנו מאוד אוהבים את סבתא, אבל הטעם שלה במשחקים לא משהו 
 צילום: rubberpaw, flickr 
 
ישנו גם קהל נוסף, וגדול, שלא כל כך מבין את עניין ה"משחקים גרועים/משחקים טובים", והוא מהווה חלק גדול וחשוב משוק הגיימינג. לצורך העניין, נקרא לו קהל הסבתות, אמהות ודודים (סא"ד, בקיצור). לפחות חצי מהמשחקים שנמכרים בעולם נקנים על ידי סא"ד. סא"דים לא קונים משחקים לעצמם, כמובן. הם קונים משחקים במתנות לכריסטמס (בחו"ל) ולימי הולדת של הנכדים, הבנים והאחיינים. הם גם לא מבינים בגיימינג, ולכן, אם הם לא קיבלו הוראות מפורשות, הם יקנו א. את המשחק עם העטיפה הכי יפה, ב. את המשחק שהמוכר יגיד להם, או ג. את המשחק המבוסס על סרט שהאחיין/בן/נכד אוהב.

וזאת טעות. אוי, כמה שזאת טעות.
 
 

איך יודעים איזה משחק טוב ואיזה - רע?

שואלים.

את מי שואלים? אפשר לשאול גיימרים אחרים, אם הם בסביבה, אבל אז אתם עלולים להיקלע למריבה קולנית בשאלה האם Gears of War 2 שווה יותר מ-Resistance 2 (ברור שכן), ואתם לא רוצים את זה. עדיף לעשות את שיעורי הבית מראש, ולשאול את מי שזה תפקידו לענות על זה: מבקרי משחקים. יש המון אתרי ומגזיני משחקים בעולם, וכולם מפרסמים ביקורות למשחקים. הדרך החכמה יותר היא לקרוא בעיון את הטקסט כולו, המלא בתובנות לגבי המשחק וסוג האנשים שהוא יתאים להם. אבל אנחנו בעידן האינטרנט ואף אחד לא באמת קורא טקסטים. כולם רק מסתכלים על הציון שבסוף הביקורת.
 

ציונים זה לא הכל. אבל זה הרבה

שיטת הדירוג המקובלת ברוב מגזיני משחקים היא ציון של 1 עד 10 או 1 עד 100. למבקרים שונים יש דעות שונות, מטבע הדברים, אבל בדרך כלל טווח הציונים אחיד למדי, ביחס לתחומים אחרים. כשמדובר בסרטי קולנוע, למשל, אם תשאלו 100 אנשים על אותו סרט, תמיד יהיה לפחות אדם אחד שיחשוב שזה היה הסרט הכי שולט אי פעם (חמישה כוכבים!), ולפחות אחד שיטען שהיה משעמם תחת (כוכב אחד). במה שנוגע למשחקים הדעות בדרך כלל קצת יותר אחידות. משחקים טובים הם טובים, משחקים רעים הם זבל. אם הויכוח העיקרי בין המבקרים הוא בשאלה האם למשחק מגיע 85 או 90, יהיה לכם קשה למצוא מישהו שיטען באופן משכנע שהציון הראוי לו הוא 52.
 
בשביל אנשים עוד יותר עצלנים שאין להם אפילו כוח לשוטט בין אתרי משחקים כדי למצוא את הציונים השונים, נבראו אתרים שמאגדים בתוכם ביקורות רבות: Gamerankings ו-Metacritic. שניהם לוקחים ביקורות ממקורות רבים ועורכים ממוצע משוקלל של הציונים, כדי לקבל ציון-על, שהוא הדבר הכי קרוב שיש ל"דעת הקונצנזוס" על המשחק. זה לא מבטיח שאת כל מה שקיבל 90 אתם תאהבו ואת מה שקיבל 60 תשנאו - אבל יש סיכוי טוב מאוד שזה אכן יהיה המצב.
 
Metacritic (צילומסך)
 Metacritic (צילומסך) 
 

הזמן קצר והמשחקים מרובים

משחקים, כבר אמרנו, עולים לא מעט, זמן וכסף. משחק טוב יכול להעסיק אתכם במשך פרק זמן שבין כמה שעות לבין כמה חודשים. לכן רובנו - אנשים שהם לא גיימרים מושבעים, אובססיביים ועשירים - לא קונים יותר ממשחקים ספורים בשנה. כיוון שכך, כדאי שהם יהיו המשחקים הטובים יותר.
אין שום סיבה שתבזבזו זמן על משחקים בינוניים: כל משחק שקיבל ציון משוקלל של פחות מ-75, נגיד, הוא משהו שאתם יכולים בכיף להתעלם ממנו. יש לכם משחקים טובים יותר להתעסק בהם.
 

משחקי-סרטים: אל תעשו את זה

אם הכלב אכל לכם את האינטרנט ואתם בכל זאת צריכים לבחור משחק, יש כלל אחד חשוב שצריך לשמור עליו.

אם המשחק מבוסס על סרט, סדרת טלויזיה, סרט מצויר או כל דמות מוכרת ממדיה אחרת - אל תחשבו אפילו לקנות אותו. לא משנה אם זה הסרט החביב עליכם. אל תתקרבו למשחקים האלה. פרט ליוצאים מהכלל בודדים בהיסטוריה, משחקים שמבוססים על סרטים/סדרות וכו' הם לא טובים. הם בינוניים במקרה הטוב, וגרועים במקרה הרע.
 

לא, ברצינות: אל תעשו את זה

עכשיו חלק מכם אומרים "כן, אבל אני נורא אוהב את באטמן/וול-E/סאות' פארק/בוב הבנאי, הם נורא מגניבים, אני אוהב כל מה שקשור בהם, כמה רע המשחק כבר יכול להיות?". לא. טעות. תאמינו לי. הוא יהיה רע. ותאמינו לי, אם המשחק גרוע, כבר אחרי 15 שניות יפסיק להיות אכפת לכם אם הדמות הראשית נראית כמו בובספוג.
 
משחקים מבוססים על סרטים: לא.
 משחקים מבוססים על סרטים: לא. 
 
יש לכך סיבה טובה: המשחקים האלה לא מיועדים לכם. הם מיועדים לסא"דים. כדי שהמשחק המבוסס על "רטטוי", לצורך הדוגמה (שהציון המשוקלל שלו ב-Metacritic הוא 55) או "איירון מן" (42) יימכר היטב, הוא לא צריך להיות טוב. הוא צריך שיהיה כתוב "איירון מן" על העטיפה. סא"דים רואים "איירון מן", חושבים "היי, מושיקו הקטן מת על איירון מן! הוא ראה את הסרט שש פעמים!" וקונים את המשחק הזה, בטוחים שהם הסא"דים הכי טובים שיש ושהם קשובים לרחשי ליבו של הדור הצעיר. גיימרים, כאלה שקוראים ביקורות, יודעים כבר מראש להתרחק מהמשחקים האלה, לכן לציונים שהמשחק יקבל בביקורות אין שום השפעה על המכירות שלו, לטוב או לרע. אפשר למכור דיסק ריק עם ציור של "מדגסקר" על העטיפה, והוא עדיין יימכר. לכן לחברות המשחקים אין שום סיבה להשקיע במשחקים האלה יותר מדי, והן אכן לא משקיעות. לכן המשחקים האלה לא טובים. וחוזר חלילה. עזבו. אל תעשו את זה לעצמכם. תתרחקו מהם.
 

Next Time

בשבוע הבא: למה חלק מהקוראים הגיבו ב"פחחחחח" כשהזכרתי את הרעיון של לקנות משחקים. או במילים אחרות, על פיראטיות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by