ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
ראיון 
אפקט האייפון 
 
 מהפכה בצריכת המדיה הניידת. אייפון ולקוחה    צילום: Getty Images    
ראיון |
 
נמרוד צוק

ה-iPhone עושה מהפכה בצריכת מדיה בניידים, הקמפיין האינטרנטי ההיסטורי של אובמה ואיך להגן על הסטארט-אפ מהמשבר הכלכלי. שיחה עם האנליסט לוי שפירו, שיתארח בשבוע הבא בכנס סלקום למדיה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"האייפון הוא הסיפור הגדול, הוא הגורם משנה המשחק הגדול ביותר ב-5 השנים האחרונות בתחום המדיה הניידת", אומר האנליסט לוי שפירו, שיתארח בשבוע הבא בכנס סלקום למדיה וינסה לענות על השאלה - מה הצרכנים רוצים לראות ולשמוע?

שפירו הוא אנליסט ועיתונאי בתחום האלחוטי ומתמחה בצריכה ובשיווק של מדיה ניידת. ברזומה שלו אפשר למצוא ייעוץ לחברות כמו IBM וטויוטה, ניהול תחום המדיה הדיגיטלית ב-Nielsen Telephia, עבודה עם אולפני סרטים, רשתות טלוויזיה, חברות משחקים וחברות תקליטים, והקמת חברות הסטארט אפ Two Minute Television ו- Snack Mobile. לרגל ביקורו בישראל, קיבלנו את הזווית שלו על תחום המדיה הניידת בפרט ועולם הטכנולוגיה בכלל.
 
"האייפון הוא הסיפור הגדול". לוי שפירו
 "האייפון הוא הסיפור הגדול". לוי שפירו 
 צילום: יח"צ 
 
איך לדעתך משפיעה הפופולריות העצומה של האייפון על צריכת המדיה בניידים?
"האייפון היה המכשיר הסלולרי השני הנמכר ביותר ברבעון האחרון בארה"ב. יש הבדל עצום בין השימוש שנעשה בטלפונים הרגילים לבין הטלפונים החכמים כמו בלאקברי, שמהווים היום 30% מהשוק, והבדל גדול לא פחות בשימוש בינם לבין האייפון. אנשים שמשתמשים באייפון מבלים פי 2.5 יותר זמן בגלישה באינטרנט מאשר משתמשי הסמארטפונים, לדוגמה. 82% ממשתמשי האייפון גולשים באינטרנט – נתון מדהים בעיני".

"האייפון מבשר את השינוי ממובייל 1.0 למובייל 2.0. בדור הקודם, אם רצית להשיג רינגטון, היית צריך לגלוש לאתר של חברת וודאפון ולהוריד אותו משם, כאשר החברה היתה לוקחת מחצית מההכנסה. רינגטון בארה"ב עולה 2 דולר, והרבה צרכנים מרגישים שזה יקר להם מדי. כאשר העלות לצרכנים גבוהה והרווח ליוצרים נמוך - זה התבטא בשיעורי חדירה נמוכה: 12% חדירה לרינגטונים, 7% חדירה לאפליקציות, 5% חדירה בתחום הוידאו".

"כמשתמש אייפון, אם אתה מעוניין לצרוך תכנים מהפיננשייל טיימס, אתה יכול לגלוש לשם בלי תשלום נוסף. על הורדת אפליקציות אפל לוקחת רק 30% מההכנסה, כאשר במודל הקודם הספקית היתה לוקחת 60%. גם ה-G1 של AT&T מצטרף למגמה - כרגע מדובר במוצר חדש וכל האפליקציות חינמיות, אבל כנראה שהם יתחילו בקרוב לגבות תשלום על האפליקציות, במודל דומה".
 
 
האם תחום המדיה הניידת צפוי לדעתך לעבור למודל של תכנים בחינם שממומנים על ידי פרסומות, ולהגיע להצלחה הדומה לזו של גוגל באינטרנט?
"שוק המדיה הניידת עדיין לא מוכן לעבור למודל של פרסום. הבעיה המרכזית היא שמאוד קשה למדוד את החשיפה באינטרנט הסלולרי – הרבה מכשירי סלולר לא תומכים בג'ווה ובקוקיז, שהן הדרישות הטכנולוגיות הבסיסיות של מפרסמים למכירת פרסום באינטרנט. עד שלא תהיה מספיק יכולת מדידה לא נראה את השוק מתפתח".

"מצד שני, פרסומת הטלוויזיה הראשונה, ששודרה בשנת 1941, כללה קריינות רדיו על רקע שקופית, ולקח עוד 10 שנים עד שנילסן התחילה למדוד פרסום בטלוויזיה ודחפה את הענף קדימה. ברגע שתהיה דרך אחידה למדוד אפקטיביות של פרסום, השוק הזה יתחיל להתרומם".

"עם זאת, כבר היום לקמפיינים מסוימים שרצים באינטרנט הסלולרי יש אחוזי הקלקה הרבה יותר גבוהים מאשר אצל משתמשי PC. אם מנסים לבנות מותג זה לא כל כך מתאים, אבל אם רוצים ליצור תגובה צרכנית מיידית זה דווקא יכול להיות מדיום מוצלח".
 
 
בתור מי שייסד בעבר חברות סטארט-אפ, איך היית ממליץ ליזמים להתמודד עם קשיי השגת המימון שגורם המשבר הכלכלי הגלובלי?
"כמה מהחברות המצליחות ביותר היום תפסו תאוצה דווקא בתקופות של קושי כלכלי. חברות שהצליחו להתרומם בתקופה של קושי כלכלי מיצבו את עצמן במקום טוב מאוד כאשר המצב השתפר".

"הדבר החשוב ביותר הוא ליצור מוצר שלאנשים אכפת ממנו. בנוסף, כדאי ליצור מודל עסקי שכולל הכנסה שוטפת כלשהי - החברה תוכל להמשיך להתקיים אם יש לך הכנסות, והמשקיעים ימשיכו לעמוד לצדך. המצב הנוכחי מציב גם הזדמנויות לחברות סטארט-אפ, מכיוון שחברות גדולות נוטות יותר לקנות טכנולוגיות שפותחו בחוץ, במחיר זול יותר, מאשר לפתח אותן בעצמן".
 
נשיא ווב 2.0. העמוד של אובמה בפייסבוק
 נשיא ווב 2.0. העמוד של אובמה בפייסבוק   
איך לדעתך השפיעה המדיה הדיגיטלית על הקמפיין לבחירות בארה"ב?
"כשהאבק ישקע, אובמה ייזכר כמועמד הווב 2.0 הראשון בהיסטוריה. המרוץ שלו לנשיאות הגדיר מחדש את השימוש במדיה דיגיטלית בקמפיינים פוליטיים. בזכות היעילות של השימוש באינטרנט ומדיה חברתית לגיוס כספים, המטה של אובמה יכול היה לסרב למימון ממשלתי וזכה ליתרון כלכלי עצום".

"ההגדרה הזו נכונה לא רק בהיבט הכלכלי - הכלים הארגוניים בהם אובמה השתמש מזכירים את המודל של ווב 2.0, שהתאים מאוד לגיוס מתנדבים צעירים ונלהבים. הוא גם עודד את היצירה של מדיה חברתית, כמו המאש-אפ שהזמר will.i.am יצר לססמת yes we can. כך נוצר מצב בו אנשים אחרים תרמו את התרומה היצירתית שלהם לקמפיין".

"דוגמה נוספת - 3 מליון אנשים קיבלו הודעת SMS על מינוי ג'ו ביידן לסגן הנשיא של אובמה, לפני שהידיעה פורסמה בתקשורת. ההודעה נשלחה לאנשים שנרשמו לאתר שלו ושיתפו את הפרטים שלהם. זה היה מאוד חדשני. גם הקמפיין של מקיין אימץ כמה מהטקטיקות האלה - למשל, מקיין התראיין לבלוג הטכנולוגיה טק-קראנץ'. עם זאת, זה לא היה אורגני כמו אצל אובמה, ומקיין הודה שאין לו חיבור טבעי לעולם הדיגיטלי".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by