ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
Popular Science 
הטלוויזיה של המחר 
 
 איורים: ג`ון מק`ניל   
Popular Science |
 

חדשות טובות לצופים במשדרי ספורט בטלוויזיה: ממסלולי המרוצים ועד למגרשי הכדורגל - חברה צעירה עומדת לחולל מהפכה בשידורי הספורט

 
 
 
 
 
 
 
 
 
נהמת המנועים מחרישה את האוזניים. אני ננעל על מכונית מספר 1, כמעט טון וחצי של פלדה לוהטת שנמצאת היישר לפני. אני נצמד לפגוש האחורי, מתקרב אליו כחוט השערה, כאשר השברולט שלי, עם מנוע של 760 כוחות סוס, דוהרת במהירות של 300 קמ"ש. בפנייה האחרונה דבק נהג מספר 1 בקו הפנימי ביותר. אני מתקרב אליו, סוחט מהמכונית את המקסימום בתקווה לעקוף אותו בישורת האחרונה ...

ואנו מגיעים לדגל השחמט! מכונית מספר 8 זוכה במרוץ דייטונה 500 של שנת 2017! או בעצם, אני זוכה. נצמדתי למכונית הזוכה ויחד עמה חציתי ראשון את קו הסיום - אבל לא עם השברולט האמיתית אלא עם עיבוד דיגיטלי שלה, בו נהגתי מהכורסה בעזרת משחק מרוצים בזמן אמת בפלייסטיישן 5. כשעברתי לשידור הטלוויזיה של המרוץ יכולתי לראות כל פינה במסלול המרוצים מכל זווית שרק רציתי, לצפות על גבי המסך בעדכונים מליגת החלומות של נהגי המרוצים, ולהתחרות בנסקאר של שנת 2017 כנגד נהגי מרוצים אמיתיים בזמן בו נערך המרוץ בפועל.

 

SportVision: מלכת החידושים הטכנולוגיים

 
בעוד 10 שנים, החזון הרחוק לכאורה יהפוך למציאות - בדיוק כמו הפס הצהוב [first-down line] שמוצג כיום כשכבה נפרדת בשידורי הפוטבול בארה"ב כדי לסייע לצופים לעקוב אחר המשחק. הטכנולוגיה מגיעה מאותו מקור - חברה קטנה בשם SportVision משיקאגו, שמתמחה בשידורי טלוויזיה ופיתחה שורה של טכנולוגיות מוכרות, מתרשים שממחיש את הדרך שעשה כדור חוזר לתחנת הבית (home plate) ועד לפס הצהוב שנראה כחלק בלתי נפרד ממגרש הפוטבול, למרות שמדובר למעשה בעיבוד דיגיטלי.

חברת SportVision יצאה לדרך בשנת 1996, כאשר מהנדסים של חברת ניוז קורפ פיתחו דיסקית הוקי עם תאורה אינפרה-אדומה שזהרה על הצג והקלה על הצופים לעקוב אחר השידורים בליגת NHL. הטהרנים מבין חובבי ההוקי זעמו ["אנו נוהגים לומר בבדיחות שחלק מהמדענים שלנו מוגדרים כאישיות בלתי רצויה בקנדה" אומר הנק אדמס, מנכ"לSportVision ]. המהנדסים המשיכו לפתח חידושים נוספים ובתום שנתיים פוצלה הפעילות מניוז קורפ ונולדה חברה עצמאית. הפס הצהוב [first-down line] הוא המוצר הידוע ביותר של SportVision - והצופים בארה"ב כבר לא יכולים להעלות בדעתם משחק פוטבול שמשודר בלעדיו.

כיום שולטת SportVision על כשני שלישים מהשוק של עזרי הצפייה בשידורי ספורט, ומוצריה משולבים בכ-3,000 משדרים מדי שנה - ובכלל זה משחקי כדורסל בליגת NBA, מרוצי נסקאר ותחרויות גולף. החברה אוספת כמויות ענק של נתונים על המגרש והשחקנים, ומשנה את נקודת המבט של הצופים: אם עד כה היו צופי הטלוויזיה דומים למי שיושבים באצטדיון ונעזרים במשקפת, הרי שכעת רואים הצופים את השחקנים כאילו הם נמצאים במגרש עצמו. במקום להציג נתונים בודדים, מציעה החברה לאוהדים מידע שבעבר לא עמד אפילו לרשות המאמנים.

 

טכנולוגיות מבוססות איסוף נתונים

במרוצי מכוניות, לדוגמה, מציגה החברה ניתוחים של המבנה האווירודינמי של המכוניות, הדמיות של זרימת האוויר והסברים כיצד משפיעה מכונית אחת על המכוניות שמצידיה [ראו במסגרת "מעקב אווירודינמי"]. אפקטים דוגמת תרשימים של זרימת האוויר ממחישים היטב את התרומה של SportVision - הצגת נתונים שתורמים לעניין של הצופים באירוע.

טכנולוגיה נוספת שמבוססת על איסוף נתונים כבר משפיעה על האופן שבו צופים במשחקי כדורגל בטלוויזיה. על סמך תמונת סטילס של המשחק יכולים מפיקים להחליף את זווית הצפייה לכל נקודה רצויה במגרש. על סמך תצלום של המגרש האמיתי משרטטת התוכנה מגרש וירטואלי, מסירה את השחקנים מהתמונה ושבה ומציבה אותם בשכבה נפרדת. התהליך כרוך בכחמש דקות אינטנסיביות של עיבוד תמונה ידני [ראו במסגרת "לצפות מכל זווית"], בהתאם לנקודה המדויקת בה מוצבת כל מצלמה.

מכשולים טכניים לא פשוטים מונעים, לפי שעה, יישום של תהליך אוטומטי בענפי ספורט רבים: יתכן שיהיה צורך להציב מצלמות נפרדות שיעקבו מרחוק אחר כל שחקן, מכל זווית. אולם, הפוטנציאל כה מלהיב עד שמליגת NBA פנו לחברת SportVision והתעניינו באפשרות לשחזר משחקים בתצורה דיגיטלית עבור מאמנים; ואילו המדענים של SportVision חולמים על האפשרות להציג מהלכים מנקודת המבט של הרץ (קוורטרבק) במשחקי פוטבול, על מנת שהצופים יבינו סוף סוף מדוע אירעה ההחמצה.

 
 

שילוב בין משדרי ספורט למשחקי וידאו

 
ברור שהדמיות כאלה יובילו בסופו של דבר לשילוב בין משדרי ספורט לבין משחקי וידאו. "כבר היום נאספים במגרשים נתונים שניתן לשלב במשחקי וידאו" אומר קן מילנס, מהנדס של SportVision. הבעיה, לדבריו, היא שעוצמת העיבוד של ממירי הכבלים ומפענחי הלוויין רחוקה מאוד מזו של קונסולות המשחק. כשהממירים והמפענחים יצוידו במעבדים חזקים יותר, יוכלו הצופים להתחרות ב-"מכוניות רפאים" משלהם במהלך השידור החי של המרוץ האמיתי. המשחק לא יפריע, כמובן, לצפות במרוץ האמיתי אלא יתבסס על תרחישים שישתלבו בו. במשחקי בייסבול יוכלו חובטים וירטואליים לקבל כדורים ממגישים אמיתיים במהלך שידורים חיים, בשילוב עם קונסולות Wii.

בענפי ספורט אחרים, דוגמת פוטבול, קשה יותר לשלב רכיבים אינטראקטיביים כאלה, משום שהכללים שמכתיבים את היחסים בין השחקנים בקבוצה מורכבים יותר [רץ אמיתי אינו רשאי, לדוגמה, למסור כדור לכל שחקן אחר]. אולם, מילנס בודק את האפשרות להעלות נתונים ממשחקים בשידור חי למשחקי וידאו בצורה שוטפת, על מנת שהביצועים של השחקנים בקונסולה ישקפו בצורה מדויקת ככל האפשר את אלו של השחקנים האמיתיים בשידור החי. יתרה מכך - ככל שאיסוף הנתונים יהיה יסודי יותר, כן יהיה העיבוד הווירטואלי ריאליסטי יותר. בעוד עשור שנים, יתכן שהמשחקים יוקרנו כהולוגרמות בסלון הבית, וחוויית המשחק תהיה הדבר הקרוב ביותר לנוכחות פיזית באצטדיון - אם ניתן יהיה בכלל להבחין בהבדל.

לצפות מכל זווית

ב-SportVision מחפשים דרכים שיאפשרו להציג את האירועים במגרש מכל זווית רצויה, באמצעות עיבוד אוטומטי של התמונות. לפי שעה, התהליך פועל בצורה הטובה ביותר בספורט מוטורי, משום שהמכוניות מצוידות במערכות GPS מובנות וניתן לעבד אותן מכל זווית במהלך הנסיעה - בניגוד לבני אדם שאברי גופם נעים כל העת. באתר nascar.com, לדוגמה, הציבה חברת SportVision מנגנון שמאפשר לאוהדים לצפות במרוץ דרך השמשה הקדמית במכוניתו של דייל ארנהרדט הבן. אולם, במשחקי כדורגל עשויים אברי השחקן להיות מטושטשים בתמונת הסטילס, ונדרשת עבודה ידנית על מנת למנוע עיוותים כשצופים מנקודת מבט שונה מהמקורית. בחברה מקווים שתוך חמש עד עשר שנים תאפשר הטכנולוגיה להתגבר גם על בעיות אלה.

 

מעקב אווירודינמי

באמצעות שילוב בין מפה דיגיטלית של מסלול נסקאר או אינדיקאר לבין נתוני טלמטריה ו-GPS שמשודרים מהמכונית, יכולה SportVision להציג מגוון עצום של פרטים - ולא רק מי ניצח ובכמה זמן. על סמך נתונים של זרימת האוויר ונתוני מיקום של המכונית, ממחישים המודלים המתמטיים של החברה מאפיינים חשובים, דוגמת האווירודינמיות של המכונית. כשלוקחים בחשבון גם נתונים דוגמת הלחץ האטמוספרי בסביבה, יכולה SportVision להמחיש את זרימת האוויר באמצעות הדמיה של משבי רוח לפי מפתח של צבעים, ולהשלים את התצוגה במד מהירות וירטואלי. בשנה שעברה, בתום כשנה של מחקר ופיתוח, הציגה החברה לצופים בצורה מדויקת כיצד הימצאות בצד הנכון של הרוח קובעת אם הנהג יסיים במקום הראשון, במקום השני - או במכונית שעולה בלהבות.

 
 

הפס הצהוב

התהליך מתחיל עוד לפני המשחק - במיפוי דיגיטלי של מבנה המגרש, בעזרת מצלמות, ובתיעוד של נתוני הצבע על מנת שניתן יהיה להבחין בין השחקנים לבין הרקע. במהלך המשחק מציב טכנאי אחד את הפס הצהוב על המפה הווירטואלית וטכנאי שני מתאים את הצבעים לשינויים בתנאי מזג האוויר ובתנאים במגרש, על מנת שהתוכנה תוכל להפיק בזמן אמת פס צהוב ברור ומדויק.

 
 

עוד בגיליון: מדען בקונגרס האמריקאי

רוצים לקרוא מה עושה מדען בקונגרס האמריקאי? תוכלו למצוא זאת בגיליון המלא של Popular Science ישראל. אתר nana10 מציע לכם מנוי היכרות ל-Popular Science ישראל במחיר מיוחד. לחצו כאן לפרטים.

קישורים נוספים:
ערוץ הספורט של nana10
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by