ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
חיים ברשת 
המוח הכחול של IBM 
 
 8000 מעבדים בארבעה מארזים: Blue Brain    צילום: יח``צ    
חיים ברשת |
 
אור הירשאוגה, TheMarker

יורי פרשצ'ק, מנהל מחקר בכיר ביבמ העולמית, מסביר איך מעודדים יצירתיות ומציג שני מיזמים שהחברה מקדמת: מוח דיגיטלי ואתר המחשה גרפית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
למרות שמו הסלאווי, האנגלית שבפיו של יורי פרשצ'ק היא בריטית. הוא נזכר בילדותו בעיר שדה בריטית כשהוא מדבר על הקשר בין איכות הסביבה לחדשנות. "ברוטסדייל היינו פותחים את הברז וזהו. לאף אחד לא אכפת מבזבוז מים כשהגשם לא מפסיק לרדת. ואולם כיום אנחנו חיים בסביבה אחרת. אוסטרליה, למשל, מתייבשת", הוא אומר.

ואולם פרשצ'ק, שמשמש כמנהל המחקר לפתרונות תעשייה ומחקר על שיתופי פעולה של יבמ העולמית, וששימש בעברו כמנהל הטכנולוגי של קרן ההשקעות של החברה, אינו מזכיר את הסוגיות הסביבתיות כחלק מרגרסיה נוסטלגית - להפך. "העובדה שאנחנו עובדים בסביבה מוגבלת במשאבים מחייבת אותנו ליצור. לחדשנות הרבה מנועים, ואחד החזקים שבהם הוא הכורח".
 
 
פרשצ'ק ישמש כדובר המרכזי בכנס החדשנות של TheMarker ויבמ, בשיתוף עם SIT, שיתקיים ביום ראשון הבא, 21 בספטמבר באירפורט סיטי.

בין הדוגמאות שהוא מציג כמגבלות של הפיתוח הטכנולוגי בולטת צריכת החשמל של מרכזי שרתים. "לא פחות מ-2% מצריכת החשמל בארה"ב נעשים על ידי מרכזי נתונים", הוא אומר, "וזה עוד בלי לדבר על צריכה של מחשבים אישיים, שמעלה את השיעור ל-10%".
 

לעורר את הדמיון

ואולם, לדבריו, כורח אינו המניע היחיד לחדשנות. "הכי חשוב לי לתת לאנשי הפיתוח במעבדות משהו לחשוב עליו, משהו שמעורר את הדמיון. כשאני מגיע לאחת ממעבדות הפיתוח שלנו ברחבי העולם אני שואל את המפתחים מהו הדבר הכי מעניין שהם יכולים לתכנן".

פרשצ'ק מסביר שהפנייה לדמיון דרושה כדי להבין שתחום הפיתוח המרכזי לעולם אינו חזות הכל: "במעבדות שלנו ביפאן עוסקים בתוכניות לפיתוח מכוניות. אני אומר לאנשים: 'אל תחשבו רק על החומר. חשבו גם על החומרה וגם על התוכנה'. צריך לחשוב על המכונית כמכלול. אתה לא מתכנן מכונית ומלביש עליה חומרה ותוכנה - החומרה והתוכנה יכולות לשנות את התכנון עצמו". כדי לאפשר סוג כזה של חשיבה פיתחו מעבדות יבמ ביפאן כלי שמבצע לא רק הדמיה של שלד המכונית, אלא גם וירטואליזציה של החומרה והתוכנה שאמורות לפעול בה.

כדוגמה לסביבה מאתגרת מציין פרשצ'ק את העבודה בעולמות וירטואליים. "בהתחלה ניסינו לערוך ועידות מוסדרות בעולמות האלה. מה שגילינו שלוועידות המוסדרות אנשים לא תמיד הגיעו. הם כן הגיעו למפגשים אחרים, אישיים יותר, שנוצרו אחר כך וביוזמתם. "גילינו שעולמות וירטואליים יוצרים אופני עבודה פחות פורמליים, ובכך מספקים פלטפורמה לחדשנות".
 
 

יוטיוב של גרפים

בפרויקט Blue Brain (מוח כחול) השאפתני, שהושווה בהיקפו לפרויקט הגנום האנושי, מנסות מעבדות יבמ בלוצרן ליצור מחשב שבנוי בצורה קרובה ככל האפשר לחלקי המוח האנושי. המחשב בנוי מארבע קופסאות מחשוב ענקיות, שכל אחת מהן מכילה 2,000 שבבים - כל שבב מדמה תא עצב יחיד במוח הדיגיטלי.

מנהל הפיתוח של Blue Brain, הנרי מרקרם, ציין בפני המגזין SEED שהפרויקט הוא "היחיד שבאמת מנסה לבנות מחשב על פי המנגנון של המוח. קיימים הרבה מודלים - אך זוהי הפעם הראשונה שבה מושג דיוק ברמה הביולוגית". שאיפתו של מנהל הפרויקט היא לחבר את המוח הווירטואלי לרובוט שיוכל ליצור אינטראקציה עם העולם, ולעקוב באופן הדוק אחר ההתפתחות המתמשכת של הדרכים שבהן נוצרות רשתות של קשרים בין השבבים.

פרשצ'ק שואף למנף את המוח הדיגיטלי לצרכים אחרים. הוא מעוניין ליצור סימולציות של תופעות רחבות, כמו תנועת כלי רכב בערים. "אנחנו לא יכולים לדעת עדיין מה הדמיה כזו תגיד לנו ומה נוכל ללמוד ממנה".

העניין הרב של פרשצ'ק בהדמיה משתקף גם בפיתוחים של המעבדות של יבמ ברחבי העולם. "אותי מאוד מעניינת הדרך שבה ניתן להבין מצב על ידי שימוש בנקודת המבט של אנשים רבים. ניסינו לגשת לסוגיה הזו הזה באמצעות ווב 2.0. יש לנו אתר אינטרנט בשם Many Eyes (עיניים רבות). באתר הזה אנשים יכולים להעלות מידע וליצור עבורו המחשה חזותית. אחר כך יבואו אנשים אחרים ויציגו את המידע באופן שונה".

האתר, שפותח במרכז המחקר של יבמ במסצ'וסטס שפרשצ'ק שימש בעבר כמנהלו, מאפשר למשתמשים לשתף גרפים וטבלאות כפי שגולשים משתפים קובצי וידיאו ביוטיוב. ואולם הוא עושה יותר מזה: האתר מציע למשתמשים מבחר של כלים מתוחכמים שבאמצעותם הם יכולים ליצור המחשות ויזואליות של הנתונים - ממפות של קשרים בין דמויות בתנ"ך ועד להמחשה גרפית של חזרה על מלים וביטויים בנאומים של פוליטיקאים. אלה נבחנים על ידי קבוצות המשתמשים, שמעירים הערות ומציעים דרכי המחשה חדשות ודרכים שונות להסתכל על הנתונים.

את Many Eyes מציג פרשצ'ק כדוגמה לדרך שבה ניתן להתגבר על הבעיות הכרוכות ברב-תרבותיות ארגונית ולנצל את היתרונות שבה: "בחברה כמו יבמ יש מעבדות מכל העולם. רק כשמתחילים להבין כיצד הצד השני רואה את הדברים אתה יכול להרוויח מריבוי התרבויות. עבודה אל מול צד שני מעודדת יצירתיות רק כשאתה מצליח להבין מה הוא רוצה - אם זה לקוח ואם זה עמית לפיתוח. Eyes Many הוא אחת הדרכים שמסייעות לנו לפתור את הבעיה הזאת".

עוד במגזין חיים ברשת
 
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by