ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
דע מאיפה באת 
 
 
גילי סופר

זה שכתוב על מכשיר את המילה "גרמניה" לא אומר שלא יצרו אותו בסין

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מזה כשנה משווקת בישראל חברת פירלס מנצרת עילית מכשירי אלקטרוניקה, בעיקר נגני DVD מתוצרת "פרוסאונד גרמניה". המכשיר נמכר באתרי אינטרנט רבים ומכובדים: בהם וואלה שופס, נטאקשן, אולסייל, גט איט . בחודשים האחרונים, מספרים לנו מפעילי אתרים, אפילו הפכה החברה הנצרתית לשחקן דומיננטי בשוק. חבל רק שבכל האתרים אתרי האינטרנט שכחו להזכיר לגבי המוצר את ארץ מוצאו – סין. אז מה אם שמו של המוצר מרמז אחרת?

תרגילים לגבי ארץ הייצור של כל מיני מוצרים אינם דבר חדש, ועל פי רוב הם נעשים על מנת להתחכם בעניין המכסים המשתנים על פי ארץ המוצא של מוצרי ייבוא. הגולשים הוותיקים בוודאי זוכרים איך בשנות ה-70 הסתובבו סיפורים על אנשים שהזמינו מהודו בגדים ללא כפתור, ייבאו אותם לצרפת, תפרו שם את הכפתור החסר ואת התווית "תוצרת צרפת", וייצאו את הסחורה לבריטניה.
 
 
במקרה של פרוסאונד לפחות כתוב במפורש על המוצר היכן מייצרים את הסחורה: אף כי על קופסאות הקרטון בהן מגיע המוצר כתוב במפורש "פרוסאונד גרמניה", מצוין במפורש כי ארץ הייצור היא סין. על המכשיר עצמו כבר לא מוזכרת המילה גרמניה, אלא "פרוסאונד" סתם, אולי על מנת לאפשר להכניס אותו למדינות עם ביקורת ייבוא קצת יותר מסודרת משלנו, ארצות הברית למשל, או גרמניה.

"המותג הוא מותג גרמני, שהולך לשוק הגרמני", מסביר לחיים ברשת אבי שדה, מנכ"ל פירלס. המותג “Prosound Germany” אינו שלו לדבריו, אלא של חברה בשם "פירסט אודיו" הרשומה בהונג קונג. בשיחה אחרת עם החברה נאמר כי הם הבעלים של המותג וכי החברה רשומה בגרמניה. שדה אומר כי הם לא מסתירים את העובדה שהמוצרים מיוצרים בסין, וכי רק מעטים מבין הקונים את המוצר בשנה בה הוא משווק בארץ התלוננו על כך. מדובר לדבריו בפחות מ-15 קונים מתוך אלפים רבים. לאלו, אומר שדה, הוחזר כספם ללא גביית דמי ביטול וללא גביית דמי הובלה, גם אם המוצר הוחזר ללא אריזתו. "אנחנו בעניין הזה נוקטים בגישה האמריקאית, וכל מי שרוצה להחזיר את המוצר יכול לעשות את זה", אומר שדה.
 
עוד טוען שדה כי גם חברות גרמניות ידועות מייצרות את מוצריהן בסין. "האמן לי, אני מכיר את סין טוב מאוד. מבלי לנקוב בשמות, אני יכול לומר לך שהמפעל שמייצר לנו, גם מייצר לחברות ידועות וגדולות", שדה מדגיש כי "בסה"כ אנשים עושים עסקה טובה".

בתחילת השבוע, לפני שהתחלנו לשאול שאלות, לא הוזכרה גרמניה כחלק משם המוצר בשני מקומות בלבד: בוואלה ובאנטר-פרייס. בכל שאר המקומות נקראה היצרנית פרוסאונד גרמניה. כמי שאמונים על זווית הראייה של הקונים, רק רצינו לציין שאנחנו מצפים מהאתרים המשמשים כמתווך בין הקונה למוכר, גם להשגחה כלשהי על מה שנאמר ונמכר בזירות המסחר שהם מנהלים. אם כי ברור לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בלי שהגולשים מביאים לתשומת לבם את הדברים. הרושם הוא כי הנורמה בקרב אתרי המכר אינה מחמירה מי יודע כמה, וכי כל עוד הם מעבירים את תשלומיהם בזמן לאתר האינטרנט, יוכלו הספרים להמשיך ולשווק באמצעותו את מוצריהם, ללא כל קשר למה שקורה בינם לבין הלקוח.

הפרסומים תחת השם פרוסאונד גרמניה, אומר שדה, יורדו מאתרי המכר, ואפילו הורדו מהאתר של פירלס עצמה בחלק מהעמודים. "הגענו למסקנה שזה לא מוסיף ולא גורע", הוא מסביר. בינתיים לא ראינו בשטח תוצאות להבטחה, יתכבדו נא מפעילי האתרים לבדוק מה קורה אצלם.

היועץ המשפטי למועצה לצרכנות, ד"ר יוסי ברג, אמר בתגובה לפרטים כי "ארץ הייצור של מוצר היא נתון, שלא רק שהוא חשוב לצרכן, אלא אף מהווה גורם מהותי בעסקה ובהחלטת הצרכן לבצע את העסקה ולשלם את הסכום הנדרש". ברג מציין כי סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן אוסר להטעות צרכן בין השאר לגבי ארץ הייצור, ומדגיש כי החוק נותן לצרכן שהוטעה זכות לבטל את החוזה ואף לקבל פיצויים. "החוק קובע מפורשות, שאי גילוי פירושו הטעייה".

בעסקאות מכר מרחוק, מוסיף ד"ר ברג, מחייב החוק את העוסק לגלות לצרכן בכתב פרטים מהותיים וביניהם גם ארץ הייצור, ונותן לצרכן זכות לבטל את העסקה עד שבועיים לאחר קבלת המוצר או לאחר קבלת מסמך הגילוי, לפי המאוחר מהם. כלומר, אם לא גילה העסק לצרכן במסמך כתוב ומפורט את ארץ הייצור, זכאי הצרכן לבטל את העסקה, גם אם חלף פרק זמן ניכר מאז כריתתה.

ד"ר ברג מדגיש כי אינו מתייחס לחברה המסוימת כיוון שהמועצה לצרכנות אינה מכירה חברה זו ואין לה רקע עובדתי המאפשר התייחסות ספציפית, וכי התייחסותו היא כללית לעניין ארץ הייצור והטעייה. לדבריו עסק שמכנה עצמו בשם שגורם לצרכנים להאמין שמקום הייצור של המוצר הינו מדינה מסוימת, המתאפיינת באיכות ובטיב מוצרים גבוהים, כשבפועל הוא משווק מוצרים שייצרו במדינות העולם השלישי ושמתאפיינות בטיב מוצרים ירוד, עלול לגרום במקרים רבים להטעיית צרכנים לגבי ארץ הייצור של המוצר. "במקרים כאמור, יהיה על העסק להראות שלא הטעה את הצרכנים, שאם לא כן, סביר שבית המשפט יבטל את העסקה ויחייב אותו בפיצוי הצרכן על נזקיו".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by