ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
חשיפה: קמפיין שואה נגד תעשיית הבשר 
 
 אתה אוכל פה, או לארוז לך? קמפיין ``השואה על הצלחת שלך``   
 
אורן הוברמן ועידו קינן

"השואה על הצלחת שלך" משווה בין סבל היהודים בשואה לסבלן של החיות בתעשיית המזון באמצעות תמונות ממחנות ריכוז. נציג הקמפיין: אסור להפנות גב לזוועות. יד ושם: "מיזם פרובוקטיבי וחסר טעם הפוגע ברגשות הציבור"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
המוות. מתוך הקמפיין
 המוות. מתוך הקמפיין   
קמפיין "השואה על הצלחת שלך", המשווה בין סבל בעלי החיים במשק המתועש לבין סבלם של היהודים בשואה, הושק ביום שבת על ידי הארגון האמריקאי PETA. הקמפיין, שיוצג באוניברסיטאות בארה"ב ובאתר הארגון, מצטט את דבריו של הסופר היהודי זוכה פרס נובל, יצחק בשביס זינגר: "ביחס לחיות, כל האנשים הם נאצים".

"השואה על הצלחת שלך", שהוצג לראשונה באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, מורכב משלטים בגובה של כשלושה מטרים, שמציגים מצבים בהם היו יהודים בשואה, מול מצבים מקבילים בהם נמצאות חיות בתעשיית המזון. בין השאר, מוצגים שם תנאי הכליאה הצפופים, ההובלה, תת-התזונה ומספר הנטבחים.
 
הצפיפות. מתוך הקמפיין
 הצפיפות. מתוך הקמפיין   
"PETA מעוניינת לעורר אנשים לחשוב על הצורה בה הפיכתם-לקורבנות של יהודים, צוענים, הומוסקסואלים ואחרים [...] מקבילה לדרך בה החברה המודרנית מתעללת ומצדיקה טבח של חיות", נכתב באתר הקמפיין, MassKilling.com ("הרג המוני").

הקמפיין מבוסס על Eternal Treblinka, ספר שהוציא לאחרונה הפרופסור (הלא-יהודי) צ'ארלס פאטרסון, בו הוא מבצע השוואה מפורטת בין השואה לבין התעללות בבעלי החיים, בעיקר בידי תעשיית המזון. כך הסבירה דוברת האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים, ענת רפואה. לדבריה, "הספר גרם להתעוררות גדולה של הנושא בארה"ב, שזה חיובי מאוד, והחל שם תהליך אמיתי של הטמעה של הרעיון שאנחנו מנסים להעביר. אם זה היה בארץ, התגובות היו אחרות לחלוטין."
 
 
רפואה מוצאת היגיון במסר שמנסה להעביר הספר: "אם אני מנסה להסתכל דרך עיניים של קוף שנמצא עכשיו בניסוי במחלקה לחקר המוח באוניברסיטה העברית – אני יכולה לראות הזדהות מוחלטת עם השואה. החל מהרגע שהקוף נולד בחוות מזור, וכשהוא מגיע לגיל חצי שנה, הוא מופרד בכח מאמא שלו, ומושם במשאית, לוקחים אותו למקום שאין לו מושג מהו ואיפה הוא, ולמה בכלל, ומאותו הרגע הוא איבד את כל הזכויות שלו כיצור חי, כאינדיווידואל. קודם הוא היה שייך למשפחה שלו, לאמא שלו, ועכשיו הוא לבד לגמרי בתוך ארגז עץ במשאית, ובהמשך בתוך מרתף של שלוש קומות מתחת לאדמה, בתוך חדר קטן ומסריח שמולו קיר לבן, והעתיד שלו הוא אחד – לחוות התעללות ולמות".
 
 

"היתה לנו תמיכה עצומה מהקהילה היהודית"

תת-תזונה. מתוך הקמפיין
 תת-תזונה. מתוך הקמפיין   
"אנחנו מנסים להראות לאנשים שמה שהיהודים עברו בשואה, זה מה שהחיות עוברות כל יום", סיפר לחיים ברשת נציג PETA, מאט פרסקוט. "אני יהודי, וחצי ממשפחתי נספתה בשואה. אני מכיר את הסבל הזה. השואה התרחשה כי הפנינו גב לזוועות. אם אנחנו לומדים משהו מהשואה, זה צריך להיות חמלה. צריך ללמוד את הסכנות שכרוכות בלהיות אפאתיים ולא-אכפתיים."
 
פרסקוט מודה שהקמפיין מיועד לעורר פרובוקציה: "אנחנו רואים שכל קמפיין שאנחנו עושים לא מגיע מספיק רחוק, וההתעללות בחיות נמשכת. אנשים חייבים להבין שאנחנו משמשים קול לחיות שלא יכולות לדבר." עם זאת, הוא מדגיש שהתגובות לקמפיין חיוביות: "היתה לנו תמיכה עצומה מהקהילה היהודית. אנחנו עובדים עם הילל, ארגון סטודנטים יהודי בינלאומי. מספר סניפים שלו עוזרים לנו להציג את זה באוניברסיטאות." הוא לא מכחיש שהשימוש בדבריו של בשביס זינגר יעזור לגייס תמיכה של יהודים בקמפיין הזה.

מי שפחות נלהב מהקמפיין החדש היא דוברת "יד ושם", איריס רוזנברג: "אנו דוחים בשאט נפש את השימוש חסר הטעם בשואה למחאות מסוג זה, צודקות ככל שיהיו ... מדובר בפרובוקציה לשמה הפוגעת בתשתית הערכית שעומדת גם ביסוד התביעה שלהם, ובכך למעשה הם כורתים את הענף עליו הם רוצים להישען".
 

"מול ההתעללות בחיות, השואה היא מסיבת סוף שנה"

הרכבות. מתוך הקמפיין
 הרכבות. מתוך הקמפיין   
"במשקים מתועשים, הדיכוי יותר חמור משהיה אי פעם", אומר רותם יניב, ממקימי "מאבק אחד", תנועה אנרכיסטית שקושרת יחד את המאבקים נגד דיכוי בני אדם ודיכוי בעלי חיים. "גם המקרה הכי חמור של דיכוי בתולדות האנושות – היהודים בשואה – מול שנה אחת במשק מתועש נראה כמו מסיבת סוף שנה." אבל ברמה הפרקטית, יניב חושב שלא מדובר ברעיון מוצלח: "במקרה של ישראל, כשמקשרים כל דבר לשואה – זה מאוס. בישראל זה אולי יהיה טיפה בעייתי להראות את התמונות."
 
הכלובים. מתוך הקמפיין
 הכלובים. מתוך הקמפיין   
רפואה מסכימה איתו: "דווקא בארה"ב, הדרך הזאת נראת לי לגיטימית. בארץ פחות. האמריקאים מסתכלים על השואה באופן תאורטי, אנחנו מסתכלים על הכל באופן מאוד רגשי ואישי ולכן זה מסוכן לגעת שם. יכול להיות שעוד עשר שנים ניתן יהיה להרים קמפיין כזה בישראל. אני לא הייתי מעלה קמפיין כזה משום שהוא יגרום נזק יותר מתועלת."

את מאמינה שהקמפיין יצליח שם?
"נראה לי שזה יצליח כמו שהספר יצליח, בגלל שזה ריאלי, מעשי. אין להם את המשקעים שיש לנו מהשואה. לי, למשל, יותר קל לקשר את זה לעבדות. יכול להיות שבארה"ב זאת תהיה נקודה יותר רגישה. הכל עניין של נקודת התייחסות. נכון שקשה לנו להסתכל על הצלחת ולהגיד יש לנו שואה שם, אבל זה מציאותי. בעיניים של יהודים קשה לנו לראות את ההשוואה הזאת, אבל אם נסתכל על המציאות מעיני פרה או תרנגולת או קוף במעבדה, אז אכן, מה שעובר עליהם זה שואה."
 
"המאבק נורא קשה", מסכמת רפואה. "אנחנו נלחמים בשביל מיליוני יצורים חסרי אונים שלא מסוגלים להגיד 'כואב לי', להגיד 'די!', להגיד 'למה?', מול האינטרסים המאוד חזקים של הגזע השולט, העליון האדם. בשביל זה צריך לעורר אנשים."
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by